Pedagogija
Докторске студије педагогије (2007)
Ниво студија: Докторске
Број ЕСПБ бодова: 180
Трајање програма у годинама: 3
Научни назив: доктор наука - педагошке науке
Услови уписа: Завршене дипломске академске студије - мастер из области педагогије, просечна оцена на основним и дипломским академским студијама најмање 8 (осам) и познавање једног страног (светског) језика.
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сродних области студија: Студент може прећи са других сродних студијских програма уколико положи диференцијалне испите које утврђује Одељење на основу увида у садржај студијског програма са којег прелази, и зависно од тога које је дипломске академске студије-мастер претходно завршио.
Начин избора предмета из других студијских програма: Изборне предмете 2, 3 и 4 студент бира из других студијских програма: изборни предмет 2 са листе изборних предмета докторских студија Филозофског факултета, а изборне предмете 3 и 4 са листе изборних предмета докторских студија Филозофског факултета и/или Универзитета у Београду, у договору са ментором и у зависноти од теме докторске дисертације.
Циљ: Циљ докторских студија педагогије јесте оспособљавање за теоријски, истраживачки и практични рад у области педагогије, за праћење савремених токова и критичко сагледавање промена у теорији и пракси васпитања и образовања, компетентно процењивање њихових ефеката и значаја за развој ове делатности и стицање највишег степена академског образовања – научног назива доктора наука у области педагогије.
Циљеви докторских студија педагогије јесу:
* оспособљавање за разумевање и критичко преиспитивање педагошке науке и васпитања и образовања као облика друштвене праксе;
* оспособљавање за контекстуални и интердисциплинарни приступ у проучавању педагошких феномена;
* практичних проблема у области васпитања и образовања;
* развијање истраживачке радозналости, научне отворености, критичког става према теоријским налазима и истраживачким резултатима, развијање спремности за сталним преиспитивањем могућности и домета педагошке науке, за сагледавање вредности и ограничења васпитне праксе, као и упорности у трагању за научном истином;
* оспособљавање за самостално организовање и остваривање научних истраживања;
* оспособљавање за укључивање у националне и међународне научно-истраживачке пројекте;
* развијање свести о потреби континуираног професионалног развоја;
* развијање академских и професионалних вештина неопходних за развој и популаризацију педагошке науке и унапређивање васпитно-образовне праксе.
Компетенције: По завршених докторских студија студија доктор педагогије поседује знања, вештине, развијене способности и компетенције да:
* самостално решава практичне и теоријске проблеме у области педагогије и развија васпитно-образовну праксу уз употребу научних метода и поступака;
* самостално идентификује истраживачка питања, дефинише истраживачке проблеме, планира и реализује истраживање користећи одговарајуће квантитативне и квалитативне методе и поступке;
* иницира и укључује се у остваривање националних и међународних научних и развојних пројеката у области теорије и праксе васпитања и образовања;
* критички анализира, процењује и примењује нова педагошка сазнања и идеје;
* поштује принципе етичког кодекса добре научне и наставне праксе;
* комуницира на професионалном нивоу приликом саопштавања научноистраживачких резултата;
* презентује резултате својих научних истраживања на националним и међународним научним скуповима и у научној периодици и промовише и преноси академској заједници и широј јавности стручна знања и идеје, као и остварења значајна за друштвени и културни напредак;
* ради као члан истраживачког тима;
* оригиналним истраживачким радом постиже резултате који проширују границе сазнања у педагогији.
По завршетку докторских студија доктор педагогије стиче следеће предметно-специфичне компетенције:
* темељно познаје и разуме теоријско-методолошке проблеме педагошке науке;
* темељно познаје и примењује различите епистемолошко-методолошке приступе и критички преиспитује њихове предности и ограничења у истраживању васпитања и образовања;
* сагледава и разуме проблеме васпитања и образовања у друштвеном, културном и институционалном контексту;
* познаје теоријско-методолошке основе развијања васпитно-образовних програма;
* тумачи васпитно-образовне феномене и развија васпитно-образовну праксу интегришући сазнања из различитих области педагогије и критички преиспитујући различите педагошке теорије и правце;
* повезује знања из различитих подручја педагошке науке, као и из других наука и користи их у решавању проблема у области васпитања и образовања;
* разуме и продуктивно користи савремена знања у области педагогије;
* користи резултате истраживања за унапређивање васпитно-образовне праксе, промовисање педагошких сазнања и развијање педагошке науке.
