Silabusi

Kurs: Psihologija učenja i nastave (osn.)
Predavači

dr Danijela Petrović, redovni profesor

dr Dragica Pavlović Babić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: 1. Učenje u vanškolskom i u školskom kontekstu 2. Transfer učenja i pismenost 3. Psihološke teorije i školsko učenje 4. Metakognicija i samoregulisano učenje 5. Motivacija 6. Uloge nastavnika 7. Oblici organizovanja nastave 8. Nastava i raznovrsnost učenika: individualne, grupne, razvojne, kulturne razlike 9. Istraživanje učenja, nastave i sopstvene prakse 10. Škola kao kontekst učenja, razvoja i rada.
Cilj izučavanja kursa: Psihologija učenja i nastave je kurs koji osposobljava studente psihologije da razumeju prirodu i složenost procesa učenja u školi i složenost nastavničke uloge, te da profesionalnu ulogu psihologa u obrazovanju koncipiraju u skladu s tim.
App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio kurseve Psihologija učenja i Uvod u psihologiju obrazovanja.
Oblici nastave: Predavanja: 3 časa nedeljno (ukupno 39 sati) Vežbe: blok nastava 6 x 6 časova (ukupno 36 sati) Napomena: Vežbe su interaktivne
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Učenje u vanškolskom i školskom kontekstu
I UČENJE U VANŠKOLSKOM I U ŠKOLSKOM KONTEKSTU 1. Učenje u svakodnevnom kontekstu 1. 1. "Šegrtovanje" u kulturom modelovanom kontekstu 1. 2. Spontana znanja i implicitne teorije o ljudskom učenju 2. Uloga obrazovanja u ljudskom i društvenom razvoju 2. 1. obrazovanje i individualni razvoj 2. 2. obrazovanje i filogenetski razvoj 2. 3. obrazovanje i društveni razvoj
2. nedelja
predavanje - Transfer učenja i pismenost
II TRANSFER UČENJA I PISMENOST 1. Sticanje pismenosti u različitim obrazovnim oblastima kao cilj učenja 2. Transfer: pojam, tumačenja, uslovi 3. Načini podrške učenja za transfer 4. Kontroverzna pitanja: znanje, duboko razumevanje, primena
2. nedelja
vežbe - Aktivno učenje
(prezentacija programa)
3. nedelja
predavanje - Psihološke teorije i školsko učenje: Bihejviorizam
III PSIHOLOŠKE TEORIJE I ŠKOLSKO UČENJE 1. Bihejviorizam i škola
3. nedelja
vežbe - Analiza toka učenja jednog deteta
(terenski rad)
4. nedelja
predavanje - Humanistička psihologija i škola
Humanistička psihologija i škola
4. nedelja
vežbe - Program po izboru
(prikaz programa)
5. nedelja
predavanje - Kognitivna psihologija i škola
Kognitivna psihologija i škola
5. nedelja
vežbe - Razvoj kulture kritičkog mišljenja
(prikaz programa)
6. nedelja
predavanje - Socijalni konstruktivizam i škola
Socijalni konstruktivizam i škola
7. nedelja
predavanje - Metakognicija i samoregulisano učenje
IV METAKOGNICIJA I SAMOREGULISANO UČENJE 1.Metakognicija: izvori, oblici i razvoj u školsik uslovima 2.Sticanje samoregulisanog učenja u školi
7. nedelja
vežbe - Analiza časa
(analiza školksog časa iz ugla različitih psiholoških teorija)
8. nedelja
predavanje - Raznovrsnost: individualne, grupne, razvojne i kulturne razlike
V RAZNOVRSNOST: INDIVIDUALNE, GRUPNE, RAZVOJNE, KULTURNE RAZLIKE 4.1 Kognitivni stilovi i stilovi učenja 4.2 Polne razlike i nastava 4.3 Kulturne razlike i multikuturalno obrazovanje 4.4. Obrazovanje dece sa posebnim potrebama
9. nedelja
predavanje - Motivacija
VI MOTIVACIJA 3.1 Teorije motivacije i njihove implikacije u nastavi 3.2 Motivacija za školsko učenje 3.3 Motiv postignuća 3.4 Strategije za podsticanje motivacije
