Silabusi
Kurs: Uvod u razvojnu psihologiju (Introduction to Developmental Psychology) U okviru predmeta: Uvod u razvojnu psihologiju Predavači dr Aleksander Baucal, redovni profesor dr Ksenija Krstić, vanredni profesor dr Dragan Janković, docent dr Jelena Vranješević, redovni profesor dr Ivana Stepanović Ilić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Pojam psihičkog razvoja, važna pitanja razvojne psihologije (nasleđe i sredina, kontinuitet i diskontinuitet...). Laička i naučna shvatanja o psihičkom razvoju; Metodološki problemi istraživanja razvojno-psiholoških fenomena, Neurofiziološki razvoj, Periodizacija razvoja; Razvojne norme (definicija, vrste, poreklo, korišćenje normi); Prenatalni period; Rani razvoj; Rano detinjstvo; Srednje detinjstvo; Adolescencija; Zrelo doba i starenje; Rani razvoj i njegovi razvojni efekti; Razvoj socijalnih odnosa; Uticaj škole i školovanja na razvoj; Razvoj u periodu adolescencije Cilj izučavanja kursa: Nakon završetka kursa studenti će steći osnovna znanja o razvojnoj psihologiji kao naučnoj disciplini, specifičnim metodološkim aspektima istraživanja razvojnih promena, razvojnim normama, periodizaciji razvoja i ključnim razvojnim promenama u antenatalnom periodu, periodu odojčeta, ranom i srednjem detinjstvu, adolescenciji, zrelom dobu i tokom starenja. Pored toga, studenti će steći osnovna znanja o pojedinim važnim temama razvoje psihologije kao što su formiranje simboličke funkcije, razvoj socijalnih odnosa, uticaj škole i vršnjaka na razvoj i formiranje identiteta. Predmet će podržati razvoj kritičkog mišljenja, sposobnost korišćenja naučne literature, razvoj sposobnosti javnog prezentovanja sopstvenog shvatanja i uvažavanja drugačijeg stanovišta, kao i sposobnost konstruktivnog učešća u grupnim diskusijama. Studenti će tokom rada steći uvid i u mogućnosti primene razvojno-psiholoških saznanja u psihološkoj praksi App.preduslovi_za_polaganje: Nema Oblici nastave:
Predavanja
Vežbe
Grupna diskusija
Rad u malim grupama
Ispitivanje dece
Pravljenje nacrta istraživanja
Seminarski rad
Obaveze studenata: Čitanje literature za vežbe i aktivno učešće na vežbama
Ispitivanje dece
Seminarski rad
Prezentacija na času
Polaganje pismenog i usmenog dela ispita
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Aktivnost, učešće u diskusijama, grupni rad 10%
Izveštaj terenskog istraživanja 10%
Seminarski rad 20%
Pismeni ispit 30%
Usmeni ispit 30%
Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Upoznavanje sa predmetom Upoznavanje sa predmetom Razvojne psihologije; Istorija razvojne psihologije 1. nedelja vežbe - Samostalno istraživanje: laičke teorije razvoja Samostalno istraživanje od strane studenata: laičke teorije razvoja (kada se dešavaju nakrupnije razvojne promene u životu, koliko nasleđe utiče na razvoj, koliko sredina utiče na razvoj, da li pojedinac može značajno da oblikuje sopstveni razvoj itd.) 2. nedelja predavanje - Pojam psihičkog razvoja Pojam psihičkog razvoja, razvojna promena, kvalitativne i kvantitativne promene, progresivne i regresivne promene, 2 zadatkarazvojne psihologije: da opiše i objasni razvojne promene, činioci i mehanizmi razvoja
2. nedelja vežbe - Laičke teorije razvoja: diskusija Studenti prezentuju nalaze do kojih su došli ispitujući laičke teorije o razvoju i vodi se diskusija o laičkim shvatanjima (gde postoji slaganje među laicima, gde postoje različita verovanja itd.) 3. nedelja predavanje - Važni problemi razvojne psihologije Važni problemi razvojne psihologije: Nasleđe i sredina, kontinuitet i diskontinuitet, početak i kraj razvoja, kvantitativne promene naspram kvalitativnih promena itd. 3. nedelja vežbe - Nasleđe i sredina: diskusija Diskusija o ulozi nasleđa i sredine u razvoju pojedinca (koliko je važno nasleđe/sredina, da li su nasleđe i sredina jednako važni za različite aspekte razvoja itd.) 4. nedelja predavanje - Razvojne norme i periodizacija razvoja Razvojne norme (vrste normi, način kako se konstruišu norme razvoja, kako se koriste norme u praksi itd.), Periodizacije razvoja (različite periodizacije razvoja, različiti kriterijumi za izdvanje perioda/stadijuma razvoja, da li se može napraviti univerzalna periodizacija razvoja itd.)
4. nedelja vežbe - Prekretne tačke u razvoju: diskusija Diskusija o prekretnim tačkama razvoja (šta su prekretne tačke razvoja, ilustracija prekretnih tačaka razvoja itd.) 5. nedelja predavanje - Prenatalni i rani razvoj Ključne razvojne promene tokom prenatalnog razvoja, Ključne razvojne promene tokom ranog razvoja, Fizički i neurofiziološki razvoj u prenatalnom i ranom razvoju
5. nedelja vežbe - Metode razvojno-psiholoških istraživanja Pojam dizajna, nacrta i tehnika; Dva osnovna dizajna u razvojno-psihološkim istraživanjima (longitudinalni naspram transverzalnog); Eksperimentalni nacrt naspram neeksperimentalnog nacrta; Pregled tehnika za prikupljanje podataka (posmatranje, intervju, upitnici, testovi itd.)