ПРВА ГОДИНА | Сем | П+В | ЕСПБ |
Теоријско-методолошки проблеми педагогије | 1 | 4 + 3 | 10 |
Друштво, култура и образовање | 1 | 4 + 3 | 10 |
Изборни предмет 1 (10 ЕСПБ) | |||
Студент бира један од наведених педагошких предмета | |||
Индивидуалне и социјалне концепције васпитања | 1 | 3 + 3 | 10 |
Педагошки класици | 1 | 3 + 3 | 10 |
Моделовање процеса наставе и учења | 1 | 3 + 3 | 10 |
Језик, писменост и школски курикулум | 1 | 3 + 3 | 10 |
Проблеми високошколске наставе | 1 | 3 + 3 | 10 |
Породични односи и васпитање | 1 | 3 + 3 | 10 |
Савремени проблеми предшколског васпитања | 1 | 3 + 3 | 10 |
Системна проучавања школе | 1 | 3 + 3 | 10 |
Приступи у образовању наставника | 1 | 3 + 3 | 10 |
Изборни предмет 2 (10 ЕСПБ) | |||
Студент бира предмет са листе изборних предмета докторских студија Филозофског факултета, у договору са ментором и у зависности од теме докторске дисертације. | |||
Изборни предмет 2 | 2 | 3 + 3 | 10 |
Истраживања у педагогији (10 ЕСПБ) | |||
Студент бира један предмет од наведених | |||
Акциона истраживања | 2 | 4 + 3 | 10 |
Квалитативна истраживања | 2 | 4 + 3 | 10 |
Квантитативна истраживања | 2 | 4 + 3 | 10 |
Теоријска, историјска и компаративна истраживања | 2 | 4 + 3 | 10 |
Посебне педагошке дисциплине (10 ЕСПБ) | |||
Студент бира један од наведених предмета у зависности од усмерења, тј. изабране области докторских студија. | |||
Развијање курикулума у дечјем вртићу | 2 | 4 + 3 | 10 |
Теорије интелектуалног развоја и васпитања | 2 | 4 + 3 | 10 |
Историја васпитања у Срба | 2 | 4 + 3 | 10 |
Настава у социокултурном контексту | 2 | 4 + 3 | 10 |
Правци развоја система образовања | 2 | 4 + 3 | 10 |
Теорија и пракса породичног васпитања | 2 | 4 + 3 | 10 |
ДРУГА ГОДИНА | Сем | П+В | ЕСПБ |
Одбрана предлога теме докторске дисертације | 3 | 0 + 0 | 10 |
Изборни предмет 3 (10 ЕСПБ) | |||
Студент бира са листе изборних предмета докторских студија Филозофског факултета и/или Универзитета у Београду, у договору са ментором и у зависности од теме докторске дисертације. | |||
Изборни предмет 3 | 3 | 3 + 3 | 10 |
Изборни предмет 4 (10 ЕСПБ) | |||
Студент бира са листе изборних предмета докторских студија Филозофског факултета и/или Универзитета у Београду, у договору са ментором и у зависности од теме докторске дисертације. | |||
Изборни предмет 4 | 3 | 3 + 3 | 10 |
Израда докторске дисертације 1 | 4 | 0 + 0 | 30 |
ТРЕЋА ГОДИНА | Сем | П+В | ЕСПБ |
Израда докторске дисертације 2 | 5 | 0 + 0 | 30 |
Финална израда и предаја докторске дисертације | 6 | 0 + 0 | 15 |
Одбрана докторске дисертације | 6 | 0 + 0 | 15 |