Kurs: Porodična pedagogija U okviru predmeta: Porodična pedagogija Predavači dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor dr Zorica Milošević, docent obavezni kurs Broj bodova: 5.00 Sadržaj kursa: 1) Vaspitanje kao porodični fenomen- Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja- Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi- Socijalizacija dece i odraslih- Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju- Sociološki, psihološki i antropološki okviri obrazovne intervencije u porodični sistem2) Obrazovni programi za porodicu- Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu- Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice- Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije- Vrednosti, ciljevi, procedure, efekti i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem- Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom- Metode i tehnike u radu sa porodicom3) Porodične snage kao vaspitni mehanizmi- Organizacija porodičnog života kao vaspitni kontekst- Mehanizmi porodičnog funkcionisanja kao vaspitna sredstva- Modeli porodičnog vaspitanja kao rezultat bračnih i roditeljskih relacija- Zadovoljavanje dečjih potreba kao stil vaspitanja- Normativne i paranormativne porodične krize i promena položaja dece u porodici- Razvojne teškoće, adolescentna kriza i dozvola za odrastanje dece- Motivi za roditeljstvo i vaspitne posledice po dete i roditelje- Pozicija roditeljske moći, nagrade i kazne u porodičnom vaspitanju- Vaspitni stil - odnos roditelj-dete- Modeli vaspitnog odnosa roditelj-dete- Prihvatanje deteta i tehnike za unapređenje odnosa dete-roditelj Cilj izučavanja kursa: Ponuditi odgovarajući obim i kvalitet teorijskih znanja i iskustava, dizajniranih tako da kod studenata razviju znanja, umenja, stavove i veštine potrebne za kompetentno istraživanje fenomena vaspitanja u porodici, izgrađivanje koncepta obrazovne intervencije u porodični sistem radi organizovanja profesionalne podrške i pomoći porodici u ostvarivanju njene vaspitno-obrazovne funkcije. App.preduslovi_za_polaganje: Preduslovi su u skladu sa preduslovima za upis druge godine studija Oblici nastave:
Predavanja, vežbe, radionice, izrada eseja, seinarski rad, istraživački rad studenata, individualne konsultacije Obaveze studenata: Esej: Projekcija sopstvenog roditeljstva
Seminarski rad: Analiza selekcionirane bibliografije ili Analiza slučaja
Prikaz strane literature
Aktivno učešće u radionicama nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Kontinuirano praćenje i ocenjivanje predviđenih obaveza. Pismeno i usmeno polaganje završnog ispita. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja 1. nedelja vežbe - Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja - Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja 2. nedelja predavanje - Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi 2. nedelja vežbe - Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi 3. nedelja predavanje - Socijalizacija dece i odraslih Socijalizacija dece i odraslih 3. nedelja vežbe - Socijalizacija dece i odraslih Socijalizacija dece i odraslih 4. nedelja predavanje - Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju 4. nedelja vežbe - Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju 5. nedelja predavanje - Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem 5. nedelja vežbe - Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem 6. nedelja predavanje - Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu 6. nedelja vežbe - Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu 7. nedelja predavanje - Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice 7. nedelja vežbe - Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice 8. nedelja predavanje - Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije 8. nedelja vežbe - Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije 9. nedelja predavanje - Ciljevi, procedure i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem Vrednosti, ciljevi, procedure, efekti i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem 9. nedelja vežbe - Ciljevi, procedure i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem Vrednosti, ciljevi, procedure, efekti i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem 10. nedelja predavanje - Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom 10. nedelja vežbe - Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom 11. nedelja predavanje - Metode i tehnike u radu sa porodicom Metode i tehnike u radu sa porodicom 11. nedelja vežbe - Metode i tehnike u radu sa porodicom Metode i tehnike u radu sa porodicom 12. nedelja predavanje - Porodične snage kao vaspitni mehanizmi Porodične snage kao vaspitni mehanizmi 12. nedelja vežbe - Porodične snage kao vaspitni mehanizmi Porodične snage kao vaspitni mehanizmi
