Silabusi

Kurs: Uvod u razvojnu psihologiju (Introduction to Developmental Psychology)
U okviru predmeta: Uvod u razvojnu psihologiju
Predavači

dr Aleksander Baucal, redovni profesor

dr Ksenija Krstić, vanredni profesor

dr Dragan Janković, docent

dr Jelena Vranješević, redovni profesor

dr Ivana Stepanović Ilić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: Pojam psihičkog razvoja, važna pitanja razvojne psihologije (nasleđe i sredina, kontinuitet i diskontinuitet...). Laička i naučna shvatanja o psihičkom razvoju; Metodološki problemi istraživanja razvojno-psiholoških fenomena, Neurofiziološki razvoj, Periodizacija razvoja; Razvojne norme (definicija, vrste, poreklo, korišćenje normi); Prenatalni period; Rani razvoj; Rano detinjstvo; Srednje detinjstvo; Adolescencija; Zrelo doba i starenje; Rani razvoj i njegovi razvojni efekti; Razvoj socijalnih odnosa; Uticaj škole i školovanja na razvoj; Razvoj u periodu adolescencije
Cilj izučavanja kursa: Nakon završetka kursa studenti će steći osnovna znanja o razvojnoj psihologiji kao naučnoj disciplini, specifičnim metodološkim aspektima istraživanja razvojnih promena, razvojnim normama, periodizaciji razvoja i ključnim razvojnim promenama u antenatalnom periodu, periodu odojčeta, ranom i srednjem detinjstvu, adolescenciji, zrelom dobu i tokom starenja. Pored toga, studenti će steći osnovna znanja o pojedinim važnim temama razvoje psihologije kao što su formiranje simboličke funkcije, razvoj socijalnih odnosa, uticaj škole i vršnjaka na razvoj i formiranje identiteta. Predmet će podržati razvoj kritičkog mišljenja, sposobnost korišćenja naučne literature, razvoj sposobnosti javnog prezentovanja sopstvenog shvatanja i uvažavanja drugačijeg stanovišta, kao i sposobnost konstruktivnog učešća u grupnim diskusijama. Studenti će tokom rada steći uvid i u mogućnosti primene razvojno-psiholoških saznanja u psihološkoj praksi
App.preduslovi_za_polaganje: Nema
Oblici nastave: Predavanja Vežbe Grupna diskusija Rad u malim grupama Ispitivanje dece Pravljenje nacrta istraživanja Seminarski rad
Obaveze studenata: Čitanje literature za vežbe i aktivno učešće na vežbama Ispitivanje dece Seminarski rad Prezentacija na času Polaganje pismenog i usmenog dela ispita
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Aktivnost, učešće u diskusijama, grupni rad 10% Izveštaj terenskog istraživanja 10% Seminarski rad 20% Pismeni ispit 30% Usmeni ispit 30%
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Upoznavanje sa predmetom
Upoznavanje sa predmetom Razvojne psihologije; Istorija razvojne psihologije
1. nedelja
vežbe - Samostalno istraživanje: laičke teorije razvoja
Samostalno istraživanje od strane studenata: laičke teorije razvoja (kada se dešavaju nakrupnije razvojne promene u životu, koliko nasleđe utiče na razvoj, koliko sredina utiče na razvoj, da li pojedinac može značajno da oblikuje sopstveni razvoj itd.)
2. nedelja
predavanje - Pojam psihičkog razvoja
Pojam psihičkog razvoja, razvojna promena, kvalitativne i kvantitativne promene, progresivne i regresivne promene, 2 zadatkarazvojne psihologije: da opiše i objasni razvojne promene, činioci i mehanizmi razvoja
2. nedelja
vežbe - Laičke teorije razvoja: diskusija
Studenti prezentuju nalaze do kojih su došli ispitujući laičke teorije o razvoju i vodi se diskusija o laičkim shvatanjima (gde postoji slaganje među laicima, gde postoje različita verovanja itd.)
3. nedelja
predavanje - Važni problemi razvojne psihologije
Važni problemi razvojne psihologije: Nasleđe i sredina, kontinuitet i diskontinuitet, početak i kraj razvoja, kvantitativne promene naspram kvalitativnih promena itd.
3. nedelja
vežbe - Nasleđe i sredina: diskusija
Diskusija o ulozi nasleđa i sredine u razvoju pojedinca (koliko je važno nasleđe/sredina, da li su nasleđe i sredina jednako važni za različite aspekte razvoja itd.)
4. nedelja
predavanje - Razvojne norme i periodizacija razvoja
Razvojne norme (vrste normi, način kako se konstruišu norme razvoja, kako se koriste norme u praksi itd.), Periodizacije razvoja (različite periodizacije razvoja, različiti kriterijumi za izdvanje perioda/stadijuma razvoja, da li se može napraviti univerzalna periodizacija razvoja itd.)
4. nedelja
vežbe - Prekretne tačke u razvoju: diskusija
Diskusija o prekretnim tačkama razvoja (šta su prekretne tačke razvoja, ilustracija prekretnih tačaka razvoja itd.)
5. nedelja
predavanje - Prenatalni i rani razvoj
Ključne razvojne promene tokom prenatalnog razvoja, Ključne razvojne promene tokom ranog razvoja, Fizički i neurofiziološki razvoj u prenatalnom i ranom razvoju
5. nedelja
vežbe - Metode razvojno-psiholoških istraživanja
Pojam dizajna, nacrta i tehnika; Dva osnovna dizajna u razvojno-psihološkim istraživanjima (longitudinalni naspram transverzalnog); Eksperimentalni nacrt naspram neeksperimentalnog nacrta; Pregled tehnika za prikupljanje podataka (posmatranje, intervju, upitnici, testovi itd.)
