|
Kurs: Ekološka andragogija (dokt.) U okviru predmeta: Ekološka andragogija Predavači dr Violeta Orlović Lovren, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Teorijski deo: Pojam i predmet ekološke andragogije. Teorijski modeli interakcije čoveka sa okruženjem. Prirodne, socijalne, kulturološke i psihološke dimenzije okruženja i učenje. Percepcija i potencijal prirodnog okruženja za učenje. Percepcija i potencijal lokalne sredine za učenje. Percepcija i potencijal radne sredine za učenje. Životno okruženje kao podsticaj i barijera za participaciju u obrazovanju. Obrazovanje u funkciji prevencije i upravljanja vanrednim situacijama. Održivi životni stilovi, učenje i obrazovanje odraslih.
Praktični deo: Primena ekološke analize – andragoški aspekti. Izbor i analiza istraživačkog problema unutar ekološke andragogije. Priprema instrumenata za istraživanje. Priprema izveštaja o istraživanju. Prezentacija istraživačkih rezultata. Diskusija rezultata analize iz ugla ekološke andragogije.
Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje sa konceptom ekološke andragogije, mogućnostima istraživanja i primene modela u prevazilaženju barijera i optimizaciji potencijala za učenje u životnom okruženju Preduslovi za polaganje: U skladu sa uslovima za pohađanje doktorskih studija andragogije Oblici nastave:
Predavanja, prezentacija, istraživački projekat, grupna diskusija,individualne konsultacije Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Pojam i predmet ekološke andragogije Ekološki pristup andragoškim pitanjima, pojmovna i terminološka razgraničenja 2. nedelja predavanje - Teorijski modeli interakcije čoveka sa okruženjem Pristupi ekološke psihologije, socijalne ekologije i ekologije učenja odraslih, predavanje, grupni rad, diskusija 3. nedelja predavanje - Prirodne, socijalne, kulturološke i psihološke dimenzije okruženja i učenje Integralni pristup sagledavanju karakteristika životnog konteksta i njihov značaj za participaciju u obrazovanju 4. nedelja predavanje - Percepcija i potencijal prirodnog okruženja za učenje Komponente odnosa prema prirodnom okruženju, procesi uzajamnog učenja, mogući podsticaji i barijere, resursi za učenje odraslih u prirodnom okruženju 5. nedelja predavanje - Percepcija i potencijal lokalnog okruženja za učenje Karakteristike lokalne sredine, moguće barijere za participaciju, učešće u životu lokalne zajednice kao izvor i podsticaj za učenje
Participativni pristupi, akciono istraživanje i učenje
Zajednice za učenje i učenje u zajednici 6. nedelja predavanje - Percepcija i potencijal radne sredine za učenje Karakteristike i doživljaj radnog okruženja kao konteksta za učenje, podsticaji i barijere za učenje u radnoj sredini, ekološka mreža znanja
7. nedelja predavanje - Obrazovanje u funkciji prevencije i smanjenja rizika od nepogoda Obrazovanje i učenje kao put ka rezilijentnosti zajednice
Percepcija ranjivosti zajednice i mogućnosti jačanja kapaciteta za rezilijentnost
Obrazovanje za smanjenje rizika od nepogoda - formalno, neformalno, informalno 8. nedelja predavanje - Održivi životni stilovi i obrazovanje odraslih Odgovoran odnos prema životnom okruženju, obnovljivim i neobnovljivim resursima i potencijalima lokalne sredine; klimatske promene i očuvanje životne sredine kao izvori učenja i aspekti proučavanja u okvirima ekološke andragogije; ekološka inteligencija i odgovornost kao izvor potreba za učenje i obrazovanje odraslih 9. nedelja predavanje - Primena ekološke analize u andragoškim istraživanjima Uvod u metodologiju istraživanja i analize problema životnog okruženja kao podsticaja ili barijere za učenje odraslih 10. nedelja projekat - Izbor i analiza istraživačkog problema unutar ekološke andragogije Izbor istraživačkog problema za individualne projekte studenata, individualne i grupne konsultacije 11. nedelja predavanje - Priprema i realizacija istraživačkog projekta Razvoj instrumenata i realizacija istraživanja, individualne konsultacije i prezentacija faznih izveštaja 12. nedelja predavanje - Izveštavanje o istraživačkim projektima Fazne konsultacije i izveštavanje o toku istraživanja doktoranta 13. nedelja predavanje - Rekapitulacija Diskusija pitanja i nalaza istraživanja; podsticaji za učenje odraslih i primena integralnog pristupa u analizi životnog konteksta za obrazovanje i učenje
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Belanger,P.(2003).Learning Environments and Environmental Education, in Clover,D,E. and Hill,L.H., (eds.),Environmental Adutl Education:Ecological Learning, Theory, and Practice for Soci-oenvironmental Change. San Francisko:Jossey Bass,pp.79-89. Blewitt,J.(2006).The Ecology of Learning :sustainability,lifelong learning and everyday life. London:Earthscan. Goleman,D.(2010). Ekološka inteligencija, Beograd:Geopoetika Korać,Ž.(1978)Čovek i grad,Beograd:Glas Opsta dopunska Literatura Meadows, H.D.(2008). Thinking in Systems: A Primer, ed.by Dianna Wright, US: Sustainability Institute. Orlović,V.(2005). Learning through participating – Local Community and Experts in Collaborative Planning of Tourism in Protected Areas,Lifelong Learning in the Balkans, International Conference |