Педагогија

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Појам, карактеристике и струкура система васпитања и образовања
Институционално образовање и образовање и васпитање ван формалних институција. Школски систем – државне и приватне школе. Породица као чинилац система образовања и васпитања. Предшколске установе. Институционално образовање деце са посебним потребама. Васпитање у слободном времену. Мас-медији као чинилац у систему образовања и васпитања. Образовање одраслих у систему образовања и васпитања. Место цркве и верских школа у систему
Литература: Антонијевић, Р. (2013). Општа педагогија. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета (поглавље: Систем васпитања и образовања, стр. 281-330).

2. недеља
предавање - Детерминанте система образовања и васпитања и принципи организовања система
Друштвено-политичко уређење, научно-технолошка револуција, економски развој земље, ниво културне развијености, традиција, развијеност педагогије и других наука као детерминанте система образовања и васпитања, принципи организовања система.

3. недеља
предавање - Структура, главна обележја просветног система у Србији до 1970. године
Систем ВиО између два светска рата. Први покушаји измене и трансформисања система у периодима 1945-1958. год. и 1958-1970. год. у складу са новим друштвено-политичким уређењем / Главни правци промена: трајање ообразовања, наставни планови и програми, промене у унутрашњој организацији школе, децентрализација управљања и финансирања. Експанзија институција за образовање на свим нивоима.
Литература: Поткоњак, Н. (1980). Систем образовања и васпитања у Југославији. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства (стр. 13-36; 42-80).

4. недеља
предавање - Структура, главна обележја просветног система у Србији у периоду 1970-1990. год.
Главни правци промена: циљеви, трајање образовања на нивоу основног и средњег (општег и стручног) образовања. Нови типови школских институција. Измене у наставним плановима и програмима/

5. недеља
предавање - Димензије квалитета система образовања.
Квалитет образовних система. Различита схватања квалитета образовних система. Мерљивост и проверљивост система образовања. Основне димензије квалитета образовних система: отвореност, ефективност, ефикасност, праведност, одрживост/
Литература: Ивић, И. и сарадници (2001). Свеобухватна анализа система основног образовања у СРЈ. Београд: UNICEF (стр. 9-40)
Квалитетно образовање за све – изазови реформе образовања у Србији (2004). Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије (стр. 15-20; 21-28; 61-63; 99-106;127-131; 139-142).

6. недеља
предавање - Структура, главна обележја просветног система у Србији, период 1990-2000. год.
Реформе система образовања у транзиционим европским државама и кључне тачаке које се издвајају у анализама образовних реформи на крају 20. века. Обележја просветног система у Србији на крају 20. века.
Литература: Десет година реформи обавезног образовања (1984-1994) у неким европским земљама (2001). Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије (стр. 7-93).

7. недеља
предавање - Главни правци реформских промена у последње две деценије
(Уводно предавање за наредних пет наставних јединица) Конституисање система у новом друштвено-политичком контексту. Главне промене у структури, организацији и начину функционисања система образовања у Србији./ Циљеви, општа организација и структура школства у области обавезног образовања. Промене у области управљања и органзације школе, промене у наставним плановима и програмима, усавршавање наставника, саветодавне службе, евалуација и надзор./ Даљи правци развоја система./
Литература: Станковић, Д. (2011). Образовне промене у Србији (2010-2010), у: М. Вујачић и др. (ур.). Представе о образовним променама у Србији - Рефлексије о прошлости, визије будућности (стр. 41-62),Београд: ИПИ
Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације: Еманципаторска компонента васпитног рада наставника, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета (стр. 54-80).
Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године (2012), Службени гласник РС, бр. 107 (стр. 3-107)
Закон о основама система образовања и васпитања (2017). Службени гласник РС, бр. 88, (чланови: 1-5, 7-9, 17-18, 24-26, 30-32, 34, 36, 38, 39, 43, 56, 79, 80, 89, 110, 111, 113, 135, 138, 169, 170).

8. недеља
предавање - Циљеви васпитања и образовања у реформским променама у последње две деценије

9. недеља
предавање - Управљање и финансирање у систему током транзиционих реформских промена

10. недеља
предавање - Програми образовања и васпитања током транзиционих реформских промена

11. недеља
предавање - Запослени у систему током транзиционих реформских промена

12. недеља
предавање - Надзор над радом институције и вредновање у просветном систему

13. недеља
предавање - Актуелно стање и промене у систему високог образовања у Србији
Литература: Бодрошки Спариосу, Б. (2017). Универзитетско образовање пред сталним изазовима, Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду (стр. 89-124).
Закон о високом образовању (2017), Службени гласник РС бр. 88 (чланови: 3-6, 8-12, 33-37, 43-50, 66).
↑↑↑