Pedagogija
Основне академске студије педагогије (2006)
Ниво студија: Основне
Број ЕСПБ бодова: 240
Трајање програма у годинама: 4
Стручни назив: дипломирани педагог
Услови уписа: Завршено средње образовање у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит или положена општа матура и место на ранг листи у оквиру одобрене уписне квоте.
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сродних области студија: студент треба да има одговарајући број положених испита који одговарају испитима овог студијског програма, односно да оствари потребан број ЕСПБ бодова
Начин избора предмета из других студијских програма: студент бира из понуђене групе дисциплина (филозофске, социолошке, психолошке, педагошке) предмете које жели да изучава
Циљ: Основне академске студије педагогије усмерене су на стицање знања и развијање способности и вештинa неопходних за професионални рад педагога у области васпитања и образовања, као и за даље образовање и перманентно стручно усавршавање.
Циљеви основних академских студија педагогије jeсу:
* оспособљавање за разумевање феномена васпитања и образовања у светлу раних идеја, класичних и савремених педагошких теорија и концепција;
* оспособљавање за разумевање културе детињства и услова одрастања деце и младих у савременом друштвеном и културном контексту;
* развијање осетљивости за разумевање детињства и младости као продуката културе и позитивних ставова према улози младих у њеном трансформисању;
* упознавање са становиштима педагошке науке о битним питањима теорије и праксе васпитања и образовања;
* овладавање педагошким појмовима и чињеницама, познавање принципа и законитости васпитно-образовног процеса;
* оспособљавање за разумевање специфичности васпитно-образовног процеса у целини и на појединим институционалним нивоима (предшколско, основно, средње и високо), у породици и различитим облицима неформалног образовања;
* упознавање развоја, организације и начина функционисања институционалног васпитања и образовања;
* упознавање са актуелним тенденцијама развоја васпитно-образовних институција и образовног система у нашој средини и европским земљама;
* оспособљавање за истраживачки рад у различитим областима васпитно-образовне праксе и за коришћење резултата педагошких истраживања и истраживања из других научних области у разумевању и мењању праксе;
* стицање знања, развијање осетљивости и професионалних ставова неопходних за разумевање односа између права на развој и образовање, нормативно-правне регулативе и реалних образовних перспектива;
* оспособљавање за сарадњу са практичарима у планирању, програмирању, организацији, реализацији и евалуацији различитих облика васпитно-образовног рада;
* развијање професионалног приступа у успостављању и реализацији односа са различитим актерима и у различитим подручјима педагошког рада;
* развијање критичког мишљења и креативних способности, као и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за обављање разноврсних послова у различитим подручјима рада педагога;
* развијање академских и професионалних вештина студената неопходних за студирање, професионално деловање и континуирано стручно усавршавање.
Компетенције: По завршетку основних академских студија педагог стиче следеће опште способности:
* разуме, анализира и процењује педагошка сазнања и идеје;
* примењује стечена знања у пракси и успешно решава, уз употребу релевантних поступака, конкретне проблеме у својој струци;
* познаје врсту, организацију, методе и технике истраживања у области васпитања и образовања, уме да примени истраживачке инструменте, прикупи релевантне податке, обради их, анализира, изведе одговарајуће закључке, да резултате саопшти стручној јавности и примени их у васпитној-образовној пракси;
* разуме и прихвата основна начела професионалне комуникације;
* има активан и одговоран однос према сопственом професионалном развоју.
По завршетку основних академских студија педагог стиче следеће предметно-специфичне способности:
* разуме и влада основним педагошким појмовима;
* познаје и разуме развој педагошких идеја и доводи у везу са савременим токовима у образовању;
* познаје основна начела израде програма васпитно-образовног рада;
* има професионалан приступ послу и пружа помоћ и подршку наставницима у унапређивању наставе (примени савремених наставних метода и облика рада, поступака праћења и оцењивања рада ученика и коришћења нових информациних технологија);
* интердисциплинарно приступа проблемима васпитања и образовања;
* користи педагошка знања, професионалне вештине и способности у решавању конкретних стручних проблема;
* користи стручну литературу, прати и примењује иновације у области васпитања и образовања уз употребу савремене информационе технологије.
Додатне информације: |
Стручна пракса Фонд часова предвиђен за стручну праксу укључује: (1) припрему студената за праксу, (2) реализацију праксе у установама васпитања и образовања (школама и предшколским установама) и (3) евалуацију обављене праксе. |
Завршни рад Часови предвиђени за завршни рад укључују: практикум - семинар завршног рада и саму израду рада, тј. припрему пројекта истраживања, израду истраживачких инструмената, прикупљање и обраду података, анализу резултата истраживања и писање извештаја о истраживању. |
Завршни испит Завршни испит састоји се из израде домаћег рада из једне од обавезних или изборних педагошких дисциплина и одбране рада. |