Pedagogija
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Уводно предавање о конституисњу педагогије као науке
Педагогија - од уопштавања искуства до науке |
1. недеља вежбе - Упознавање са програмом
Детаљно упознавање студената са програмом, садржајем и начином рада, литературом, предиспитним обавезама. Разговор о програму и предлози студената. |
2. недеља предавање - Васпитање као предмет проучавања педагогије - историјски приступ
Прочавање васпитања кроз историју. Кратка рекапитулација. |
2. недеља вежбе - Пут кроз векове - од антике до конституисања педагогије као науке
Саопштења студената о одабраним темама из историје педагогије |
3. недеља предавање - Допринос класика педагогије конституисању педагогије као науке
Ј. А. Коменски, Ж. Ж. Русо, Ј. Х. Песталоци, Ј. Ф. Хербарт и њихова дела |
3. недеља вежбе - Класици педагогије - ризница знања
Анализа одабраних текстова |
4. недеља предавање - Хербартова концепција - први покушај научног утемељења педагогије
Основне поставке Хербартовог нормативног утемељења педагогије. |
4. недеља вежбе - Нормативна начела Хербартове педагогије
Однос вредности, начела и практичног деловања у Хербартовој педагогији. |
5. недеља предавање - Филозофија и психологија - два потпорна стуба педагогије
Улога филозофије у формулисању циља, а психологије у одређивању метода васпитања. |
5. недеља вежбе - Темељне вредности и васпитни циљеви - оријентир за васпитну праксу
Од врховних педагошких норми ка конкретним одлукама у одређеној васпитној ситуацији - улога педагошког такта васпитача |
6. недеља предавање - Критика нормативног концепта Хербартове педагогије
Проблем дедукције као методолошког полазишта нормативне педагогије |
6. недеља вежбе - Пет основних начела васпитног деловања - могу ли се бранити данас?
Проблем универзалности и легитимитета |
7. недеља предавање - Педагогија као емпиријска наука о васпитању
Појава експерименталне педагогије и индуктивног методолошког приступа у проучавању васпитања. |
7. недеља вежбе - Педагошке чињенице - основа педагошке науке
Програм и методологија екперименталне педагогије |
8. недеља предавање - Наука о васпитању као систем општих исказа о васпитној стварности
Интерсубјективна проверљивост научних исказа о васпитању |
8. недеља вежбе - Концепције науке о васпитању Е. Диркема и В. Брецинке
Анализа аргументације представника емпиријске концепције васпитања
|
9. недеља предавање - Наука о васпитању као херменеутичка дисциплина
Допринос В. Дилтаја заснивању херменутички оријентисане педагогије. Херменеутичка педагогија и критичка теорија васпитања.
|
9. недеља вежбе - Разумевање васпитне стварности - основни задатак педагогије
Метода разумевања - пример истраживања дечје игре |
10. недеља предавање - Систем научних дисциплина у педагогији
Критеријуми класификације и систематизације педагошких дисциплина |
10. недеља вежбе - Предмет проучавања појединих педагошких дисциплина
Диференцијација педагошког знања и њихова међусобна повезаност |
11. недеља предавање - Педагогија и друге науке
Педагогија и филозофија. Педагогија и социологија. Педагогија и психологија. |
11. недеља вежбе - Педагогија као интегрална наука о васпитању
Проучавање васпитања у целини - предмет педагогије |
12. недеља предавање - Научно истраживање васпитних појава
Специфичности и тешкоће истраживања васпитних појава |
12. недеља вежбе - Врсте педагошких истраживања
Анализа истраживачке литературе и дискусија. |
13. недеља предавање - Критичко процењивање различитих концепција науке о васпитању
Дискусија о методолошким приступима нормативне, емпиријске и херменутичке педагогије. |
13. недеља вежбе - Евалуација курса
|
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Брецинка, В. (1990), Наука о васпитању, Педагогија, бр. 2, Београд, (193-215)
Диркем, Е. (1981), Васпитање и социологија, Београд: ЗУНС, (33-57).
Коцић, Љ. (2004), Проблем дефинисања предмета педагогије и њеног разграничења од других наука, у: Југословенска педагогија друге половине ХХ века, Ужице, Учитељски факултет, (23-38).
Клафки, В. (2007), Основе критичко-конструктивистичке педагогије, Педагогија, LXII, 4,(541-549).
Konig, E. i Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa (11-99, 183-196).
Мијаларе, Г. (1989), Увод у едукацијске знаности, Загреб: Школске новине, (17-38).
Поткоњак, Н. (1997), Теоријско-методолошки проблеми педагогије, Београд: Просвета, (41-70).
Трнавац, Н., Ђорђевић, Ј. (2007), Педагогија, Београд: Научна књига-Комерц (63-95).