Kurs: Školska pedagogija (osn.)
U okviru predmeta: Školska pedagogija
Predavači

dr Emina Hebib, redovni profesor

dr Vera Spasenović, redovni profesor

dr Zorica Šaljić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Školska pedagogija kao naučna disciplina i studijski predmet (predmet proučavanja Školske pedagogije, pojmovni aparat Školske pedagogije, metodološki pristupi u proučavanju škole i školskog sistema). Odlike procesa institucionalizacije vaspitanja i obrazovanja i pravci razvoja institucionalnog vaspitanja i obrazovanja. Funkcija i zadaci škole - različite koncepcije institucionalnog vaspitanja i obrazovanja. Determinante delovanja i funkcionisanja škole. Škola kao sistem - sadržajno-strukturalne komponente škole i njihovi odnosi. Struktura vaspitno-obrazovnih aktivnosti škole Praktična nastava: Istraživačko-praktični rad studenata u školi sa ciljem sticanja uvida u pojedine komponente i načine funkcionisanja i delovanja naše osnovne škole i izrada izveštaja o obavljenom istraživačko-praktičnom radu u školi koji se prezentuje na času.
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa odlikama, pravcima razvoja i perspektivama institucionalnog vaspitanja i obrazovanja i osposobljavanje za razumevanje složenosti sadržaja i strukture školske institucije i principa funkcionisanja i delovanja škole i školskog sistema.
App.preduslovi_za_polaganje: Za pohađanje predmetnog programa nisu definisani posebni uslovi.
Oblici nastave: Predavanja, vežbe (grupni rad); samostalni rad studenata na pretraživanju i analizi stručne literature i drugih izvora podataka.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvodni čas
Upoznavanje sa predmetnim programom.
2. nedelja
predavanje - Predmet Školske pedagogije. Pojmovni aparat Školske pedagogije.
Školska pedagogija kao naučna i akademska disciplina. Značenje i sadržaj osnovnih pojmova Školske pedagogije.
3. nedelja
predavanje - Akteri školskog rada; njihove uloge i odnosi.
Položaj i uloge članova školskog kolektiva i školske zajednice. Pretpostavke i mogućnosti razvijanja saradničkih odnosa u školi i između škole i okruženja.
4. nedelja
predavanje - Aktivnosti i procesi kojima se ostavruje školska delatnost.
Programiranje školskog rada. Evaluacija školskog rada. Struktura školskih aktivnosti. Značaj razgranate strukture školskih aktivnosti.
5. nedelja
predavanje - Organizacija rada i života u školi.
Komponente i elementi organizacije rada u školi. Uloga učenika i nastavnika u kreiranju podsticajnih okolnosti za rad i razvoj u školi.
6. nedelja
predavanje - Upravljanje i rukovođenje radom školom.
Struktura upravljanja u školskom sistemu Srbije. Upravni i rukovodeći organi u školi i njihove nadležnosti. Autonomija škole i profesionalna autonomija nastavnika. Participacija učenika u radu i životu škole.
7. nedelja
praksa - Tematska poseta školi.
8. nedelja
praksa - Tematska poseta školi.
9. nedelja
- - Priprema za realizaciju predispitne obaveze.
Samostalni rad studenata kod kuće radi pripreme ѕa realizaciju prvog zadatka u okviru predispitnih obaveza.
10. nedelja
- - Realizacija prvog zadatka u okviru predispitnih obaveza.
Grupni rad studenata na času sa ciljem reprodukcije i sistematizacije znanja stečenih iѕ raѕličitih iѕvora vezanih za prvu tematsku celinu.
11. nedelja
predavanje - Školsko obrazovanje - stanje i perspektiva. (prvi deo)
Unapređivanje rezultata školskog rada kao put ka razvoju kvaliteta školskog obrazovanja. Školska efektivnost - prednosti i ograničenja orijentacije na efekte školskog rada.
12. nedelja
predavanje - Školsko obrazovanje - stanje i perspektiva. (drugi deo)
Prevednost u školskom obrazovanju - poreklo, značenje, načini ostvarivanja.
13. nedelja
- - Priprema za realizaciju predispitne obaveze.
Samostalni rad studenata kod kuće radi pripreme za realizaciju drugog zadatka u okviru predispitnih obaveza.
14. nedelja
- - Realizacija drugog zadatka u okviru predispitnih obaveza.
Grupni rad studenata na času sa ciljem reprodukcije i sistematizacije stečenih znanja vezanih ta drugu tematsku celinu.
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Spasenović, V. (2013). Školski sistemi iz komparativne perspektive. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Trnavac, N. (1992). Male seoske škole. Beograd i Gornji Milanovac: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Dečje novine.
Trnavac, N. (2004). Azbučnik i tipologija školskih institucija. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i IC "Dositej".
Trnavac, N. (2005). Školska pedagogija - predavanja i članci, knjiga I, Beograd: Naučna knjiga – Komerc.
Trnavac, N. (2005). Školska pedagogija - predavanja i članci, knjiga II, Beograd: Naučna knjiga – Komerc.
Hebib, E. (2009). Škola kao sistem. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Hebib, E. (2013). Kako razvijati školu – razvojni i reformski procesi u oblasti školskog obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Hebib, E. i Spasenović, V. (2011). Značaj razgranate strukture školskih aktivnosti. Nastava i vaspitanje, God. 60, Br. 1, 65-80.