predmet: Opšta istorija pedagogije
Predavači:

dr Aleksandra Ilić-Rajković vanredni profesor

dr Nataša Vujisić-Živković redovni profesor

obavezni predmet
Broj bodova: 13.00
Sadržaj predmeta: - Predmet, zadaci i metodloški problemi istorije pedagogije; Pristupi pročavanju pedagoške prošlosti – hronološki i problemski; A/ Hronološko podsećanje na ključne momente i ličnosti u istoriji školstva i pedagoških ideja: - Sistemi vaspitanja u Sparti, Atini i Rimu i pregled osnovnih shvatanja o vaspitanju antičkih filozofa i pedagoga; - Škole i obrazovanje u srednjem veku - Pedagoška misao u doba humanizma i renesanse; - Škole i obrazovanje u vreme reformacije i protivreformacije - J.A.Komenski, DŽ.Lok, Ž.Ž.Ruso, J.H.Pestaloci, J.F.Herbarta, F.Frebel, K.D.Ušinski, socijalisti utopisti, DŽ. Djui, G.Keršenštajner, A.S.Makarenko – pregled osnovnih biografsko bibliografskih podataka i ukazivanje na doprinos u razvoju pedagoške nauke svakog od navedenih pedagoga; - Savremeni pravci u pedagogiji HH veka-opšte karakteristike, najizrazitiji predstavnici, modeli organizacije vaspitno-obrazovnog rada u duhu ideja nove škole B/ Osnovni problemi savremene pedagoške nauke (pedagoške teorije i prakse) kroz istoriju evropske pedagoške misli: shvatanja o čoveku, odnos pojedinac - društvo; suština i cilj vaspitanja, značaj, mogućnosti i aspekti vaspitanja (moralno, religijsko vaspitanje, telesno i vaspitanje čula, intelektualno), priroda deteta, faktori vaspitanja, metodi, sredstva, vaspitni principi, shvatanja o školi i nastavi - principi, metodi, sadržaji i sredstva, pedagogija kao naučna disciplina;
Cilj izučavanja predmeta:Ciljevi: ~ Produbljivanje znanja studenata o školskoj praksi i pedagoškim idejama najznačajnijih evropskih mislilaca do prvih decenija HH veka ~ Osposobljavanje za problemski pristup prošlosti i sintetički uvid, kao i izgrađivanje kritičkog mišljenja u odnosu na istorijske i savremene vrednosti pedagogije i vaspitanja;
App.preduslovi za polaganje:
Oblici nastave:Predavanja, diskusije, različiti oblici individualnog i grupnog rada, istraživanja
Obaveze studenata:Redovno pohađanje nastave, čitanje literature, aktivno učešće na časovima (priprema i izlaganje na času, učešće u diskusiji), prevođenje stručne literature, kolokvijumi, seminarski rad