Kurs: Sociologija masovne kulture (osn.) U okviru predmeta: Sociologija masovne kulture Predavači dr Đokica Jovanović, redovni profesor u penziji dr Nemanja Zvijer, docent izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Jedan od konstitutivnih elemenata savremenih društava je masovna kultura. Nastanak industrijskog, i sa njim, masovnog društva je uslov pojave masovne kulture. Kursom će biti elaborirani sledeći fanomeni «kulturna industrija», «industrija svesti» i konstrukcija masovnog ukusa; medijska kultura; postmoderna kultura; funkcionalizacija masovne kulture prema ideološkom interesu; demokratski karakter vs. antidemokratski karakter masovne kulture; globalna komunikacija; homogenizacija kulturnih vrednosti; pobuna protiv «vesternizacije» kulture (protiv modela poznatog kao «American way of life»); fenomen retradicionalizacije u polju masovne kulture; oblici trivijalne kulture. “Upotrebna vrednost” masovne kulture.
Prezentacija aplikativnog materijala. Analiza posebnih sadržaja masovne kulture (medijski programi, estrada, film, strip, muzika...).
Cilj izučavanja kursa: Ispitati prirodu kategorija masovne kulture: relacija: savremeno društvo – masovna kultura; način funkcionisanja; teorijske koncepcije; rezultati istraživanja; masovna kultura – globalni fenomen; masovna kultura na posebnom nivou (posebno u Srbiji) App.preduslovi_za_polaganje: Položen ispit iz Sociologije kulture. Oblici nastave:
Predavanja, seminarske vežbe, pisanje i saopštavanje seminarskih radova. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Savremeno društvo i kultura Naučno-tehnička revolucija i kultura. Novi vek i kultura. Čovek kao subjekt. Razaranje / stvaranje dogmi. 2. nedelja predavanje - Teorije o masovnoj kulturi Maršal Makluan, Edgar Moren, Abraham Mol, Antonjina Kloskovska, Žan Bodrijar, Pjer Burdije. 3. nedelja predavanje - Masovno društvo Nastanak masovnog društva. Industrijska revolucija. "Doba kada su ovce pojele ljude". Migracija: selo - grad. 4. nedelja predavanje - Masovna kultura Kulturna industrija, industrija svesti i proizvodnja masovnog ukusa. Masovni mediji kao osnova masovne kulture. Narodna, masovna i elitna kultura Ujednačavanje (homogenizacija) masovne kulture Kultura i tržište. 5. nedelja predavanje - Sociologija masovnih komunikacija Štampa, film, radio, televizija, nosioci zvuka i slike, internet i njihova komunikacijska moć. Pošiljalac i primalac: da li je moguća interakcija? Sadržaj masovnih komunikacija: “imperativ” masovnog ukusa” ili “imperativ” centara industrije masovne kulture? 6. nedelja predavanje - Masovni mediji Društvena uloga masovnih medija: informisanje, interpretacija, povezivanje, socijalizacija, zabava; upotreba masovnih medija i uticaj na pojedinca: obrazovni uticaj na stavove i mnenje, na ponašanje; disfunkcije i zloupotrebe. 7. nedelja predavanje - Masovna kultura i ideologija Proizvodja ideologije. Ideološka funkcionalizacija masovne kulture. Ideologija masovne kulture. Demoktratski potencijal masovne kulture. Populistički karakter masovne kulture. Modeli društvene moći i pozicija masovnih medija u njima. Komunikacija i manipulacija. 8. nedelja predavanje - Trivijalna kultura Sociologija kiča. Društvena uslovljenost kiča Karakter kiča. Relacija: kultura – kič Trivijalna literatura. Potrošačka kultura. Masovni mediji i kič. Kič i šund. Produkcija i recepcija kiča. Gadžet i kemp. Politika i kič. Religija i kič. Turistički kic. Moda i kič. Kič kao “kulturni” normativ svakodnevice. Vrednosti i kič. 9. nedelja predavanje - (Pseudo)Retradicionalizacija Moda “tradicionalne kulture” (pr.: fenomen “world music”). Remitologizacija. Apoteoza tradicije (slučaj: Srbija). Klerikalizam u masovnoj kulturi. Da li je moguć “povratak ka izvorištu duhovnosti”? 10. nedelja predavanje - Stil života i masovna kultura Stil života i društvena struktura. Rasprave o životnim stilovima. Kvalitet života. Životni standard. Dokolica. Da li je moguća tipologija životnih stilova 11. nedelja predavanje - Javno mnenje Javno mnenje: razvoj pojma. Savremene teorije javnog mnenja. Javno mnenje kao komunikološki pojam. Javno mnenje kao predmet empirijskih istraživanja Konstituisanje javnosti. Da li je moguća javnost kao faktor transformacije politike moći ka politici odgovornosti? Javnost i konsenzus o društvenim vrednostima. Mediji: pretpostavka javnosti ili “mrvljenje” javnosti. 12. nedelja predavanje - Masovna kultura i umetnost Da li je moguće definisati granicu između masovne kulture i umetnosti? Umetničko u masovnoj kulturi i trivijalno u umetnosti 13. nedelja predavanje - “Globalno selo” i masovne komunikacije Svet u obruču komunikacijske mreže. Elektronska međuzavisnost. “Sve se zna i ništa ne se ne zna”. Informacija kao moć. Politički i finansijski (ideološki) monopol nad informacijom. “Sedma sila” od “Afere Drajfus” do servilnosti. Univerzalni jezik masovnih komunikacija. “Vesternizacija” i otpori. 14. nedelja predavanje - Kulturni modeli Potkultura. Kontrakultura. Alternativna kultura. Dominantna kultura. 15. nedelja predavanje - Postmoderna Postmoderna kultura prema predmodernoj i modernoj. Označitelj i “stvarnost”. Dekonstrukcija. Razgradnja legitimiteta “velikih tema”. Čovek kao narcis. Potrebe “sada i odmah”.
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Antonjina Kloskovska, Masovna kultura, Matica srpska, Novi Sad, 1985. Džon Kin, Mediji i demokratija, Filip Višnjić, Beograd, 1995. Edmund Lič, Kultura i komunikacija, XX vek, Beograd, 2002. Ludvig Gic, Fenomenologija kiča, XX vek, Beograd, 1979. Luj Dolo, Individualna i masovna kultura, Klio, Beograd, 2000. Maršal Makluan, Poznavanje opštila – čovekovih prožetaka , Prosveta, Beograd, 1971. Suzan Bak-Mors, Svet snova i katastrofa, Beogradski krug, Beograd, 2005. Fransis Bal, Moć Medija, Klio, Beograd, 1997. |