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura "Metode i tehnike za procenu braka i porodice", Zbornik radova, Socijalna misao, Beograd, 1994. (Eko-mapa; Genogram; Skala za procenu porodične sredine – Mus) A. Marjanović, "Vaspitna funkcija porodice", str. 163-168 A. Marjanović, "Dete – partner u svetu odraslih", str. 169-173 u: «Predškolsko dete», br. 1-4, 1997. A. Marjanović, "Neki aspekti uloge porodice u socijalizaciji deteta", str. 149-162 V.H.O.Šmit, "Razvoj deteta – biološki, kulturološki i vaspitni okvir proučavanja2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1999. (Dete kao animal educandum, str. 41-62; Osnovne psihološke potrebe deteta, str. 62-81)
Volin DŽ, Volin S, "Rezilijentna ličnost", Prosveta/Nispred, Beograd, 1996. Gašić-Pavišić S, "Kažnjavanje i dete", Prosveta, Beograd, 1988. – odabrana poglavlja D.Savićević, "Obrazovanje za život u porodici", Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1967. (Ranija shvatanja o obrazovanju roditelja)
Đorđević B, "Savremena porodica i njena vaspitna uloga", Institu za pedagoška istraživanja, Beograd, 1985. Zaga Golubović, "Porodica kao ljudska zajednica", Naprijed, Zagreb, 1981. (Porodica kao bio-psiho-socijalna zajednica, str. 57-81; Činioci formiranja porodične organizacije, str. 81-98; Društveno-kulturni sistemi i tipovi porodice, str. 98-141; Porodične funkcije i društveni sistem, str. 141-151; Struktura porodice, str. 159-166; Položaj članova porodice i porodične uloge, str. 166-187; Porodični odnosi, str. 187-197; Integracija i dezintegracija porodice, str. 211-231;
Ivan Vidanović, "Terapijski modeli socijalnog rada", u: «Pojedinac i porodica – metode, tehnike i veštine socijalnog rada», Sremčica – Linca, 1996, str. 251-394 Martina Žuic-Tomori, "Problemi adolescenata u porodici", u: D. Petrović, T. Sedmak «Metode grupnog socijalnog rada», Sremčica – Linca, 1997, str. 218-223 Medić S, "Porodična andragogija – problemi i područja istraživanja", str. 163-168, U zborniku: “Andragoška teorija i praksa u susret trećem milenijumu”, Peti kongres andragoga Jugoslavije, Andragoški centar, Zagreb, 1990. Mila Vukov, "Putevi i stranputice porodice", Kultura, Beograd, 1994. (Obični ljudi (zdrava porodica), str. 19-26; Doba protivurečnosti, str. 27-36)
Mila Goldner-Vukov, "Porodica u krizi", Medicinska knjiga, Beograd, 1988. (Životni ciklus porodice, str. 46-62; Krize u porodici, str. 177-194; Koncepti sistemske porodične teorije, str. 35-46)
Milka Oljača, "Samoobrazovanje i samorazvoj odraslih" (Životne strukture i njihov razvoj u doba odraslosti, str. 84-93)
Milojković Marklena, Jelena Srna, Radmila Mićović, "Porodična terapija", Centar za brak i porodicu, 1997, str. 7-20; 32-37; 41-53; 63-78; 78- 87; 87-95 N. Ekerman, "Psihodinamika porodičnog života", NIO "Pobjeda", Titograd, 1987. ( Klinički aspekti porodične dijagnoze, str. 133-145; Poremećaji bračnih parova, str. 191-203; Poremećaji roditeljskih parova, str. 203-234)
Nevenka Tadić, "Predškolsko dete i porodica", u: D. Petrović, T. Sedmak, «Metode grupnog socijalnog rada», Sremčica – Linca, 1997, str. 212-217 Nila Kapor-Stanulović, "Psihologija roditeljstva", Nolit, Beograd, 1985. (Roditeljstvo kroz istoriju, str.16-25; Proces nastajanja i formiranja roditeljstva, str. 60-105; Motivacija za roditeljstvom)
S. Medić, "Obrazovanje i socijalizacija odraslih", Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, Beograd, 1993. ( Socijalizacija - vaspitanje - obrazovanje; Razlike u socijalizaciji dece i odraslih; Primarna i sekundarna socijalizacija; Porodična, bračna i roditeljska socijalizacija)
S. Medić, Z.Matejić-Đuričić, D.Vlaović-Vasiljević, "Škola za roditelje - Socio-edukativni program za porodicu", Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, Beograd Tomas Gordon, "Umeće roditeljstva", Kreativni centar, Beograd, 1997. Opsta dopunska Literatura Argus M, Schvanveldt J, Moss Joel J, "Handbook of Family Life Education", Volume 1, SAGE Publications, 1993. Argus M, Schvanveldt J, Moss Joel J, "Handbook of Family Life Education", Volume 2, SAGE Publications, 1993. Powell L, Cassidy D, "Family Life Education - an introduction", Mayfield, P.C. 2001. |