Психологија
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Интерперсонална комуникација
Појам, елементи и карактеристике интерперсоналне комуникације
Специфичности интерперсоналне комуникације у школском контексту
|
1. недеља вежбе - Зашто су комуникацијске вештине (не)потребне психолозима?
(дискусијa) |
2. недеља предавање - Улога личности у интерперсоналној комуникацији
Значај самопоимања за делотворну интересоналну комуникацију
Четири нивоа самосвесности – Џохари модел
|
2. недеља вежбе - (Не)функционалност изношења информација о себи у интерперосналној комуникацији
(анализа примера) |
3. недеља предавање - Улога опажања у интерперсоналној комуникацији
Основне фазе процеса опажања особа
Фактори који утичу на опажање особа
Стратегије за обезбеђивање тачности опажања
|
3. недеља вежбе - Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту
Регистровање и анализа примера нетачног опажања у школском контексту
Избор теме за семинарски рад (менторски рад)
- Студенти су обавезни да на састанак са наставником додју са предлогом теме за семинарски рад и предлогом чланака који ће се користити за писање семинарског рада
- Заједно са наставником се утврдјује тема и избор чланака
- Заједно са наставником се утврдјује структура семинарског рада
|
4. недеља предавање - Улога емоција у интерперсоналној комуникацији
Улога емоција у интерперсоналној комуникацији
Појам, природа и врсте емоција
Значење појединих емоција у интерперсоналној комуникацији
|
4. недеља вежбе - Ефикасно изражавање емоција и реаговање на емоције других
(уочавање препреке и формулисање сугестија за њихово превазилажење – дискусија и рад у малим групама) |
5. недеља предавање - Улога слушања у интерперсоналној комуникацији
Фактори који отежавају/олакшавају слушање
Седам начина неслушања
Активно слушање и његове функције у комуникацији
|
5. недеља вежбе - Технике активног слушања: сумирање, постављање отворених питања, парафразирање
(увежбавање техника кроз играње улога) |
6. недеља предавање - Вербална комуникација
Конотативно и денотативно значење поруке
Шумови у комуникацији и трасирање комуникацијског поља
|
6. недеља вежбе - Дванаест застоја у комуникацији по Гордону
(анализа примера застоја у комуникацији) |
7. недеља предавање - Елементи ЈА-поруке
(формулисање примера ЈА-порука у различитим школским ситуацијама и дискусија о ефектима тако формулисаних ЈА-проука) |
7. недеља предавање - Два типа порука и њихов ефекат на интерперсоналну комуникацију
Поруке у којима се нуди решење, омаловажавајуће и индиректне поруке (ТИ-поруке)
Директне, уважавајуће и неоптужујуће поруке (ЈА-пруке)
|
8. недеља предавање - Невербална комуникација
Карактеристике невербалне комуникације
Облици невербалне комуникације
|
8. недеља вежбе - Паралингвистички знаци
(анализа видео снимка)
Избор примера за анализу конфликта
- Студенти су обавезни да на вежбе дођу са предлогом примера за анализу конфликта
- Заједно са наставником се врши избор примера за анализу
|
9. недеља предавање - Интерперсонална комуникација и моћ
Дистрибуција моћи у образовном систему
Подстицање самопоуздања у школском контесту (интраперсонална моћ)
Асертивност (интерперсонална моћ)
|
9. недеља вежбе - Асертивно реаговање
(групна анализа различитих ситуација из школског контекста и формулисање асертивног одговора за сваку од тих ситуација) |
10. недеља предавање - Конфликти и интерперсонална комуникација
Природа и динамика интерперсоналних конфликата
Стилови понашања у конфликту
Продуктивне и непродуктивне стратегије решавања конликта
|
10. недеља вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба
(симулација) |
10. недеља вежбе - Фазе конструктивног решавања сукоба
(симулација) |
11. недеља предавање - Интерперсонална комуникација и развијање сарадничких односа
Успостављање сарадње са школском управом, наставницима и родитељима
Изграђња квалитетног односа са ученицима
|
11. недеља вежбе - Успостављање ефикасне комуникације између ученика и наставника
(дискусија) |
12. недеља предавање - Програми за професионално усавршавање из области комуникације и решавања сукоба
Анализа садржаја програма за професионално усавршавање
|
12. недеља предавање - Презентација програма за професионално усавршавање
(гостовање аутора појединих програма) |
13. недеља предавање - Завршни преглед
Излагање семинарских радова и дискусија
Студенти излажу своје семинарске радове (Поwерпоинт презентација обавезна) у оквиру 10 минута
|
13. недеља вежбе - Излагање семинарских радова и дискусија
Студенти излажу своје семинарске радове (Поwерпоинт презентација обавезна) у оквиру 10 минута
Завршна дискусија о изложеним радовима
|
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
1. De Vito, L. (2005) Messages – Building Interpersonal Communication Skills, 6th edition, Allyn & Bacon (одабрана поглавља)
2. Гордон, Т. (2001) Како бити успешан наставник, Београд, Креативни центар и Група МОСТ
3. Ковач-Церовић, Т. и др. (уред.) (1995) Учионица добре воље: Увод, Београд, Група МОСТ, УНИЦЕФ, стр. 13-36, 49-84
Општа допунска литература
1. Hartley, P. (2001) Interpersonal Communication, 2nd edition, London and New York, Routledge
2. Попадић, Д., Мрше, С., Ковач-Церовић, Т., Печујлић-Мастиловић, С., Кијевчанин, С., Петровић, Д. и Богдановић, М. (1998) Паметнији не попушта – водич кроз сукобе до споразума, Београд, ЦАА и Група МОСТ
3. Плут, Д. и Маринковић, Љ. (1994) Конфликти и шта са њима, Београд, Креативни центар