Kurs: Razvojna psihologija (osn.)
U okviru predmeta: Razvojna psihologija
Predavači

dr Aleksander Baucal, redovni profesor

dr Ksenija Krstić, vanredni profesor

dr Dragan Janković, docent

dr Ivana Stepanović Ilić, vanredni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: Genetske osnove razvoja; Konstruktivistički (pijažetanski) pristup; Ko-konstruktivistički (vigotskijanski) pristup; Psihometrijski pristup; Nasledje i sredina; Učenje i razvoj; Rani razvoj govora i semantički razvoj; Govor i mišljenje, Razvoj moralnog mišljenja; Socio-afektivni razvoj; Socijalizacija; Uticaj kulture na razvoj
Cilj izučavanja kursa: Steći osnovna znanja o razvoju u okviru pojedinih domena, razumeti osnovne pretpostavke važnih teorijsko-metodoloških pristupa, kao i razumevanje važnih tema u okviru razvoje psihologije (npr. nasleđe i sredina, govor i mišljenje, učenje i razvoj itd.)
App.preduslovi_za_polaganje: Uvod u razvojnu psihologiju
Oblici nastave: Predavanja Vežbe Grupna diskusija Rad u malim grupama Ispitivanje dece (intervju, testiranje)
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Pijažeova teorija
Osnovne pretpostavke Pijažeove teorije (teorija stadijuma, bilogistička, konstruktivistička, univerzalistička, aktivistička itd.), osnovni pojmovi teorije (kognitivna struktura, akcione sheme itd.), Razvojne promene tokom senzomotornog stadijuma
1. nedelja
vežbe - Pijažeova teorija: Osnovni pojmovi; senzomotorni period
Osnovne pretpostavke Pijažeove teorije (teorija stadijuma, bilogistička, konstruktivistička, univerzalistička, aktivistička itd.), osnovni pojmovi teorije (kognitivna struktura, akcione sheme itd.), Razvojne promene tokom senzomotornog stadijuma
2. nedelja
predavanje - Pijažeova teorija: preoperacioni period, konkretne i formalne operacije
Prelazak sa senzomotornog na simboličke forme inteligencije, osnovne karakteristike mišljenja dece na preoperacionalnom stadijumu, osnovne karakteristike mišljenja dece na konkretno-operacionalnom stadijumu, osnovne karakteristike mišljenja dece na formalno-operacionalnom stadijumu
2. nedelja
vežbe - Terensko ispitivanje
Studenti obavljaju terensko ispitivanje dece
3. nedelja
predavanje - Teorija Vigotskog
Osnovne pretpostavke teorije Vigotskog (značaj socio-kulturnog konteksta za razvoj pojedinca, odnos između biološkog i kulturološkog razvoja, niže i više mentalne funkcije itd.), opšti genetički zakon, osnovni pojmovi itd.
3. nedelja
vežbe - Terensko ispitivanje
Studenti realizuju terensko ispitivanje
4. nedelja
predavanje - Jezički razvoj – rani razvoj govora
Jezički razvoj – rani razvoj govora (pojava prvih presemiotičkih reči, pojava prvih pravih reči, holofraze, pojava prvih dvočlanih konstrukcija, pojava gramatike itd.)
4. nedelja
vežbe - Teorija Vigotskog: Eksperimentalno ispitivanje razvoja pojmova
Diskusija o nalazima koje su studenti dobili primenom eksperimentalnog ispitivanja razvoja pojmova
5. nedelja
predavanje - Jezički razvoj – Semantički razvoj
Razvoj značenja reči, Teorija Vigotskog i razvoj značenja reči, teorija Eve Klark o razvoju značenja reči
5. nedelja
vežbe - Terija Vigotskog: Spontani i naučni pojmovi
Diskusija o spontanim i naučnim pojmovima (definicija spontanih i naučnih pojmova, primeri spontanih i naučnih pojmova, razvojni odnosi između spontanih i naučnih pojmova)
6. nedelja
predavanje - Afektivno vezivanje
Primarna socijalizacija kao pretpostavka afektivnog vezivanja, faze formiranja afektivne vezanosti, tipovi afektivnog vezivanja i njihove karakteristike, da li su obrazci afektivne vezanosti trajni tokom celog života?
6. nedelja
vežbe - Simbolička funkcija: diskusija
Definicija simboličke funkcije, značaj socijalne interakcije za formiranje simboličke funkcije, značaj razvoja senzo-motorne inteligencije za formiranje simboličke funkcije, prve manifestacije simboličke funkcije itd.
7. nedelja
predavanje - Socijalizacija
Različite definicije socijalizacije, odnos između pojma socijalizacije i pojma razvoj (primeri fenomena koji spadaju u socijalizaciju, a nisu razvojni fenomeni i obrnuto), pregled teorija koje govore o agensima i mehanizmima socijalizacije itd.
