Педагогија
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Појава различитих педагошких праваца и њихове класификације
Појава различитих педагошких праваца крајем IX и почетком ХХ века. Настанак и основне карактеристике "новог васпитања" (реформне педагогије).Сврха, критеријуми и тешкоће у класификовању педагошких праваца. |
1. недеља предавање - Уводно упознавање студената са циљевима и садражајем наставног предмета
Упознавање студената са циљевима, садржајем наставног предмета, облицима рада, предвиђеним обавезама у току школске године, као и са начином оцењивања рада и резултата. |
2. недеља предавање - Настанак и основе индивидуалне педагогије
Основна изворишта индивидуалне педагогије и њених различитих варијанти. Развојна линија и главни представници. |
2. недеља предавање - Концепција индивидуалне педагогије Е.Кеј
Схватање природе детета, улога и суштина васпитања, садржај и методе васпитања у концепцији Е.Кеј. |
3. недеља вежбе - Однос васпитача и васпитаника у концепцији Е.Кеј
Васпитач у улози подстицања природног развоја детета. Васпитаник као субјект васпитања. |
3. недеља вежбе - "Да ли је ХХ век био век детета?"
Расправа на тему очекивања Е.Кеј да ће ХХ век бити "век детета" - у смислу већег интересовања за положај и права детета у свету, разумевања његових потреба и сл. |
4. недеља предавање - Покушаји практичне примене идеја индивидуалног правца у педагогији
Различити покушаји практичне примене неких идеја индивидуалне педагогије. Л.Н.Толстој и његова школа у Јасној Пољани. |
4. недеља вежбе - Организација и принципи васпитања у јаснопољанској школи - Л.Н.Толстоја
Принципи, садржај, методе и организација васпитно-образовног рада у школи коју је основао Л.Н.Толстој у Јасној Пољани. |
5. недеља предавање - Социјална педагогија П.Наторпа
Предмет социјалне педагогије. Однос појединца и заједнице. Улога васпитања. |
5. недеља предавање - Основи социјалне педагогије
Настанак и различите варијанте социјалне педагогије. Основна изворишта теоријских схватања овог правца. |
6. недеља предавање - Државно-грађанско васпитање Г.Кершенштајнера
Појам и карактеристике државно-грађанског васпитања у концепцији Г.Кершенштајнера |
6. недеља предавање - Социјална концепција васпитања Е.Диркема
Схватање васпитања, циљ васпитања, друштвена условљеност васпитања, улога државе у васпитању. |
7. недеља вежбе - "Слободно" или "друштвено усмерено" васпитање
Дискусија на тему "слободно" или "друштвено усмерено" васпитање, односно индивидуално или друштвено усмерен циљ васпитања. |
7. недеља вежбе - Однос појединца и друштва у различитим концепцијама социјалне педагогије
Дискусија о односу појединца и друштва, суштини и циљу васпитања у концепцијама П.Наторпа, Г.Кершенштајнера и Е.Диркема. |
8. недеља предавање - Основе културне педагогије
Извори теоријских схватања. Основне поставке.Културне вредности - кључни појам културне педагогије. |
8. недеља вежбе - Духовно-научна педагогија Е.Шпрангера
Схватање васпитања и образовања у концепцији Е.Шпрангера. Однос објективног и субјективног духа. Однос културних и образовних вредности. |
9. недеља предавање - Основе радне школе
Изворишта, теоријске основе и развојна линија педагогије радне школе |
9. недеља вежбе - Радна школа мануелног правца
Улога ручног рада, ручни рад као принцип и као посебан наставни предмет у концепцији радне школе Г.Кершенштајнера |
10. недеља вежбе - Активна школа А.Феријера
Програм и карактеристике активне школе А.Феријера |
10. недеља вежбе - Радна школа слободног-духовног рада
Значај и основне поставке школе слободног-духовног рада Х.Гаудига. |
11. недеља предавање - Основи прагматистичке педагогије
Извори теоријских схватања, основне поставке и главни представници |
11. недеља вежбе - Васпитање и циљеви васпитања у концепцији Џ.Дјуја
Васпитање као реконструкција и реорганизација искуства. Променљивост циљева васпитања.Однос циљева и средстава васпитања. |
12. недеља предавање - Експериментална педагогија
Теоријска изворишта, главне поставке и представници. |
12. недеља вежбе - Употреба емпиријских метода у педагогији - становишта Мојмана и Лаја
Могућности и ограничења употребе експеримента и других поступака на емпиријској основи у проучавању васпитања. Покушаји заснивања педагогије на емпиријској основи |
13. недеља предавање - Компаративна педагогија
Извори, настанак, основна проблематика компаративне педагогије. |
13. недеља вежбе - Карактеристике компаративних проучавања у педагогији
Врсте, предности и недостаци компаративних проучавања васпитања у педагогији. |
14. недеља предавање - Резиме основних поставки реформне педагогије
Положај детета, схватање васпитања, принципи васпитања у различитим правцима реформне педагогије. |
14. недеља вежбе - Основне поставке "реформне педагогије" у односу на традиционалну педагогију
Дискусија о основним поставкама "реформне педагогије" у односу на традиционалну педагогију или тзв. "стару школу". |
15. недеља - - Индивидуалне консултације о појединим темама програма
|
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
1.Диркем,Е. Васпитање и социологија, Београд,1981, стр.33-57, 75-91.
2. Дјуи,Џ. Васпитање и демократија, Цетиње, 1970,стр.52-59, 60-72, 73-80, 137-139.
3. Кеј,Е. О васпитању детета код куће, Београд, 1919. и О васпитању детета у школи, Београд, 1918.
4. Кершенштајнер,Г. Теорија образовања, Београд, 1939, стр.219-225.
5. Коцић,Љ. Експериментална педагогија, Београд, 1983, стр.39-52, 65-72.
6. Младеновић,В. Педагошке расправе и чланци, Београд, 1931, стр.37-41, 51-72.
7. Митровић,Д. Модерни токови компаративне педагогије, Сарајево, 1981,стр. 11-54.
8. Наторп,П. Општа педагогика, Београд, 1022, стр.28-38.
9. Поткоњак,Н. ХХ век - ни век детета ни век педагогије, Београд, 2000, стр. 7-33,53-210, 258-364, 426-437.