Kurs: Porodična pedagogija
U okviru predmeta: Porodična pedagogija
Predavači

dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor

dr Zorica Milošević, docent

obavezni kurs
Broj bodova: 5.00
Sadržaj kursa: 1) Vaspitanje kao porodični fenomen- Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja- Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi- Socijalizacija dece i odraslih- Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju- Sociološki, psihološki i antropološki okviri obrazovne intervencije u porodični sistem2) Obrazovni programi za porodicu- Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu- Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice- Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije- Vrednosti, ciljevi, procedure, efekti i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem- Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom- Metode i tehnike u radu sa porodicom3) Porodične snage kao vaspitni mehanizmi- Organizacija porodičnog života kao vaspitni kontekst- Mehanizmi porodičnog funkcionisanja kao vaspitna sredstva- Modeli porodičnog vaspitanja kao rezultat bračnih i roditeljskih relacija- Zadovoljavanje dečjih potreba kao stil vaspitanja- Normativne i paranormativne porodične krize i promena položaja dece u porodici- Razvojne teškoće, adolescentna kriza i dozvola za odrastanje dece- Motivi za roditeljstvo i vaspitne posledice po dete i roditelje- Pozicija roditeljske moći, nagrade i kazne u porodičnom vaspitanju- Vaspitni stil - odnos roditelj-dete- Modeli vaspitnog odnosa roditelj-dete- Prihvatanje deteta i tehnike za unapređenje odnosa dete-roditelj
Cilj izučavanja kursa: Ponuditi odgovarajući obim i kvalitet teorijskih znanja i iskustava, dizajniranih tako da kod studenata razviju znanja, umenja, stavove i veštine potrebne za kompetentno istraživanje fenomena vaspitanja u porodici, izgrađivanje koncepta obrazovne intervencije u porodični sistem radi organizovanja profesionalne podrške i pomoći porodici u ostvarivanju njene vaspitno-obrazovne funkcije.
App.preduslovi_za_polaganje: Preduslovi su u skladu sa preduslovima za upis druge godine studija
Oblici nastave: Predavanja, vežbe, radionice, izrada eseja, seinarski rad, istraživački rad studenata, individualne konsultacije
Obaveze studenata: Esej: Projekcija sopstvenog roditeljstva Seminarski rad: Analiza selekcionirane bibliografije ili Analiza slučaja Prikaz strane literature Aktivno učešće u radionicama
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Kontinuirano praćenje i ocenjivanje predviđenih obaveza. Pismeno i usmeno polaganje završnog ispita.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja
Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja
1. nedelja
vežbe - Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja
- Predmet i područja istraživanja Teorije porodičnog vaspitanja
2. nedelja
predavanje - Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi
Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi
2. nedelja
vežbe - Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi
Vaspitanje, obrazovanje i socijalizacija kao porodični procesi
3. nedelja
predavanje - Socijalizacija dece i odraslih
Socijalizacija dece i odraslih
3. nedelja
vežbe - Socijalizacija dece i odraslih
Socijalizacija dece i odraslih
4. nedelja
predavanje - Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju
Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju
4. nedelja
vežbe - Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju
Istorijsko-komparativni pristup porodičnom vaspitanju
5. nedelja
predavanje - Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem
Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem
5. nedelja
vežbe - Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem
Različiti okviri obrazovne intervencije u porodični sistem
6. nedelja
predavanje - Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu
Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu
6. nedelja
vežbe - Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu
Različiti teorijski pristupi u obrazovnim programima za porodicu
7. nedelja
predavanje - Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice
Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice
7. nedelja
vežbe - Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice
Teorijski i klinički modeli normalnosti, zdravlja i funkcionalnosti porodice
8. nedelja
predavanje - Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije
Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije
8. nedelja
vežbe - Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije
Sistemski pristup porodici kao okvir obrazovne intervencije
9. nedelja
predavanje - Ciljevi, procedure i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem
Vrednosti, ciljevi, procedure, efekti i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem
9. nedelja
vežbe - Ciljevi, procedure i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem
