Курс: Увод у етнологију и антропологију 2007/2008 У оквиру предмета: Увод у етнологију и антропологију Предавачи др Гордана Горуновић, ванредни професор др Ивана Стојчетовић, доцент обавезни курс Број бодова: 9.00 Садржај курса: Курс пружа преглед историјског развоја основних антрополошких и етнолошких идеја и појмова који су настали у оквиру главних етнолошких / антрополошких праваца. Развој антрополошке мисли и идеја посматра се кроз тумачење концепата, појмова и перспектива у истраживању и њихово теоријско повезивање. Циљ изучавања курса: Циљ је да се студенти упознају и схвате значење основних и важних антрополошких концепата и појмова, међусобну повезаност базичних идеја и теорија у антропологији кроз историјску перспективу развоја науке. Облици наставе:
Настава се изводи у облику предавања – 4 часа недељно. Студенти су обавезни да присуствују предавањима. Обавезе студената: А. Писмени тест после I семестра: тест обухвата градиво пређено у I семестру у оквиру предавања, дискусија и задате литературе.
Тест се може полагати у редовним испитним роковима: јануар и април, и услов је за излазак на завршни испит.
Вредност писменог теста: 1 - 40 поена.
Б. Завршни испит на крају II семестра: Испит се полаже писмено или усмено у следећим редовним испитним роковима: јун, септембар, октобар. Испит обухвата градиво пређено у II семестру на предавањима, дискусијама и из задате литературе. Услов за излазак на завршни испит је положен писмени тест!
Вредност усменог испита:1- 50 поена.
В. Мањи есеј на дискусиону тему: Студентима ће бити понуђене дискусионе теме које ће обрадити у облику есеја. Студенти се опционално пријављују за теме и припремају на основу дате литературе. Студент писмено спрема есеј на 2-5 куцане стране или 3000- 6000 карактера, формата А4, фонт Times New Roman, потписан од стране студента и предаје га наставнику, а потом учествује у дискусији на задату тему. У есеју се оцењује: јасноћа у представљању проблема, способност да се уочи суштина појма или концепта који је предмет обраде; умешност да се сажето и добрим стилом напише есеј. Позитивно ће се вредновати способност студента да у есеју и усменој дискусији да свој критички осврт или коментар на антрополошки проблем или концепт који обрађује. Студенти су обавезни да рад предају у договореном року. Есеј је обавезан.
Вредност есеја : 1 – 10 поена.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: СТРУКТУРА ОЦЕНЕ:
А. Писмени тест: укупно 40 поена
Б. Мањи есеј: укупно 10 поена
В. Завршни испит: укупно 50 поена
Минимални праг знања је 50% у односу на сваки сегмент предиспитних и испитних обавеза.
Писмени тест 20 поена,
Мањи есеј, 6 поена,
Завршни испит, 25 поена
План курса: 1. недеља предавање - Уводно предавање Упознавање са садржајем курса, обавезама студената, литературом, испитима, вежбама. 1. недеља предавање - Дефиниција науке: етнологија Појам " Други", како га схватамо
U. Fabijeti, R. Maligeti, V. Matera, Uvod u antropologiju, Beograd, 2002 (у даљем тексту F.M.M., Uvod)
11-25; 109 - 116.
