Педагогија
Докторске студије педагогије (2014)
Ниво студија: Докторске
Број ЕСПБ бодова: 180
Трајање програма у годинама: 3
Научни назив: доктор наука - педагогија
Услови уписа: Завршене дипломске академске студије – мастер из области педагогије (300 ЕСПБ), просечна оцена на основним и дипломским академским студијама најмање 8 (осам) или најмање 5 научних радова објављених у часописима од националног и међународног значаја, познавање једног страног (светског) језика; лице које нема завршене одговарајуће студије полаже диференцијални испит, у складу са Статутом факултета.
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сродних области студија: Процедура преласка утврђена је Статутом Факултета.
Начин избора предмета из других студијских програма: Изборне предмете студент бира из других студијских програма са листе изборних предмета докторских студија Факултета и/или Универзитета, у договору са ментором и у зависности од теме докторске дисертације, а у складу са Правилником о пријављивању предмета Факултета.
Циљ: Циљ докторских студија педагогије јесте оспособљавање за теоријски, истраживачки и практични рад у области педагогије, за праћење савремених токова и критичко сагледавање промена у теорији и пракси васпитања и образовања, компетентно процењивање њихових ефеката и значаја за развој ове делатности и стицање највишег степена академског образовања – научног назива доктора наука у области педагогије.
Циљеви докторских студија педагогије јесу:
* оспособљавање за разумевање и критичко преиспитивање педагошке науке и васпитања и образовања као облика друштвене праксе;
* оспособљавање за контекстуални и интердисциплинарни приступ у проучавању педагошких феномена;
* оспособљавање за самостално решавање практичних проблема у области васпитања и образовања;
* развијање истраживачке радозналости, научне отворености, критичког става према теоријским налазима и истраживачким резултатима, развијање спремности за сталним преиспитивањем могућности и домета педагошке науке, за сагледавање вредности и ограничења васпитне праксе, као и упорности у трагању за научном истином;
* оспособљавање за самостално организовање и остваривање научних истраживања;
* оспособљавање за укључивање у националне и међународне научно-истраживачке пројекте;
* развијање свести о потреби континуираног професионалног развоја;
* развијање академских и професионалних вештина неопходних за развој и популаризацију педагошке науке и унапређивање васпитно-образовне праксе.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем:
Студијски програм докторских студија обухвата један обавезни наставни предмет и пет изборних предмета (које студент бира од 22 понуђених), студијски истраживачки рад, израду пријаве теме докторске дисертације, одбрану предлога теме докторске дисертације, израду докторске дисертације и одбрану докторске дисертације. Обавезни предмет је Теоријско-методолошки проблеми педагогије. Изборни предмети сврстани су у два изборна блока (по један блок за непарне и један за парне семестре) и студент из непарног блока бира два, а из парног блока бира три предмета.
Од укупног броја бодова који припадају предметима предвиђеним студијским програмом (60 ЕСПБ), изборни предмети имају 50 ЕСПБ (83,33%). Програмом је предвиђен студијски истраживачки рад предметни и у функцији израде докторске дисертације. Израда и одбрана докторске дисертације завршни је део студијског програма докторских студија педагогије.
Начин извођења студија и бодовна вредност предмета:
Докторске студије педагогије трају три школске године, тј. шест семестара.
Докторске студије имају 180 ЕСПБ (60 годишње; 30 у семестру). Обавезни предмет и изборни предмети имају по 10 ЕСПБ (укупно 60).
Осим предавања, у прва три семестра предвиђени су и часови за студијски истраживачки рад (који је везан за предмете), као и за студијски истраживачки рад у функцији израде дисертације (у првом семестру – избор теме и израда библиографије; у другом семестру – израда пројекта истраживања; у трећем семестру – одбрана предлога теме докторске дисертације). Студијски истраживачки рад у 4. 5. и 6. семестру непосредно је у функцији израде дисертације – реализација истраживања, обрада података, интерпретација добијених резултата и писање извештаја о истраживању.
Методе извођења наставе су: предавања, семинари, дискусије, рад у групама, менторски рад, консултације, студијски истраживачки рад.
Бодовна вредност докторске дисертације: Израда и одбрана докторске дисертације, укључујући и студијски истраживачки рад у функцији израде докторске дисертације: 120 ЕСПБ.
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета: Не предвиђају се посебни предуслови за упис предмета, осим услова утврђених законом.
Компетенције: По завршетку докторских студија доктор педагогије поседује знања, вештине, развијене способности и компетенције да:
* самостално решава практичне и теоријске проблеме у области педагогије и развија васпитно-образовну праксу уз употребу научних метода и поступака;
* самостално идентификује истраживачка питања, дефинише истраживачке проблеме, планира и реализује истраживање користећи одговарајуће квантитативне и квалитативне методе и поступке;
* иницира и укључује се у остваривање националних и међународних научних и развојних пројеката у области теорије и праксе васпитања и образовања;
* критички анализира, процењује и примењује нова педагошка сазнања и идеје;
* поштује принципе етичког кодекса добре научне и наставне праксе;
* комуницира на професионалном нивоу приликом саопштавања научноистраживачких резултата;
* презентује резултате својих научних истраживања на националним и међународним научним скуповима и у научној периодици и промовише и преноси академској заједници и широј јавности стручна знања и идеје, као и остварења значајна за друштвени и културни напредак;
* ради као члан истраживачког тима;
* оригиналним истраживачким радом постиже резултате који проширују границе сазнања у педагогији.
По завршетку докторских студија доктор педагогије стиче следеће предметно-специфичне компетенције:
* темељно познаје и разуме теоријско-методолошке проблеме педагошке науке;
* темељно познаје и примењује различите епистемолошко-методолошке приступе и критички преиспитује њихове предности и ограничења у истраживању васпитања и образовања;
* сагледава и разуме проблеме васпитања и образовања у друштвеном, културном и институционалном контексту;
* познаје теоријско-методолошке основе развијања васпитно-образовних програма;
* тумачи васпитно-образовне феномене и развија васпитно-образовну праксу интегришући сазнања из различитих области педагогије и критички преиспитујући различите педагошке теорије и правце;
* повезује знања из различитих подручја педагошке науке, као и из других наука и користи их у решавању проблема у области васпитања и образовања;
* разуме и продуктивно користи савремена знања у области педагогије;
* користи резултате истраживања за унапређивање васпитно-образовне праксе, промовисање педагошких сазнања и развијање педагошке науке.
* Предавања ће држати гостујући професора др Ана Марјановић Шејн, Честнат Хил Колеџ, Филаделфија, САД