Kurs: Uvod u sociologiju muzike (osn.)
U okviru predmeta: Uvod u sociologiju muzike
Predavači

dr Aleksandar Molnar, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: Kurs pruža uvid u osnovne probleme sociologije muzike i predstavlja temelj za kompleksnije bavljenje socijalnim odnosima koji se uspostavljaju u vezi sa proizvodnjom, izvođenjem, stavljanjem u promet i slušanjem muzike.
Cilj izučavanja kursa: Cilj kursa je da studente podstakne na produbljenije proučavanje odnosa muzike i savremenog društva – posebno u Srbiji.
App.preduslovi_za_polaganje: Potrebno je elementarno poznavanje istorijata zapadne ozbiljne i zabavne muzike. Prednost u pohađanju kursa (ako se prijavi preveliki broj) imaće studenti sociologije, kao i studenti sa boljim prosekom.
Oblici nastave: 12 x 3 časa predavanja
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvod
Utvrđivanje spiska studenata koji pohađaju predmet. Dogovor o radu. Predstavljanje materije koja će se u okviru kursa predavati.
2. nedelja
predavanje - Moderna elitna muzika
Osvrt na razdvajanje elitne od popularne muzike u modernoj epiohi (od kraja 18. veka). Pregled glavnih tokova moderne elitne muzike u 19. i 20. veku.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Nestajanje uzvišenog i ovladavanje avangardnog u muzici moderne epohe, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i Filip Višnjić 2009, knjiga 1, str. 9– 11 i knjiga 2, str. 39–72.
3. nedelja
predavanje - Moderna popularna muzika
Pregled glavnih tokova u popularnoj muzici 20. veka, sa težištem na muziku u SAD.
Literatura: Leroa Džouns: Narod bluza, Crnačka muzika u beloj Americi, Beograd: Utopija, 2008, str. 54-387;
3. nedelja
predavanje - Moderna popularna muzika
Pregled glavnih tokova u popularnoj muzici 20. veka, sa težištem na muziku u SAD.
Literatura: Sajmon Frit: Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987, str. 226-245:
3. nedelja
predavanje - Moderna popularna muzika
Pregled glavnih tokova u popularnoj muzici 20. veka, sa težištem na muziku u SAD.
Literatura: Steven Feld: “Od šizofonije do šizmogeneze: ‘World-Music’ i ‘World-Beat’ kao diskursi i prakse komodifikacije”, Reč, br. 65.11/2001, str. 363-387
4. nedelja
predavanje - Estetika muzike i sociologija muzike
Osvrt na utemeljenost sociološkomuzičkih teorija u estetičkim teorijama, i to, pre svega, u prosvetiteljskoj, romantičarskoj i avangardističkoj teoriji.
Literatura: Carl Dahlhaus: “Muzičko umetničko delo kao predmet sociologije”, Zvuk, br. 2/1974, str. 19–28.
5. nedelja
predavanje - Sociološkomuzička teorija Maksa Vebera
Veberova teorija racionalizacije i njena primena na muziku.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Nestajanje uzvišenog i ovladavanje avangardnog u muzici moderne epohe, Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju i Filip Višnjić 2009, knjiga 1, str. 154–171.
6. nedelja
predavanje - Sociološkomuzička teorija Alfreda Šica
Šicova teorija realnosti (i omeđenih oblasti značenja) i njena primena na muziku.
Literatura: Alfred Šic: “O višestrukim stvarnostima”, u Spasić, Ivana (ur.): Interpretativna sociologija, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
7. nedelja
predavanje - Sociološkomuzička teorija Teodora Adorna
Adornova kritička teorija i njena primena na muziku.
Literatura: Teodor Adorno: “O fetišu u muzici i regresiji slušanja”, u: Đorđević, Mira (ur.): Aspekti radija, Sarajevo: Svjetlost 1978, str. 114–148.
