Silabusi
Kurs: Kognitivni razvoj (master) (master) U okviru predmeta: Kognitivni razvoj (master) Predavači dr Aleksander Baucal, redovni profesor dr Ksenija Krstić, vanredni profesor dr Dragan Janković, docent izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja, Razvoj mozga i kognitivni razvoj, Evoluciona psihologija i kognitivni razvoj, Pijažeov konstruktivistički pristup, Neopijažetanske teorije kognitivnog razvoja, Kognitivno-informacioni pristup (Razvojna kognitivna obrada informacija - Information processing approach), Konekcionizam i kognitivni razvoj, Pristup dinamičkih sistema, Socio-kulturni pristup Vigotskog, Neovigotskijanski pristupi kognitivnom razvoju, Diskurs psihologija i kognitivni razvoj, Socijalna interakcija i socio-kulturno okruženje kao faktori kognitivnog razvoja, Psihometrijski pristup kognitivnom razvoju Cilj izučavanja kursa: Razumeti ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja, razumeti osnovne pretpostavke savremenih pristupa i teorija u istraživanju kognitivnog razvoja, formirati i razumeti ključne pojmove savremenih pristupa i teorija App.preduslovi_za_polaganje: nema Oblici nastave:
Predavanja: 2 časa nedeljno (Ukupno 26 sati)
Vežbe: 2 časa nedeljno (Ukupno 26 sati)
Seminarski rad: 20 sati
Recenziranje radova: 8 sati
Izlaganje i d Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvodno predavanje: Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja
- Otvorena pitanja u vezi sa kognitivnom razvoju
- Koja su otvorena pitanja?
- Koji odgovori se nude na ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja
1. nedelja vežbe - Ključna otvorena pitanja kognitivnog razvoja (grupna diskusija)
Grupna diskusija o ključnim otvorenim pitanjima u oblasti istraživanja kognitivnog razvoja 2. nedelja predavanje - Razvoj mozga i kognitivni razvoj
- Ključne promene u razvoju mozga (strukturalne i funkcionalne promene)
- MRI i fMRI kao metode istraživanja razvoja mozga
- Kako razvojne promene na nivou mozga utiču na razvojne promene na kognitivnom planu
- Ključna istraživanja o odnosu razvoja mozga i kognitivnog razvoja
2. nedelja vežbe - Izbor teme za seminarski rad i izbor relevantne literature
(grupna diskusija i demonstracija)
- Upoznavanje sa nekim aktuelnim teorijskim i istraživačkim problemima u oblasti kognitivnog razvoja
- Upoznavanje sa elektronskim bazama članaka iz oblasti kognitivnog razvoja i radu sa njima
- Demonstracija pretraživanja elektronskih baza članaka iz oblasti kognitivnog razvoja
- Diskusija o mogućim temama za seminarski rad, instrukcije za izradu rada i rokovi
3. nedelja predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Pijažeova teorija
- Osnovne pretpostavke
- Osnovni pojmovi
- Osnovne karakteristike stadijuma kognitivnog razvoja
3. nedelja vežbe - Ispitivanje dece (terensko istraživanje)
Studenti su obavezni da obave ispitivanje jednog deteta (uzrast 5-6 ili 8-9 godina) koristeći »Dečija slika sveta« i bateriju za ispitivanje konkretno-operacionalnog mišljenja i da napišu izveštaj o ispitivanju u skladu sa zadatom formom 4. nedelja predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Pijažeova teorija
- Osnovna istraživačka pitanja i ključna istraživanja (sa analizom metoda korišćenih u ovim istraživanjima)
- Najvažnije kritike Pijažeove teorije
- Jake i slabe strane Pijažeove teorije
4. nedelja vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada 5. nedelja predavanje - Konstruktivistički pristup kognitivnom razvoju: Neopijažetanske teorije
- Koje su pretpostavke Pijažeove teorije zadržane u okviru neopijažetanskih teorija
- Pregled najuticajnijih neopijažetanskih teorija
- Tipična istraživanja u okviru neopijažetanskih teorija
- Tipične metode koje se primenjuju u okviru neopijažetanskih teorija
- Jake i slabe strane neopijažetanskih teorija
5. nedelja vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
6. nedelja predavanje - Kognitivno-informacioni pristup (Information processing approach)
- Osnovne pretpostavke kognitivno-informacionog pristupa
- Osnovni pojmovi
- Tipična pitanja koja se istražuju u okviru kognitivno-informacionog pristupa
- Tipična istraživanja u okviru kognitivno-informacionog pristupa
- Tipična metode koje se primenjuju u okviru kognitivno-informacionog pristupa
- Jake i slabe strane kognitivno-informacionog pristupa
6. nedelja vežbe - Izrada seminarskog rada (mentorski rad)
- Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom teme za seminarski rad i predlogom članaka koji će se koristiti za pisanje seminarskog rada
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje tema i izbor članaka
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje struktura seminarskog rada
7. nedelja predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: Teorijski okvir Vigotskog
