Курс: Увод у етнологију и антропологију 2007/2008
Предавачи

др Гордана Горуновић, ванредни професор

др Ивана Стојчетовић, доцент

обавезни курс
Број бодова: 9.00
Садржај курса: Курс пружа преглед историјског развоја основних антрополошких и етнолошких идеја и појмова који су настали у оквиру главних етнолошких / антрополошких праваца. Развој антрополошке мисли и идеја посматра се кроз тумачење концепата, појмова и перспектива у истраживању и њихово теоријско повезивање.
Циљ изучавања курса: Циљ је да се студенти упознају и схвате значење основних и важних антрополошких концепата и појмова, међусобну повезаност базичних идеја и теорија у антропологији кроз историјску перспективу развоја науке.
Облици наставе: Настава се изводи у облику предавања – 4 часа недељно. Студенти су обавезни да присуствују предавањима.
Обавезе студената: А. Писмени тест после I семестра: тест обухвата градиво пређено у I семестру у оквиру предавања, дискусија и задате литературе. Тест се може полагати у редовним испитним роковима: јануар и април, и услов је за излазак на завршни испит. Вредност писменог теста: 1 - 40 поена. Б. Завршни испит на крају II семестра: Испит се полаже писмено или усмено у следећим редовним испитним роковима: јун, септембар, октобар. Испит обухвата градиво пређено у II семестру на предавањима, дискусијама и из задате литературе. Услов за излазак на завршни испит је положен писмени тест! Вредност усменог испита:1- 50 поена. В. Мањи есеј на дискусиону тему: Студентима ће бити понуђене дискусионе теме које ће обрадити у облику есеја. Студенти се опционално пријављују за теме и припремају на основу дате литературе. Студент писмено спрема есеј на 2-5 куцане стране или 3000- 6000 карактера, формата А4, фонт Times New Roman, потписан од стране студента и предаје га наставнику, а потом учествује у дискусији на задату тему. У есеју се оцењује: јасноћа у представљању проблема, способност да се уочи суштина појма или концепта који је предмет обраде; умешност да се сажето и добрим стилом напише есеј. Позитивно ће се вредновати способност студента да у есеју и усменој дискусији да свој критички осврт или коментар на антрополошки проблем или концепт који обрађује. Студенти су обавезни да рад предају у договореном року. Есеј је обавезан. Вредност есеја : 1 – 10 поена.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: СТРУКТУРА ОЦЕНЕ: А. Писмени тест: укупно 40 поена Б. Мањи есеј: укупно 10 поена В. Завршни испит: укупно 50 поена Минимални праг знања је 50% у односу на сваки сегмент предиспитних и испитних обавеза. Писмени тест 20 поена, Мањи есеј, 6 поена, Завршни испит, 25 поена
План курса:
1. недеља
предавање - Уводно предавање
Упознавање са садржајем курса, обавезама студената, литературом, испитима, вежбама.
1. недеља
предавање - Дефиниција науке: етнологија
Појам " Други", како га схватамо U. Fabijeti, R. Maligeti, V. Matera, Uvod u antropologiju, Beograd, 2002 (у даљем тексту F.M.M., Uvod) 11-25; 109 - 116. Никола Павковић, Антропологија / етнологија – наука о другима, ГЕИ 41, 1992, 205- 211;
2. недеља
предавање - Предмет проучавања етнологије/антропологије
Традиционално друштво повлашћен предмет проучавања антропллогије. Карактеристике "архаичног" или "примитивног" друштва. Проучавање сељаштва у Европи као носиоца традиционалног начина живота - "други" међу нама? Павковић Јоана и Никола, Појмови "архаичан" и "примитиван" у етнологији, GEM 30, 1967, 165-169; Maršal Salins, Prvobitno društvo blagostanja, Anarhija - Blok 45, 2002, 33-48, 63-73
2. недеља
предавање - Од егзотизма ка хуманизму
Žan Poarije, Istorija etnologije, Beograd, 1999, (у даљем тексту само Poarije, Istorija etnologije), 7-20;
3. недеља
предавање - Мит о добром дивљаку
Kokjara, Istorija folklora, I deo, 19-38
3. недеља
предавање - Прве визије антропологије: Просветитељство, 18. век
Uтицај развоја рационалне мисли западне цивилизације након Ренесансе, мит о добром дивљаку, значај Просветитељства 18. века на развој антропологије Herman Bauzinger, Etnologija, Beograd, 2002 "Путеви просветитељства" 16-29;
4. недеља
предавање - Прве визије антропологије:Романтизам и позитивизам, 19. век
Herman Bauzinger, Etnologija, Beograd, 2002 "Романтизам" 29- 42.
