Педагогија
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Васпитање и друштво. О васпитању из угла теорије Луја Алтисера.
Друштвене структуре, односи моћи, интереси и потчињавање у васпитању / Школа као идеолошки државни апарат и механизам интерпелације (Алтисер) Литература: Kohlberg, L. & Mayer, R. (1972). Development as the Aim of Education. Harvard Educational Review. 42 (4),449-496.
|
Алтисер, Л. (2009). Идеологија и државни идеолошки апарати. Лозница: Карпос. (24-49, 64-81)
Поткоњак, Н. (1996). ’Трећа педагогија’ - утопија или стварност. Настава и васпитање, 45(2), 228-240.
2. недеља предавање - О васпитању из угла теорија Мишела Фукоа и Пјера Бурдијеа
Структуре и средства владања и контроле у пракси дисциплиновања / Културна репродукција и симболичка доминација Литература: Тадић, А., Малешевић, Н. и Радовановић, И. (2013). Симболичка доминација и антиидеолошка деловања – репресивни механизми идеолошких институција и Толстојев покушај слободног васпитања.
|
Фуко, М. (1997). Надзирати и кажњавати. Сремски Карловци – Нови Сад: Издавачка књижница Зорана Стојановића. (19-32, 71-100, 131-189, 203-220)
Бурдије, П. и Пасерон, Ж. К. (2012). Репродукција у образовању, друштву и култури. Реч,
82/28, 67-121.
3. недеља предавање - Критичка теорија васпитања
О изградњи друштвене свести усмерене ка променама и друштвеној трансформацији. Литература: Адорно, Т. (2006). Васпитање после Аушвица. Педагогија, LXI (1), 5-16.
|
Konig, E. i Zedler, P. (2001). Teorije znanosti o odgoju. Zagreb: Educa. (122-151)
4. недеља предавање - Васпитање као одговор на изазове савременог доба
Васпитање на темељима етичких и тржишних вредности. Литература: Тадић, А. и Бодрошки Спариосу, Б. (2017). Васпитање као одговор на изазове савременог доба. У: ВасПИТАЊЕ данас (стр. 19-25), Београд: Филозофски факултет и ПДС.
|
Мерије, Ф. (2016). Педагогија: мора се пружити отпор, Београд: Data Status. (61-90)
Varufakis, J. (2015). Ovaj svet može da bude bolji. Beograd: Kreativni centar. (25-44; 77-100)
5. недеља предавање - Педагогија аутономије Паула Фреиреа
О критичкој педагогији: перспектива Анрија Жируа; Питера Мекларена и Мајкла Епла.
Литература: Фреире, П. (2018). Педагогија обесправљених. Едука: Београд (стр. 55-70)
|
Фреире, П. (2017). Педагогија аутономије. Clio: Београд (13-32; 48-55; 72-80)
Робертс, П. (2007). Педагогија наде Паула Фреиреа. Педагогија, LXII (4), 529-540.
Apple, M. W. (2014). Образовање на „правом“ путу: тржишта, стандарди, Бог и неједнакост. Београд: Фабрика књига (23-78)
Мекларен, П. (2013). Че Гевара, Пауло Фреире и педагогија револуције. Београд: Едука. (9-35, 86-88, 229-321)
Жиру, А. (2013). О критичкој педагогији. Београд: Eduka. (9-67, 121-128, 223-263)
6. недеља предавање - Педагошки оптимизам као прорачуната наивност.
Брунерова култура образовања (значај контракултура и фолк педагогије) / Начело једнакости интелигенција и метод аутодидактике - становиште Жака Рансијера / Еманципација, вера у еманципацију и поступци за вредновање педагошких поступака: погледи Филипа Меријеа. Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације, Београд: ИПА Филозофског факултета. (70-80)
|
Bruner, Ј. (2000). Kultura obrazovanja, Zagreb: Educa (57-95)
Ranciere, J. (2010). Učitelj neznalica – Pet lekcija iz intelektualne emancipacije, Zagreb: Multimedijalni institut. (одабрана поглавља)
Мерије, Ф. (2014). Образовање је васпитање: етика и педагогија, Београд: Завод за уџбенике (9-93)
7. недеља предавање - Аутономија: циљ васпитања према Пијажеу
Конструктивизам и васпитне концепције.
Хуманистичке психолошке теорије и теорије васпитања.
Литература: Ками, К. (1983). Аутономија: циљ васпитања према Пијажеу, Предшколско дете, XIII (1-2), 1-12.
|
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, 11 (4), 319-338.
8. недеља предавање - Аутономија као базична људска потреба. Теорија самоодређења - теоријски оквир.
Аутономија ученика у разредном контексту – критичка перспектива теорије самоодређења Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације, Београд: ИПА Филозофског факултета. (41-53)
|
Брофи, Џ. (2015). Како мотивисати ученике да уче. Београд: Clio. (229-268; 269-323)
9. недеља предавање - Теорија избора Вилијема Гласера.
Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације, Београд: ИПА Филозофског факултета. (105-132)
|
Glasser, W. (1994): Kvalitetna škola, Educa, Zagreb (1-94)
10. недеља предавање - Обучавање наставника успешности: перспектива Томаса Гордона
Литература: Гордон, Т. (1998): Како бити успешан наставник, Креативни центар и Мост, Београд
|
11. недеља предавање - Прогресивна педагогија Алфија Кона
Литература: Kohn, A. (2005). The (progressive) schools our children deserve. Schools: Studies in Education, 2(2), 77-108.
|