- Osnovne pretpostavke koncepcije Vigotskog
- Osnovni pojmovi
7. nedelja vežbe - Ispitivanje dece (terensko istraživanje) Studenti su obavezni da obave ispitivanje jednog deteta (uzrasta 9-10 ili 14-15 godina) koristeći metodu dvojne stimulacije i da napišu izveštaj o ispitivanju u skladu sa zadatom formom 8. nedelja predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: Teorijski okvir Vigotskog
- Tipična pitanja o kognitivnom razvoju kojima se bavi teorija Vigotskog
- Pregled kritika upućenih teoriji Vigotskog
- Jake i slabe strane teorije Vigotskog
8. nedelja vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad) - Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom istraživačkih pitanja koja bi predmet istraživanja za koje se razvija nacrt zajedno sa obrazloženjem
- Zajedno sa mentorom se utvrđuju istraživačka pitanja
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje elementi nacrta koje student treba da razvije
9. nedelja predavanje - Socio-kulturni pristup kognitivnom razvoju: neovigotskijanske teorije
- Koje su pretpostavke teorije Vigotskog zadržane u okviru neopijažetanskih teorija
- Pregled najuticajnijih neovigotskijanskih teorija
- Tipična istraživanja u okviru neovigotskijanskih teorija
- Tipične metode koje se primenjuju u okviru neovigotskijanskih teorija
- Jake i slabe strane neovigotskijanskih teorija
9. nedelja vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad) - Studenti su obavezni da na sastanak sa mentorom dođu sa predlogom istraživačkih pitanja koja bi predmet istraživanja za koje se razvija nacrt zajedno sa obrazloženjem
- Zajedno sa mentorom se utvrđuju istraživačka pitanja
- Zajedno sa mentorom se utvrđuje elementi nacrta koje student treba da razvije
10. nedelja predavanje - Socijalna interakcija i socio-kulturno okruženje kao faktori kognitivnog razvoja
- Osnovna istraživačka pitanja
- Istraživanja povezanosti između socio-demografskih karakteristika i kognitivnog razvoja
- Uticaj asimetrične i simetrične face to face interakcije na kognitivni razvoj
- Uticaj institucionalnog okvira na kognitivni razvoj
- Uticaj socio-kulturnog okruženja na kognitivni razvoj (kros-kulturalna istraživanja)
- Otvorena pitanja i dileme u vezi sa uticajem socio-kulturnog okruženja i kognitivnog razvoja
10. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 11. nedelja predavanje - Psihometrijski pristup kognitivnom razvoju
- Osnovne pretpostavke i osnovni pojmovi
- Komparativna analiza psihometrijskog pristupa sa drugim pristupima
- Principi konstrukcije instrumenata za merenje inteligencije u razvoju i principi merenja
- Osnovna saznanja o razvoju intelektualnih sposobnosti
- Uticaj nasleđa i sredine
- Jake i slabe strane psihometrijskog pristupa
11. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 12. nedelja predavanje - Pregled novih pristupa, istraživanja i značajnih otvorenih pitanja
- Konekcionistički pristup
- Pristup dinamičkih sistema
12. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 13. nedelja predavanje - Pregled novih pristupa, istraživanja i značajnih otvorenih pitanja
- Evoluciona psihologija i kognitivni razvoj
- Diskurs psihologija i kognitivni razvoj
13. nedelja vežbe - Seminarski radovi studenata: Izlaganje i diskusija Studenti izlažu svoje seminarske radove (Power point prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, a zatim odgovaraju na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 14. nedelja - - Priprema za ispit Priprema za ispit (konsultacije sa nastavnikom) 15. nedelja - - Ispit Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura - 5 izvornih članaka iz naučnih časopisa izabranih od strane studenta u zavisnosti od izbora teme za seminarski rad i izlaganje i diskusiju
2 knjige ili 10 članaka po izboru studenata (u dogovoru sa nastavnikom) koji dobro reprezentuju dva pristupa kognitivnog razvoja koje student treba da pripremi za usmeni ispit Baucal, A. (2013). Two instead of one ZPD: Individual and joint construction in the ZPD. In S. Phillipson, K. Ku, & S. Phillipson (Eds.), Constructing educational achievement: A sociocultural perspect Baucal, A., & Buđevac, N. (2012). Discussion on social interaction from two perspectives: explanatory vs. Analytic view. In: Baucal, A. & Radišić, J. (Eds.), Patchwork. Learning Diversities Baucal, A., Arcidiacono, F. & Budjevac, N. (2011) (Eds.). Studying interaction in different contexts: A qualitative view. Institute of Psychology, Belgrade Baucal, A., Arcidiacono, F.,& Budjevac, N. (2013). “Is there an equal (amount of) juice?” Exploring the repeated question effect in conservation through conversation. European Journal of Psychology of Goswami, U. (Ed.) (2004). Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development. London: Blackwell. |