Kurs: Uvod u sociologiju muzike
U okviru predmeta: Uvod u sociologiju muzike
Predavači

dr Aleksandar Molnar, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 4.00
Sadržaj kursa: Kurs pruža uvid u osnovne probleme sociologije muzike i predstavlja temelj za kompleksnije bavljenje socijalnim odnosima koji se uspostavljaju u vezi sa proizvodnjom, izvodjenjem, stavljanjem u promet i slušanjem muzike.
Cilj izučavanja kursa: Cilj kursa je da studente podstakne na produbljenije proučavanje odnosa muzike i savremenog društva – posebno u Srbiji.
App.preduslovi_za_polaganje: Potrebno je elementarno poznavanje istorijata zapadne ozbiljne i zabavne muzike; muzička pismenost nije nužna. Nastava će se održavati u grupi od 10-30 studenata. Nastava se neće održavati ako se prijavi manje od 10 polaznika; ako se prijavi više od 30 polaznika, prvenstvo će imati: 1) studenti sociologije i 2) studenti diplomskih studija i 3) studenti sa najvišom prosečnom ocenom u momentu započinjanja nastave.
Oblici nastave: 12 x 3 časa predavanja
Obaveze studenata: Studenti su dužni da redovno pohađaju nastavu (mogu se tolerisati samo dva opravdana izostanka), da napišu, izlože i odbrane seminarski rad, da se pripremaju i da aktivno učestvuju u diskusijama na seminarskoj nastavi.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Student za aktivnosti na predmetu dobija bodove na sledeći način: (a) 1-20 bodova – aktivnost na času (b) 1-30 bodova – pisanje i odbrana seminarskog rada (v) 1-20 bodova – esej (g) 1-30 bodova – pismeni ispit Student ne može pristupiti ispitu (g) ako tokom semestra ne prikupi barem 38 bodova, i to 11 bodova za aktivnost (a), 16 bodova za aktivnost (b) i 11 bodova za aktivnost (v).
Plan kursa:
1. nedelja
seminar - Uvod
Utvrđivanje spiska studenata koji pohađaju predmet. U slučaju selekcije svaki student mora saopštiti svoju studijsku grupu, godinu studiranja i prosečnu ocenu u dotadašnjem toku studiranja. Dogovor o radu na seminarskoj nastavi. Svaki student saopštava nastavniku već pripremljen predlog za izradu seminarskog rada, koji mora biti povezan sa nekom od 12 tematskih celina u okviru predmeta. Usvajanje spiska seminarskih radova.
Literatura: Dejan Despić: Teorija muzike, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 1997, str. 11-18
2. nedelja
seminar - Sociološki pristup muzici
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Hans Egebreht i Karl Dalhaus: “Sadržaj muzike”, Muzički talas, br. 30-31/2002, str. 62-67; Dahlhaus, Carl: “Muzičko umetničko delo kao predmet sociologije”, Zvuk, br. 2/1974, str. 19-28
3. nedelja
seminar - Komunikativnost muzičkog sadržaja
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Kneif, Tibor: “Što je to semiotika glazbe. Kritički pregled”, Zvuk, br. 4/1974, str. 33-38; Kneif, Tibor: “Još jedanput o ‘značenju’ u glazbi”, br. 4/1974, str. 39-43; Kneif, Tibor: “Neki nekomunikacijski aspekti u glazbi”, Zvuk, br. 4/1974, str. 47-53; Nattiez, Jean-Jacques: “O odnosima sociologije i semiologije muzike”, Zvuk, br. 4/1974, str. 54-63
4. nedelja
seminar - Dejstvo muzike
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Žilber Ruže: Muzika i trans. Nacrt jedne opšte teorije odnosa muzike i opsednutosti, Sremski Karlovci i Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića 1994, str. 84-102 i 128-152
5. nedelja
seminar - Muzika i društvena reprezentacija
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Mit, ideologija i misterija u tetralogiji Riharda Vagnera, Beograd: Zavod za udženike i nastavna sredstva, 2004, str. 267-303
6. nedelja
seminar - Muzika i društvene grupe
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Beant, Paul: “Muzika masa, manjina i perifernih grupa”, Zvuk, br. 2/1974, str. 123-131; Dahlhaus, Carl: Nineteenth-Century Music, Berkeley, Los Angeles i London: University of California Press 1989, str. 41-51
7. nedelja
- - Pisanje eseja
Esej se piše na zadatu temu, koja studentima neće biti poznata pre početka časa. Ponavljanje pisanja eseja nije moguće. Ocene eseja saopštavaju se na 8. času.
8. nedelja
seminar - Muzika i rod
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Kallberg, Jeffrey: “The Harmony of the Tea Table: gender and ideology in the piano nocturne”, Representations, 39, br. 1/1992: 102-133; Dragana Jeremić-Molnar: “Muzički prilog modernizaciji: klavir i građanstvo u Srbiji 19. veka”, Sociologija, god. 43, br. 2/2001, str. 153-170
9. nedelja
seminar - Savremena i istorijska muzika
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Karl Dalhaus: “Devetnaesti vek danas”, Treći program Radio Beograda, god. 2, br. 4, str. 417-427
10. nedelja
seminar - Muzika i tržište
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Žak Atali: Buka. Ogled o ekonomiji muzike, Beograd, Vuk Karadžić 1983, str. 76-122
11. nedelja
seminar - Muzika i tehnologija
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Žak Atali: Buka. Ogled o ekonomiji muzike, Beograd, Vuk Karadžić 1983, str. 123-163
12. nedelja
predavanje - Muzika i ideologija
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Teodor Adorno: “O fetišu u muzici i regresiji slušanja”, u: Đorđević, Mira (ur.): Aspekti radija, Sarajevo: Svjetlost 1978, str. 114-148
13. nedelja
seminar - Novokomponovana “narodna muzika” Srbije: turbofolk
Seminarski radovi po izboru studenata.
Literatura: Radmila Petrović: “Narodna muzika istočne Jugoslavije – proces akulturacije”, Zvuk, 2/1974, str. 155-160; Milena Dragićević-Šešić: Neofolk kultura, Sremski Karlovci i Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića 1994, str. 29-61
14. nedelja
- - Priprema za ispit
Pripreme se obavljaju u individualnoj formi u kabinetu 381 u terminu predviđenom za konsultacije i u terminu nakon njega.
15. nedelja
- - Ispit
Ispit se polaže pismeno.