6. nedelja
predavanje - Rani razvoj
Zašto je važan rani razvoj? Pregled različitih shvatanja o važnosti ranog razvoja; Da li su negativni efekti nepovoljnih uslova tokom ranog razvoja trajni ili mogu biti neutralisani kasnijim povoljnim uslovima razvoja? Empirijska istraživanja koja ukazuju na efekte nepovoljnog ranog razvoja
6. nedelja
vežbe - Samostalno terensko ispitivanje
Samostalno terensko ispitivanje sudenata.
7. nedelja
predavanje - Razvoj u ranom detinjstvu 1
Ključne razvojne promene u periodu od 2 do 6 godine (formiranje simboličke funkcije, razvoj govora, socijalni razvoj itd.)
7. nedelja
vežbe - Rano iskustvo
Zašto je važan rani razvoj? Pregled različitih shvatanja o važnosti ranog razvoja; Da li su negativni efekti nepovoljnih uslova tokom ranog razvoja trajni ili mogu biti neutralisani kasnijim povoljnim uslovima razvoja? Empirijska istraživanja koja ukazuju na efekte nepovoljnog ranog razvoja
8. nedelja
predavanje - Razvoj u ranom detinjstvu 2
Ključne razvojne promene u periodu od 2 do 6 godine (formiranje simboličke funkcije, razvoj govora, socijalni razvoj itd.)
8. nedelja
vežbe - Dečije igre
Dečije igre; Uloga dečije igre u razvoju; Tradicionalne i moderne dečije igre;
9. nedelja
predavanje - Razvoj u srednjem detinjstvu
Ključne razvojne promene u periodu od 7 do 11 godine (kognitivni razvoj, polazak u školu i uticaj na razvoj dece, socijalne promene, odnos sa vršnjacima itd.)
9. nedelja
vežbe - Mediji i dete
Značaj medija za razvoj dece; Kako televizija utiče na razvoj dece; Da li crtani filmovi utiču na agresivnost dece; Da li kompjuterske igrice utiču negativno na razvoj dece;
10. nedelja
predavanje - Razvoj u preiodu mladalaštva 1
Ključne razvojne promene u periodu mladalaštva (biološke promene i njihov uticaj na ponašanje, kognitivni razvoj, afektivni razvoj, formiranje identiteta, odnos prema roditeljima, odnos prema vršnjacima itd.)
10. nedelja
vežbe - Školovanje i razvoj
Značaj obrazovanja za razvoj dece i mladih, Uticaj institucionalne kulture u okviru škole na razvoj dece, odnos sa nastavnikom kao faktor razvoja, sadrđaj onoga o čemu se uči i uticaj na razvoj, škola kao prenosilac i stvaralac kulturoloških obrazaca ponašanja itd.
11. nedelja
predavanje - Razvoj u periodu mladalaštva 2
Ključne razvojne promene u periodu mladalaštva (biološke promene i njihov uticaj na ponašanje, kognitivni razvoj, afektivni razvoj, formiranje identiteta, odnos prema roditeljima, odnos prema vršnjacima itd.)
11. nedelja
vežbe - Samostalni radovi studenata
Samostalni radovi studenata
12. nedelja
predavanje - Zrelo doba i starenje
Ključne razvojne promene u zrelom dobu i starenju (biološke promene i njihov uticaj na ponašanje, kognitivni razvoj, afektivni razvoj, formiranje porodice i roditeljstvo kao faktori razvoja itd.)
12. nedelja
vežbe - Samostalni radovi studenata
Samostalni radovi studenata
13. nedelja
predavanje - Integracija
Integracija znanja iz razvojne psihologije, primeri iz prakse
13. nedelja
vežbe - Samostalni radovi studenata, integracija znanja, primeri iz prakse
Samostalni radovi studenata, integracija znanja, razgovor o razvojno-psihološkim istraživanjima, primeri iz prakse.
14. nedelja
- - Priprema za ispit
Studenti se pripremaju za ispit
15. nedelja
- - Ispit
Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
•Cole, M. & Cole, S. (1993): Razvoj deteta; Sciefintic American Books, New York, odabrana poglavlja
•Vigotski, L.S. (1977): Mišljenje i govor; Nolit, Beograd
•Grupa autora (1983): Kognitivni razvoj deteta (Zbornik 3); Savez društva psihologa Srbije, Beograd. tekstovi
•Eljkonjin, D.B. (1981): Psihologija dečje igre, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva (odabrani delovi)
•Ivić, I i sar. (1976) Razvoj i merenje inteligencije, tom I; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; str: 44-76; 106-115
•Ivić, I. (1987); Čovek kao animal symbolicum; Nolit, Beograd
•Ivić, I., Ignjatović-Savić, N. i Rosandić, R.: Priručnik za vežbe iz Razvojne psihologije
•Klark,A.M i Klark,A.D. (19 ) Rano iskustvo; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; tekstovi: Klark i Klark, J.Koluhova, M.Rater
•Korać, N. (1992): Vizuelni mediji i saznajni razvoj deteta, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva (odabrani delovi)
•Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1978): Intelektualni razvoj deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
•Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1990): Psihologija deteta; Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića, Srem. Karlovci
•Smiljanić, V. (1989): Razvojna psihologija; Savez društva psihologa Srbije, Beograd
•Štampani materijali sa predavanja i vežbi