Психологија
Мастер академске студије психологије (2009/2010)
Ниво студија: Мастер
Број ЕСПБ бодова: 60
Трајање програма у годинама: 1
Академски назив: мастер психолог
Услови уписа: завршене основне академске студије психологије (240 ЕСПБ) или завршене основне студије психологије у четворогодишњем трајању, у складу са условима утврђеним Статутом Универзитета и Факултета; студент који је завршио други студијски програм полаже диференцијални испит у складу са студијским програмом и Статутом Факултета.
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сродних области студија: Студент може прећи са других програма мастер академских студија на овај програм уколико положи диференцијалне испите које утврђује Веће Одељења за психологију на основу увида у садржај студијског програма са којег прелази. Процедура преласка утврђена је Статутом Факултета.
Начин избора предмета из других студијских програма: У договору са ментором студент може изабрати предмете из других студијских програма, а у складу са Правилником о пријављивању предмета Факултета.
Циљ: Мастер академске студије психологије намењене су развијању општих и специфичних теоријских и методолошких знања и вештина потребних за самостално обављање психолошких послова и оспособљавање за научно-истраживачки рад у области фундаменталне и примењене психологије.
Посебни циљеви мастер академских студија психологије су следећи:
* овладавање системом теоријских и методолошких знања психологије и сродних дисциплина;
* упознавање са различитим психолошким теоријским приступима и теоријама, њиховим јаким и слабим странама и њиховом практичном применљивошћу у различитим подручјима;
* оспособљавање за критичко преиспитивање постојећих психолошких научних знања, теорија и метода;
* оспособљавање за разумевање филозофско-епистемолошких основа савремених психолошких теорија и концепција;
* оспособљавање за критичко испитивање савремених практичних програма у различитим областима примењене психологије, као и за спровођење и евалуацију програма;
* упознавање са савременим методама психологије и техникама обраде података, условима њихове примене и њиховим ограничењима;
* оспособљавање за препознавање, дефинисање и решавање практичних проблема на радним местима психолога;
* оспособљавање за пружање неопходне психолошке помоћи у границама стечених стручних квалификација;
* оспособљавање за конструктивну комуникацију са сарадницима других струка у различитим радним организацијама, за подршку и сарадњу у решавању заједничких проблема;
* развијање осетљивости за препознавање психолошких проблема људи на местима где психолог ради, за обзирно и конструктивно опхођење са сарадницима, клијентима и другима;
* оспособљавање за анализу психолошки релевантне проблематике у срединама где психолог ради, као и за предлагање адекватних решења и
* оспособљавање за научно-истраживачки рад.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем:
Програм је организован у четири алтернативна модула: истраживачки, клинички, образовни и психологија рада. Програм обухвата основне предмете (обавезни / изборни) из области којој је модул посвећен, најмање један методолошки предмет и изборне предмете из одабране области психологије, осталих области психологије и одабране предмете који се нуде на Факултету. (После назива сваке групе изборних предмета у загради је наведен број ЕСПБ који студент треба да оствари полагањем предмета понуђених у оквиру одговарајуће групе). У оквиру сваког модула предмети, супервизована пракса, студијски истраживачки рад и израда завршног (мастер) рада интегрисани су и наслањају се на модулирану наставу на четвртој години основних студија. Академски предмети припремају и подржавају стицање истраживачких и практичних компетенција. Својим садржајем програм прати развој психолошке науке и потребе студената и струке. Сви предмети су једносеместрални.
Начин извођења студија и потребно време за извођење студија: Мастер академске студије психологије трају једну школску годину, односно два семестра и имају 60 ЕСПБ. Фонд активне наставе: 600-660 часова, недељно у првом семестру предавања и вежбе 20 – 24 часа, а у другом семестру студијски истраживачки рад и израда завршног мастер рада 20 часова активне наставе. Часови предавања и вежби чине 50% укупног броја часова активне наставе (300 часова), од чега половина припада предавањима. Методе извођења наставе се разликују према теми, предмету, области и модулу: предавања, вежбе, семинари, дискусије, есеји, студијски истраживачки рад, тимски пројекти, самостални рад студената, менторски рад, консултације. Акценат је на активним облицима наставе.
Бодовна вредност предмета исказана је у складу са Европским системом преноса бодова (ЕСПБ) и дата је у наставном плану. Укупан број ЕСПБ на студијском програму износи 60 (30 по семестру). У првом семестру на истраживачком модулу изборни предмети носе 30 ЕСПБ; на клиничком обавезни носе 8, изборни 18, пракса 4; на образовном модулу обавезни предмети носе 6, изборни 8, пракса 6; на психологији рада обавезни 8, изборни 18, пракса 4. У другом семестру на свим модулима 10 ЕСПБ предвиђено је за студијски истраживачки рад и 20 за завршни рад. Изборним предметима припада 40% укупног броја ЕСПБ.
Бодовна вредност завршног рада исказана у ЕСПБ:
За студијски истраживачки рад предвиђено је 10 ЕСПБ и 20 ЕСПБ за завршни рад.
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета утврђени су у програмима предмета.
Компетенције: Опште компетенције:
Савладавањем програма студент ће бити способан да:
* анализира и критички преиспитује претпоставке и теоријске, методолошке и практичне импликације различитих теоријских система и модела;
* идентификује и евалуира опште обрасце у психолошком функционисању, доживљавању и понашању;
* самостално уочава и дефинише проблеме, генерише хипотезе, дизајнира и изоводи емпиријска истраживања и анализира податке користећи квантитативне и квалитативне методе;
* конципира и саопштава налазе истраживања у усменој и писаној форми;
* планира и спроводи психолошке интервенције у различитим областима примењене психологије;
* успостави конструктивну комуникацију са сарадницима и корисницима психолошких услуга;
* покаже осетљивост за етичке дилеме и проналази решења у складу са Законом и етичким кодексом струке.
Предметно специфичне компетенције:
Савладавањем програма студент ће бити способан да:
* самостално обавља клиничку процену, саветовање, превенцију и истраживања (Клиничка психологија);
* идентификује и истражује проблеме и предлаже решења у вези са радним процесима, кадровима, организацијом и потрошачким понашањем (Психологија рада);
* идентификује проблеме, предлаже решења и помаже корисницима образовног процеса (Психологија образовања);
* самостално води истраживачке и аналитичке пројекте (Истраживачки модул).