Vrednosti, ciljevi, procedure, efekti i evaluacija obrazovnih intervencija u porodični sistem
10. nedelja
predavanje - Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom
Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom
10. nedelja
vežbe - Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom
Oblici organizacije obrazovnog rada sa porodicom
11. nedelja
predavanje - Metode i tehnike u radu sa porodicom
Metode i tehnike u radu sa porodicom
11. nedelja
vežbe - Metode i tehnike u radu sa porodicom
Metode i tehnike u radu sa porodicom
12. nedelja
predavanje - Porodične snage kao vaspitni mehanizmi
Porodične snage kao vaspitni mehanizmi
12. nedelja
vežbe - Porodične snage kao vaspitni mehanizmi
Porodične snage kao vaspitni mehanizmi
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
"Metode i tehnike za procenu braka i porodice", Zbornik radova, Socijalna misao, Beograd, 1994. (Eko-mapa; Genogram; Skala za procenu porodične sredine – Mus)
A. Marjanović, "Vaspitna funkcija porodice", str. 163-168
A. Marjanović, "Dete – partner u svetu odraslih", str. 169-173 u: «Predškolsko dete», br. 1-4, 1997.
A. Marjanović, "Neki aspekti uloge porodice u socijalizaciji deteta", str. 149-162
V.H.O.Šmit, "Razvoj deteta – biološki, kulturološki i vaspitni okvir proučavanja2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1999. (Dete kao animal educandum, str. 41-62; Osnovne psihološke potrebe deteta, str. 62-81)
Volin DŽ, Volin S, "Rezilijentna ličnost", Prosveta/Nispred, Beograd, 1996.
Gašić-Pavišić S, "Kažnjavanje i dete", Prosveta, Beograd, 1988. – odabrana poglavlja
D.Savićević, "Obrazovanje za život u porodici", Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1967. (Ranija shvatanja o obrazovanju roditelja)
Đorđević B, "Savremena porodica i njena vaspitna uloga", Institu za pedagoška istraživanja, Beograd, 1985.
Zaga Golubović, "Porodica kao ljudska zajednica", Naprijed, Zagreb, 1981. (Porodica kao bio-psiho-socijalna zajednica, str. 57-81; Činioci formiranja porodične organizacije, str. 81-98; Društveno-kulturni sistemi i tipovi porodice, str. 98-141; Porodične funkcije i društveni sistem, str. 141-151; Struktura porodice, str. 159-166; Položaj članova porodice i porodične uloge, str. 166-187; Porodični odnosi, str. 187-197; Integracija i dezintegracija porodice, str. 211-231;
Ivan Vidanović, "Terapijski modeli socijalnog rada", u: «Pojedinac i porodica – metode, tehnike i veštine socijalnog rada», Sremčica – Linca, 1996, str. 251-394
Martina Žuic-Tomori, "Problemi adolescenata u porodici", u: D. Petrović, T. Sedmak «Metode grupnog socijalnog rada», Sremčica – Linca, 1997, str. 218-223
Medić S, "Porodična andragogija – problemi i područja istraživanja", str. 163-168, U zborniku: “Andragoška teorija i praksa u susret trećem milenijumu”, Peti kongres andragoga Jugoslavije, Andragoški centar, Zagreb, 1990.
Mila Vukov, "Putevi i stranputice porodice", Kultura, Beograd, 1994. (Obični ljudi (zdrava porodica), str. 19-26; Doba protivurečnosti, str. 27-36)
Mila Goldner-Vukov, "Porodica u krizi", Medicinska knjiga, Beograd, 1988. (Životni ciklus porodice, str. 46-62; Krize u porodici, str. 177-194; Koncepti sistemske porodične teorije, str. 35-46)
Milka Oljača, "Samoobrazovanje i samorazvoj odraslih" (Životne strukture i njihov razvoj u doba odraslosti, str. 84-93)
Milojković Marklena, Jelena Srna, Radmila Mićović, "Porodična terapija", Centar za brak i porodicu, 1997, str. 7-20; 32-37; 41-53; 63-78; 78- 87; 87-95
N. Ekerman, "Psihodinamika porodičnog života", NIO "Pobjeda", Titograd, 1987. ( Klinički aspekti porodične dijagnoze, str. 133-145; Poremećaji bračnih parova, str. 191-203; Poremećaji roditeljskih parova, str. 203-234)
Nevenka Tadić, "Predškolsko dete i porodica", u: D. Petrović, T. Sedmak, «Metode grupnog socijalnog rada», Sremčica – Linca, 1997, str. 212-217
Nila Kapor-Stanulović, "Psihologija roditeljstva", Nolit, Beograd, 1985. (Roditeljstvo kroz istoriju, str.16-25; Proces nastajanja i formiranja roditeljstva, str. 60-105; Motivacija za roditeljstvom)
S. Medić, "Obrazovanje i socijalizacija odraslih", Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, Beograd, 1993. ( Socijalizacija - vaspitanje - obrazovanje; Razlike u socijalizaciji dece i odraslih; Primarna i sekundarna socijalizacija; Porodična, bračna i roditeljska socijalizacija)
S. Medić, Z.Matejić-Đuričić, D.Vlaović-Vasiljević, "Škola za roditelje - Socio-edukativni program za porodicu", Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, Beograd
Tomas Gordon, "Umeće roditeljstva", Kreativni centar, Beograd, 1997.
Opsta dopunska Literatura
Argus M, Schvanveldt J, Moss Joel J, "Handbook of Family Life Education", Volume 1, SAGE Publications, 1993.
Argus M, Schvanveldt J, Moss Joel J, "Handbook of Family Life Education", Volume 2, SAGE Publications, 1993.
Powell L, Cassidy D, "Family Life Education - an introduction", Mayfield, P.C. 2001.