Андрагогија
Докторске студије андрагогије (2009/2010)
Ниво студија: Докторске
Број ЕСПБ бодова: 180
Трајање програма у годинама: 3
Научни назив: доктор наука - андрагошке науке
Услови уписа: Завршене дипломске академске студије – мастер из области андрагогије (300 ЕСПБ), просечна оцена на основним и дипломским академским студијама најмање 8 (осам) или најмање 5 научних радова објављених у часописима од националног и међународног значаја, познавање једног страног (светског) језика; лице које нема завршене одговарајуће студије полаже диференцијални испит, у складу са Статутом Факултета.
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сродних области студија: Студент може прећи са других студијских програма на овај програм уколико положи диференцијалне испите које утврђује Катедра на основу увида у садржај студијског програма са којег прелази. Процедура преласка утврђена је Статутом Факултета.
Начин избора предмета из других студијских програма: Избор се врши са листе изборних предмета докторских студија Факултета и/или Универзитета, у договору са ментором, а у складу са Правилником о пријављивању предмета Факултета.
Циљ: Циљеви програма докторских студија андрагогије оријентисани су на развој знања и вештина за теоријско-аналитичко, критичко истраживачко и иновативно–практично деловање и рад у области андрагошке науке и праксе учења и образовања одраслих.
Циљеви докторских студија су:
* Оспособљавање за критичко анализирање, позиционирање и истраживање домена, моћи и одговорности андрагошке науке и праксе образовања одраслих за развој концепције и успостављања система доживотног учења и образовања и модела друштва које учи.
* Развијање научних сазнања, способности и академских вештина за интердисциплинарни приступ, критичко преиспитивање и на савременим парадигмама засновано изучавање фундаменталних проблема андрагошке науке и кључних питања праксе образовања одраслих.
* Развијање критичког мишљења и акционе рефлексије потребне за развој, концептуализацију и реализацију образовне политике, стратегија и образовних интервенција у социјални, културни, економски и образовни контекст у Србији и критички приступ могућностима имплементације савремених светских достигнућа андрагошке теорије и праксе у домаћем контексту.
* Оспособљавање за самостално организовање, вођење и реализацију научних истраживања, укључивање у домаће и међународне пројекте и компетентно саопштавање резултата истраживања.
* Развијање способности за повезивање унапређивање и усавршавање знања стечених на основним и дипломским студијама андрагогије и развијање свести о потреби континуираног професионалног развоја.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем:
Структуру студијског програма чини 8 предмета (2 обавезна и 6 изборних које студент бира са четири изборне листе), студијски истраживачки рад и израда докторске дисертације. Последња два семестра намењена су само за студијски истраживачки рад и израду докторске дисертације.
Обавезни предмети су Теоријско-методолошки проблеми андрагошких истраживања и Израда пројекта и одбрана предлога теме докторске дисертације.
Изборне листе предмета:
• Прва (студент бира по један у I и III семестру од 7 понуђених): Образовање и социјализација одраслих, Образовање и комуникација одраслих, Менаџмент и лидерство у образовању одраслих, Развој одраслих – импликације за образовање и учење, Економија знања и образовање одраслих, Развој људских ресурса и менаџмент знањем, Историја модерног образовања одраслих.
• Друга (1 предмет у III семестру): Квалитативна истраживања, Квантитативна истраживања, Акциона истраживања, Теоријска, историјска и компаративна истраживања.
• Трећа – један од предмета са других студијских програма на Филозофском факултету.
• Четврта (студент у II семестру бира 2 од 7 понуђених): Образовање за породични живот, Теорије доколице и образовање одраслих, Правци развоја система образовања одраслих, Филозофија образовања и учења одраслих, Стручно образовање и обука одраслих, Андрагошки аспекти организационог учења, Глобални проблеми и перспективе образовања и учења одраслих.
Начин извођења студија и бодовна вредност предмета: Програмом су предвиђени: обавезан предмет - теоријско-методолошки проблеми андрагошких истраживања (10 ЕСПБ), изборни предмети (6 x 10 ЕСПБ), израда пројекта и одбрана теме докторске дисертације (10 ЕСПБ), студијски истраживачки рад (40 ЕСПБ) а за израду и одбрану тезе студент добија 60 ЕСПБ.
Бодовна вредност докторске дисертације: Укупна бодовна вредност дисертације: 100 ЕСПБ.
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета утврђени су у програмима предмета.
Компетенције: Након завршених студија доктор андрагогије поседује следеће опште способности:
* критичког промишљања и анализирања основних проблема теорије и праксе доживотног образовања и учења;
* преиспитивања експлоративне и практичне вредност различитих теорија, концепција и стратегија образовања и учења одраслих;
* разматрања и вредновања могућности примене различитих епистемолошко-методолошких приступа у истраживању образовања и учења одраслих;
* комбиновања интердисциплинарног и интегративног приступа у проучавању базичних проблема образовања и учења одраслих;
* конципирања и реализације различитих врсте фундаменталних истраживања у подручју образовања и учења одраслих и учествовања у домаћим и међународним истраживачким пројектима.
По завршетку докторских студија доктор андрагогије стиче следеће предметно-специфичне компетенције:
* разумевања међузависности глобалних и националних проблема и перспектива развоја образовања и учења одраслих;
* коришћења резултата научних истраживања за обликовање системских решења, превазилажење конкретних проблема и унапређење праксе образовања и учења одраслих;
* упознавања научну и стручну јавност са резултатима научних истраживања, глобалним тенденцијама, кључним проблемима и добром праксом образовања и учења одраслих;
* разумевања образовања и учења одраслих као индивидуалих и социјалних феномена и његових филозофских, историјско-компаративних, социјално-економских, психолошких и организационо-дидактичких димензија;
* критичке процене могућности примене различитих модела и форми образовне превенције и интервенције у комплексним социјалним контекстима и доменима (породици, раду, социјалном окружењу, слободном времену);
* разумевања властите професионалне и етичке одговорности за унапређење теорије и праксе образовања одраслих.