Angažovanost CONa
O prošlosti, sadašnjosti i budućnosti inkluzivnog obrazovanja na
Univerzitetu u Pečuju
Na poziv kolega sa Univerziteta u Pečuju, doc. dr Olja Jovanović održala
je seriju predavanja za studente međunarodnog programa za obrazovanje
nastavnika o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti inkluzivnog
obrazovanja.
Pored visokog vrednovanja inkluzivnosti, CONovci sa kolegama iz Pečuja
dele i visoko vrednovanje autonomije i odgovornosti nastavnika kao
pojedinca, škole kao zajednice i obrazovanja kao sistema. Na tim
osnovama, nastavljamo da sarađujemo!/a>
Trebaju li školama heroji i kakvi?
Koliko je obrazovanje važno, a koliko zapostavljeno? Sa čime se susreću
nastavnici, pedagozi, predavači? U okviru emisije "Na Platou"
razgovarali smo o tome kakve nastavnike želimo i kakvu budućnost želimo.
U razgovoru su učestvovale nastavnice Centra za obrazovanje nastavnika -
dr Lidija Radulović (pedagoškinja) i dr Olja Jovanović (psihološkinja), i
CON alumni filozof i doktorand pedagogije Aleksandar Milanković.
Pridružite nam se, pogledajte ili poslušajte kako mi vidimo šta je CON,
šta je obrazovanje nastavnika, i čemu služi, na: https://podcast.rs/show/na-platou/
Obeležavanje Svetskog dana nastavnika
Povodom Svetskog dana nastavnika koji se obeležava 5. oktobra, organzizovano je okupljanje u prostorijama Centra za obrazovanje nastavnika. U saradnji sa nastavnicima koji su angažovani na programima Centra, saradnicima iz prakse i drugim prijateljima, ovaj skup je viđen kao prilika da razmenimo različite perspektive o položaju i ulozi nastavnika danas, kao i da promislimo o drugim oblicima potencijalne saradnje i daljem razvoju Centra. Fotografije sa skupa možete pogledati na sledećem linku.
Obeležavanje 130 godina Katedre za pedagogiju
Povodom obeležavanja 130 godina Katedre za pedagogiju snimljen je kratak film koji možete pogledati na sledećem linku. Budući da Katedra za pedagogiju i Centar za obrazovanje nastavnika baštine zajedničku istoriju, u filmu možete pogledati i segment koji se odnosi na Centar za obrazovanje nastavnika.
Razgovori sa nastavnicima u okviru Otvorenih vrata na
Filozofskom fakultetu
U okviru manifestiacije Otvorena vrata na Filozofskom fakultetu, Centar za obrazovanje nastavnika je otvorio vrata nastavnicima koji su sa svojim učenicima posetili ovu manifestaciju. Tom prlikom, kroz neformalni razgovor predstavljeni su obrazovni programi Centra i nastavnici su imali prilike da razmene svoja iskustva i poteškoće sa kojima se susreću u radu.
Otvoreni razgovori “Kakvo obrazovanje želimo?”
Četvrti u nizu Otvorenih razgovora, koje organizuje Institut za filozofiju i društvenu teoriju, postavio je pitanje konkretnih promena koje je potrebno sprovesti da bi se poboljšao sistem obrazovanja u Srbiji.
U razgovorima su učestvovali nastavnici iz škola Dušan Blagojević i LJiljana Lazarević, univerzitetski nastavnici Zoran Dimić, Damir Grošin, Živka Krnjaja, Maja Maksimović i Lidija Radulović, i Jelena Vasiljević iz Instituta za filozofiju i društvenu teoriju. Razgovor se bavio različitim pitanjima obrazovanja, uključujući: Šta je potrebno promeniti u načinu na koji se sprovode obrazovne reforme? Kakve su inovacije i rešenja neophodni u svakodnevnom funkcionisanju obrazovnih institucija, od predškolskog do visokog obrazovanja? Kakvo obrazovanje nastavnika želimo? Kakve su nam alternativne obrazovne prakse i obrazovna sredstva potrebni, mogu li se i kako oni sistemski uvoditi? Kako poboljšati položaj različitih aktera u obrazovnom procesu, a pre svega položaj učenika i nastavnika?
