Pedagogija
Основне академске студије педагогије (2021)
Ниво студија: Основне
Број ЕСПБ бодова: 240
Трајање програма у годинама: 4
Стручни назив: дипломирани педагог
Услови уписа: Завршено средње образовање у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит или положена општа матура и место на ранг листи у оквиру одобрене уписне квоте.
Циљ: Основне академске студије педагогије усмерене су на стицање професионалних компетенција неопходних за рад у области васпитања и образовања, за даље образовање и за континуирано стручно усавршавање Циљеви основних академских студија педагогије су:- овладавање педагошким појмовима, принципима и законитостима васпитно-образовног процеса;- упознавање са становиштима педагошке науке о битним питањима теорије и праксе васпитања и образовања и значаја њиховог критичког преиспитивања; - упознавање са актуелним тенденцијама развоја васпитно-образовних институција и образовног система у нашој средини и европским земљама;- стицање професионалних знања и уверења неопходних за разумевање односа између права на образовање, ормативно-правне регулативе и реалних образовних перспектива; - развијање критичког мишљења и креативних способности, као и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за обављање разноврсних послова у различитим подручјима рада педагога;- развијање професионалног приступа у успостављању и реализацији односа са различитим актерима и у различитим подручјима педагошког рада;- развијање академских и професионалних вештина студената неопходних за студирање, професионално деловање и континуирано стручно усавршавање.- оспособљавање за разумевање феномена васпитања и образовања у светлу раних идеја, класичних и савремених педагошких теорија и концепција;- оспособљавање за разумевање културе детињства и услова одрастања деце и младих у савременом друштвеном и културном контексту; - оспособљавање за разумевање потенцијала образовања као друштвене праксе у трансформисању друштва и културе;- оспособљавање за разумевање развоја, организације и начина функционисања институционалног васпитања и образовања, као и специфичности васпитно-образовног процеса на појединим институционалним нивоима (предшколско, основно, средње и високо), у породици и различитим облицима неформалног образовања;- оспособљавање за истраживање васпитно-образовне праксе и за коришћење резултата истраживања у разумевању праксе, као и у вођењу промена у васпитно-образовној пракси у циљу развијања квалитета образовања и васпитања; - оспособљавање за промовисање вредности образовања у стручној и академској заједници и друштвеној јавности;- оспособљавање за партнерско учешће у планирању, програмирању, реализацији и евалуацији различитих подручја васпитно-образовне праксе; - оспособљавање за израду и реализацију образовних програма намењених деци, младима и породици у циљу унапређивања њихове понуде;- оспособљавање за креирање, реализацију и евалуацију развојних пројеката и програма обука.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем.Студијски програм педагогије заснован је на сазнањима развијеним у оквиру различитих педагошких дисциплина (опште педагогије, историје педагогије, методологије педагошких истраживања, предшколске педагогије, школске педагогије, дидактике) и дисциплина других наука релевантних за педагошка питања (андрагогије, психологије, социологије, филозофије. антропологије).Студијски програм обухвата 34 обавезних и девет изборних предмета, укључујући и страни језик. Обавезни предмети су из следећих група предмета: а) академско-општеобразовне (Општа психологија, Основи психологије личности, Увод у развојну психологију, Увод у педагошку психологију, Развојна психологија, Увод у филозофију); б) теоријско-методолошке (Увод у педагогију, Општа педагогија, Историја педагошких идеја, Методологија педагошких истраживања, Савремени педагошки правци, Логика са општом методологијом); в) научно-стручне (Основи педагошке науке, Систем васпитања и образовања, Развој педагогије у Срба, Историја школства у Србији, Породична педагогија, Предшколска педагогија, Теорија дечјег вртића, Системи и програми предшколског васпитања, Школска педагогија, Школски системи европских земаља, Општа дидактика, Дидактички правци и модели наставе, Андрагогија, Педагошка психологија); г) стручно-апликативне (Дечја игра и стваралаштво, Методика рада школског педагога, Развијање и евалуација програма, Kурикулум и планирање наставе, Праћење и оцењивање у настави, Професионалне вештине, Статистика у истраживању образовања).Понуђено је 30 изборних предмета који су сврстани у седам изборних позиција из области педагогије и страних језика. Са сваке позиције студент бира по један предмет. У конципирању програма поштован је стандард о процентуалном учешћу појединих типова предмета (академско-општеобразовни, теоријско-методолошки, научно-стручни и стручно-апликативни) израчунат на нивоу реалног студентског оптерећења од 240 ЕСПБ. Студентима је обезбеђена могућност избора једног од 6 понуђених страних језика током две школске године. Програмом је предвиђена и стручна пракса студената. Начин извођења студија и потребно време за извођење студија.
Компетенције: Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне, научне и уметничке делатности. Опис квалификације која произилази из студијског програма мора одговарати одређеном нивоу националног оквира квалификација.Опис По завршетку основних академских студија дипломирани педагог стиче следеће опште способности:- разуме, анализира и процењује педагошка сазнања и идеје;- познаје актуелно стање и кретања како у области теорија образовања, тако и образовне политике и других друштвених процеса који утичу на систем образовања;- примењује стечена знања у сагледавању, критичком преиспитивању и унапређивању професионалне праксе;- разуме и примењује различите методолошке оријентације и приступе у истраживању васпитно-образовне праксе;- влада вештинама конструктивне комуникације и гради сарадничке односе делујући као део професионалне заједнице;- руководи се етичким начелима своје професије разумевајући њен друштвени значај и одговорност.По завршетку основних академских студија дипломирани педагог стиче следеће предметно-специфичне способности:- разуме и влада основним педагошким појмовима и процесима;- познаје и разуме развој педагошких идеја и доводи их у везу са савременим токовима у образовању; - уме да развија и евалуира различите образовне програме;- учествује у развијању васпитно-образовне праксе кроз сарадњу, размену и заједничко истраживање са различитим актерима васпитно-образовног процеса;- интердисциплинарно приступа проблемима васпитања и образовања;- примењује педагошка знања, професионалне вештине и способности у различитим педагошким контекстима;користи стручну литературу, прати и примењује иновације у области васпитања и образовања и употребе савремене информационе технологије.