4. недеља
предавање - Историјски развој теренског рада.
Шта је посао антроплога? Специфичност етнографског теренског рада. Антрополог – научник, практичар, писац, преводилац? Ј. Monaghan & P. Just, Socijalna i kulturna antropologija, Sarajevo, 2003, Poglavlje 1, 13-33 F.M.M., Uvod, 78-87; F.M.M., Uvod, 117-137
5. недеља
вежбе - Рекапитулација градива – вежбе.
Дискусија по темама урађеним у есејима
5. недеља
вежбе - Рекапитулација градива -вежбе
Дискусија по темама урађеним у есејима
6. недеља
предавање - Антрополошки приступи проучавању културе
Kултурни релативизам. емски/етски приступ; дијахронијска/синхронијска перспектива; идеацијски / феноменолошки ниво; Monaghan & Just, Socijalna I kulturna antropologija, Poglavlje 2, 34-52
6. недеља
предавање - Антрополошки приступи проучавању културе
7. недеља
предавање - Антрополошки концепти о култури I део: културни еволуционизам
7. недеља
предавање - Културни еволуционизам:Едвард Тајлор
Најзначајнији представник еволуционизма; интелектуализам и позитивизам Тајлора; прва дефиниција културе. Jerry Moore, Uvod u antropologiju: teorije i teoretičari kulture, Zagreb, 2002 (Tajlor) 21-34 (у даљем тексту само Moore, Uvod u antropologiju)
8. недеља
предавање - Примитивно друштво: британски културни еволуционизам и представници
Примитивно друштво: британски културни еволуционизам и представници: Макленан, Мејн, Фрејзер Poarije, Istorija etnologije, 50-57, 58-67 Uve Vezel, Mit o matrijarhatu, Bgd. 1983, поглавља I- 7-18, II – 19-26, V-37-40
8. недеља
вежбе - Примитивно друштво: Луси Морган, амерички еволуционизам
Moore, Uvod u antropologiju (Morgan) 37-51 N.Pavković, Pogovor za Drevno društvo, 475-489;
9. недеља
предавање - Однос културе и цивилизације
Luis Morgan, Drevno društvo, Bgd. 1981, 33-45; Фернан Бродел; Списи о историји, Бгд. 1992, 305- 358.