Razgovore možete pogledati na sledećem linku.
Svečana akademija povodom pola veka delovanja Centra za
obrazovanje nastavnika
Ove godine navršeno je 50 godina delovanja Centra za obrazovanje nastavnika (CON-a), kao zasebne jedinice na Filozofskom fakultetu u Beogradu koja se bavi inicijalnim obrazovanjem nastavnika predmetne nastave. Tim povodom, 5. oktobra - na Međunarodni dan nastavnika, održana je Svečana akademija. U skladu sa aktuelnom situacijom izazvanom pandemijom, ovaj događaj je organizovan on line, a prisustvovali su mu saradnici CON-a i oni koji su zainteresovani za njegov rad, a koji dolaze sa Filozofskog i drugih fakulteta Univerziteta u Beogradu, sa drugih Univerziteta u Srbiji, iz MPNTR-a, nevladinih organizacija, kao i aktuelni i alumni studenti CON-a.
U prvom delu skupa, kroz izlaganja dr Aleksandre Ilić – Rajković,
profesorke Odeljenja za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta
koja se bavi istorijom pedagogije i dr Vere Rajović, profesorke Odeljenja
za psihologiju Filozofskog fakulteta u penziji i dugogodišnje upravnice
CON-a, prisutni su imali priliku da saznaju o dugoj tradiciji obrazovanja
nastavnika na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Snimak svečane
akademije, dostupan je na sledećem linku.Događaj su ispratili izveštači Psiholoških
novina, Pedagoških novina i Prosvetnog pregleda. Tekstove koji su tom
prilikom objavljeni možete pročitati na sledećim linkovima.
Psihološke novine
Pedagoške novine
U nastavku skupa organizovan je okrugli sto na kome su iz različitih perspektiva razmatrana pitanja o tome kakvo obrazovanje nastavnika predmetne nastave imamo danas, šta su odlike konteksta koje na to utiču i kakva je budućnost ovog obrazovanja. Razgovor je moderirala dr Olja Jovanović Milanović sa Odeljenja za psihologiju i Centra za obrazovanje nastavnika Filozofskog fakulteta u Beogradu, a u njemu su učestvovali: prof. dr Bojan Tubić, pomoćnik ministra za visoko obrazovanje, prof. dr Gordana Đigić, sa Filozofskog fakulteta u Nišu, prof. dr Lidija Radulović, iz Centra za obrazovanje nastavnika i Nevena Živković, master profesor predmetne nastave iz Medicinske škole „Nadežda Petrović“ u Zemunu. U razgovoru su otvorena brojna pitanja organizacione i koncepcijske prirode u vezi sa problemima aktuelnog obrazovanja nastavnika. Istaknuto je da značaj obrazovanja nastavnika - osim načelno - još uvek nije dovoljno prepoznat i prihvaćen, da je obrazovanje nastavnika u velikoj meri povezano sa lošim položajem nastavnika u obrazovnom sistemu, te da postoje brojni problemi koji se mogu rešavati tek kroz istinsku participativnost u odlučivanju. Ukoliko niste bili u prilici da nam se pridružite, snimak diskusije možete pogledati ovde.
Karijerne podtrebe učenika iz osetljivih grupa
U periodu od 19. do 21. maja 2021. godine, Fondacija Tempus je organizovala međunarodni seminar “Career guidance and counselling for students from vulnerable groups”. Na seminaru je učestvovalo preko 50 učesnika iz različitih delova Evrope, institucija osnovnog i srednjeg obrazovanja, kao i obrazovanja odraslih koji imaju iskustva u aktivnostima karijernog vođenja i savetovanja. Učesnici su imali priliku da čuju o konkretnim načinima rada i iskustvima, platformama i resursima koje mogu koristiti u razvoju karijernog vođenja i savetovanja u svojim školama.