Никола Павковић, Антропологија / етнологија – наука о другима, ГЕИ 41, 1992,
205- 211;
2. недеља предавање - Предмет проучавања етнологије/антропологије Традиционално друштво
повлашћен предмет проучавања антропллогије. Карактеристике "архаичног" или "примитивног" друштва. Проучавање сељаштва у Европи као носиоца традиционалног начина живота - "други" међу нама? Павковић Јоана и Никола, Појмови "архаичан" и "примитиван" у етнологији, GEM 30, 1967, 165-169;
Maršal Salins, Prvobitno društvo blagostanja, Anarhija - Blok 45, 2002, 33-48, 63-73
2. недеља предавање - Од егзотизма ка хуманизму Žan Poarije, Istorija etnologije, Beograd, 1999, (у даљем тексту само Poarije, Istorija etnologije), 7-20; 3. недеља предавање - Мит о добром дивљаку Kokjara, Istorija folklora, I deo, 19-38 3. недеља предавање - Прве визије антропологије: Просветитељство, 18. век Uтицај развоја рационалне мисли западне цивилизације након Ренесансе, мит о добром дивљаку, значај Просветитељства 18. века на развој антропологије Herman Bauzinger, Etnologija, Beograd, 2002
"Путеви просветитељства" 16-29;
4. недеља предавање - Прве визије антропологије:Романтизам и позитивизам, 19. век Herman Bauzinger, Etnologija, Beograd, 2002
"Романтизам" 29- 42.
4. недеља предавање - Историјски развој теренског рада. Шта је посао антроплога? Специфичност етнографског теренског рада. Антрополог – научник, практичар, писац, преводилац?
Ј. Monaghan & P. Just, Socijalna i kulturna antropologija, Sarajevo, 2003, Poglavlje 1, 13-33
F.M.M., Uvod, 78-87;
F.M.M., Uvod, 117-137
5. недеља вежбе - Рекапитулација градива – вежбе. Дискусија по темама урађеним у есејима 5. недеља вежбе - Рекапитулација градива -вежбе Дискусија по темама урађеним у есејима 6. недеља предавање - Антрополошки приступи проучавању културе Kултурни релативизам. емски/етски приступ; дијахронијска/синхронијска перспектива; идеацијски / феноменолошки ниво; Monaghan & Just, Socijalna I kulturna antropologija, Poglavlje 2, 34-52
6. недеља предавање - Антрополошки приступи проучавању културе 7. недеља предавање - Антрополошки концепти о култури I део: културни еволуционизам 7. недеља предавање - Културни еволуционизам:Едвард Тајлор Најзначајнији представник еволуционизма; интелектуализам и позитивизам Тајлора; прва дефиниција културе. Jerry Moore, Uvod u antropologiju: teorije i teoretičari kulture, Zagreb, 2002
(Tajlor) 21-34
(у даљем тексту само Moore, Uvod u antropologiju)
8. недеља предавање - Примитивно друштво: британски културни еволуционизам и представници Примитивно друштво: британски културни еволуционизам и представници: Макленан, Мејн, Фрејзер Poarije, Istorija etnologije, 50-57, 58-67
Uve Vezel, Mit o matrijarhatu, Bgd. 1983, поглавља I- 7-18, II – 19-26, V-37-40
8. недеља вежбе - Примитивно друштво: Луси Морган, амерички еволуционизам Moore, Uvod u antropologiju
(Morgan) 37-51
N.Pavković, Pogovor za Drevno društvo, 475-489;
9. недеља предавање - Однос културе и цивилизације Luis Morgan, Drevno društvo, Bgd. 1981, 33-45;
Фернан Бродел; Списи о историји, Бгд. 1992, 305- 358.
