Kurs: Uvod u sociologiju muzike (osn.) U okviru predmeta: Uvod u sociologiju muzike Predavači dr Aleksandar Molnar, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Kurs pruža uvid u osnovne probleme sociologije muzike i predstavlja temelj za kompleksnije bavljenje socijalnim odnosima koji se uspostavljaju u vezi sa proizvodnjom, izvođenjem, stavljanjem u promet i slušanjem muzike. Cilj izučavanja kursa: Cilj kursa je da studente podstakne na produbljenije proučavanje odnosa muzike i savremenog društva – posebno u Srbiji. App.preduslovi_za_polaganje: Potrebno je elementarno poznavanje istorijata zapadne ozbiljne i zabavne muzike. Prednost u pohađanju kursa (ako se prijavi preveliki broj) imaće studenti sociologije, kao i studenti sa boljim prosekom. Oblici nastave:
15 x 4 časa predavanja Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvod Utvrđivanje spiska studenata koji pohađaju predmet. Dogovor o radu. Predstavljanje materije koja će se u okviru kursa predavati. 2. nedelja predavanje - Moderna elitna muzika Osvrt na razdvajanje elitne od popularne muzike u modernoj epiohi (od kraja 18. veka). Pregled glavnih tokova moderne elitne muzike u 19. i 20. veku. 3. nedelja predavanje - Moderna popularna muzika Pregled glavnih tokova u popularnoj muzici 20. veka, sa težištem na muziku u SAD. 4. nedelja predavanje - Estetika muzike i sociologija muzike Osvrt na utemeljenost sociološkomuzičkih teorija u estetičkim teorijama, i to, pre svega, u prosvetiteljskoj, romantičarskoj i avangardističkoj teoriji. 5. nedelja predavanje - Sociološkomuzička teorija Maksa Vebera Veberova teorija racionalizacije i njena primena na muziku. 6. nedelja predavanje - Sociološkomuzička teorija Alfreda Šica Šicova teorija realnosti (i omeđenih oblasti značenja) i njena primena na muziku. 7. nedelja predavanje - Sociološkomuzička teorija Teodora Adorna Adornova kritička teorija i njena primena na muziku. 8. nedelja - - Pisanje eseja Esej se piše na zadatu temu, koja studentima neće biti poznata pre početka časa. Ocene eseja saopštavaju se na 9. času. 9. nedelja predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo društvene reprezantacije Posredna i neposredna društvena reprezentacija: misterija i himna. 10. nedelja predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo konstruisanja realnosti Mogućnosti uporebe idealizatorskog potencijala muzike u svrhe konstruisanja realnosti. 11. nedelja predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo socijalizacije Muzika kao sredstvo socijalizacije i socijalizacija za odgovarajuće muzičke (pod)kulture, zajednice ili scene. 12. nedelja predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: rok muzika Rok muzika, ideologija i politika. 13. nedelja predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: turbo-folk Turbo-folk, ideologija i politika. 14. nedelja - - Priprema za ispit Teme po izboru studenata. Dodatni rok za pisanje eseja 15. nedelja - - Ispit Ispit se polaže pismeno.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Alfred Šic: “O višestrukim stvarnostima”, u Spasić, Ivana (ur.): Interpretativna sociologija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Carl Dahlhaus: “Muzičko umetničko delo kao predmet sociologije”, Zvuk, br. 2/1974, str. 19–28. Carl Dahlhaus: Glazba 19. stoljeća, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo 2007, str. 107–114; Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Nestajanje uzvišenog i ovladavanje avangardnog u muzici moderne epohe, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i Filip Višnj Dragana Jeremić-Molnar: Rihard Vagner: Konstruktor ‘istinske’ realnosti, Beograd: Fabrika knjiga 2007, str. 48–62 i 161–179 Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 115–137 Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 137–175 Teodor Adorno: “O fetišu u muzici i regresiji slušanja”, u: Đorđević, Mira (ur.): Aspekti radija, Sarajevo: Svjetlost 1978, str. 114–148. |