Naša koleginica, Olja Jovanović je u okviru seminara održala plenarno predavanje o karijernim potrebama mladih iz osetljivih grupa, nudeći teorijske okvire za razvijanje i promišljanje sopstvene prakse. Intervju koji je nastao kao rezultat saradnje u vezi sa karijernim potrebama mladih iz osetljivih grupa, možete pročitati u broju 8 časopisa “Karijera i mobilnost”.
Istraživanja nastavnika kao oblik profesionalnog
razvoja
U okviru onlajn konferencije “Stručno usavršavanje nastavnika i stručnih saradnika”, koju su organizovali Fondacija Tempus i Eurydice mreža 24-26 juna 2020. godine, nastavnici CON-a: Lidija Radulović, Olja Jovanović Milanović i Milan Stančić su održali vebinar pod naslovom “Nastavnik / praktičar kao istraživač”. Skupu je prisustvovalo 157 nastavnika i stručnih saradnika, koji su imali prilike da se upoznaju sa konceptom nastavničkih istraživanja, čuju o primerima ovih istraživanja, sagledaju ovu vrstu istraživanja kao oblik profesionalnog razvoja i promišljaju o mogućnosti da pokrenu istraživanje u sopstvenoj praksi. Posebnu vrednost vebinara činila je mogućnost razmene učesnika sa nastavnicima koji su već realizovali ovakva istraživanja: Violetom Drašković i Angelinom Škodrić, master profesorima predmetne nastave i bivšim studentima CONa.
Snimak predavanja možete pogledati ovde.
Inkluzivno obrazovanje u međunarodnom
kontekstu
Na predmetu Vaspitnoobrazovni rad sa decom kojoj je potrebna dodatna podrška ugostili smo Goharik Tigranjan iz Jermenije, i koleginice Kiti Vitez, Fani Šekeli i Sofiju Tosegi sa Univerziteta u Pečuju, Mađarska. Ovo je bila prilika da saznamo na koji način se razvija inkluzivno obrazovanje u drugim zemljama, šta su ključni problemi na koje inkluzivno obrazovanje nailazi, koji mehanizmi podrške su se pokazali kao delotvorni. Ujedno, ovakvi razgovori su uvek prilika da preispitamo kako možemo našu praksu učiniti inkluzivnijom.
Kako izgleda praćenje i ocenjivanje u školama u
Srbiji?
Sa ciljem da razumemo aktuelnu praksu praćenja i ocenjivanja u školama u Srbiji, kao i da analiziramo koliko je ova praksa bliska praksama budućnosti organizovali smo panel diskusiju u kojoj su učestvovale Gordana Gajin Cvetkovski, učiteljica, Melita Ranđelović, stručna saradnica i Nevena Živković, nastavnica zdravstvene nege. Upravo raznovrsnost nivoa obrazovanja i uloga naših diskusantkinja, omogućila sam je da razumemo kako se prakse praćenja i ocenjivanja menjaju sa kontekstom. Panel diskusija je organizovana u okviru predmeta Planiranje i evaluacija u nastavi, sa težnjom da omogući sinergiju akademskih i praktičnih znanja o praćenju i evaluaciji.
E-Twinning u visokom obrazovanju
Centar za obrazovanje nastavnika u saradnji sa Tempus fondacijom, 05. aprila 2021. godine organizovao je bazičnu obuku za korišćenje E-Twinning platforme. Obuci su prisustvovali aktuelni i bivši studenti Centra za obrazovanje nastavnika, studenti master studija na odeljenjima za psihologiju i pedagogiju – budući nastavnici, kao i nastavnici i saradnici Centra za obrazovanje nastavnika. Polaznici ove obuke preko ovog portala imaju priliku da se povezuju sa svojim kolegama širom Evrope i da zajednički osmišljavaju i sprovode projekte, razmenjuju ideje i primere dobre prakse, povezuju učenike i obogaćuju nastavu.
