Pedagogija
Основне академске студије педагогије (2009/2010)
Ниво студија: Основне
Број ЕСПБ бодова: 240
Трајање програма у годинама: 4
Стручни назив: дипломирани педагог
Услови уписа: Завршено средње образовање у четворогодишњем трајању и положен пријемни испит или положена општа матура и место на ранг листи у оквиру одобрене уписне квоте.
Услови за прелазак са других студијских програма у оквиру истих или сродних области студија: Прелазак се остварује у складу са одредбама Статута Факултета.
Начин избора предмета из других студијских програма: Студент бира предмете из других студијских програма у складу са одредбама Правилника о пријављивању предмета Факултета.
Циљ: Основне академске студије педагогије усмерене су на стицање знања и развијање способности и вештинa неопходних за професионални рад педагога у области васпитања и образовања, као и за даље образовање и перманентно стручно усавршавање.
Циљеви основних академских студија педагогије jeсу:
* оспособљавање за разумевање феномена васпитања и образовања у светлу раних идеја, класичних и савремених педагошких теорија и концепција;
* оспособљавање за разумевање културе детињства и услова одрастања деце и младих у савременом друштвеном и културном контексту;
* развијање осетљивости за разумевање детињства и младости као продуката културе и позитивних ставова према улози младих у њеном трансформисању;
* упознавање са становиштима педагошке науке о битним питањима теорије и праксе васпитања и образовања;
* овладавање педагошким појмовима и чињеницама, познавање принципа и законитости васпитно-образовног процеса;
* оспособљавање за разумевање специфичности васпитно-образовног процеса у целини и на појединим институционалним нивоима (предшколско, основно, средње и високо), у породици и различитим облицима неформалног образовања;
* упознавање развоја, организације и начина функционисања институционалног васпитања и образовања;
* упознавање са актуелним тенденцијама развоја васпитно-образовних институција и образовног система у нашој средини и европским земљама;
* оспособљавање за истраживачки рад у различитим областима васпитно-образовне праксе и за коришћење резултата педагошких истраживања и истраживања из других научних области у разумевању и мењању праксе;
* стицање знања, развијање осетљивости и професионалних ставова неопходних за разумевање односа између права на развој и образовање, нормативно-правне регулативе и реалних образовних перспектива;
* оспособљавање за сарадњу са практичарима у планирању, програмирању, организацији, реализацији и евалуацији различитих облика васпитно-образовног рада;
* развијање професионалног приступа у успостављању и реализацији односа са различитим актерима и у различитим подручјима педагошког рада;
* развијање критичког мишљења и креативних способности, као и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за обављање разноврсних послова у различитим подручјима рада педагога;
* развијање академских и професионалних вештина студената неопходних за студирање, професионално деловање и континуирано стручно усавршавање.
Листа обавезних и изборних студијских подручја, односно предмета, са оквирним садржајем:
Студијски програм обухвата двадесет седам обавезних и осам изборних предмета, укључујући и страни језик. Обавезни предмети су из области:
а) опште педагогије (Увод у педагогију, Основи педагошке науке, Општа педагогија, Систем васпитања и образовања, Савремени педагошки правци); б) историје педагогије (Историја педагошких идеја, Развој педагогије у Србији, Историја школства у Србији); в) методологије педагогије (Увод у педагошка истраживања, Методе и технике истраживања у образовању, Статистика у истраживању образовања); г) дидактике (Дидактика, Језик и образовање, Развијање и евалуација програма); д) школске педагогије (Школска педагогија, Методика рада школског педагога); као и Предшколска педагогија, Породична педагогија и Образовање одраслих. У обавезне предмете укључене су и психолошке дисциплине (Општа психологија, Основи психологије личности, Увод у развојну психологију, Развојна психологија, Увод у педагошку психологију, Педагошка психологија), као и филозофске дисциплине (Увод у филозофију, Логика са општом методологијом).
Понуђено је 37 изборних предмета који су сврстани у осам изборних блокова из области педагогије, психологије, филозофије, социологије, историје и страних језика. Из сваког блока студент бира по један предмет.
Студентима је обезбеђена могућност избора једног од 6 понуђених страних језика током две школске године, као и већег броја изборних предмета са других студијских програма који се реализују на Филозофском факултету. Програмом је предвиђена и стручна пракса студената.
Начин извођења студија и потребно време за извођење студија:
Основне академске студије педагогије трају четири школске године, односно осам семестара.
Методе извођења наставе: предавања, вежбе, семинари, дискусије, истраживања, рад у групама, менторски рад, консултације.
Бодовна вредност предмета исказана је у складу са Европским системом преноса бодова (ЕСПБ). Укупан број ЕСПБ на студијском програму износи 240 (60 годишње; 30 у семестру), од тога изборним предметима припада 48 (20%).
Предуслови за упис појединих предмета или групе предмета утврђени су у програмима предмета.
Компетенције: По завршетку основних академских студија дипломирани педагог стиче следеће опште способности:
* разуме, анализира и процењује педагошка сазнања и идеје;
* примењује стечена знања у пракси и успешно решава, уз употребу релевантних поступака, конкретне проблеме у својој струци;
* познаје врсту, организацију, методе и технике истраживања у области васпитања и образовања, уме да примени истраживачке инструменте, прикупи релевантне податке, обради их, анализира, изведе одговарајуће закључке, да резултате саопшти стручној јавности и примени их у васпитној-образовној пракси;
* разуме и прихвата основна начела професионалне комуникације;
* има активан и одговоран однос према сопственом професионалном развоју.
По завршетку основних академских студија дипломирани педагог стиче следеће предметно-специфичне способности:
* разуме и влада основним педагошким појмовима;
* познаје и разуме развој педагошких идеја и доводи у везу са савременим токовима у образовању;
* познаје основна начела израде програма васпитно-образовног рада;
* има професионалан приступ послу и пружа помоћ и подршку наставницима у унапређивању наставе (примени савремених наставних метода и облика рада, поступака праћења и оцењивања рада ученика и коришћења нових информациних технологија);
* интердисциплинарно приступа проблемима васпитања и образовања;
* користи педагошка знања, професионалне вештине и способности у решавању конкретних стручних проблема;
* користи стручну литературу, прати и примењује иновације у области васпитања и образовања уз употребу савремене информационе технологије.
* континуирана двонедељна пракса