Kurs: Istorijski modeli muzealizacije (osn.)
Predavači

dr Milan Popadić, redovni profesor

dr Milica Božić Marojević, vanredni profesor

dr Nikola Krstović, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 3.00
Sadržaj kursa: Izlaganje ključnih momenata koji su odredili razvojni put istorije zbirki i muzeja, od riznice do virtuelnog muzeja. Osnove metodoloških pristupa istoriji kolekcionarstva: epistemološke, psihoanalitičke, semiološke i naratološke. Potvrda specifičnosti određenih modela svake godine biće demonstrirana kroz sledeće teme: Riznica kao arhetip muzeja; Kabineti retkosti od 15. do 17. veka. Nasleđe antike u zbirkama od 16. do 20. veka; Ideje prosvetiteljstva i kolekcionarstvo u 18. veku; Vladarske zbirke i nastanak velikih svetskih muzeja. Kolekcija između privatnog i javnog u 19. veku. Muzeji i kolekcionarstvo u 20. i 21. veku. Na osnovu predavanja studenti će dobijati zadatke da pronađu, analiziraju, prepoznaju i kreativno interpretiraju primere za ključne istorijske modele.
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa ključnim istorijskim modelima muzealizacije kao osnove za sveobuhvatnije razumevanje materijalne kulture i civilizacije kroz interdisciplinarni pristup muzeologije i muzeografije.
Preduslovi za polaganje: Ovaj predmet mogu da biraju svi studenti Filozofskog fakulteta u Beogradu i Univerziteta umetnosti u Beogradu.
Oblici nastave: Predavanja ex catedra sa vizuelnim ilustracijama; predavanja na terenu u muzejskim institucijama. Vežbe u multimedijalnoj učionici; vežbe na terenu u muzejskim institucijama
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
D.Preziosi, The Other: Atr History and/as Museology, u: The Art of Art History: Acritical Anthology, edited by D.Preziosi. Oxford University Press, Oxford, 1998. str. 451-455; 507-528.
E.Hooper-Greenhill, Museums and Shaping of Knowledge, Routledge, London and NewYork, 1992.(Prevedeni delovi ove knjige i drugih rep. tekstova sa komentarima, u vidu lekcija, digitalizovani su na cd-u)
M. Certeau de, Psychoanalysis and its History, u: Grasping The World, The Idea of the Museum, ed. by D.Preziosi, C.Farago, Ashgate. London, 2003. str. 35-51.
M.Bal, Telling Objects: A Narrative Perspective of Collecting, u: Grasping The World, The Idea of the Museum, ed. by D.Preziosi, C.Farago, Ashgate. London, 2003. str.84-103.
P.Findlen, The Museum: Its Classical Etymology and Renaissance Genealogy, u Grasping The World, The Idea of the Museum, ed. by D.Preziosi, C.Farago, Ashgate. London, 2003. str. 159-191.
V.Han, Razvoj zbirki i muzeja od XIII do XIX vijeka, Poseban otisak iz Tkalčićevog zbornika 11, Zagreb 1958. str. 297-313.
D.Preciozi, Zbirke -muzeji, u: Kritički termini istorije umetnosti, priredili R.S.Nelson i R.Šif, Svetovi, Novi Sad, str 486-499.
Opsta dopunska Literatura
Art History as Cultural History, Warburg’s Projects, edited by R.Woodfield, G+B Arts, Amsterdam, 2001.
Grasping The World, The Idea of the Museum, ed. by D.Preziosi, C.Farago, Ashgate. London, 2003.
J.Siegel, Desire and Excess, The Nineteenth-century Culture of Art, Princeton University Press,Princeton and Oxford, 2000.
J.V.Gete, Putovanje po Italiji, Prosveta, Beograd, 1962.
M.Fuko, Riječi i stvari, Arheologija humanističkih nauka, Nolit, Beograd, 1971.
T. DaCosta Kaufmann, Remarks on the Collection og RudolfII: The Kunstkammer as a Form of Representatio, u: Grasping The World, The Idea of the Museum, ed. by D.Preziosi, C.Farago, Ashgate. London, 2003. str. 526-537.