Психологија
Основне академске студије психологије (2014)
Ниво студија: Основне
Број ЕСПБ бодова: 240
Трајање програма у годинама: 4
Стручни назив: дипломирани психолог
Услови уписа: Завршено средње образовање у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит или положена општа матура и место на ранг листи у оквиру одобрене уписне квоте.
Циљ: Основне академске студије психологије усмерене су на стицање знања и вештина за даље образовање и усмеравање, као и на оспособљавање за обављање помоћних психолошких послова.
Циљеви основних академских студија психологије су следећи:
- упознавање са савременом психологијом, њеном историјом и њеним дисциплинама;
- овладавање психолошким појмовима и чињеницама, познавање законитости психичког функционисања и развоја;
- упознавање са психолошким истраживачким методама, техникама прикупљања података и поступцима процене личности;
- оспособљавање за групно задавање тестова и других мерних инструмената, за статистичку обраду добијених података и за организацију и презентацију налаза;
- оспособљавање за разумевање психолошких појава у њиховој развојној, контекстуалној, друштвеној и личносној условљености;
- развијање осетљивости за психичке појаве, индивидуалне карактеристике и узрасне особености;
- оспособљавање за предавачку делатност за наставу психологије у средњој школи;
- посебно упознавање са психологијом адолесценције, са основама педагогије и других дисциплина блиских психологији;
- стицање вештина комуникације;
- стицање академских вештина селекције, организације и презентовања садржаја саопштења.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем
У првих шест семестара програм покрива основне области психологије, теорије, методе и технике, историју и развој психологије као науке и струке, и главне примењене области психологије, а модулираном наставом на четвртој години почиње дубље проучавање једне од четири понуђене области психологије (клиничка психологија, психологија образовања, психологија рада и истраживања у психологији). Студенти свих модула могу да изаберу и предмете који припремају за наставнике психологије у средњој школи. Модули су конципирани на основу развоја психолошке науке и струке, потреба за психолозима на тржишту рада.
Програм обухвата 70 предмета, 30 обавезних и 40 изборних предмета у четири изборне групе у првих шест семестара и 30 обавезних и 81 изборних предмета у осам изборних група на модулима.
У оквиру програма понуђена је укупно 121 изборних предмета у 12 група, односно 606 ЕСПБ од којих се бира 95 ЕСПБ. Из сваке групе студент бира дефинисан број ЕСПБ. Вредност праксе на модулима је 4 – 6 ЕСПБ и усклађена је са оптерећењем на вежбама.
У конципирању програма поштован је стандард о процентуалном учешћу појединих типова предмета (академско-општеобразовни, теоријско-методолошки, научно-стручни и стручно-апликативни) израчунат на нивоу реалног студентског оптерећења од 240 ЕСПБ. При томе је студентима обезбеђена могућност избора једног од 6 понуђених страних језика током две школске године, као и већег броја изборних предмета са других студијских програма који се реализују на Филозофском факултету.
Начин извођења студија и потребно време за извођење студија
Основне академске студије психологије организоване су по семестрима, трају осам семестара, односно четири године. Број часова активне наставе (предавања и вежбе) недељно износи 26 – 30 на прве три године и 25 – 30 часова на модулима. Методе извођења наставе: предавања, вежбе, семинари, дискусије, есеји, истраживања, рад у групама, самостални рад студената, менторски рад, консултације.
Бодовна вредност предмета исказана је у складу са европским системом преноса бодова (ЕСПБ). Укупан број ЕСПБ на студијском програму износи 240 (30 у семестру). Прве три заједичке године носе 180, модули носе 60 ЕСПБ. Учешће изборних предмета је у првих шест семестара 16%, а у оквиру модула је 6 – 15 ЕСПБ. Стручна пракса је у осмом семестру и носи 4 – 6 ЕСПБ (у зависности од модула). На основним академским студијама психологије није предвиђен завршни рад.
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета утврђени су у програмима предмета.
Компетенције: Опште и предметно-специфицне компетенције студената
Опште компетенције:
Савладавањем програма студент ће бити способан да:
- поштује и користи научни приступ, критичко и креативно мишљење,
- разуме и примени базичне експерименталне и неексперименталне истраживачке методе укључујући дизајнирање истраживања, анализирање података и интерпретацију,
- комуницира на академском нивоу у домаћем и међународном окружењу,
- покаже осетљивост за етичке дилеме и проналази решења у складу са Законом и етичким кодексом струке.
Предметно специфичне компетенције:
Савладавањем програма студент ће бити способан да:
- покаже познавање главних концепата, теоријских перспектива, емпиријских налаза и историјских трендова у психологији,
- разуме законитости функцинисања и развоја опажања, памћења, мишљења, учења, емоција и поремећеног функционисања,
- разуме и примени психолошке принципе на лична, социјална и организациона питања,
- примени одговарајуће методе за решавање конкретних проблема у психолошким истраживањима,
- задаје тестове и друге мерне инструменте у групи испитаника, статистички обради податке, организује и презентира налазе,
- обавља предавачку делатност везану за наставу психологије у средњим школама,
- примени елементарне вештине у подручјима примењене психологије,
- прати новине у домаћој и страној стручној психолошкој литератури,
- користи компјутерску технологију у стицању знања у појединим психолошким подручјима.
Опис исхода учења
По завршетку основних академских студија психологије очекује се да студент стекне знања и вештине потребне за обављање помоћних послова психолога и за наставак професионалног образовања у правцу оспособљавања за самостално обављање психолошких послова у различитим подручјима привреде, здравства и просвете и других делатности.