Kurs: Razvojna psihologija (osn.) U okviru predmeta: Razvojna psihologija Predavači dr Aleksander Baucal, redovni profesor dr Ksenija Krstić, vanredni profesor dr Dragan Janković, docent dr Ivana Stepanović Ilić, vanredni profesor obavezni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Genetske osnove razvoja; Konstruktivistički (pijažetanski) pristup; Ko-konstruktivistički (vigotskijanski) pristup; Psihometrijski pristup; Nasledje i sredina; Učenje i razvoj; Rani razvoj govora i semantički razvoj; Govor i mišljenje, Razvoj moralnog mišljenja; Socio-afektivni razvoj; Socijalizacija; Uticaj kulture na razvoj Cilj izučavanja kursa: Steći osnovna znanja o razvoju u okviru pojedinih domena, razumeti osnovne pretpostavke važnih teorijsko-metodoloških pristupa, kao i razumevanje važnih tema u okviru razvoje psihologije (npr. nasleđe i sredina, govor i mišljenje, učenje i razvoj itd.) App.preduslovi_za_polaganje: Uvod u razvojnu psihologiju Oblici nastave:
Predavanja
Vežbe
Grupna diskusija
Rad u malim grupama
Ispitivanje dece (intervju, testiranje)
Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Pijažeova teorija Osnovne pretpostavke Pijažeove teorije (teorija stadijuma, bilogistička, konstruktivistička, univerzalistička, aktivistička itd.), osnovni pojmovi teorije (kognitivna struktura, akcione sheme itd.), Razvojne promene tokom senzomotornog stadijuma 1. nedelja vežbe - Pijažeova teorija: Osnovni pojmovi; senzomotorni period Osnovne pretpostavke Pijažeove teorije (teorija stadijuma, bilogistička, konstruktivistička, univerzalistička, aktivistička itd.), osnovni pojmovi teorije (kognitivna struktura, akcione sheme itd.), Razvojne promene tokom senzomotornog stadijuma 2. nedelja predavanje - Pijažeova teorija: preoperacioni period, konkretne i formalne operacije Prelazak sa senzomotornog na simboličke forme inteligencije, osnovne karakteristike mišljenja dece na preoperacionalnom stadijumu, osnovne karakteristike mišljenja dece na konkretno-operacionalnom stadijumu, osnovne karakteristike mišljenja dece na formalno-operacionalnom stadijumu
2. nedelja vežbe - Terensko ispitivanje Studenti obavljaju terensko ispitivanje dece 3. nedelja predavanje - Teorija Vigotskog Osnovne pretpostavke teorije Vigotskog (značaj socio-kulturnog konteksta za razvoj pojedinca, odnos između biološkog i kulturološkog razvoja, niže i više mentalne funkcije itd.), opšti genetički zakon, osnovni pojmovi itd. 3. nedelja vežbe - Terensko ispitivanje Studenti realizuju terensko ispitivanje 4. nedelja predavanje - Jezički razvoj – rani razvoj govora Jezički razvoj – rani razvoj govora (pojava prvih presemiotičkih reči, pojava prvih pravih reči, holofraze, pojava prvih dvočlanih konstrukcija, pojava gramatike itd.) 4. nedelja vežbe - Teorija Vigotskog: Eksperimentalno ispitivanje razvoja pojmova Diskusija o nalazima koje su studenti dobili primenom eksperimentalnog ispitivanja razvoja pojmova
5. nedelja predavanje - Jezički razvoj – Semantički razvoj Razvoj značenja reči, Teorija Vigotskog i razvoj značenja reči, teorija Eve Klark o razvoju značenja reči 5. nedelja vežbe - Terija Vigotskog: Spontani i naučni pojmovi Diskusija o spontanim i naučnim pojmovima (definicija spontanih i naučnih pojmova, primeri spontanih i naučnih pojmova, razvojni odnosi između spontanih i naučnih pojmova) 6. nedelja predavanje - Afektivno vezivanje Primarna socijalizacija kao pretpostavka afektivnog vezivanja, faze formiranja afektivne vezanosti, tipovi afektivnog vezivanja i njihove karakteristike, da li su obrazci afektivne vezanosti trajni tokom celog života? 