Silabusi
Kurs: Psihologija učenja i nastave (osn.) U okviru predmeta: Psihologija učenja i nastave Predavači dr Danijela Petrović, redovni profesor dr Dragica Pavlović Babić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: 1. Učenje u vanškolskom i u školskom kontekstu 2. Transfer učenja i pismenost 3. Psihološke teorije i školsko učenje 4. Metakognicija i samoregulisano učenje 5. Motivacija 6. Uloge nastavnika 7. Oblici organizovanja nastave 8. Nastava i raznovrsnost učenika: individualne, grupne, razvojne, kulturne razlike 9. Istraživanje učenja, nastave i sopstvene prakse 10. Škola kao kontekst učenja, razvoja i rada. Cilj izučavanja kursa: Psihologija učenja i nastave je kurs koji osposobljava studente psihologije da razumeju prirodu i složenost procesa učenja u školi i složenost nastavničke uloge, te da profesionalnu ulogu psihologa u obrazovanju koncipiraju u skladu s tim. App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio kurseve Psihologija učenja i Uvod u psihologiju obrazovanja. Oblici nastave:
Predavanja: 3 časa nedeljno (ukupno 39 sati)
Vežbe: blok nastava 6 x 6 časova (ukupno 36 sati)
Napomena: Vežbe su interaktivne Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Učenje u vanškolskom i školskom kontekstu I UČENJE U VANŠKOLSKOM I U ŠKOLSKOM KONTEKSTU
1. Učenje u svakodnevnom kontekstu
1. 1. "Šegrtovanje" u kulturom modelovanom kontekstu
1. 2. Spontana znanja i implicitne teorije o ljudskom učenju
2. Uloga obrazovanja u ljudskom i društvenom razvoju
2. 1. obrazovanje i individualni razvoj
2. 2. obrazovanje i filogenetski razvoj
2. 3. obrazovanje i društveni razvoj
2. nedelja predavanje - Transfer učenja i pismenost II TRANSFER UČENJA I PISMENOST
1. Sticanje pismenosti u različitim obrazovnim oblastima kao cilj učenja
2. Transfer: pojam, tumačenja, uslovi
3. Načini podrške učenja za transfer
4. Kontroverzna pitanja: znanje, duboko razumevanje, primena
2. nedelja vežbe - Aktivno učenje (prezentacija programa) 3. nedelja predavanje - Psihološke teorije i školsko učenje: Bihejviorizam III PSIHOLOŠKE TEORIJE I ŠKOLSKO UČENJE
1. Bihejviorizam i škola
3. nedelja vežbe - Analiza toka učenja jednog deteta (terenski rad) 4. nedelja predavanje - Humanistička psihologija i škola Humanistička psihologija i škola 4. nedelja vežbe - Program po izboru (prikaz programa) 5. nedelja predavanje - Kognitivna psihologija i škola Kognitivna psihologija i škola 5. nedelja vežbe - Razvoj kulture kritičkog mišljenja (prikaz programa) 6. nedelja predavanje - Socijalni konstruktivizam i škola Socijalni konstruktivizam i škola 7. nedelja predavanje - Metakognicija i samoregulisano učenje IV METAKOGNICIJA I SAMOREGULISANO UČENJE
1.Metakognicija: izvori, oblici i razvoj u školsik uslovima
2.Sticanje samoregulisanog učenja u školi
7. nedelja vežbe - Analiza časa (analiza školksog časa iz ugla različitih psiholoških teorija) 8. nedelja predavanje - Raznovrsnost: individualne, grupne, razvojne i kulturne razlike V RAZNOVRSNOST: INDIVIDUALNE, GRUPNE, RAZVOJNE, KULTURNE RAZLIKE
4.1 Kognitivni stilovi i stilovi učenja
4.2 Polne razlike i nastava
4.3 Kulturne razlike i multikuturalno obrazovanje
4.4. Obrazovanje dece sa posebnim potrebama
9. nedelja predavanje - Motivacija VI MOTIVACIJA
3.1 Teorije motivacije i njihove implikacije u nastavi
3.2 Motivacija za školsko učenje
3.3 Motiv postignuća
3.4 Strategije za podsticanje motivacije
10. nedelja predavanje - Uloge nastavnika i oblici organizovanja nastave VII ULOGE NASTAVNIKA I OBLICI ORGANIZOVANJA NASTAVE
1. Uloge nastavnika
2. Metode učenja i nastave
3. Samoevaluacija i planiranje nastave
4. Davanje povratne informacije u pedagoško-instruktivnom radu
10. nedelja predavanje - Izrada predloga inovativne komponente nastave (izrada i isprobavanje u odeljenju inovativne komponente nastave) 11. nedelja predavanje - Stvaranje i održavanje podsticajne sredine za učenje 5. Stvaranje i održavanje podsticajne sredine za učenje
6. Istraživanje učenja, nastave i sopstvene prakse
12. nedelja predavanje - Škola kao kontekst učenja, razvoja i rada VIII ŠKOLA KAO KONTEKST UČENJA, RAZVOJA I RADA.