9. недеља предавање - Рекапитулација градива о еволуционизму 10. недеља предавање - Антрополошки концепти о култури II део: германски дифузионизам Poarije, Istorija etnologije, 74-90 10. недеља предавање - Антрополошки концепти о култури II део: амерички дифузионизам 11. недеља предавање - Франц Боас: америчка културна антропологија Moore, Uvod u antropologiju, (Boas), 55-67 11. недеља предавање - Франц Боас: америчка културна антропологија Franc Boas, Um primitivnog čoveka, 166-180; 197-220 12. недеља предавање - Рекапитулација о дифузионизму 12. недеља предавање - Рекапитулација о Боасу 13. недеља вежбе - Рекапитулација 13. недеља вежбе - Рекапитулација 14. недеља предавање - Припрема за писмени тест Рекапитулација 14. недеља вежбе - Припрема за писмени тест Рекапитулација 15. недеља вежбе - Припрема за писмени тест 15. недеља вежбе - Припрема за писмени тест 16. недеља предавање - Емил Диркем И Француска социолошка школа: Moore, Uvod u antropologiju, (Dirkem), 69-83
Poarije, Istorija etnologije, 108-116
Entoni Gidens, Dirkem, 7-19, 77-97
16. недеља предавање - Емил Диркем 17. недеља предавање - Марсел Мос и Лисјен Леви-Брил Moore, Uvod u antropologiju, (Mauss), 155-166 17. недеља предавање - Социолошке теорије Карла Маркса и Макса Вебера Alan Barnard, History and Theory in Anthropology, Cambridge, 2000, Marksistički pristup i ključni koncepti, (prevod) 18. недеља предавање - Неоеволуционизам: Лесли Вајт, Џулијан Стјуард, Марвин Харис Антибоасовска рекација и рестаурација еволуционих и марксистичких теорија у САД Moore, Uvod u antropologiju, (White), 223- 236
Moore, Uvod u antropologiju, (Steward),239-249
18. недеља предавање - Рекапитулација о социолошким теоријама 19. недеља предавање - Утицај психоанализе: Сигмунд Фројд Poarije, Istorija etnologije,96-106
Vladeta Jerotić, Psihoanaliza i kultura, Beograd, 1980, 60-94
19. недеља предавање - Утицај психоанализе: Сигмунд Фројд 20. недеља предавање - Култура и личност: 20. недеља предавање - Култура и личност: Рут Бенедикт, Маргарет Мид Америчка антрополошка рецепција психоанализе. Moore, Uvod u antropologiju, (Benedikt),
105-115
Moore, Uvod u antropologiju, (Mid), 133-146
21. недеља предавање - Рекапитулација о школи Култура и личност M. Mid, Spol i temperament u tri primitivna društva R. Benedikt, Obrasci kulture, Bgd. 1976, poglavlje o Zunji i Kvakijutl Indijancima 21. недеља предавање - Рекапитулација о школи Култура и личност 22. недеља предавање - Британски функционализам:Бронислав Малиновски Poarije, Istorija etnologije,
90-96
Moore, Uvod u antropologiju, (Malinovski), 169-181
22. недеља предавање - Бронислав Малиновски Malinovski, Naučna teorija kulture, Beograd, 1970, poglavlja IV- 82-86, VII – 106-111; X – 124-148 23. недеља предавање - Кула - Малиновски 23. недеља предавање - Прва рекапитулација о британском функционализму 24. недеља предавање - Структурални фукнционализам Редклиф-Брауна Moore, Uvod u antropologiju, (Redklif-Braun), 185-197
Redklif-Braun, Struktura i funkcija u primitivnom društvu, Beograd, 1982 , 262-284
24. недеља предавање - Андаманци – Редклиф-Браун 25. недеља предавање - Еванс-Причард Moore, Uvod u antropologiju, (Evans-Pričard), 201-214
Evans-Pričard, Socijalna antropologija, Beograd, 1983
предавање "Maret", 41-65
25. недеља предавање - Азанде и Нуери: Еванс-Причард 26. недеља предавање - Манчестерска школа и Виктор Тарнер Moore, Uvod u antropologiju, (Turner), 303-314 26. недеља предавање - Виктор Тарнер 27. недеља предавање - Рекапитулација о британском функционализму 27. недеља предавање - Рекапитулација о британском функционализму 28. недеља предавање - Структурализам: Клод Леви-Строс 1. Алан Barnard, Strukturalizam: od lingvistike do antropologije (prevod 28. недеља предавање - Клод Леви-Строс Moore, Uvod u antropologiju, (Levi-Strauss), 279-299 29. недеља вежбе - Рекапитулација 30. недеља вежбе - Рекапитулација 30. недеља вежбе - Рекапитулација
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Литература је садржана у опису предавања. |