predmet: Uvod u pedagogiju
Predavači:
dr Radovan Antonijević redovni profesor
dr Mirjana Senić Ružić docent
dr Nataša Nikolić vanredni profesor
obavezni predmet
Broj bodova: 6.00
Način predavanja:pismeni i usmeni
Sadržaj predmeta:Predmet pedagogije. Pojam i suština vaspitanja.
Različita shvatanja (odredbe) vaspitanja.
Vaspitanje - obrazovanje - nastava. Ostali pedagoški pojmovi.
Karakteristike vaspitanja. Vaspitanje kao individualni i društveni fenomen.
Vaspitanje i društvo. Vaspitanje i kultura.
Vaspitanje ličnosti. Faktori razvoja ličnosti: nasleđe, društvena sredina, vaspitanje, aktivnost ličnosti.
Mogućnosti i granice vaspitanja. Jednostrana shvatanja faktora razvoja ličnosti: nativistička shvatanja, empiristička shvatanja, teorija konvergencije.
Cilj vaspitanja kao pedagoška kategorija. Interdisciplinarnost cilja vaspitanja. Determinante cilja vaspitanja.
Cilj vaspitanja i vaspitni proces. Pedagoška funkcija cilja. Konkretizacija cilja vaspitanja - zadaci vaspitanja.
Različita shvatanja i teorije o cilju vaspitanja, njegovoj suštini, potrebi i mogućnosti određivanja (formulisanja, postavljanja).
Formulacije cilja vaspitanja u dokumentima, pedagoškoj i drugoj literaturi.
Opšti principi vaspitanja.
Opšte metode i sredstva vaspitanja.
Vaspitač - dete, učenik. Položaj u procesu vaspitanja. Vaspitanik kao objekt i/ili subjekt vaspitanja.
Vaspitač/nastavnik. Karakteristike poziva, profesionalna funkcija, osobine ličnosti.
Stručni saradnici u školi i predškolskoj ustanovi (pedagog, psiholog i sl.).
Cilj izučavanja predmeta:1.Upoznavanje studenata sa osnovnim pedagoškim pojmovima i fenomenima.
2.Omogućavanje kritičkog uvida u savremene koncepcije vaspitanja.
3.Upoznavanje sa filozofskim, socijalnim, psihološkim i drugim dimenzijama vaspitanja, kao individualnog i društvenog procesa.
4.Priprema studenata za sticanje posebnih pedagoških znanja na kasnijim studijama pedagogije.
Oblici nastave:Predavanja, vežbe, seminari, grupni rad, individualne konsultacije i diskusije.
Obaveze studenata:Izrada i prezentacija seminarskih radova,pohađanje i aktivno učešće na časovima predavanja i vežbanja.