Kurs: Metodika rada školskog pedagoga
Predavači

dr Emina Hebib, redovni profesor

dr Zorica Šaljić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 5.00
Plan kursa:
1. nedelja
- - Uvodni čas
Upoznavanje sa ciljevima i sadržajem programa, načinom realizacije i metodama rada, obavezama studenata i vremenskim rasporedom različitih aktivnosti tokom školske godine, načinom praćenja i ocenjivanja rada studenata.
2. nedelja
predavanje - Razvoj pedagoško-psihološke službe u školi
Osnovne odlike i etape u razvoju pedagoško-psihološke službe u školi. Razvoj programa rada školskih pedagoga i psihologa.
3. nedelja
predavanje - Uloga pedagoga u vaspitno-obrazovnom procesu i vaspitno-obrazovnoj instituciji
Područja delovanja, zadaci i poslovi školskog pedagoga. Različite koncepcije pedagoško-psihološke službe u školi.
4. nedelja
predavanje - Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnog rada
Različiti pristupi procesu planiranja i programiranja vaspitno-obrazovnog rada, različita značenja pojmova planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnog rada. Funkcija i priroda procesa planiranja i programiranja vaspitno-obrazovnog rada.
5. nedelja
predavanje - Uloga pedagoga u planiranju i programiranju vaspitno-obrazovnog rada
Uloga pedagoga u koncipiranju i izradi školskog programa, programa rada nastavnika i programa pedagoško-psihološke službe u školi.
6. nedelja
predavanje - Evaluacija vaspitno-obrazovnog procesa
Funkcija, predmet i metodološka osnova evaluacije vaspitno-obrazovnog procesa. Komponente evaluacije vaspitno-obrazovnog procesa.
7. nedelja
predavanje - Uloga pedagoga u evaluaciji vaspitno-obrazovnog rada
Uloga pedagoga u evaluaciji rada škole, rada nastavnika i učenika. Funkcija i postupci samoevaluacije.
8. nedelja
- - Priprema za praktičan rad studenata u školi
Upoznavanje sa ciljem, svrhom i načinom realizacije praktičnih zadataka u školi.
9. nedelja
- - Priprema za izradu izveštaja o obavljenom praktičnom radu u školi
Upoznavanje sa strukturom, sadržajem i tehničkim karakteristikama izveštaja o obavljenom praktičnom zadatku u školi.
10. nedelja
praksa - Praktičan rad studenata u školi
Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka.
11. nedelja
praksa - Praktičan rad studenata u školi
Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka.
12. nedelja
praksa - Izrada izveštaja o obavljenom praktičnom zadatku
Pripremanje i pisanje izveštaja o obavljenom praktičnom zadatku.
13. nedelja
- - Analiza i ocena praktičnog rada studenata
Grupni i individulani konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem upoznavanja sa rezultatima rada, objašnjenjem dobrih strana i nedostataka rada. Dogovor o daljem radu.
14. nedelja
- - Analiza i ocena praktičnog rada studenata
Grupni i individulani konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem upoznavanja sa rezultatima rada, objašnjenjem dobrih strana i nedostataka rada. Dogovor o daljem radu.
15. nedelja
- - Analiza rezultata rada u prvom semestru
Analiza procesa i rezultata rada u prvom semestru, evidentiranje realizovanih aktivnosti i obaveza.
16. nedelja
predavanje - Saradnja pedagoga sa drugim članovima školskog kolektiva
Pojmovno određenje saradnje i saradničkih odnosa. Pretpostavke razvijanja saradničkih odnosa u školi.
17. nedelja
predavanje - Saradnja pedagoga sa nastavnicima
Odlike saradničkih odnosa, oblici i sadržaji saradnje pedagoga i nastavnika.
18. nedelja
predavanje - Saradnja pedagoga sa učenicima
Individualni i grupni savetodavni rad pedagoga sa učenicima.
19. nedelja
predavanje - Saradnja pedagoga sa učenicima
Uloga pedagoga u radu sa posebnim kategorijama učenika (učenici koji pokazuju školski neuspeh, učenici sa smetnjama u razvoju, daroviti učenici).
