Психологија
Мастер академске студије психологије (2014)
Ниво студија: Мастер
Број ЕСПБ бодова: 60
Трајање програма у годинама: 1
Академски назив: мастер психолог
Услови уписа: Завршене основне академске студије психологије (240 ЕСПБ) или завршене основне студије психологије у четворогодишњем трајању, у складу са условима утврђеним Статутом Универзитета и Факултета; студент који је завршио други студијски програм полаже диференцијални испит у складу са студијским програмом и Статутом Факултета.
Циљ: Дипломске академске студије психологије намењене су развијању општих и специфичних теоријских и методолошких знања и вештина потребних за самостално обављање психолошких послова и оспособљавање за научно-истраживачки рад у области фундаменталне и примењене психологије.
Посебни циљеви дипломских академских студија психологије су следећи:
- овладавање системом теоријских и методолошких знања психологије и сродних дисциплина;
- упознавање са различитим психолошким теоријским приступима и теоријама, њиховим јаким и слабим странама и њиховој практичној применљивости у различитим подручјима;
- оспособљавање за критичко преиспитивање постојећих психолошких научних знања, теорија и метода;
- оспособљавање за разумевање филозофско-епистемолошких основа савремених психолошких теорија и концепција;
- оспособљавање за критичко испитивање савремених практичних програма у различитим областима примењене психологије, као и за спровођење и евалуацију програма;
- упознавање са савременим методама психологије и техникама обраде података, условима њихове примене и њиховим ограничењима;
- оспособљавање за препознавање, дефинисање и решавање практичних проблема на радним местима психолога;
- оспособљавање за пружање неопходне психолошке помоћи у границама стечених стручних квалификација;
- оспособљавање за конструктивну комуникацију са сардницима других струка у различитим радним организацијама, за подршку и сарадњу у решавању заједничких проблема;
- развијање осетљивости за препознавање психолошких проблема људи на местима где психолог ради, за обзирно и конструктивно опхођење са сарадницима, клијентима и другима;
- оспособљавање за анализу психолошки релевантне проблематике у срединама где психолог ради, као и за предлагање адекватних решења и
- оспособљавање за научно-истраживачки рад.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем
Програм је организован у четири алтернативна модула: истраживачки, клинички, образовни и психологија рада. Програм обухвата основне предмете (обавезни / изборни) из области којој је модул посвећен, најмање један методолошки предмет и изборне предмете из одабране области психологије, осталих области психологије и одабране предмете који се нуде на Факултету. У оквиру сваког модула предмети, супервизована пракса, студијски истраживачки рад и израда завршног (мастер) рада интегрисани су и наслањају се на модулирану наставу на четвртој години основних студија. Академски предмети припремају и подржавају стицање истраживачких и практичних компетенција. Својим садржајем програм прати развој психолошке науке и потребе студената и струке. Сви предмети су једносеместрални.
Начин извођења студија и потребно време за извођење студија
Дипломске академске студије психологије трају једну школску годину, односно два семестра и имају 60 ЕСПБ бодова. Фонд активне наставе: недељно у првом семестру предавања и вежбе 20 – 22 часа, а у другом семестру студијски истраживачки рад и израда завршног – мастер рада 20 часова активне наставе. Часови предавања и вежби чине 50% укупног броја часова активне наставе (300 часова), од чега половина припада предавањима. Методе извођења наставе се разликују према теми, предмету, области и модулу: предавања, вежбе, семинари, дискусије, есеји, студијски истраживачки рад, тимски пројекти, самостални рад студената, менторски рад, консултације. Акценат је на активним облицима наставе.
Бодовна вредност сваког предмета исказана је у складу са европским системом преноса бодова (ЕСПБ) и дата је у наставном плану. Укупан број ЕСПБ бодова на студијском програму износи 60 (30 по семестру).
У првом семестру на истраживачком модулу изборни предмети носе 30 ЕСПБ; на клиничком обавезни носе 14, изборни 10, пракса 6; на образовном модулу обавезни предмети носе 18, изборни 6, пракса 6; на психологији рада обавезни 12, изборни 12, пракса 6. У другом семестру на свим модулима 10 ЕСПБ предвиђено је за студијски истраживачки рад и 20 за завршни рад. Изборним предметима припада 40% укупног броја ЕСПБ.
Бодовна вредност завршног рада исказана у ЕСПБ бодовима
За студијски истраживачки рад предвиђено је 10 ЕСПБ и 20 ЕСПБ за завршни рад.
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета утврђени су у програмима предмета.
Компетенције: Опште и предметно-специфицне компетенције студената
Опште компетенције:
Савладавањем програма студент ће бити способан да:
- анализира и критички преиспитује претпоставке и теоријске, методолошке и практичне импликације различитих теоријских система и модела;
- идентификује и евалуира опште обрасце у психолошком функционисању, доживљавању и понашању;
- самостално уочава и дефинише проблеме, генерише хипотезе, дизајнира и изоводи емпиријска истраживања и анализира податке користећи квантитативне и квалитативне методе;
- конципира и саопштава налазе истраживања у усменој и писаној форми;
- планира и спроводи психолошке интервенције у различитим областима примењене психологије;
- успостави конструктивну комуникацију са сарадницима и корисницима психолошких услуга;
- покаже осетљивост за етичке дилеме и проналази решења у складу са Законом и етичким кодексом струке.
Предметно специфичне компетенције:
Савладавањем програма студент ће бити способан да:
- самостално обавља клиничку процену, саветовање, превенцију и истраживања (Клиничка психологија);
- идентификује и истражује проблеме и предлаже решења у вези са радним процесима, кадровима, организацијом и потрошачким понашањем (Психологија рада);
- идентификује проблеме, предлаже решења и помаже корисницима образовног процеса (Психологија образовања);
- самостално води истраживачке и аналитичке пројекте (Истраживачки модул).
Опис исхода учења
По завршетку дипломских академских студија психологије очекује се да студент има способности потребне за самостално и квалитетно обављање научне и стручне делатности у различитим подручјима привреде, здравства и просвете и других делатности, које су базиране на знању, разумевању и вештинама које се примењују на етички начин.
* Курсеве Социјална дилема: разумевање кооперације међу људима и Стереотипи и предрасуде држаће у својству гостујућег професора током јесењег семестра 2017. године проф. др Јоханес Келер са Универзитета у Улму.
** Курсеве ће држати у својству гостујућег професора током пролећног семестра 2018. године проф. др Кене Холмквист