Silabusi

Kurs: Uvod u psihologiju obrazovanja (osn.)
Predavači

dr Aleksander Baucal, redovni profesor

dr Danijela Petrović, redovni profesor

dr Ksenija Krstić, vanredni profesor

dr Ana Altaras Dimitrijević, redovni profesor

dr Dragica Pavlović Babić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 5.00
Sadržaj kursa: 1. Sistem obrazovanja, ustanove, učesnici, evropski i svetski trendovi u razvoju obrazovanja 2. Kontroverzna pitanja u psihologiji obrazovanja: a) psihološki pravci i škola b) inteligencija i školovanje, c) kognitivni, afektivni, socijalni i moralni razvoj i škola d) raznovrsnost: individualne, grupne, razvojne, kulturne razlike f) motivacija i učenje, g) školsko učenje i nastava h) istraživanja u školi naspram istraživanja škole 3. Nastavnička profesija 4. Raznovrsne uloge psihologa u sistemu obrazovanja 1. Poseta različitim vaspitno-obrazovnim instititucijama: a) upoznavanje sa specifičnostima institicije, b) razgovor sa menadžerom, osobljem i korisnicima 2. Upoznavanje sa ulogom psihologa u različitim vasptino-obrazovnim institucijama, 3. Izrada i prezentacija terorijskog/istraživačkog
Cilj izučavanja kursa: Kurs ima za cilj da osposobi psihologije da razumeju složenost obrazovnog sistema, prirodu i složenost procesa učenja i podučavanja u školi, kao i specifične zahteve koji se u obrazovanju postavljaju u odnosu na profesionalnu ulogu psihologa i da studentima omogući razumevanje ključnih kontraverzna pitanja u psihologiji obrazovanja
App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio kurs Razvojna psihologija.
Oblici nastave: Predavanja: 2 časa nedeljno (26sati), vežbe: 2 časa nedeljno (26 sati), izrada tri samostalna rada (8+24+12=44 sati), ciljane posete (8 sati), obrada literature i priprema ispita (46sati)
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, prvi deo
Literatura: Baucal, A. (2012): Ključne kompetencije mladih u Srbiji u PISA 2009 ogledalu. Institut ѕa psihologiju i Vlada RS.,
1. nedelja
predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, prvi deo
Literatura: Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V., Miljković, D. (2003) Psihologija obrazovanja, Zagreb, IEP-VERN’ (odabrana poglavlja)
1. nedelja
predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, prvi deo
Literatura: Perkins, D: Pametne škole (1992) (sažetak na srpskom priređen u R.Rosandić, Pedagoška psihologija, Sripta Učiteljskog fakulteta)
1. nedelja
vežbe - Poseta školama
2. nedelja
predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, drugi deo
Literatura: Baucal, A., Pavović-Babić, D. (2009): Kvalitet i pravednost obrazovanja u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete RS, Institut za psihologiju
2. nedelja
predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, drugi deo
Literatura: Kovač Cerović, T (2002): Kvalitetno obrazovanje za sve. Ministarstvo prosvete i sporta RS
2. nedelja
vežbe - Izveštaj iz poseta, povratna informacija i analiza
3. nedelja
predavanje - Škola i moralni razvoj
Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.65-70, 277-306
4. nedelja
predavanje - Procena sposobnosti u školskom kontekstu
Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.70-84
5. nedelja
predavanje - Školsko ocenjivanje
Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.421-443
6. nedelja
predavanje - Nastavnik u kontekstu inkluzivnog obrazovanja
Literatura: Armstrong, T. (2008). Najbolje škole. Zagreb: EDUKA, str. 15-79 i 125-173 Rajović, V. i Stanimirović, D. (2006). Odgovornost prema profesiji i klijentu (u oblasti rada sa osobama sa posebnim potrebama). Primenjena psihologija, 205-217
6. nedelja
predavanje - Nastavnik u kontekstu inkluzivnog obrazovanja
Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.106-126
7. nedelja
predavanje - Darovitost
Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN,127-133
8. nedelja
predavanje - Napuštanje školovanja
9. nedelja
predavanje - Konflikti u školskom kontekstu
Literatura: Petrović, D. (2008).Konflikti sa nastavnicima. Zbornik učiteljskog fakulteta Užice., 11(10). str. 33-50.
10. nedelja
predavanje - Obrazovanje i razvoj interkulturalne osetljivosti
Literatura: Gošović, R., Mrše, S., Jerotijević, M., Petrović, D., Tomić, V. (2012): Vodič za unapređenje interkulturalnog obrazovanja, drugo izdanje, Grupa Most, Beograd, str. 9-18
11. nedelja
predavanje - EU politike i prioriteti u obrazovanju: pravednost, kvalitet i efikasnost
11. nedelja
vežbe - EU politike i prioriteti u obrazovanju: pravednost, kvalitet i efikasnost
Diskusija implikacija pravednosti, kvaliteta i efikasnosti za posebne obrazovne politike koje se odnose na kurikulum, ocenjivanje, udžbenike, profesiju nastavnika i liderstvo.
12. nedelja
predavanje - Međunarodna i nacionalna testiranja