Silabusi
Kurs: Kognitivni razvoj (Cognitive Development) U okviru predmeta: Kognitivni razvoj (master) Predavači dr Aleksander Baucal, redovni profesor dr Ksenija Krstić, vanredni profesor dr Dragan Janković, docent izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja, Razvoj mozga i kognitivni razvoj, Evoluciona psihologija i kognitivni razvoj, Pijažeov konstruktivistički pristup, Neopijažetanske teorije kognitivnog razvoja, Kognitivno-informacioni pristup (Razvojna kognitivna obrada informacija - Information processing approach), Konekcionizam i kognitivni razvoj, Pristup dinamičkih sistema, Socio-kulturni pristup Vigotskog, Neovigotskijanski pristupi kognitivnom razvoju, Diskurs psihologija i kognitivni razvoj, Socijalna interakcija i socio-kulturno okruženje kao faktori kognitivnog razvoja, Psihometrijski pristup kognitivnom razvoju Cilj izučavanja kursa: Po završenom kursu studenti će razumeti ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja, razumeti osnovne pretpostavke savremenih pristupa i teorija u istraživanju kognitivnog razvoja, formirati i razumeti ključne pojmove savremenih pristupa i teorija, razumeti njihove jake i slabe strane (koje nalaze i rezultate istraživanja mogu, a koje ne mogu da objasne), razumeti kako se u različitim pristupima i teorijama objašnjava kognitivni razvoj (faktori i mehanizmi) i biti upoznati sa relevantnim savremenim istraživanjima kognitivnog razvoja, kao i metodama i postupcima korišćenim u ovim istraživanjima. Studenti će unaprediti sledeće veštine: pronalaženju i selekciji naučnih članaka (rad u biblioteci i sa bazama naučnih članaka), čitanje i kritička analiza naučnih članaka, pisanje eseja, recenziranje radova (peer review), izlaganje i diskusija i razvijanje nacrta istraživanja. App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio sledeće kurseve: Uvod u razvojnu psihologiju, Razvojna psihologija, Metodologija psiholoških istraživanja, Statistika u psihologiji I i II, i Psihometrija. Korisna su znanja iz sledećih kurseva: Kognitivna psihologija, Psihologija individualnih razlika, Psihologija učenja, Psihologija pamćenja i mišljenja, Psihologija inteligencije, Socijalna percepcija i interakcija, Socijalizacija, Neuropsihologija, i Principi psihološkog testiranja Oblici nastave:
Predavanja: 2 časa nedeljno (Ukupno 26 sati)
Vežbe: 2 časa nedeljno (Ukupno 26 sati)
Seminarski rad: 20 sati
Recenziranje radova: 8 sati
Izlaganje i diskusija izabrane teme: 10 sati
Ispitivanje dece: 10 sati
Izrada nacrta istraživanja: 20 sati
Priprema za ispit: 60 sati
Ukupno: 180 sati
Obaveze studenata: Obavezno prisustvovanje predavanjima i vežbama
Seminarski rad
Recenzirati seminarski rad kolega
Izlaganje i diskusija izabrane teme
Ispitivanje dece i pisanje izveštaja
Izrada nacrta istraživanja
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Aktivno učešće u diskusijama na predavanjima i vežbama – 10%
Seminarski rad – 20%
Recenziranje seminarskih radova kolega – 10%
Izlaganje i diskusija izabrane teme – 10%
Izveštaj sa ispitivanja dece – 10%
Nacrt istraživanja – 10%
Usmeni ispit – 30% (usmeni ispit se sastoji od diskusije o dva pristupa istraživanju kognitivnog razvoja, a na osnovu pismenog rada koji student priprema pre ispita u dogovoru sa nastavnikom)
Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvodno predavanje: Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja
- Otvorena pitanja u vezi sa kognitivnom razvoju
- Koja su otvorena pitanja?
