Silabusi
Kurs: Uvod u psihologiju obrazovanja (osn.) U okviru predmeta: Uvod u psihologiju obrazovanja Predavači dr Aleksander Baucal, redovni profesor dr Danijela Petrović, redovni profesor dr Ksenija Krstić, vanredni profesor dr Ana Altaras Dimitrijević, redovni profesor dr Dragica Pavlović Babić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 5.00 Sadržaj kursa: 1. Sistem obrazovanja, ustanove, učesnici, evropski i svetski trendovi u razvoju obrazovanja 2. Kontroverzna pitanja u psihologiji obrazovanja: a) psihološki pravci i škola b) inteligencija i školovanje, c) kognitivni, afektivni, socijalni i moralni razvoj i škola d) raznovrsnost: individualne, grupne, razvojne, kulturne razlike f) motivacija i učenje, g) školsko učenje i nastava h) istraživanja u školi naspram istraživanja škole 3. Nastavnička profesija 4. Raznovrsne uloge psihologa u sistemu obrazovanja
1. Poseta različitim vaspitno-obrazovnim instititucijama: a) upoznavanje sa specifičnostima institicije, b) razgovor sa menadžerom, osobljem i korisnicima 2. Upoznavanje sa ulogom psihologa u različitim vasptino-obrazovnim institucijama, 3. Izrada i prezentacija terorijskog/istraživačkog
Cilj izučavanja kursa: Kurs ima za cilj da osposobi psihologije da razumeju složenost obrazovnog sistema, prirodu i složenost procesa učenja i podučavanja u školi, kao i specifične zahteve koji se u obrazovanju postavljaju u odnosu na profesionalnu ulogu psihologa i da studentima omogući razumevanje ključnih kontraverzna pitanja u psihologiji obrazovanja App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio kurs Razvojna psihologija. Oblici nastave:
Predavanja: 2 časa nedeljno (26sati), vežbe: 2 časa nedeljno (26 sati), izrada tri samostalna rada (8+24+12=44 sati), ciljane posete (8 sati), obrada literature i priprema ispita (46sati) Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, prvi deo Literatura: Baucal, A. (2012): Ključne kompetencije mladih u Srbiji u PISA 2009 ogledalu. Institut ѕa psihologiju i Vlada RS., 1. nedelja predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, prvi deo Literatura: Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V., Miljković, D. (2003) Psihologija obrazovanja, Zagreb, IEP-VERN’ (odabrana poglavlja) 1. nedelja predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, prvi deo Literatura: Perkins, D: Pametne škole (1992) (sažetak na srpskom priređen u R.Rosandić, Pedagoška psihologija, Sripta Učiteljskog fakulteta) 1. nedelja vežbe - Poseta školama 2. nedelja predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, drugi deo Literatura: Baucal, A., Pavović-Babić, D. (2009): Kvalitet i pravednost obrazovanja u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete RS, Institut za psihologiju 2. nedelja predavanje - Škola kao kontekst učenja i razvoja – novi izazovi pred obrazovanjem, drugi deo Literatura: Kovač Cerović, T (2002): Kvalitetno obrazovanje za sve. Ministarstvo prosvete i sporta RS 2. nedelja vežbe - Izveštaj iz poseta, povratna informacija i analiza 3. nedelja predavanje - Škola i moralni razvoj Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.65-70, 277-306 4. nedelja predavanje - Procena sposobnosti u školskom kontekstu Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.70-84 5. nedelja predavanje - Školsko ocenjivanje Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.421-443 6. nedelja predavanje - Nastavnik u kontekstu inkluzivnog obrazovanja Literatura: Armstrong, T. (2008). Najbolje škole. Zagreb: EDUKA, str. 15-79 i 125-173
Rajović, V. i Stanimirović, D. (2006). Odgovornost prema profesiji i klijentu (u oblasti rada sa osobama sa posebnim potrebama). Primenjena psihologija, 205-217
6. nedelja predavanje - Nastavnik u kontekstu inkluzivnog obrazovanja Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN, str.106-126 7. nedelja predavanje - Darovitost Literatura: Vizek-Vidović, V, Rijavec, M, Vlahović-Štetić, V, Miljković, D. (2003): Psihologija obrazovanja, Zagreb: IEP-VERN,127-133 8. nedelja predavanje - Napuštanje školovanja 9. nedelja predavanje - Konflikti u školskom kontekstu Literatura: Petrović, D. (2008).Konflikti sa nastavnicima. Zbornik učiteljskog fakulteta Užice., 11(10). str. 33-50. 10. nedelja predavanje - Obrazovanje i razvoj interkulturalne osetljivosti Literatura: Gošović, R., Mrše, S., Jerotijević, M., Petrović, D., Tomić, V. (2012): Vodič za unapređenje interkulturalnog obrazovanja, drugo izdanje, Grupa Most, Beograd, str. 9-18 11. nedelja predavanje - EU politike i prioriteti u obrazovanju: pravednost, kvalitet i efikasnost 11. nedelja vežbe - EU politike i prioriteti u obrazovanju: pravednost, kvalitet i efikasnost Diskusija implikacija pravednosti, kvaliteta i efikasnosti za posebne obrazovne politike koje se odnose na kurikulum, ocenjivanje, udžbenike, profesiju nastavnika i liderstvo. 12. nedelja predavanje - Međunarodna i nacionalna testiranja |