Kurs: Metodika rada školskog pedagoga U okviru predmeta: Metodika rada školskog pedagoga Predavači dr Emina Hebib, redovni profesor dr Zorica Šaljić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 5.00 Plan kursa: 1. nedelja - - Uvodni čas Upoznavanje sa ciljevima i sadržajem programa, načinom realizacije i metodama rada, obavezama studenata i vremenskim rasporedom različitih aktivnosti tokom školske godine, načinom praćenja i ocenjivanja rada studenata. 2. nedelja predavanje - Razvoj pedagoško-psihološke službe u školi Osnovne odlike i etape u razvoju pedagoško-psihološke službe u školi. Razvoj programa rada školskih pedagoga i psihologa. 3. nedelja predavanje - Uloga pedagoga u vaspitno-obrazovnom procesu i vaspitno-obrazovnoj instituciji Područja delovanja, zadaci i poslovi školskog pedagoga. Različite koncepcije pedagoško-psihološke službe u školi. 4. nedelja predavanje - Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnog rada Različiti pristupi procesu planiranja i programiranja vaspitno-obrazovnog rada, različita značenja pojmova planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnog rada. Funkcija i priroda procesa planiranja i programiranja vaspitno-obrazovnog rada. 5. nedelja predavanje - Uloga pedagoga u planiranju i programiranju vaspitno-obrazovnog rada Uloga pedagoga u koncipiranju i izradi školskog programa, programa rada nastavnika i programa pedagoško-psihološke službe u školi. 6. nedelja predavanje - Evaluacija vaspitno-obrazovnog procesa Funkcija, predmet i metodološka osnova evaluacije vaspitno-obrazovnog procesa. Komponente evaluacije vaspitno-obrazovnog procesa. 7. nedelja predavanje - Uloga pedagoga u evaluaciji vaspitno-obrazovnog rada Uloga pedagoga u evaluaciji rada škole, rada nastavnika i učenika. Funkcija i postupci samoevaluacije. 8. nedelja - - Priprema za praktičan rad studenata u školi Upoznavanje sa ciljem, svrhom i načinom realizacije praktičnih zadataka u školi. 9. nedelja - - Priprema za izradu izveštaja o obavljenom praktičnom radu u školi Upoznavanje sa strukturom, sadržajem i tehničkim karakteristikama izveštaja o obavljenom praktičnom zadatku u školi. 10. nedelja praksa - Praktičan rad studenata u školi Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka. 11. nedelja praksa - Praktičan rad studenata u školi Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka. 12. nedelja praksa - Izrada izveštaja o obavljenom praktičnom zadatku Pripremanje i pisanje izveštaja o obavljenom praktičnom zadatku. 13. nedelja - - Analiza i ocena praktičnog rada studenata Grupni i individulani konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem upoznavanja sa rezultatima rada, objašnjenjem dobrih strana i nedostataka rada. Dogovor o daljem radu. 14. nedelja - - Analiza i ocena praktičnog rada studenata Grupni i individulani konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem upoznavanja sa rezultatima rada, objašnjenjem dobrih strana i nedostataka rada. Dogovor o daljem radu. 15. nedelja - - Analiza rezultata rada u prvom semestru Analiza procesa i rezultata rada u prvom semestru, evidentiranje realizovanih aktivnosti i obaveza. 16. nedelja predavanje - Saradnja pedagoga sa drugim članovima školskog kolektiva Pojmovno određenje saradnje i saradničkih odnosa. Pretpostavke razvijanja saradničkih odnosa u školi. 17. nedelja predavanje - Saradnja pedagoga sa nastavnicima Odlike saradničkih odnosa, oblici i sadržaji saradnje pedagoga i nastavnika. 18. nedelja predavanje - Saradnja pedagoga sa učenicima Individualni i grupni savetodavni rad pedagoga sa učenicima. 19. nedelja predavanje - Saradnja pedagoga sa učenicima Uloga pedagoga u radu sa posebnim kategorijama učenika (učenici koji pokazuju školski neuspeh, učenici sa smetnjama u razvoju, daroviti učenici). 