Силабуси

Курс: Увод у психологију образовања (осн.)
Предавачи

др Александер Бауцал, редовни професор

др Данијела Петровић, редовни професор

др Ксенија Крстић, ванредни професор

др Ана Алтарас Димитријевић, редовни професор

др Драгица Павловић Бабић, ванредни професор

обавезни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: Теоријски део:1. Систем образовања, установе, учесници, 2. Eвропски и светски трендови у развоју образовања 3.Значајна питања у психологији образовања: а) психолошки правци и школа б) интелигенција и школовање, ц) даровитост и школовање, д) когнитивни, морални, афективни, и социјални развој и школа ф) разноврсност: индивидуалне, групне, развојне, културне разлике и начини њиховог уважавања у школском контексту, г) социјални конфликти у школи; Практични део: 1. Разноврсне улоге психолога у систему образовања: а) упознавање са специфичностима институције, б) разговор са менаџером, особљем и корисницима, ц) упознавање са улогом психолога у различитим образовним институцијама, 2. Израда теста знања, 3. Анализа школских ситуација а)конфликта б)когнитивног процењивања в)вредновања установе г) унапређивања наставе и школске праксе.
Циљ изучавања курса: Циљ курсa је да оспособи студенте да разумеју сложеност образовног система, природу и сложеност процеса развоја, учења и подучавања у школи, као и специфичне захтеве који се у образовању постављају у односу на професионалну улогу психолога.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса потребно је да је студент положио курс Развојна психологија.
Облици наставе: Предавања: 2 часа недељно (26сати), вежбе: 2 часа недељно (26 сати), израда три самостална рада (8+24+12=44 сати), циљане посете (8 сати), обрада литературе и припрема испита (46сати)
План курса:
1. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја први део
2. недеља
предавање - Школа као контекст учења и развоја други део
3. недеља
предавање - Школа и морални развој
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.65-70, 277-306
3. недеља
предавање - Школа и морални развој
Литература: Миочиновић, Љ. (2004): ’’Морални развој и морално васпитање’’, Београд: Институт за педагошка истраживања (стр. 63-112).
4. недеља
предавање - Процена способности у школском контексту
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.70-84
5. недеља
предавање - Школско оцењивање
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.421-443
6. недеља
предавање - Наставник у контексту инклузивног образовања
Литература: Rajović, V. i Stanimirović, D. (2006). Odgovornost prema profesiji i klijentu (u oblasti rada sa osobama sa posebnim potrebama). Primenjena psihologija, 205-217
6. недеља
предавање - Наставник у контексту инклузивног образовања
Литература: Армстронг, Т. (2008). Најбоље школе. Загреб: ЕДУKА, стр. 15-79 и 125-173 Рајовић, В. и Станимировић, Д. (2006). Одговорност према професији и клијенту (у области рада са особама са посебним потребама). Примењена психологија, 205-217
6. недеља
предавање - Наставник у контексту инклузивног образовања
Литература: Визек-Видовић, В, Ријавец, М, Влаховић-Штетић, В, Миљковић, Д. (2003): Психологија образовања, Загреб: ИЕП-ВЕРН, стр.106-126
7. недеља
предавање - Даровитост
Литература: Gardner,H.,Kornhaber M.L.& Wake,W.K.(1996): Intelligence:Multiple Perspectives, Harcourt Brace College Pub. Prvo i drugo poglavlje
7. недеља
предавање - Даровитост
Литература: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN,127-133
8. недеља
предавање - Напуштање школовања
9. недеља
предавање - Конфликти у школском контексту
Литература: Петровић, Д. (2008).Конфликти са наставницима. Зборник учитељског факултета Ужице., 11(10). стр. 33-50.
10. недеља
предавање - Образовање и развој интеркултуралне осетљивости
Литература: Gošović, R., Mrše, S., Jerotijević, M., Petrović, D., Tomić, V. (2012): Vodič za unapređenje interkulturalnog obrazovanja, drugo izdanje, Grupa Most, Beograd, str. 9-18
11. недеља
предавање - ЕУ теме у развоју образовања
12. недеља
предавање - Међународна и национална тестирања
Литература: Бауцал, А. (2012): Кључне компетенције младих у Србији у ПИСА 2009 огледалу. Институт ѕа психологију и Влада РС.
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Бауцал, А. (2012): Кључне компетенције младих у Србији у ПИСА 2009 огледалу. Институт ѕа психологију и Влада РС.
Видовић, В., Ријавец, М., Влаховић-Штетић, В., Миљковић, Д. (2003) Психологија образовања, Загреб, ИЕП-ВЕРН’ (одабрана поглавља)
Л. Вучић (1991):Педагошка психологија(одабрана поглавља)
Перкинс, Д: Паметне школе(1992) (сажетак на српском приређен у Р.Росандић, Педагошка психологија, Срипта Учитељског факултета)
Општа допунска Литература
Бауцал, А, Павловић-Бабић, Д, (2009): Квалитет и праведност образовања у Србији, Београд: Влада РепубликеСрбије, Министарство просвете Републике Србије, Институт за психологију, стр.23-58
Игњатовић-Савић, Н. (1990): Педагошке импликације теорије Виготског. Психологија, XXIII, 1-2, стр. 145-153
Микалачки-Бриски, А. (1989): Педагошке импликације Пијажеове теорије, Београд: савез друштава психолога Србије, стр. 46-59