- Koji odgovori se nude na ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja
1. nedelja vežbe - Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja (grupna diskusija)
Grupna diskusija o ključnim otvorenim pitanjima u oblasti istraživanja kognitivnog razvoja 2. nedelja predavanje - Razvoj mozga i kognitivni razvoj
- Ključne promene u razvoju mozga (strukturalne i funkcionalne promene)
- MRI i fMRI kao metode istraživanja razvoja mozga
- Kako razvojne promene na nivou mozga utiču na razvojne promene na kognitivnom planu
- Ključna istraživanja o odnosu razvoja mozga i kognitivnog razvoja
2. nedelja vežbe - Izbor teme za seminarski rad i izbor relevantne literature
(grupna diskusija i demonstracija)
- Upoznavanje sa nekim aktuelnim teorijskim i istraživačkim problemima u oblasti kognitivnog razvoja
- Upoznavanje sa elektronskim bazama članaka iz oblasti kognitivnog razvoja i radu sa njima
- Demonstracija pretraživanja elektronskih baza članaka iz oblasti kognitivnog razvoja
- Diskusija o mogućim temama za seminarski rad, instrukcije za izradu rada i rokovi
3. nedelja predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Pijažeova teorija
- Osnovne pretpostavke
- Osnovni pojmovi
- Osnovne karakteristike stadijuma kognitivnog razvoja
3. nedelja vežbe - Ispitivanje dece (terensko istraživanje)
Studenti su obavezni da obave ispitivanje jednog deteta (uzrast 5-6 ili 8-9 godina) koristeći »Dečija slika sveta« i bateriju za ispitivanje konkretno-operacionalnog mišljenja i da napišu izveštaj o ispitivanju u skladu sa zadatom formom 4. nedelja predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Pijažeova teorija
- Osnovna istraživačka pitanja i ključna istraživanja (sa analizom metoda korišćenih u ovim istraživanjima)
- Najvažnije kritike Pijažeove teorije
- Jake i slabe strane Pijažeove teorije
4. nedelja vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada 5. nedelja predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Neopijažetanske teorije
- Koje su pretpostavke Pijažeove teorije zadržane u okviru neopijažetanskih teorija
- Pregled najuticajnijih neopijažetanskih teorija
- Tipična istraživanja u okviru neopijažetanskih teorija
- Tipične metode koje se primenjuju u okviru neopijažetanskih teorija
- Jake i slabe strane neopijažetanskih teorija
5. nedelja vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
6. nedelja predavanje - Kognitivno-informacioni pristup (Information processing approach)
- Osnovne pretpostavke kognitivno-informacionog pristupa
- Osnovni pojmovi
- Tipična pitanja koja se istražuju u okviru kognitivno-informacionog pristupa
- Tipična istraživanja u okviru kognitivno-informacionog pristupa
- Tipična metode koje se primenjuju u okviru kognitivno-informacionog pristupa
- Jake i slabe strane kognitivno-informacionog pristupa
6. nedelja vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
7. nedelja predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: Teorijski okvir Vigotskog
- Osnovne pretpostavke koncepcije Vigotskog
- Osnovni pojmovi
7. nedelja vežbe - Ispitivanje dece (terensko istraživanje) Studenti su obavezni da obave ispitivanje jednog deteta (uzrasta 9-10 ili 14-15 godina) koristeći metodu dvojne stimulacije i da napišu izveštaj o ispitivanju u skladu sa zadatom formom 8. nedelja predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: Teorijski okvir Vigotskog
- Tipična pitanja o kognitivnom razvoju kojima se bavi teorija Vigotskog
- Pregled kritika upućenih teoriji Vigotskog
- Jake i slabe strane teorije Vigotskog
8. nedelja vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad) - Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom istraživačkih pitanja koja bi predmet istraživanja za koje se razvija nacrt zajedno sa obrazloženjem
- Zajedno sa mentorom se utvrđuju istraživačka pitanja
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje elementi nacrta koje student treba da razvije
9. nedelja predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: neovigotskijanske teorije
- Koje su pretpostavke teorije Vigotskog zadržane u okviru neopijažetanskih teorija
- Pregled najuticajnijih neovigotskijanskih teorija
- Tipična istraživanja u okviru neovigotskijanskih teorija
- Tipične metode koje se primenjuju u okviru neovigotskijanskih teorija
- Jake i slabe strane neovigotskijanskih teorija
9. nedelja vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad) - Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom istraživačkih pitanja koja bi predmet istraživanja za koje se razvija nacrt zajedno sa obrazloženjem
- Zajedno sa mentorom se utvrđuju istraživačka pitanja
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje elementi nacrta koje student treba da razvije
10. nedelja predavanje - Socijalna interakcija i socio-kulturno okruženje kao faktori kognitivnog razvoja
- Osnovna istraživačka pitanja
- Istraživanja povezanosti između socio-demografskih karakteristika i kognitivnog razvoja
- Uticaj asimetrične i simetrične face to face interakcije na kognitivni razvoj
- Uticaj institucionalnog okvira na kognitivni razvoj
- Uticaj socio-kulturnog okruženja na kognitivni razvoj (kros-kulturalna istraživanja)
- Otvorena pitanja i dileme u vezi sa uticajem socio-kulturnog okruženja i kognitivnog razvoja
10. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 11. nedelja predavanje - Psihometrijski pristup kognitivnom razvoju
- Osnovne pretpostavke i osnovni pojmovi
- Komparativna analiza psihometrijskog pristupa sa drugim pristupima
- Principi konstrukcije instrumenata za merenje inteligencije u razvoju i principi merenja
- Osnovna saznanja o razvoju intelektualnih sposobnosti
- Uticaj nasleđa i sredine
- Jake i slabe strane psihometrijskog pristupa
11. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 12. nedelja predavanje - Pregled novih pristupa, istraživanja i značajnih otvorenih pitanja
- Konekcionistički pristup
- Pristup dinamičkih sistema
12. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 13. nedelja predavanje - Pregled novih pristupa, istraživanja i značajnih otvorenih pitanja
- Evoluciona psihologija i kognitivni razvoj
- Diskurs psihologija i kognitivni razvoj
13. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 14. nedelja - - Priprema za ispit Priprema za ispit (konsultacije sa nastavnikom) 15. nedelja - - Ispit Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura - 5 izvornih članaka iz naučnih časopisa izabranih od strane studenta u zavisnosti od izbora teme za seminarski rad i izlaganje i diskusiju
2 knjige ili 10 članaka po izboru studenata (u dogovoru sa nastavnikom) koji dobro reprezentuju dva pristupa kognitivnog razvoja koje student treba da pripremi za usmeni ispit |