O Centru
Pedagoško, psihološko i metodičko obrazovanje studenata - budućih nastavnika ima dugu tradiciju na Filozofskom fakultetu. Katedra Gimnazijske pedagogike osnovana je još 1892. godine, kada je profesor Vojislav Bakić izabran za profesora ove katedre, a začeci pedagoškog, psihološkog i metodičkog obrazovanja na Fakultetu javljaju se i ranije. Kao zasebna nastavna jedinica Filozofskog fakulteta, Centar za pedagoško, psihološko i metodičko obrazovanje studenata je formiran 1971. godine. Godine 2008. ovaj centar menja naziv i postaje Centar za obrazovanje nastavnika (CON).
Od nastanka Centra kao posebne jedinice Fakulteta njegovi upravnici su bili: dr Nikola Potkonjak, dr Vera Smiljanić, dr Aleksandra Marjanović, dr Lidija Vučić, dr Vladeta Tešić, dr Nenad Havelka, dr Živorad Cvetković, dr Ksenija Radoš, dr LJubomir Kocić, dr Sulejman Hrnjica, dr Mirjana Pešić i dr Vera Rajović.
Centar za obrazovanje nastavnika obezbeđuje različite mogućnosti za razvoj nastavničkih kompetencija: kroz izborne predmete na osnovnim i master studijama različitih studijskih grupa Filozofskog fakulteta, kroz celoviti master program za obrazovanje nastavnika predmetne nastave i kroz program obrazovanja tokom čitavog života. Ovi programi sadrže predmete iz oblasti pedagoških, psiholoških i metodičkih disciplina i školske prakse i omogućavaju inicijalno obrazovanje nastavnika koje odgovara zakonskim uslovima koji se postavljaju pred buduće nastavnike u Srbiji. U razvoju programa rukovodili smo se savremenim teorijskim i istraživačkim saznanjima u vezi sa profesijom nastavnik i obrazovanjem nastavnika, saznanjima o obrazovanju nastavnika u evropskom kontekstu i saznanjima o odlikama obrazovnog konteksta u Srbiji. Programi neguju interdisciplinarni pristup obrazovanju nastavnika predmetne nastave i nastoje da omoguće razvijanje kompetentnih nastavnika, spremnih da samostalno obavljaju svoj posao, ali i da preispituju obrazovnu praksu i razvijaju je.
U realizaciji programa koje organizuje Centar za obrazovanje nastavnika učestvuju, osim nastavnika Odeljenja za pedagogiju i andragogiju i Odeljenja za psihologiju, i nastavnici sa drugih odeljenja Filozofskog fakulteta, kao i nastavnici drugih fakulteta Univerziteta u Beogradu - Arhitektonskog, Medicinskog i Šumarskog fakulteta.
Upravnik Centra za obrazovanje nastavnika je dr Lidija Radulović, vanredni profesor.
Sa CONom i CONovcima se možete upoznati i kroz kratku izložbu ljudi, ideja, vrednosti i trenutaka koji čine CON:https://padlet.com/dejanamutavdzin_fbg/olors52x5r3usmfj
Nastojimo da organizujemo različite programe inicijalnog obrazovanja nastavnika predmetne nastave, koji omogućavaju fleksibilne puteve za razvoj kompetentnih nastavnika. Programe CON-a razvijamo oslanjajući se na teorijska i istraživačka saznanja iz relevantnih nauka, potrebe koje proizilaze iz obrazovne prakse, kao i na kontinuiranu evaluaciju programa koje već realizujemo.
U tome značajnu ulogu imaju diskusije o namerama i vrednostima kojima se rukovodimo i preispitivanje koncepcija na kojima se programi zasnivaju. U dijalog o ovim pitanjima uključujemo različite aktere: nastavnike i saradnike, studente i bivše studente, predstavnike škola iz prakse i relevantnih prosvetnih tela. Težimo da stvaramo sredinu u kojoj se svi učesnici osećaju sigurno da izraze svoja mišljenja i dileme, otkrivaju probleme i nastoje da ih rešavaju. To vidimo i kao nači3n da se naši studenti – budući nastavnici razvijaju kao kritički refleksivni praktičari koji će u budućnosti doprinositi razvoju škola kao učećih zajednica.
Takođe nam je namera da u budućnosti razvijamo nove programe za obrazovanje nastavnika – programe kontinuiranog profesionalnog razvoja nastavnika i programe obrazovanja za veći broj nastavnika različitih predmeta, što bi zahtevalo i veći broj nastavnika i saradnika angažovanih u CON-u.
Nastavnici i saradnici angažovani u CONu, u saradnji sa naučnim institucijama i drugim nacionalnim i međunarodnim organizacijama čije je polje delovanja vezano za obrazovanje, nastoje da istražuju probleme u vezi sa profesijom nastavnik i obrazovanjem nastavnika, doprinose razvoju obrazovanja nastavnika kao istraživačke oblasti i prakse i promovišu društveni značaj profesije nastavnik i obrazovanja nastavnika. Kroz kontinuirani dijalog i preispitivanje težimo da gradimo CON kao zajednicu koja se rukovodi idejom da obrazovanje nastavnika može doprineti razvoju kvalitetnijeg i pravednijeg obrazovanja, kao i društva u celini.