Kurs: Ekološka andragogija (dokt.)
U okviru predmeta: Ekološka andragogija
Predavači

dr Violeta Orlović Lovren, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Teorijski deo: Pojam i predmet ekološke andragogije. Teorijski modeli interakcije čoveka sa okruženjem. Prirodne, socijalne, kulturološke i psihološke dimenzije okruženja i učenje. Percepcija i potencijal prirodnog okruženja za učenje. Percepcija i potencijal lokalne sredine za učenje. Percepcija i potencijal radne sredine za učenje. Životno okruženje kao podsticaj i barijera za participaciju u obrazovanju. Obrazovanje u funkciji prevencije i upravljanja vanrednim situacijama. Održivi životni stilovi, učenje i obrazovanje odraslih. Praktični deo: Primena ekološke analize – andragoški aspekti. Izbor i analiza istraživačkog problema unutar ekološke andragogije. Priprema instrumenata za istraživanje. Priprema izveštaja o istraživanju. Prezentacija istraživačkih rezultata. Diskusija rezultata analize iz ugla ekološke andragogije.
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa konceptom ekološke andragogije, mogućnostima istraživanja i primene modela u prevazilaženju barijera i optimizaciji potencijala za učenje u životnom okruženju
Preduslovi za polaganje: U skladu sa uslovima za pohađanje doktorskih studija andragogije
Oblici nastave: Predavanja, prezentacija, istraživački projekat, grupna diskusija,individualne konsultacije
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Pojam i predmet ekološke andragogije
Ekološki pristup andragoškim pitanjima, pojmovna i terminološka razgraničenja
2. nedelja
predavanje - Teorijski modeli interakcije čoveka sa okruženjem
Pristupi ekološke psihologije, socijalne ekologije i ekologije učenja odraslih, predavanje, grupni rad, diskusija
3. nedelja
predavanje - Prirodne, socijalne, kulturološke i psihološke dimenzije okruženja i učenje
Integralni pristup sagledavanju karakteristika životnog konteksta i njihov značaj za participaciju u obrazovanju
4. nedelja
predavanje - Percepcija i potencijal prirodnog okruženja za učenje
Komponente odnosa prema prirodnom okruženju, procesi uzajamnog učenja, mogući podsticaji i barijere, resursi za učenje odraslih u prirodnom okruženju
5. nedelja
predavanje - Percepcija i potencijal lokalnog okruženja za učenje
Karakteristike lokalne sredine, moguće barijere za participaciju, učešće u životu lokalne zajednice kao izvor i podsticaj za učenje Participativni pristupi, akciono istraživanje i učenje Zajednice za učenje i učenje u zajednici
6. nedelja
predavanje - Percepcija i potencijal radne sredine za učenje
Karakteristike i doživljaj radnog okruženja kao konteksta za učenje, podsticaji i barijere za učenje u radnoj sredini, ekološka mreža znanja
7. nedelja
predavanje - Obrazovanje u funkciji prevencije i smanjenja rizika od nepogoda
Obrazovanje i učenje kao put ka rezilijentnosti zajednice Percepcija ranjivosti zajednice i mogućnosti jačanja kapaciteta za rezilijentnost Obrazovanje za smanjenje rizika od nepogoda - formalno, neformalno, informalno
8. nedelja
predavanje - Održivi životni stilovi i obrazovanje odraslih
Odgovoran odnos prema životnom okruženju, obnovljivim i neobnovljivim resursima i potencijalima lokalne sredine; klimatske promene i očuvanje životne sredine kao izvori učenja i aspekti proučavanja u okvirima ekološke andragogije; ekološka inteligencija i odgovornost kao izvor potreba za učenje i obrazovanje odraslih
9. nedelja
predavanje - Primena ekološke analize u andragoškim istraživanjima
Uvod u metodologiju istraživanja i analize problema životnog okruženja kao podsticaja ili barijere za učenje odraslih
10. nedelja
projekat - Izbor i analiza istraživačkog problema unutar ekološke andragogije
Izbor istraživačkog problema za individualne projekte studenata, individualne i grupne konsultacije
11. nedelja
predavanje - Priprema i realizacija istraživačkog projekta
Razvoj instrumenata i realizacija istraživanja, individualne konsultacije i prezentacija faznih izveštaja
12. nedelja
predavanje - Izveštavanje o istraživačkim projektima
Fazne konsultacije i izveštavanje o toku istraživanja doktoranta
13. nedelja
predavanje - Rekapitulacija
Diskusija pitanja i nalaza istraživanja; podsticaji za učenje odraslih i primena integralnog pristupa u analizi životnog konteksta za obrazovanje i učenje
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Belanger,P.(2003).Learning Environments and Environmental Education, in Clover,D,E. and Hill,L.H., (eds.),Environmental Adutl Education:Ecological Learning, Theory, and Practice for Soci-oenvironmental Change. San Francisko:Jossey Bass,pp.79-89.
Blewitt,J.(2006).The Ecology of Learning :sustainability,lifelong learning and everyday life. London:Earthscan.
Goleman,D.(2010). Ekološka inteligencija, Beograd:Geopoetika
Korać,Ž.(1978)Čovek i grad,Beograd:Glas
Opsta dopunska Literatura
Meadows, H.D.(2008). Thinking in Systems: A Primer, ed.by Dianna Wright, US: Sustainability Institute.
Orlović,V.(2005). Learning through participating – Local Community and Experts in Collaborative Planning of Tourism in Protected Areas,Lifelong Learning in the Balkans, International Conference