20. nedelja praksa - Praktičan rad studenata u školi Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka. 21. nedelja praksa - Praktičan rad studenata u školi Poseta školi i obavljanje odabranog praktičnog zadatka. 22. nedelja predavanje - Saradnja pedagoga sa roditeljima učenika Oblici i sadržaji saradnje sa roditeljima učenika. Pretpostavke i mogućnosti aktivnog učešća roditelja u školskom radu i životu. 23. nedelja - - Priprema za obavljanje profesionalne prakse u školi Upoznavanje sa ciljem i programom profesionalne prakse, aktivnostima i obavezama studenata, zahtevima u pogledu sadržaja i strukture dnevnika prakse. 24. nedelja praksa - Profesionalna praksa u školi Desetodnevni boravak studenata u školi sa ciljem upoznavanja sa organizacijom rada i života škole i osposobljavanja za samostalno obavljanje poslova pedagoga (uz podršku, pomoć i superviziju mentora). 25. nedelja praksa - Profesionalna praksa u školi Desetodnevni boravak studenata u školi sa ciljem upoznavanja sa organizacijom rada i života škole i osposobljavanja za samostalno obavljanje poslova pedagoga (uz podršku, pomoć i superviziju mentora). 26. nedelja predavanje - Analitičko-istraživački rad pedagoga u školi Funkcija, predmet i metodološka osnova analitičko-istraživačkog rada pedagoga u školi. Analitičko-istraživački rad kao kontinuirano praćenje, analiza i menjanje školske prakse. 27. nedelja - - Analiza i ocena obavljene profesionalne prakse Grupni i individulani konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem zajedničke analize obavljene profesionalne prakse, saopštavanje i objašnjenje ocena za dnevnik prakse. 28. nedelja - - Analiza i ocena praktičnog rada studenata Grupni i individualni konsultativni razgovori sa studentima sa ciljem upoznavanja sa rezultatima rada, saopštavanje i obrazloženje ocena za izveštaje o praktičnim zadacima. 29. nedelja - - Evaluacija kursa Analiza postignutih rezultata, evidentiranje realizovanih aktivnosti i izvršenih obaveza. 30. nedelja - - Ispit Usmeni ispit
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Potkonjak, N. i N. Trnavac (1998): Instrumenti za rad školskog pedagoga. Beograd: Pedagoško društvo Srbije. Trnavac, N.(1996): Pedagog u školi - prilog metodici rada školskog pedagoga. Beograd: Učiteljski fakultet. Hebib, E. (1995): Uloga pedagoga u vrednovanju rada nastavnika. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju (str. 13 – 60) Opsta dopunska Literatura Maksić, S.(1993): Kako prepoznati darovitog učenika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. Malić, J. (1973): Razrednik u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga. Mandić, P. (1986): Savjetodavni vaspitni rad. Sarajevo: Svjetlost (str. 69 – 156). Pešić, M. (1989): Programiranje rada u dečjem vrtiću, Predškolsko dete, br. 2, str. 5 - 11. Pešić, M. i sar. (1997): Pedagogija u akciji – metodološki priručnik. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju (str. 58 - 75, 143 - 164) Program rada stručnih saradnika u osnovnoj školi, Službeni glasnik RS, Prosvetni glasnik 1/1994. Program rada školskog pedagoga u srednjoj školi, Službeni glasnik RS, Prosvetni glasnik 1/1993. Rodić, R. (1979): Profesionalna orijentacija i osnovna škola. Zagreb: Školske novine. Havelka, N., Hebib, E. i A. Baucal (2003): Ocenjivanje za razvoj učenika - priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta RS i Centar za vrednovanje kvaliteta u obrazovanju i vaspitanju. Hebib, E. i L. Radulović (2000): Mogućnosti ostvarivanja saradnje nastavnika i stručnih saradnika, Nastava i vaspitanje, br. 3, str. 326 – 339. Hrnjica, S. (1991): Ometeno dete. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva (str. 13 - 55). Šaranović – Božanović, N. (1984): Uzroci i modeli prevencije školskog neuspeha. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja (str. 20 – 76). |