Silabusi
Kurs: Kultura i ljudski razvoj (dokt.) U okviru predmeta: Kultura i ljudski razvoj Predavači dr Aleksander Baucal, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Teorijski deo se sastoji od upoznavanja sa teorijama i istraživanjima o načinima na koje socio-kulturni kontekst oblikuje ljudski razvoj - kako se uloga socio-kulturnog konteksta konceptualizuje i istražuje u okviru kros-kulturne psihologije i socio-kulturne psihologije.
Praktični deo se sastoji od primene teorija i istraživanja o uticaju socio-kulturnog konteksta na ljudski razvoj u domenu po izboru studenata. Studenti će imati zadatak da identifikuju koji aspekti socio-kulturnog konteksta i na koji način oblikuje ljudski razvoj u domenu njihovih interesovanja. Praktični deo podrazumeva rad studenata na identifikaciji relevantne naučne literature, kritičku analizu naučnih radova i njihovu primenu na fenomen koji izaberu. Praktični deo kursa omogućuje studentima da kritički procene u kojoj meri je socio-kulturni kontest relevantan za uključivanje u nacrt njihove doktorske teze.
Cilj izučavanja kursa: Studenti će razumeti teorije o uticaju socio-kulturnog konteksta na ljudski razvoj i biti sposobni da ih primene u oblasti svojih interesovanja, i unaprediće veštine kritičke analize savremenih teorija i istraživanja u razvojnoj psihologiji App.preduslovi_za_polaganje: nema Oblici nastave:
Predavanja i diskusije (2 časa nedeljno): 30 s.
Učešće u aktivnostima na Moodle: 60 s.
Priprema za predavanja: 60 s.
Ispitni rad: 150 s.
Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvodno predavanje i dogovor o radu Studenti se upoznaju sa sadržajem kursa,obavezama, načinu ocenjivanja i aktivnostima kursa koje se realizuju preko Moodle platforme. Nakon predavanja studenti imaju zadatak da, preko Moodle platforme učestvuju u diskusiji o upotrebi termina kultura u svakodnevnom govoru i značenjima koja ovaj termin ima u svakodnevnoj komunikaciji. 2. nedelja predavanje - O kulturi Predavanje i diskusija o pojmu kultura u svakodnevnom govoru, u psihologiji i razvojnoj psihologiji i o razlici između krosќulturne i sociokulturne psihologije. 3. nedelja projekat - Kompedijum značenja pojma kultura Na osnovu predavanja i diksuisije na Moodle platformi studenti treba da napišu kompedijum znanjenja koja termin kultura ima u različitim upotrebama. 4. nedelja predavanje - Socio-kulturna teorija ljudskog razvoja Predavanje o socio-kulturnoj teoriji o ljudskom razvoju, osnovnim pretpostavkama i pojmovima, istraživačkim pitanjima, ključnim nalazima i otvorenim pitanjima. 5. nedelja seminar - Socio-kulturna teorija ljudskog razvoja Diskusija o socio-kulturnoj teoriji (osnovne pretpostavke, pojmovi, istraživačka pitanja, metodologija istraživanja, ključnim nalazima i otvorenim pitanjima) i primeni u različitim oblastima. 6. nedelja predavanje - Socio-kulturna teorija DŽejmsa Verča Predavanje i diskusija o socio-kulturnoj teoriji DŽejmsa Verča 7. nedelja predavanje - Socio-kulturna teorija Jira Engestroma Predavanje i diskusija o socio-kulturnoj teoriji Jira Engestroma 8. nedelja predavanje - Kulturalna psihologija Majkla Kola Predavanje o kulturalnoj psihologiji Majkla Kola 9. nedelja predavanje - Socijalni konstrukcionizam Predavanje o socijalnom konstrukcionizmu 10. nedelja seminar - Različite socio-kulturne teorije Diskusija o različitim socio-kulturnim teorijama i o njihovim sličnostima i razlikama. 11. nedelja predavanje - Značaj kulture u evolucionoj psihologiji Predavanja o ulozi kulture u evolucionoj psihologiji 12. nedelja seminar - Metateorijske karakteristike socio-kulturnih teorija Diskusija o metateorijskim karakteristikama socio-kulturnih teorija o ljudskom razvoju. 13. nedelja projekat - Pisanje ispitnog rada Rad na ispitnom radu u kojem studenti analiziraju primenu socio-kulturne teorije u domenu interesovanja studenata i konsultacije tokom izrade ispitnog rada 14. nedelja projekat - Pisanje ispitnog rada Rad na ispitnom radu u kojem studenti analiziraju primenu socio-kulturne teorije u domenu interesovanja studenata i konsultacije tokom izrade ispitnog rada 15. nedelja projekat - Pisanje ispitnog rada Rad na ispitnom radu u kojem studenti analiziraju primenu socio-kulturne teorije u domenu interesovanja studenata i konsultacije tokom izrade ispitnog rada
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Baucal, A. (2013). Two instead of one ZPD: Individual and joint construction in the ZPD. In S. Phillipson, K. Ku, & S. Phillipson (Eds.), Constructing educational achievement: A sociocultural perspect Baucal, A., Arcidiacono, F. & Budjevac, N. (Eds.), Studying interaction in different contexts: A qualitative view. Institute of Psychology, Belgrade. Ber, V. (2001). Socijalni konstrukcionizam. Beograd: Zepter book. (prevod knjige na engleskom jeziku) Cole, M. (1996). Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press Dokins, Ričard (2008). Sebični gen. Smederevo: Helix. Poglavlja 1, 2, 11 i 12 (prevod sa engleskog jezika) Engestrom, Y. (2001). Expansive Learning at Work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), pp. 133-156 Gergen, K., & Gergen, M. (2006). Socijalna konstrukcija: Ulazak u dijalog. Beograd: Zepter book. (prevod sa engleskog jezika) Valsiner, J. (1997). Čovekov razvoj i kultura. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva. (prevod sa engleskog jezika) Vigotski, L. (1983). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit (predgovor, 1,4,5,6 i 7) Werstch, J. (1993). Voices of the mind. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press (poglavlje 2) Wertsch, J. W. (2007). Mediation. In H. Daniels, M. Cole, J. W. Wertsch (Eds)., The Cambridge Companion to Vygotsky. Cambridge: Cambridge University Press. |