Kurs: Školska pedagogija (osn.) U okviru predmeta: Školska pedagogija Predavači dr Emina Hebib, redovni profesor dr Vera Spasenović, redovni profesor dr Zorica Šaljić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Školska pedagogija kao naučna disciplina i studijski predmet (predmet proučavanja Školske pedagogije, pojmovni aparat Školske pedagogije, metodološki pristupi u proučavanju škole i školskog sistema). Odlike procesa institucionalizacije vaspitanja i obrazovanja i pravci razvoja institucionalnog vaspitanja i obrazovanja. Funkcija i zadaci škole - različite koncepcije institucionalnog vaspitanja i obrazovanja. Determinante delovanja i funkcionisanja škole. Škola kao sistem - sadržajno-strukturalne komponente škole i njihovi odnosi. Struktura vaspitno-obrazovnih aktivnosti škole
Praktična nastava: Istraživačko-praktični rad studenata u školi sa ciljem sticanja uvida u pojedine komponente i načine funkcionisanja i delovanja naše osnovne škole i izrada izveštaja o obavljenom istraživačko-praktičnom radu u školi koji se prezentuje na času.
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa odlikama, pravcima razvoja i perspektivama institucionalnog vaspitanja i obrazovanja i osposobljavanje za razumevanje složenosti sadržaja i strukture školske institucije i principa funkcionisanja i delovanja škole i školskog sistema. App.preduslovi_za_polaganje: Za pohađanje predmetnog programa nisu definisani posebni uslovi. Oblici nastave:
Predavanja, vežbe (grupni rad); samostalni rad studenata na pretraživanju i analizi stručne literature i drugih izvora podataka. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvodni čas Upoznavanje sa predmetnim programom. 2. nedelja predavanje - Predmet Školske pedagogije. Pojmovni aparat Školske pedagogije. Školska pedagogija kao naučna i akademska disciplina. Značenje i sadržaj osnovnih pojmova Školske pedagogije. 3. nedelja predavanje - Akteri školskog rada; njihove uloge i odnosi. Položaj i uloge članova školskog kolektiva i školske zajednice. Pretpostavke i mogućnosti razvijanja saradničkih odnosa u školi i između škole i okruženja. 4. nedelja predavanje - Aktivnosti i procesi kojima se ostavruje školska delatnost. Programiranje školskog rada. Evaluacija školskog rada. Struktura školskih aktivnosti. Značaj razgranate strukture školskih aktivnosti. 5. nedelja predavanje - Organizacija rada i života u školi. Komponente i elementi organizacije rada u školi. Uloga učenika i nastavnika u kreiranju podsticajnih okolnosti za rad i razvoj u školi. 6. nedelja predavanje - Upravljanje i rukovođenje radom školom. Struktura upravljanja u školskom sistemu Srbije. Upravni i rukovodeći organi u školi i njihove nadležnosti. Autonomija škole i profesionalna autonomija nastavnika. Participacija učenika u radu i životu škole. 7. nedelja praksa - Tematska poseta školi. 8. nedelja praksa - Tematska poseta školi. 9. nedelja - - Priprema za realizaciju predispitne obaveze. Samostalni rad studenata kod kuće radi pripreme ѕa realizaciju prvog zadatka u okviru predispitnih obaveza. 10. nedelja - - Realizacija prvog zadatka u okviru predispitnih obaveza. Grupni rad studenata na času sa ciljem reprodukcije i sistematizacije znanja stečenih iѕ raѕličitih iѕvora vezanih za prvu tematsku celinu. 11. nedelja predavanje - Školsko obrazovanje - stanje i perspektiva. (prvi deo) Unapređivanje rezultata školskog rada kao put ka razvoju kvaliteta školskog obrazovanja. Školska efektivnost - prednosti i ograničenja orijentacije na efekte školskog rada. 12. nedelja predavanje - Školsko obrazovanje - stanje i perspektiva. (drugi deo) Prevednost u školskom obrazovanju - poreklo, značenje, načini ostvarivanja. 13. nedelja - - Priprema za realizaciju predispitne obaveze. Samostalni rad studenata kod kuće radi pripreme za realizaciju drugog zadatka u okviru predispitnih obaveza. 14. nedelja - - Realizacija drugog zadatka u okviru predispitnih obaveza. Grupni rad studenata na času sa ciljem reprodukcije i sistematizacije stečenih znanja vezanih ta drugu tematsku celinu.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Spasenović, V. (2013). Školski sistemi iz komparativne perspektive. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Trnavac, N. (1992). Male seoske škole. Beograd i Gornji Milanovac: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Dečje novine. Trnavac, N. (2004). Azbučnik i tipologija školskih institucija. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i IC "Dositej". Trnavac, N. (2005). Školska pedagogija - predavanja i članci, knjiga I, Beograd: Naučna knjiga – Komerc. Trnavac, N. (2005). Školska pedagogija - predavanja i članci, knjiga II, Beograd: Naučna knjiga – Komerc. Hebib, E. (2009). Škola kao sistem. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Hebib, E. (2013). Kako razvijati školu – razvojni i reformski procesi u oblasti školskog obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Hebib, E. i Spasenović, V. (2011). Značaj razgranate strukture školskih aktivnosti. Nastava i vaspitanje, God. 60, Br. 1, 65-80. |