10. nedelja
predavanje - Uloge nastavnika i oblici organizovanja nastave
VII ULOGE NASTAVNIKA I OBLICI ORGANIZOVANJA NASTAVE 1. Uloge nastavnika 2. Metode učenja i nastave 3. Samoevaluacija i planiranje nastave 4. Davanje povratne informacije u pedagoško-instruktivnom radu
10. nedelja
predavanje - Izrada predloga inovativne komponente nastave
(izrada i isprobavanje u odeljenju inovativne komponente nastave)
11. nedelja
predavanje - Stvaranje i održavanje podsticajne sredine za učenje
5. Stvaranje i održavanje podsticajne sredine za učenje 6. Istraživanje učenja, nastave i sopstvene prakse
12. nedelja
predavanje - Škola kao kontekst učenja, razvoja i rada
VIII ŠKOLA KAO KONTEKST UČENJA, RAZVOJA I RADA. 1. Školska pravila, školska atmosfera 2. Razvoj škole kao institucije
13. nedelja
predavanje - Završni pregled
VI ZAVRŠNI PREGLED
14. nedelja
- - Priprema za ispit
-
15. nedelja
- - Ispit
-
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
1.Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V., Miljković, D. (2003) Psihologija obrazovanja, Zagreb, IEP-VERN’ (odabrana poglavlja)
Vučić, L. (1991) Pedagoška psihologija (odabrana poglavlja)
Ivić, I., Pešikan,A., Antić, S (2001): Aktivno učenje 2, Beograd: Institut za psihologiju, 114-122, 180-191
Kovač Cerović, T. i dr. (2011): Školska motivacija: Izveštaj o istraživanju. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja
Kovač Cerović, T.(1998): Kako znati bolje: Metakognitivni razvoj u svakodnevnom odnosu između majke i deteta. Beograd: Institut za psihologiju (odabrana poglavlja)
Pavlović-Babić, D., kuzmanović, D. (2006): Čitalačka pismenost kod petnaestogodišnjaka u Srbiji. Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd: Institut za psihologiju 39-46
Peletije, L., Valeran, R. (1997): Uverenja edukatora i unutrašnja motivacija edukanata. Psihologija u svetu, II, 2, 106-119
Pešić, j., Plut, D. (2007): Kriterijumi za procenu kvaliteta udžbenika, u: Plut, D. (urednik): Kvalitet udžbenika za mlađi školski uzrast, Beograd: Institut za psihologiju.
Rogof, B (1996): KOL interaktivni model učenja i vaspitanja. Psihologija u svetu I, 2, 111-125
Opsta dopunska Literatura
Dauite, C., Kovacs Cerovic, T. (u štampi): Dynamic storytelling: social transformation role of Pedagogical Assistants in Serbia. OSCE, Institut za psilogiju
Ignjatović-Savić, N., Kovač-Cerović, T., Plut, D., Pesikan, A. (1988): Social Interaction in Early Childhood and its Developmental Effects. In: Valsiner, J (Ed): Child Development
Grupa autora (2009): Škola po meri deteta 2, Beograd: Save the Children UK, 10-35
Grupa autora (2007): Kultura kritičkog mišljenja: Teorijsko zasnivanje i implikacije za nastavu. Beograd: Institut za psihologiju, Grupa MOST, 47-73
Kovač Cerović, T. i dr. (1995): Igrom do spoznaje: priručnik za radionice sa decom od 7-14 godina. Beograd: UNCHR
Kovač Cerović, T., Rosandić, R., Popadić,D (1996): Učionica dobre volje 1, UNICEF
Lazarević, D. (2004): Dečija interesovanja i stvaranje sredine za učenje. Nastava i vaspitanje, 53, 4-5, 343-349
Pešić, J. (2003): Kritičko mišljelje između pomodarstva i promišljanja, Psihologija, 36, 4, 411-423
Pešić, J. (2005): Problemski diskurs udžbenika Psihologija, 38, 3, 225-237
Radovanović, V. (1993): Empatičnost srednjoškolskih nastavnika, Psihologija, XVI, 1-2, 11-50