Silabusi

Kurs: Kognitivni razvoj (Cognitive Development)
U okviru predmeta: Kognitivni razvoj (master)
Predavači

dr Aleksander Baucal, redovni profesor

dr Ksenija Krstić, vanredni profesor

dr Dragan Janković, docent

izborni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja, Razvoj mozga i kognitivni razvoj, Evoluciona psihologija i kognitivni razvoj, Pijažeov konstruktivistički pristup, Neopijažetanske teorije kognitivnog razvoja, Kognitivno-informacioni pristup (Razvojna kognitivna obrada informacija - Information processing approach), Konekcionizam i kognitivni razvoj, Pristup dinamičkih sistema, Socio-kulturni pristup Vigotskog, Neovigotskijanski pristupi kognitivnom razvoju, Diskurs psihologija i kognitivni razvoj, Socijalna interakcija i socio-kulturno okruženje kao faktori kognitivnog razvoja, Psihometrijski pristup kognitivnom razvoju
Cilj izučavanja kursa: Po završenom kursu studenti će razumeti ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja, razumeti osnovne pretpostavke savremenih pristupa i teorija u istraživanju kognitivnog razvoja, formirati i razumeti ključne pojmove savremenih pristupa i teorija, razumeti njihove jake i slabe strane (koje nalaze i rezultate istraživanja mogu, a koje ne mogu da objasne), razumeti kako se u različitim pristupima i teorijama objašnjava kognitivni razvoj (faktori i mehanizmi) i biti upoznati sa relevantnim savremenim istraživanjima kognitivnog razvoja, kao i metodama i postupcima korišćenim u ovim istraživanjima. Studenti će unaprediti sledeće veštine: pronalaženju i selekciji naučnih članaka (rad u biblioteci i sa bazama naučnih članaka), čitanje i kritička analiza naučnih članaka, pisanje eseja, recenziranje radova (peer review), izlaganje i diskusija i razvijanje nacrta istraživanja.
App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio sledeće kurseve: Uvod u razvojnu psihologiju, Razvojna psihologija, Metodologija psiholoških istraživanja, Statistika u psihologiji I i II, i Psihometrija. Korisna su znanja iz sledećih kurseva: Kognitivna psihologija, Psihologija individualnih razlika, Psihologija učenja, Psihologija pamćenja i mišljenja, Psihologija inteligencije, Socijalna percepcija i interakcija, Socijalizacija, Neuropsihologija, i Principi psihološkog testiranja
Oblici nastave: Predavanja: 2 časa nedeljno (Ukupno 26 sati) Vežbe: 2 časa nedeljno (Ukupno 26 sati) Seminarski rad: 20 sati Recenziranje radova: 8 sati Izlaganje i diskusija izabrane teme: 10 sati Ispitivanje dece: 10 sati Izrada nacrta istraživanja: 20 sati Priprema za ispit: 60 sati Ukupno: 180 sati
Obaveze studenata: Obavezno prisustvovanje predavanjima i vežbama Seminarski rad Recenzirati seminarski rad kolega Izlaganje i diskusija izabrane teme Ispitivanje dece i pisanje izveštaja Izrada nacrta istraživanja
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Aktivno učešće u diskusijama na predavanjima i vežbama – 10% Seminarski rad – 20% Recenziranje seminarskih radova kolega – 10% Izlaganje i diskusija izabrane teme – 10% Izveštaj sa ispitivanja dece – 10% Nacrt istraživanja – 10% Usmeni ispit – 30% (usmeni ispit se sastoji od diskusije o dva pristupa istraživanju kognitivnog razvoja, a na osnovu pismenog rada koji student priprema pre ispita u dogovoru sa nastavnikom)
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvodno predavanje: Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja
- Otvorena pitanja u vezi sa kognitivnom razvoju - Koja su otvorena pitanja? - Koji odgovori se nude na ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja
1. nedelja
vežbe - Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja (grupna diskusija)
Grupna diskusija o ključnim otvorenim pitanjima u oblasti istraživanja kognitivnog razvoja
2. nedelja
predavanje - Razvoj mozga i kognitivni razvoj
- Ključne promene u razvoju mozga (strukturalne i funkcionalne promene) - MRI i fMRI kao metode istraživanja razvoja mozga - Kako razvojne promene na nivou mozga utiču na razvojne promene na kognitivnom planu - Ključna istraživanja o odnosu razvoja mozga i kognitivnog razvoja
2. nedelja
vežbe - Izbor teme za seminarski rad i izbor relevantne literature
(grupna diskusija i demonstracija) - Upoznavanje sa nekim aktuelnim teorijskim i istraživačkim problemima u oblasti kognitivnog razvoja - Upoznavanje sa elektronskim bazama članaka iz oblasti kognitivnog razvoja i radu sa njima - Demonstracija pretraživanja elektronskih baza članaka iz oblasti kognitivnog razvoja - Diskusija o mogućim temama za seminarski rad, instrukcije za izradu rada i rokovi
3. nedelja
predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Pijažeova teorija
- Osnovne pretpostavke - Osnovni pojmovi - Osnovne karakteristike stadijuma kognitivnog razvoja
3. nedelja
vežbe - Ispitivanje dece (terensko istraživanje)
Studenti su obavezni da obave ispitivanje jednog deteta (uzrast 5-6 ili 8-9 godina) koristeći »Dečija slika sveta« i bateriju za ispitivanje konkretno-operacionalnog mišljenja i da napišu izveštaj o ispitivanju u skladu sa zadatom formom
4. nedelja
predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Pijažeova teorija
- Osnovna istraživačka pitanja i ključna istraživanja (sa analizom metoda korišćenih u ovim istraživanjima) - Najvažnije kritike Pijažeove teorije - Jake i slabe strane Pijažeove teorije
4. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada - Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka - Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
5. nedelja
predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Neopijažetanske teorije
- Koje su pretpostavke Pijažeove teorije zadržane u okviru neopijažetanskih teorija - Pregled najuticajnijih neopijažetanskih teorija - Tipična istraživanja u okviru neopijažetanskih teorija - Tipične metode koje se primenjuju u okviru neopijažetanskih teorija - Jake i slabe strane neopijažetanskih teorija
5. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada - Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka - Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
6. nedelja
predavanje - Kognitivno-informacioni pristup (Information processing approach)
- Osnovne pretpostavke kognitivno-informacionog pristupa - Osnovni pojmovi - Tipična pitanja koja se istražuju u okviru kognitivno-informacionog pristupa - Tipična istraživanja u okviru kognitivno-informacionog pristupa - Tipična metode koje se primenjuju u okviru kognitivno-informacionog pristupa - Jake i slabe strane kognitivno-informacionog pristupa
6. nedelja
vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada - Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka - Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
7. nedelja
predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: Teorijski okvir Vigotskog
- Osnovne pretpostavke koncepcije Vigotskog - Osnovni pojmovi
7. nedelja
vežbe - Ispitivanje dece (terensko istraživanje)
Studenti su obavezni da obave ispitivanje jednog deteta (uzrasta 9-10 ili 14-15 godina) koristeći metodu dvojne stimulacije i da napišu izveštaj o ispitivanju u skladu sa zadatom formom
8. nedelja
predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: Teorijski okvir Vigotskog
- Tipična pitanja o kognitivnom razvoju kojima se bavi teorija Vigotskog - Pregled kritika upućenih teoriji Vigotskog - Jake i slabe strane teorije Vigotskog
8. nedelja
vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom istraživačkih pitanja koja bi predmet istraživanja za koje se razvija nacrt zajedno sa obrazloženjem - Zajedno sa mentorom se utvrđuju istraživačka pitanja - Zajedno sa mentorom se utvrđuje elementi nacrta koje student treba da razvije
9. nedelja
predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: neovigotskijanske teorije
- Koje su pretpostavke teorije Vigotskog zadržane u okviru neopijažetanskih teorija - Pregled najuticajnijih neovigotskijanskih teorija - Tipična istraživanja u okviru neovigotskijanskih teorija - Tipične metode koje se primenjuju u okviru neovigotskijanskih teorija - Jake i slabe strane neovigotskijanskih teorija
9. nedelja
vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom istraživačkih pitanja koja bi predmet istraživanja za koje se razvija nacrt zajedno sa obrazloženjem - Zajedno sa mentorom se utvrđuju istraživačka pitanja - Zajedno sa mentorom se utvrđuje elementi nacrta koje student treba da razvije
10. nedelja
predavanje - Socijalna interakcija i socio-kulturno okruženje kao faktori kognitivnog razvoja
- Osnovna istraživačka pitanja - Istraživanja povezanosti između socio-demografskih karakteristika i kognitivnog razvoja - Uticaj asimetrične i simetrične face to face interakcije na kognitivni razvoj - Uticaj institucionalnog okvira na kognitivni razvoj - Uticaj socio-kulturnog okruženja na kognitivni razvoj (kros-kulturalna istraživanja) - Otvorena pitanja i dileme u vezi sa uticajem socio-kulturnog okruženja i kognitivnog razvoja
10. nedelja
vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija
Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
11. nedelja
predavanje - Psihometrijski pristup kognitivnom razvoju
- Osnovne pretpostavke i osnovni pojmovi - Komparativna analiza psihometrijskog pristupa sa drugim pristupima - Principi konstrukcije instrumenata za merenje inteligencije u razvoju i principi merenja - Osnovna saznanja o razvoju intelektualnih sposobnosti - Uticaj nasleđa i sredine - Jake i slabe strane psihometrijskog pristupa
11. nedelja
vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija
Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
12. nedelja
predavanje - Pregled novih pristupa, istraživanja i značajnih otvorenih pitanja
- Konekcionistički pristup - Pristup dinamičkih sistema
12. nedelja
vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija
Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
13. nedelja
predavanje - Pregled novih pristupa, istraživanja i značajnih otvorenih pitanja
- Evoluciona psihologija i kognitivni razvoj - Diskurs psihologija i kognitivni razvoj
13. nedelja
vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija
Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
14. nedelja
- - Priprema za ispit
Priprema za ispit (konsultacije sa nastavnikom)
15. nedelja
- - Ispit
Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
- 5 izvornih članaka iz naučnih časopisa izabranih od strane studenta u zavisnosti od izbora teme za seminarski rad i izlaganje i diskusiju
2 knjige ili 10 članaka po izboru studenata (u dogovoru sa nastavnikom) koji dobro reprezentuju dva pristupa kognitivnog razvoja koje student treba da pripremi za usmeni ispit