Film u nastavi
U saradnji sa Fondom B92, u okviru programa Slobodna zona, i organizacijom Čovek u nevolji, nastavnici Filozofskog fakulteta su razvili silabus izbornog predmeta Film u nastavi koji je uključen u programe Centra za obrazovanje nastavnika. Predmet se bavi ulogom koju društveno angžaovani dokumentarni film može imati u nastavi različitih predmeta. Kao rezultat ove saradnje nastao je i priručnik Film u nastavi koji možete preuzeti ovde.
Goran Marković o profesiji reditelj i profesiji
nastavnik
U okviru predmeta Film u nastavi imali smo priliku da ugostimo reditelja Gorana Markovića koji je govorio profesiji reditelj i profesiji nastavnik, po čemu su ove dve slične, a šta je pak različito među njima.
CON je učesnik više nacionalnih i međunarodnih projekata koji su se bavili razvojem obrazovanja nastavnika:
Serbian Teacher Education Program (STEP): Razvoj
obrazovanja nastavnika u Srbiji, bilateralni projekat Ministarstva
prosvete i sporta Republike Srbije i Ministarstva inostranih poslova
Finske, 2005-2006.
TEMPUS CRTE: Reforma programa obrazovanja nastavnika,
2006-2009.
TEMPUS IV MASTS511170: Program master akademskih
studija za nastavnike predmetne nastave, 2010-2014.
TEMPUS ReFEEHS: Nastavnici CON-a Lidija Radulović,
Milan Stančić i Vladeta Milin, zajedno sa prof. dr Snežanom Medić
(Odeljenje za pedagogiju i andragogiju Filozofksog fakulteta u Beogradu) i
kolegama sa Farmaceutskog fakulteta i Medicinskog fakulteta Univerziteta
u Beogradu su u okviru ovog Tempus projekta razvili program obuke
“Unapređenje obrazovanja zdravstvenih profesionalaca zasnovanog na
praktičnom iskustvu u realnom radnom okruženju u Srbiji”. Obuku su
realizovali dva puta i pohađali su je visokoškolski nastavnici
medicinskih, farmaceutskih i stomatoloških fakulteta u Srbiji.
TEMPUS EQUI-ED: Jednak pristup za sve: Osnaživanje
socijalne dimenzije u cilju jačanja evropskog prostora visokog obrazovanja,
2012-2015.
Nastavnici CONa učestvovali su u radnoj grupi za razvoj standarda kvalifikacije za profesiju predmetni nastavnik, u organizaciji Tempus fondacije i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja RS. Pored nastavnica CONa, u radnoj grupi su učetvovali univerzitetski nastavnici Univerziteta u Kragujevcu, Univerziteta u Nišu, i drugih fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Nastavnici CON-a učestvovali su u aktivnostima Zavoda za unapređivanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja (ZUOV) relevantnim za konceptualizaciju profesionalnog razvoja nastavnika. Između ostalog, prof. dr Lidija Radulović i prof. dr Vera Rajović članice su autorskog tima koji je razvijao program obuke za mentore vaspitača, nastavnika i stručnih saradnika pripravnika u predškolskim i školskim ustanovama. Tokom 2021. godine, prof. dr Lidija Radulović i doc. dr Olja Jovanović Milanović su kao deo autorskog tima učestvovale u izradi programa obuke mentora budućih nastavanika i stručnih saradnika tokom školske prakse, kao dela inicijalnog obrazovanja nastavnika.
Do stupanja na snagu zakonske odredbe o obaveznom psihološko-šedagoško-metodičkom obrazovanju nastavnika, nastavnici CON-a su učestvovali u ispitima za sticanje licence za profesiju nastavnik, u organizaciji Ministarstva prosvete Republike Srbije.