6. nedelja predavanje - Rani razvoj Zašto je važan rani razvoj? Pregled različitih shvatanja o važnosti ranog razvoja; Da li su negativni efekti nepovoljnih uslova tokom ranog razvoja trajni ili mogu biti neutralisani kasnijim povoljnim uslovima razvoja? Empirijska istraživanja koja ukazuju na efekte nepovoljnog ranog razvoja
6. nedelja vežbe - Samostalno terensko ispitivanje Samostalno terensko ispitivanje sudenata. 7. nedelja predavanje - Razvoj u ranom detinjstvu 1 Ključne razvojne promene u periodu od 2 do 6 godine (formiranje simboličke funkcije, razvoj govora, socijalni razvoj itd.)
7. nedelja vežbe - Rano iskustvo Zašto je važan rani razvoj? Pregled različitih shvatanja o važnosti ranog razvoja; Da li su negativni efekti nepovoljnih uslova tokom ranog razvoja trajni ili mogu biti neutralisani kasnijim povoljnim uslovima razvoja? Empirijska istraživanja koja ukazuju na efekte nepovoljnog ranog razvoja 8. nedelja predavanje - Razvoj u ranom detinjstvu 2 Ključne razvojne promene u periodu od 2 do 6 godine (formiranje simboličke funkcije, razvoj govora, socijalni razvoj itd.)
8. nedelja vežbe - Dečije igre Dečije igre; Uloga dečije igre u razvoju; Tradicionalne i moderne dečije igre; 9. nedelja predavanje - Razvoj u srednjem detinjstvu Ključne razvojne promene u periodu od 7 do 11 godine (kognitivni razvoj, polazak u školu i uticaj na razvoj dece, socijalne promene, odnos sa vršnjacima itd.) 9. nedelja vežbe - Mediji i dete Značaj medija za razvoj dece; Kako televizija utiče na razvoj dece; Da li crtani filmovi utiču na agresivnost dece; Da li kompjuterske igrice utiču negativno na razvoj dece; 10. nedelja predavanje - Razvoj u preiodu mladalaštva 1 Ključne razvojne promene u periodu mladalaštva (biološke promene i njihov uticaj na ponašanje, kognitivni razvoj, afektivni razvoj, formiranje identiteta, odnos prema roditeljima, odnos prema vršnjacima itd.) 10. nedelja vežbe - Školovanje i razvoj Značaj obrazovanja za razvoj dece i mladih, Uticaj institucionalne kulture u okviru škole na razvoj dece, odnos sa nastavnikom kao faktor razvoja, sadrđaj onoga o čemu se uči i uticaj na razvoj, škola kao prenosilac i stvaralac kulturoloških obrazaca ponašanja itd. 11. nedelja predavanje - Razvoj u periodu mladalaštva 2 Ključne razvojne promene u periodu mladalaštva (biološke promene i njihov uticaj na ponašanje, kognitivni razvoj, afektivni razvoj, formiranje identiteta, odnos prema roditeljima, odnos prema vršnjacima itd.) 11. nedelja vežbe - Samostalni radovi studenata Samostalni radovi studenata 12. nedelja predavanje - Zrelo doba i starenje Ključne razvojne promene u zrelom dobu i starenju (biološke promene i njihov uticaj na ponašanje, kognitivni razvoj, afektivni razvoj, formiranje porodice i roditeljstvo kao faktori razvoja itd.) 12. nedelja vežbe - Samostalni radovi studenata Samostalni radovi studenata 13. nedelja predavanje - Integracija Integracija znanja iz razvojne psihologije, primeri iz prakse 13. nedelja vežbe - Samostalni radovi studenata, integracija znanja, primeri iz prakse Samostalni radovi studenata, integracija znanja, razgovor o razvojno-psihološkim istraživanjima, primeri iz prakse. 14. nedelja - - Priprema za ispit Studenti se pripremaju za ispit 15. nedelja - - Ispit Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura •Cole, M. & Cole, S. (1993): Razvoj deteta; Sciefintic American Books, New York, odabrana poglavlja •Vigotski, L.S. (1977): Mišljenje i govor; Nolit, Beograd •Grupa autora (1983): Kognitivni razvoj deteta (Zbornik 3); Savez društva psihologa Srbije, Beograd. tekstovi •Eljkonjin, D.B. (1981): Psihologija dečje igre, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva (odabrani delovi) •Ivić, I i sar. (1976) Razvoj i merenje inteligencije, tom I; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; str: 44-76; 106-115 •Ivić, I. (1987); Čovek kao animal symbolicum; Nolit, Beograd •Ivić, I., Ignjatović-Savić, N. i Rosandić, R.: Priručnik za vežbe iz Razvojne psihologije •Klark,A.M i Klark,A.D. (19 ) Rano iskustvo; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; tekstovi: Klark i Klark, J.Koluhova, M.Rater •Korać, N. (1992): Vizuelni mediji i saznajni razvoj deteta, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva (odabrani delovi) •Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1978): Intelektualni razvoj deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd •Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1990): Psihologija deteta; Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića, Srem. Karlovci •Smiljanić, V. (1989): Razvojna psihologija; Savez društva psihologa Srbije, Beograd •Štampani materijali sa predavanja i vežbi |