Silabusi

Kurs: Kultura i ljudski razvoj (dokt.)
U okviru predmeta: Kultura i ljudski razvoj
Predavači

dr Aleksander Baucal, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijski deo se sastoji od upoznavanja sa teorijama i istraživanjima o načinima na koje socio-kulturni kontekst oblikuje ljudski razvoj - kako se uloga socio-kulturnog konteksta konceptualizuje i istražuje u okviru kros-kulturne psihologije i socio-kulturne psihologije. Praktični deo se sastoji od primene teorija i istraživanja o uticaju socio-kulturnog konteksta na ljudski razvoj u domenu po izboru studenata. Studenti će imati zadatak da identifikuju koji aspekti socio-kulturnog konteksta i na koji način oblikuje ljudski razvoj u domenu njihovih interesovanja. Praktični deo podrazumeva rad studenata na identifikaciji relevantne naučne literature, kritičku analizu naučnih radova i njihovu primenu na fenomen koji izaberu. Praktični deo kursa omogućuje studentima da kritički procene u kojoj meri je socio-kulturni kontest relevantan za uključivanje u nacrt njihove doktorske teze.
Cilj izučavanja kursa: Studenti će razumeti teorije o uticaju socio-kulturnog konteksta na ljudski razvoj i biti sposobni da ih primene u oblasti svojih interesovanja, i unaprediće veštine kritičke analize savremenih teorija i istraživanja u razvojnoj psihologiji
App.preduslovi_za_polaganje: nema
Oblici nastave: Predavanja i diskusije (2 časa nedeljno): 30 s. Učešće u aktivnostima na Moodle: 60 s. Priprema za predavanja: 60 s. Ispitni rad: 150 s.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvodno predavanje i dogovor o radu
Studenti se upoznaju sa sadržajem kursa,obavezama, načinu ocenjivanja i aktivnostima kursa koje se realizuju preko Moodle platforme. Nakon predavanja studenti imaju zadatak da, preko Moodle platforme učestvuju u diskusiji o upotrebi termina kultura u svakodnevnom govoru i značenjima koja ovaj termin ima u svakodnevnoj komunikaciji.
2. nedelja
predavanje - O kulturi
Predavanje i diskusija o pojmu kultura u svakodnevnom govoru, u psihologiji i razvojnoj psihologiji i o razlici između krosќulturne i sociokulturne psihologije.
3. nedelja
projekat - Kompedijum značenja pojma kultura
Na osnovu predavanja i diksuisije na Moodle platformi studenti treba da napišu kompedijum znanjenja koja termin kultura ima u različitim upotrebama.
4. nedelja
predavanje - Socio-kulturna teorija ljudskog razvoja
Predavanje o socio-kulturnoj teoriji o ljudskom razvoju, osnovnim pretpostavkama i pojmovima, istraživačkim pitanjima, ključnim nalazima i otvorenim pitanjima.
5. nedelja
seminar - Socio-kulturna teorija ljudskog razvoja
Diskusija o socio-kulturnoj teoriji (osnovne pretpostavke, pojmovi, istraživačka pitanja, metodologija istraživanja, ključnim nalazima i otvorenim pitanjima) i primeni u različitim oblastima.
6. nedelja
predavanje - Socio-kulturna teorija DŽejmsa Verča
Predavanje i diskusija o socio-kulturnoj teoriji DŽejmsa Verča
7. nedelja
predavanje - Socio-kulturna teorija Jira Engestroma
Predavanje i diskusija o socio-kulturnoj teoriji Jira Engestroma
8. nedelja
predavanje - Kulturalna psihologija Majkla Kola
Predavanje o kulturalnoj psihologiji Majkla Kola
9. nedelja
predavanje - Socijalni konstrukcionizam
Predavanje o socijalnom konstrukcionizmu
10. nedelja
seminar - Različite socio-kulturne teorije
Diskusija o različitim socio-kulturnim teorijama i o njihovim sličnostima i razlikama.
11. nedelja
predavanje - Značaj kulture u evolucionoj psihologiji
Predavanja o ulozi kulture u evolucionoj psihologiji
12. nedelja
seminar - Metateorijske karakteristike socio-kulturnih teorija
Diskusija o metateorijskim karakteristikama socio-kulturnih teorija o ljudskom razvoju.
13. nedelja
projekat - Pisanje ispitnog rada
Rad na ispitnom radu u kojem studenti analiziraju primenu socio-kulturne teorije u domenu interesovanja studenata i konsultacije tokom izrade ispitnog rada
14. nedelja
projekat - Pisanje ispitnog rada
Rad na ispitnom radu u kojem studenti analiziraju primenu socio-kulturne teorije u domenu interesovanja studenata i konsultacije tokom izrade ispitnog rada
15. nedelja
projekat - Pisanje ispitnog rada
Rad na ispitnom radu u kojem studenti analiziraju primenu socio-kulturne teorije u domenu interesovanja studenata i konsultacije tokom izrade ispitnog rada
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Baucal, A. (2013). Two instead of one ZPD: Individual and joint construction in the ZPD. In S. Phillipson, K. Ku, & S. Phillipson (Eds.), Constructing educational achievement: A sociocultural perspect
Baucal, A., Arcidiacono, F. & Budjevac, N. (Eds.), Studying interaction in different contexts: A qualitative view. Institute of Psychology, Belgrade.
Ber, V. (2001). Socijalni konstrukcionizam. Beograd: Zepter book. (prevod knjige na engleskom jeziku)
Cole, M. (1996). Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press
Dokins, Ričard (2008). Sebični gen. Smederevo: Helix. Poglavlja 1, 2, 11 i 12 (prevod sa engleskog jezika)
Engestrom, Y. (2001). Expansive Learning at Work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), pp. 133-156
Gergen, K., & Gergen, M. (2006). Socijalna konstrukcija: Ulazak u dijalog. Beograd: Zepter book. (prevod sa engleskog jezika)
Valsiner, J. (1997). Čovekov razvoj i kultura. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva. (prevod sa engleskog jezika)
Vigotski, L. (1983). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit (predgovor, 1,4,5,6 i 7)
Werstch, J. (1993). Voices of the mind. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press (poglavlje 2)
Wertsch, J. W. (2007). Mediation. In H. Daniels, M. Cole, J. W. Wertsch (Eds)., The Cambridge Companion to Vygotsky. Cambridge: Cambridge University Press.