7. nedelja
vežbe - Govor i mišljenje – egocentrični govor
Definicija egocentričnog govora, Teorija Pijažea i egocentrični govor (priroda, struktura, funkcija i razvoj), Shvatanje Vigotskog o egocentričnom govoru (priroda, struktura, funkcija i razvoj), pregled empirijskih istraživanja o egocentričnom govoru
8. nedelja
predavanje - Razvoj moralnog mišljenja
Razvoj moralnog mišljenja
8. nedelja
vežbe - Govor i mišljenje – kognitivistička teza
Kognitivistička teza o razvojnim odnosima između mišljenja i govora (tvrđa i blaža verzija), istraživanja koja idu u prilog kognitivstičke teze, istraživanja koja ne mogu da se uklope u kognitivističku tezu
9. nedelja
predavanje - Kultura i razvoj
Šta je kultura? Kako kultura utiče na različite aspekte razvoja? Da li kultura može da deluje formativno na razvoj? Odnos između biloškog razvoja i kulture?
9. nedelja
vežbe - Učenje i razvoj: diskusija
Shvatanje Pijažea o odnosu između učenja i razvoja (kako Pijaže shvata učenje, a kako shvata razvoj), Shvatanje Vigotsog o odnosu između učenja i razvoja (šta Vigotski podrazumeva pod učenjem i razvojem), Empirijska istraživanja koja se tiču odnosa između učenja i razvoja
10. nedelja
predavanje - Genetske osnove razvoja
Genetske osnove razvoja
10. nedelja
vežbe - Psihometrijski pristup, determinante razvoja inteligencije: diskusija
Osnovne karakteristike psihomteirjskog pristupa, prvi oblici inteligentnog ponašanja, razvojne promene u intelektualnim sposobnostima (diferencijacija intelektualnih sposobnosti), dostizanje platoa u razvoju intelektualnih sposobnosti, opadanje inteletualnih sposobnosti u starenju, principi merenja intelegencije u razvoju, nasleđe i sredina kao determinantne razvoja
11. nedelja
predavanje - Specifična pitanja razvojne psihologije
Diskusija o specifičnim otvorenim pitanjima iz savremene razvojne psihologije
11. nedelja
vežbe - Samostalni radovi studenata
Samostalni radovi studenata
12. nedelja
predavanje - Specifična pitanja razvojne psihologije
Diskusija o specifičnim otvorenim pitanjima iz savremene razvojne psihologije
12. nedelja
vežbe - Samostalni radovi studenata
Samostalni radovi studenata
13. nedelja
predavanje - Integracija znanja iz razvojne psihologije, primeri iz prakse.
Integracija znanja iz razvojne psihologije, primeri iz prakse.
13. nedelja
vežbe - Samostalni radovi studenata, razgovor o razvojno-psihološkim istraživanjima
Samostalni radovi studenata, integracija znanja, razgovor o razvojno-psihološkim istraživanjima, primeri iz prakse.
14. nedelja
- - Priprema za ispit
Studenti se pripremaju za ispit
15. nedelja
- - Ispit
Studenti polažu ispit
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
•Cole, M. & Cole, S. (1993): Razvoj deteta; Sciefintic American Books, New York, odabrana poglavlja
•Vigotski, L.S. (1977): Mišljenje i govor; Nolit, Beograd
•Grupa autora (1983): Kognitivni razvoj deteta (Zbornik 3); Savez društva psihologa Srbije, Beograd
•Donaldson, M. (1998): Um deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
•Zazo,R. (19 ) Poreklo čovekove osećajnosti; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; tekstovi: R.Zazo, DŽ.Bolbi, H.Harlov
•Ivić, I i sar. (1976) Razvoj i merenje inteligencije, tom I; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
•Ivić, I. (1977): Dečije mišljenje; Izdavačko preduzeće Rad, Beograd
•Ivić, I. (1987); Čovek kao animal symbolicum; Nolit, Beograd; Ivić,I. i Havelka,N. (Urd.) Proces socijalizacije kod dece; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd; članci: R.Nilsen, A.Bandura,
•Ivić, I., Ignjatović-Savić, N. i Rosandić, R.: Priručnik za vežbe iz Razvojne psihologije
•Ignjatović-Savić, N. (1985) (Ur.) Razvoj govora kod deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
•Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1978): Intelektualni razvoj deteta; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
•Pijaže, Ž. & Inhelder, B. (1990): Psihologija deteta; Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića, Srem. Karlovci
•Tucić, N. i Matić, G. (2002) O genima i ljudima; Centar za primenjenu psihologiju, Beograd