Kurs: Uvod u sociologiju obrazovanja (osn.) U okviru predmeta: Uvod u sociologiju obrazovanja Predavači dr Isidora Jarić, redovni profesor obavezni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: U ovom kursu se ne teži sveobuhvatnom istoriografskom prikazu razvoja sociologije obrazovanja kao nauke, već je pažnja poklonjena pre svega:(a)analizi najznačajnijih teorijskih i metodoloških paradigmi kroz koje sociolozi promišljaju fenomen obrazovanja unutar sociološke tradicije i savremenih socioloških tokova. (b)ispitivanju nekoliko najznačajnijih teorijskih tema i problema kojima se bavi savremena sociologija obrazovanja i (c)raspoznavanju njihovog teorijskog i metodološkog uticaja na druge sociološke poddiscipline i, manje ili više srodne, socijalne nauke. Cilj izučavanja kursa: Cilj kursa je da studenti sociologije steknu uvid u disciplinski pogled sociologije na temu obrazovanja. Preduslovi za polaganje: Za pohađanje kursa potrebno je da je student već uspošno savladao nekoliko obaveznih socioloških kurseva, pre svega opšteteorijskih i istorijskih, sposobnost služenja stranim jezikom i računarom. Oblici nastave:
Jedan semestar, 15X2 časa predavanja, 15X2 časa vežbi. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - 1. Upoznavanje sa planom i programom 2. nedelja predavanje - 2. Društveni i istorijski kontekst u kome se odvija obrazovanje 3. nedelja predavanje - 3. Šta je predmet sociologije obrazovanja? 4. nedelja predavanje - 4. Glavne teorijske paradigme u sociologiji obrazovanje 4. Glavne teorijske paradigme u sociologiji obrazovanje
a) Funkcionalizam
b) Marksizam
5. nedelja predavanje - 4. Glavne teorijske paradigme u sociologiji obrazovanje 5. Glavne teorijske paradigme u sociologiji obrazovanje (IV i V čas)
c) Interakcionizam
d) Nova sociologija obrazovanje
6. nedelja predavanje - 5. Sociologija obrazovanja i njen razvoj u Srbiji 7. nedelja predavanje - 6. Obrazovanje i društveno-politički kontekst 8. nedelja predavanje - Obrazovanje i društvene nejednakosti Obrazovanje i socijalna stratifikacija 9. nedelja predavanje - Obrazovanje i društvene nejednakosti Obrazovanje i rod 10. nedelja predavanje - Školski kontekst, kurikulum, udžbenici, nastavnici 11. nedelja predavanje - Reforme u obrazovanje ili Šta je neophodno reformisati? Reforma obrazovnog sistema 12. nedelja predavanje - Reforme u obrazovanje ili Šta je neophodno reformisati? Srednja škola 13. nedelja predavanje - Reforme u obrazovanje ili Šta je neophodno reformisati? Visoko obrazovanje: Prebolonjski univerzitet 14. nedelja predavanje - Reforme u obrazovanje ili Šta je neophodno reformisati? Visoko obrazovanje: Bolonjski univerzitet
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Apple M. W. (2012): “O analizi hegemonije”, u Apple, Ideologija i kurikulum, Beograd: Fabrika knjiga, str.50-94. Bernstajn B. (2012): “Klasa i pedagogije: vidljive i nevidljive”, u Reč: Časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, broj 82/2012, str. 123-152. Burdije P. i Paseron Ž.-K. (2012): “Reprodukcija u obrazovanje, društvu i kulturi”, u Reč: Časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, broj 82/2012, str. 67-122 Filipović M. (2013): “Bipolarnost školskih mreža”, u Filipović M., Škola i društvene nejednakosti, Beograd: Hesperia.edu, str. 63-122. Gevirc Š. i Krib A. (2012): “Razumevanje obrazovanja: uloga sociologije”, u Gevirc Š. i Krib A., Razumevanje obrazovanje: Sociološka perspektiva, Beograd: Fabrika knjiga, str.19-54 Jarić I. (2010): Bolonjska reforma visokog školstva u Srbiji: Problemi, dileme, očekivanja i strahovi nastavnog osoblja na Beogradskom univerzitetu, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i IP “Filip Višnjić” a.d. Jarić I. i Vukasović M., (2009): „Faktori slabe efikasnosti studiranja u uslovima bolonjske transformacije visokog školstva u Srbiji“, Filozofija i društvo, broj 2/2009, str. 119-151. Liessmann K.P (2008): Teorija neobrazovanosti: Zablude društva znanja, Zagreb: Jasenski i Turk, str.63-74 i 89-106. Flere S., Obrazovanje za sve? (R/KDA) Opsta dopunska Literatura Georgievski P., Vojin Milić i proučavanje obrazovanja kao kanala društvene pokretljivosti (R/ČDA) Georgievski P., Kulturna funkcija nastavnog programa (R/ČDA) Jarić I., Začarani krug predstava o muškom i ženskom (R/ČPN) Jarić I., Škola (R/ČPN) Markov S., Jedan pogled na Milićevo proučavanje obrazovanja (R/ČDA) Miladinović S., Obrasci formiranja i reprodukcije vladajućih elita u bivšoj Jugoslaviji II: Kanali vertikalne pokretljivosti-obrazovanje i politička aktivnost (R/ČDA) Milić A., Ideja vaspitanja i istorijska stvarnost porodice (R/ČDA) |