9. недеља
предавање - Рекапитулација градива о еволуционизму
10. недеља
предавање - Антрополошки концепти о култури II део: германски дифузионизам
Poarije, Istorija etnologije, 74-90
10. недеља
предавање - Антрополошки концепти о култури II део: амерички дифузионизам
11. недеља
предавање - Франц Боас: америчка културна антропологија
Moore, Uvod u antropologiju, (Boas), 55-67
11. недеља
предавање - Франц Боас: америчка културна антропологија
Franc Boas, Um primitivnog čoveka, 166-180; 197-220
12. недеља
предавање - Рекапитулација о дифузионизму
12. недеља
предавање - Рекапитулација о Боасу
13. недеља
вежбе - Рекапитулација
13. недеља
вежбе - Рекапитулација
14. недеља
предавање - Припрема за писмени тест
Рекапитулација
14. недеља
вежбе - Припрема за писмени тест
Рекапитулација
15. недеља
вежбе - Припрема за писмени тест
15. недеља
вежбе - Припрема за писмени тест
16. недеља
предавање - Емил Диркем И Француска социолошка школа:
Moore, Uvod u antropologiju, (Dirkem), 69-83 Poarije, Istorija etnologije, 108-116 Entoni Gidens, Dirkem, 7-19, 77-97
16. недеља
предавање - Емил Диркем
17. недеља
предавање - Марсел Мос и Лисјен Леви-Брил
Moore, Uvod u antropologiju, (Mauss), 155-166
17. недеља
предавање - Социолошке теорије Карла Маркса и Макса Вебера
Alan Barnard, History and Theory in Anthropology, Cambridge, 2000, Marksistički pristup i ključni koncepti, (prevod)
18. недеља
предавање - Неоеволуционизам: Лесли Вајт, Џулијан Стјуард, Марвин Харис
Антибоасовска рекација и рестаурација еволуционих и марксистичких теорија у САД Moore, Uvod u antropologiju, (White), 223- 236 Moore, Uvod u antropologiju, (Steward),239-249
18. недеља
предавање - Рекапитулација о социолошким теоријама
19. недеља
предавање - Утицај психоанализе: Сигмунд Фројд
Poarije, Istorija etnologije,96-106 Vladeta Jerotić, Psihoanaliza i kultura, Beograd, 1980, 60-94
19. недеља
предавање - Утицај психоанализе: Сигмунд Фројд
20. недеља
предавање - Култура и личност:
20. недеља
предавање - Култура и личност: Рут Бенедикт, Маргарет Мид
Америчка антрополошка рецепција психоанализе. Moore, Uvod u antropologiju, (Benedikt), 105-115 Moore, Uvod u antropologiju, (Mid), 133-146
21. недеља
предавање - Рекапитулација о школи Култура и личност
M. Mid, Spol i temperament u tri primitivna društva R. Benedikt, Obrasci kulture, Bgd. 1976, poglavlje o Zunji i Kvakijutl Indijancima
21. недеља
предавање - Рекапитулација о школи Култура и личност
22. недеља
предавање - Британски функционализам:Бронислав Малиновски
Poarije, Istorija etnologije, 90-96 Moore, Uvod u antropologiju, (Malinovski), 169-181
22. недеља
предавање - Бронислав Малиновски
Malinovski, Naučna teorija kulture, Beograd, 1970, poglavlja IV- 82-86, VII – 106-111; X – 124-148
23. недеља
предавање - Кула - Малиновски
23. недеља
предавање - Прва рекапитулација о британском функционализму
24. недеља
предавање - Структурални фукнционализам Редклиф-Брауна
Moore, Uvod u antropologiju, (Redklif-Braun), 185-197 Redklif-Braun, Struktura i funkcija u primitivnom društvu, Beograd, 1982 , 262-284
24. недеља
предавање - Андаманци – Редклиф-Браун
25. недеља
предавање - Еванс-Причард
Moore, Uvod u antropologiju, (Evans-Pričard), 201-214 Evans-Pričard, Socijalna antropologija, Beograd, 1983 предавање "Maret", 41-65
25. недеља
предавање - Азанде и Нуери: Еванс-Причард
26. недеља
предавање - Манчестерска школа и Виктор Тарнер
Moore, Uvod u antropologiju, (Turner), 303-314
26. недеља
предавање - Виктор Тарнер
27. недеља
предавање - Рекапитулација о британском функционализму
27. недеља
предавање - Рекапитулација о британском функционализму
28. недеља
предавање - Структурализам: Клод Леви-Строс 1.
Алан Barnard, Strukturalizam: od lingvistike do antropologije (prevod
28. недеља
предавање - Клод Леви-Строс
Moore, Uvod u antropologiju, (Levi-Strauss), 279-299
29. недеља
вежбе - Рекапитулација
30. недеља
вежбе - Рекапитулација
30. недеља
вежбе - Рекапитулација
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
Литература је садржана у опису предавања.