6. nedelja vežbe - Simbolička funkcija: diskusija Definicija simboličke funkcije, značaj socijalne interakcije za formiranje simboličke funkcije, značaj razvoja senzo-motorne inteligencije za formiranje simboličke funkcije, prve manifestacije simboličke funkcije itd. 7. nedelja predavanje - Socijalizacija Različite definicije socijalizacije, odnos između pojma socijalizacije i pojma razvoj (primeri fenomena koji spadaju u socijalizaciju, a nisu razvojni fenomeni i obrnuto), pregled teorija koje govore o agensima i mehanizmima socijalizacije itd. 7. nedelja vežbe - Govor i mišljenje – egocentrični govor Definicija egocentričnog govora, Teorija Pijažea i egocentrični govor (priroda, struktura, funkcija i razvoj), Shvatanje Vigotskog o egocentričnom govoru (priroda, struktura, funkcija i razvoj), pregled empirijskih istraživanja o egocentričnom govoru 8. nedelja predavanje - Razvoj moralnog mišljenja Razvoj moralnog mišljenja 8. nedelja vežbe - Govor i mišljenje – kognitivistička teza Kognitivistička teza o razvojnim odnosima između mišljenja i govora (tvrđa i blaža verzija), istraživanja koja idu u prilog kognitivstičke teze, istraživanja koja ne mogu da se uklope u kognitivističku tezu 9. nedelja predavanje - Kultura i razvoj Šta je kultura? Kako kultura utiče na različite aspekte razvoja? Da li kultura može da deluje formativno na razvoj? Odnos između biloškog razvoja i kulture? 9. nedelja vežbe - Učenje i razvoj: diskusija Shvatanje Pijažea o odnosu između učenja i razvoja (kako Pijaže shvata učenje, a kako shvata razvoj), Shvatanje Vigotsog o odnosu između učenja i razvoja (šta Vigotski podrazumeva pod učenjem i razvojem), Empirijska istraživanja koja se tiču odnosa između učenja i razvoja 10. nedelja predavanje - Genetske osnove razvoja Genetske osnove razvoja 10. nedelja vežbe - Psihometrijski pristup, determinante razvoja inteligencije: diskusija Osnovne karakteristike psihomteirjskog pristupa, prvi oblici inteligentnog ponašanja, razvojne promene u intelektualnim sposobnostima (diferencijacija intelektualnih sposobnosti), dostizanje platoa u razvoju intelektualnih sposobnosti, opadanje inteletualnih sposobnosti u starenju, principi merenja intelegencije u razvoju, nasleđe i sredina kao determinantne razvoja
11. nedelja predavanje - Specifična pitanja razvojne psihologije Diskusija o specifičnim otvorenim pitanjima iz savremene razvojne psihologije 11. nedelja vežbe - Samostalni radovi studenata Samostalni radovi studenata 12. nedelja predavanje - Specifična pitanja razvojne psihologije Diskusija o specifičnim otvorenim pitanjima iz savremene razvojne psihologije 12. nedelja vežbe - Samostalni radovi studenata Samostalni radovi studenata 13. nedelja predavanje - Integracija znanja iz razvojne psihologije, primeri iz prakse. Integracija znanja iz razvojne psihologije, primeri iz prakse. 13. nedelja vežbe - Samostalni radovi studenata, razgovor o razvojno-psihološkim istraživanjima Samostalni radovi studenata, integracija znanja, razgovor o razvojno-psihološkim istraživanjima, primeri iz prakse. 14. nedelja - - Priprema za ispit Studenti se pripremaju za ispit 15. nedelja - - Ispit Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura •Cole, M. & Cole, S. (1993): Razvoj deteta; Sciefintic American Books, New York, odabrana poglavlja •Vigotski, L.S. (1977): Mišljenje i govor; Nolit, Beograd •Grupa autora (1983): Kognitivni razvoj deteta (Zbornik 3); Savez društva psihologa Srbije, Beograd •Donaldson, M. (1998): Um deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd •Zazo,R. (19 ) Poreklo čovekove osećajnosti; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; tekstovi: R.Zazo, DŽ.Bolbi, H.Harlov •Ivić, I i sar. (1976) Razvoj i merenje inteligencije, tom I; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd •Ivić, I. (1977): Dečije mišljenje; Izdavačko preduzeće Rad, Beograd •Ivić, I. (1987); Čovek kao animal symbolicum; Nolit, Beograd; Ivić,I. i Havelka,N. (Urd.) Proces socijalizacije kod dece; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; članci: R.Nilsen, A.Bandura, •Ivić, I., Ignjatović-Savić, N. i Rosandić, R.: Priručnik za vežbe iz Razvojne psihologije •Ignjatović-Savić, N. (1985) (Ur.) Razvoj govora kod deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd •Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1978): Intelektualni razvoj deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd •Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1990): Psihologija deteta; Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića, Srem. Karlovci •Tucić, N. i Matić, G. (2002) O genima i ljudima; Centar za primenjenu psihologiju, Beograd |