1. Školska pravila, školska atmosfera
2. Razvoj škole kao institucije
13. nedelja predavanje - Završni pregled VI ZAVRŠNI PREGLED 14. nedelja - - Priprema za ispit - 15. nedelja - - Ispit -
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura 1.Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V., Miljković, D. (2003) Psihologija obrazovanja, Zagreb, IEP-VERN’ (odabrana poglavlja)
Vučić, L. (1991) Pedagoška psihologija (odabrana poglavlja) Ivić, I., Pešikan,A., Antić, S (2001): Aktivno učenje 2, Beograd: Institut za psihologiju, 114-122, 180-191 Kovač Cerović, T. i dr. (2011): Školska motivacija: Izveštaj o istraživanju. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja Kovač Cerović, T.(1998): Kako znati bolje: Metakognitivni razvoj u svakodnevnom odnosu između majke i deteta. Beograd: Institut za psihologiju (odabrana poglavlja) Pavlović-Babić, D., kuzmanović, D. (2006): Čitalačka pismenost kod petnaestogodišnjaka u Srbiji. Empirijska istraživanja u psihologiji, Beograd: Institut za psihologiju 39-46 Peletije, L., Valeran, R. (1997): Uverenja edukatora i unutrašnja motivacija edukanata. Psihologija u svetu, II, 2, 106-119 Pešić, j., Plut, D. (2007): Kriterijumi za procenu kvaliteta udžbenika, u: Plut, D. (urednik): Kvalitet udžbenika za mlađi školski uzrast, Beograd: Institut za psihologiju. Rogof, B (1996): KOL interaktivni model učenja i vaspitanja. Psihologija u svetu I, 2, 111-125 Opsta dopunska Literatura Dauite, C., Kovacs Cerovic, T. (u štampi): Dynamic storytelling: social transformation role of Pedagogical Assistants in Serbia. OSCE, Institut za psilogiju Ignjatović-Savić, N., Kovač-Cerović, T., Plut, D., Pesikan, A. (1988): Social Interaction in Early Childhood and its Developmental Effects. In: Valsiner, J (Ed): Child Development Grupa autora (2009): Škola po meri deteta 2, Beograd: Save the Children UK, 10-35 Grupa autora (2007): Kultura kritičkog mišljenja: Teorijsko zasnivanje i implikacije za nastavu. Beograd: Institut za psihologiju, Grupa MOST, 47-73 Kovač Cerović, T. i dr. (1995): Igrom do spoznaje: priručnik za radionice sa decom od 7-14 godina. Beograd: UNCHR Kovač Cerović, T., Rosandić, R., Popadić,D (1996): Učionica dobre volje 1, UNICEF Lazarević, D. (2004): Dečija interesovanja i stvaranje sredine za učenje. Nastava i vaspitanje, 53, 4-5, 343-349 Pešić, J. (2003): Kritičko mišljelje između pomodarstva i promišljanja, Psihologija, 36, 4, 411-423 Pešić, J. (2005): Problemski diskurs udžbenika Psihologija, 38, 3, 225-237 Radovanović, V. (1993): Empatičnost srednjoškolskih nastavnika, Psihologija, XVI, 1-2, 11-50 |