8. nedelja
- - Pisanje eseja
Esej se piše na zadatu temu, koja studentima neće biti poznata pre početka časa. Ocene eseja saopštavaju se na 9. času.
9. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo društvene reprezantacije
Posredna i neposredna društvena reprezentacija: misterija i himna.
Literatura: Carl Dahlhaus: Glazba 19. stoljeća, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo 2007, str. 107–114;
9. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo društvene reprezantacije
Posredna i neposredna društvena reprezentacija: misterija i himna.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar i Aleksandar Molnar: Mit, ideologija i misterija u tetralogiji Riharda Vagnera, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sred-stva, 2004, str. 267–303;
10. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo konstruisanja realnosti
Mogućnosti uporebe idealizatorskog potencijala muzike u svrhe konstruisanja realnosti.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar: Rihard Vagner: Konstruktor ‘istinske’ realnosti, Beograd: Fabrika knjiga 2007, str. 209–270;
10. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo konstruisanja realnosti
Mogućnosti uporebe idealizatorskog potencijala muzike u svrhe konstruisanja realnosti.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar: Rihard Vagner: Konstruktor ‘istinske’ realnosti, Beograd: Fabrika knjiga 2007, str. 48–62 i 161–179
11. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo socijalizacije
Muzika kao sredstvo socijalizacije i socijalizacija za odgovarajuće muzičke (pod)kulture, zajednice ili scene.
Literatura: Dragana Jeremić-Molnar: “Muzički prilog modernizaciji: klavir i građanstvo u Srbiji 19. veka”, Sociologija, god. 43, br. 2/2001, str. 153–170;
11. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo socijalizacije
Muzika kao sredstvo socijalizacije i socijalizacija za odgovarajuće muzičke (pod)kulture, zajednice ili scene.
Literatura: Sajmon Frit: Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987, str. 21–31 i 44–74
11. nedelja
predavanje - Osnovni sociološkomuzički problemi: muzika kao sredstvo socijalizacije
Muzika kao sredstvo socijalizacije i socijalizacija za odgovarajuće muzičke (pod)kulture, zajednice ili scene.
Literatura: Sajmon Frit: Sociologija roka, Beograd: IIC i CIDID, 1987, str. 21–37, 81–88 i 224–225.
12. nedelja
predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: rok muzika
Rok muzika, ideologija i politika.
Literatura: Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 115–137
12. nedelja
predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: rok muzika
Rok muzika, ideologija i politika.
Literatura: Ivana Vuksanović: “Popularna muzika”, u: Istorija srpske muzike. Srpska muzika i evropsko muzičko nasleđe, Beograd: Zavod za udžbenike, 2007, str. 581–600;
12. nedelja
predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: rok muzika
Rok muzika, ideologija i politika.
Literatura: Ivana Vuksanović: “Rok muzika i mučki spot: slučaj Ramba Amadeusa”, u: Mikić, Vesna i Marković, Tatjana (ur.): Muzika i mediji, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2004, str. 74–80.
13. nedelja
predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: turbo-folk
Turbo-folk, ideologija i politika.
Literatura: Erik Gordi: Kultura vlasti u Srbiji. Nacionalizam i razaranje alternativa, Beograd, B92, 2001, str. 137–175
13. nedelja
predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: turbo-folk
Turbo-folk, ideologija i politika.
Literatura: Iva Nenić: “Politka turbo-folka”, Sveske, br. 77/2005, str. 89–99
13. nedelja
predavanje - Popularna muzika u Srbiji na prelasku iz 20. u 21. vek: turbo-folk
Turbo-folk, ideologija i politika.
Literatura: Milena Dragičević-Šešić: Neofolk kultura. Publika i njene zvezde, Sremski Karlovci i Novi Sad, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 1994, str. 183–207;
14. nedelja
- - Priprema za ispit
Teme po izboru studenata. Dodatni rok za pisanje eseja
15. nedelja
- - Ispit
Ispit se polaže pismeno.