20. nedelja
praksa - Praktičan rad studenata u školi
Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka.
21. nedelja
praksa - Praktičan rad studenata u školi
Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka.
22. nedelja
predavanje - Saradnja pedagoga sa roditeljima učenika
Oblici i sadržaji saradnje sa roditeljima učenika. Pretpostavke i mogućnosti aktivnog učešća roditelja u školskom radu i životu.
23. nedelja
- - Priprema za obavljanje profesionalne prakse u školi
Upoznavanje sa ciljem i programom profesionalne prakse, aktivnostima i obavezama studenata, zahtevima u pogledu sadržaja i strukture dnevnika prakse.
24. nedelja
praksa - Profesionalna praksa u školi
Desetodnevni boravak studenata u školi sa ciljem upoznavanja sa organizacijom rada i života škole i osposobljavanja za samostalno obavljanje poslova pedagoga (uz podršku, pomoć i superviziju mentora).
25. nedelja
praksa - Profesionalna praksa u školi
Desetodnevni boravak studenata u školi sa ciljem upoznavanja sa organizacijom rada i života škole i osposobljavanja za samostalno obavljanje poslova pedagoga (uz podršku, pomoć i superviziju mentora).
26. nedelja
predavanje - Analitičko-istraživački rad pedagoga u školi
Funkcija, predmet i metodološka osnova analitičko-istraživačkog rada pedagoga u školi. Analitičko-istraživački rad kao kontinuirano praćenje, analiza i menjanje školske prakse.
27. nedelja
- - Analiza i ocena obavljene profesionalne prakse
Grupni i individulani konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem zajedničke analize obavljene profesionalne prakse, saopštavanje i objašnjenje ocena za dnevnik prakse.
28. nedelja
- - Analiza i ocena praktičnog rada studenata
Grupni i individualni konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem upoznavanja sa rezultatima rada, saopštavanje i obrazloženje ocena za izveštaje o praktičnim zadacima.
29. nedelja
- - Evaluacija kursa
Analiza postignutih rezultata, evidentiranje realizovanih aktivnosti i izvršenih obaveza.
30. nedelja
- - Ispit
Usmeni ispit
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Potkonjak, N. i N. Trnavac (1998): Instrumenti za rad školskog pedagoga. Beograd: Pedagoško društvo Srbije.
Trnavac, N.(1996): Pedagog u školi - prilog metodici rada školskog pedagoga. Beograd: Učiteljski fakultet.
Hebib, E. (1995): Uloga pedagoga u vrednovanju rada nastavnika. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju (str. 13 – 60)
Opsta dopunska Literatura
Maksić, S.(1993): Kako prepoznati darovitog učenika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Malić, J. (1973): Razrednik u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga.
Mandić, P. (1986): Savjetodavni vaspitni rad. Sarajevo: Svjetlost (str. 69 – 156).
Pešić, M. (1989): Programiranje rada u dečjem vrtiću, Predškolsko dete, br. 2, str. 5 - 11.
Pešić, M. i sar. (1997): Pedagogija u akciji – metodološki priručnik. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju (str. 58 - 75, 143 - 164)
Program rada stručnih saradnika u osnovnoj školi, Službeni glasnik RS, Prosvetni glasnik 1/1994.
Program rada školskog pedagoga u srednjoj školi, Službeni glasnik RS, Prosvetni glasnik 1/1993.
Rodić, R. (1979): Profesionalna orijentacija i osnovna škola. Zagreb: Školske novine.
Havelka, N., Hebib, E. i A. Baucal (2003): Ocenjivanje za razvoj učenika - priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta RS i Centar za vrednovanje kvaliteta u obrazovanju i vaspitanju.
Hebib, E. i L. Radulović (2000): Mogućnosti ostvarivanja saradnje nastavnika i stručnih saradnika, Nastava i vaspitanje, br. 3, str. 326 – 339.
Hrnjica, S. (1991): Ometeno dete. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva (str. 13 - 55).
Šaranović – Božanović, N. (1984): Uzroci i modeli prevencije školskog neuspeha. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja (str. 20 – 76).