Repozitorijum za mentore
Centar za obrazovanje nastavnika, u saradnji sa Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, radi na razvoju repozitorijuma materijala za mentore, i druge nastavnike. Materijali se odnose na teorijsko-istraživačke osnove mentorstva, poziciju mentorstva u obrazovnim politikama i mentorstvo u praksi. Repozitorijum je dostupan na sledećem linku.
Monografije:
Radulović, L. (2016). Slike o nastavniku. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju i Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogadu.
Praktikumi:
Jovanović, O., Radulović, L., Rajović, V., Simić, N., i Stančić, M. (2014). Školska praksa u obrazovanju budućih nastavnika - Vodič kroz školsku praksu. Beograd: Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. Dostupno ovde.
Pavlović Breneselović, D. i Radulović, L. ( 2014). Interaktivna nastava. Beograd: Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
Popadić, D., Radulović, L., Stančić, M., Rajović, V. i Joksimović, J., prir. (2017). Film u nastavi. Beograd: Fondacija Fond B 92, Čovek u nevolji O.P.S. i Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. Dostupno ovde.
Radulović, L., Stančić, M., Joksimović, J., Rajović, V., Jovanović Milanović, O., Popadić, D., prir. (2019). Film u nastavi - dodatak o evaluaciji časa sa filmom. Beograd: Fondacija Fond B 92, Čovek u nevolji O.P.S. i Centar za obrazovanje nastavnika, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. Dostupno ovde.
Centra za obrazovanje nastavnika je kroz svoje delovanje gradio mrežu saradnika koja omogućava da naši studenti i polaznici realizuju praktične aktivnosti u sigurnom i podržavajućem okruženju, kao i da saznaju o aktuelnom obrazovnom kontekstu od kolega iz prakse. Mreža saradnika uključuje obrazovne ustanove, zdravstvene ustanove i ustanove socijalne zaštite, udruženja građana i nevladine organizacije, kao i međunarodne organizacije koje podržavaju razvoj obrazovanja.
Elektrotehnička škola “Nikola Tesla”, Beograd
Gimnazija “Patrijarh Pavle”, Beograd
Medicinska škola “Nadežda Petrović”, Beograd
Medicinska škola, Zvezdara, Beograd
Železnička tehnička škola, Beograd
OŠ "Miodrag Matić", Beograd
OŠ "Svetozar Marković", Beograd
OŠ “Boško Buha”, Beograd
OŠ “Dragan Kovačević”, Beograd
OŠ “Duško Radović”, Sremčica
OŠ “Jovan Ristić”, Beograd
OŠ “Zaga Malivuk”, Beograd
PU Savski Venac, vrtić “Venčić”
PU Zvezdara, vrtić “Naša bajka”
Specijalna bolnica za cerebralnu paralizu i razvojnu neurologiju
Specijalna osnovna škola “Dušan Dugalić”, Beograd
Srednja zanatska škola “Petar Leković”
Grupa za samozastupanje, Asocijacija za promovisanje inkluzije Srbije
Udruženje “Na pola puta”, Pančevo
Udruženje za pomoć osobama sa teškoćama u razvoju Živimo zajedno, Stari grad
Humanitarna organizacija “Dečje srce”
Dnevni boravak za decu i mlade sa autizmom, dnevni boravak u Šekspirovoj i dnevni boravak Diljska
Zavod za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju “dr Cvetko Brajović”
Fondacija Tempus
People in Need
Slobodna Zona
Doprinos CON-u dali su i angažovani pojedinici:
Marija Bulatović,
Ivana Vulić Šimšić , Tempus fondacija
Jelena Joksimović, Centar za promociju nauke
Aleksandar Milanković,
Jelena Simonović Krivačić, Zavod za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju „Prof. dr. Cvetko Brajović“