Силабуси

Курс: Основе клиничке процене
У оквиру предмета: Основе клиничке процене
Предавачи

др Велимир Поповић, доцент у пензији

др Снежана Светозаревић, доцент

др Тамара Џамоња Игњатовић, редовни професор

др Ивана Перуничић Младеновић , доцент

обавезни курс
Број бодова: 4.00
Садржај курса: 1. Предмет, особености и задаци клиничке/психолошке процене, 2. Клинички метод и начела клиничке/ психолошке процене, 3. Историјат и будућност клиничке процене, 4. Улога клиничара-процењивача и процена клиничара, 5. Циљеви клиничке/ психолошке процене, 6. Одређење карактера психолошких података, 7. Процес и мене клиничке/ психолошке процене, 8. Циљеви клиничке/ психолошке процене, 9. Контекст клиничке процене и етичка питања процене, 10. Парадигме у клиничкој процени, 11. Облици процене, 12. Прикупљање и интеграција података, 13. Клиничко суђење, 14. Саопштавање резултата процене и писање Психолошких налаза и мишљења, 15. Клиничка/психолошка процена и планирање третмана, 16. Критичко преиспитивање.
Циљ изучавања курса: • Стицање знања о предмету, развоју, задацима, циљевима клиничке/ процене, • Упознавање студената са могућим одређењима идентитета предмета: психодијагностика или клиничка/психолошка процена; одређивање идентитета клиничара, • Повлачење границе између клиничке процене и процене личности, али и преиспитивање постојања такве међе, • Упознавање са дометима, изазовима, недостацима и ограничењима примене клиничке процене у различитим условима и пољима делања (психијатријске, здравствене, образовне, васпитне установе, судство и васпитно-поправне установе, организације и сл.) • Упознавање са онтолошким и епистемолошким претпоставкама на којима почива поступак процене, • Одређења субјекта процене, • Упућивање студената у различите парадигме у процени, њихово поређење, преиспитивање и критичка процена, • Упознавање са основним професионалним и етичким питањима поступка процене; прорада етичких дилема на вежбама кроз «решавање» имагинарних проблема, • Подстицање студената да сами прорађују и истражују специфичка питања у области клиничке процене путем читања релевантне литературе али и израдом истраживачких пројеката или теоријским разматрањем одређених тема, • Упознавање студената са основама клиничког суђења и интеграцијом прикупљених података, • Припрема студената за Курс: Методе клиничке процене.
Предуслови за полагање: За похађање Курса из Основа клиничке процене потребно је да је студент претходно положио испит из предмета Психологија личности.
Облици наставе: 1. Предавања Облик рада: предавања уз коришћење графоскопа, видео опреме и LCD пројектора. Број часова: 2 часа недељно х 13 недеља= 26 часа 2. Вежбе: Облици рада: А. Вежбе, у већим групама (по 25-30 студената), које држе наставник или асистент. Рад у групама прати теме са предавања, и током њих се демонстрира примењивост клиничког метода процене колико навођењем примера из праксе толико и «одигравањем» разноликих, типичних ситуација са којима се клиничари у пракси срећу. Кад год је могуће доводити колеге из праксе који са студентима деле своје искуство, дилеме, специфичности контекста у којима раде и сл. Б. Вежбе, у мањим групама (по 5-10 студената), које држе наставник, асистент или демонстратори. Обрада специфичних, конкретних-практичких питања која се тичу процеса и мена процене, посета разним релевантним установама. Анализа студенских истраживања, дискусија о њиховим теоријским есејима из области процене.
Обавезе студената: Обавезно је похађање и учествовање на вежбама. Највише два изостанка са вежби су дозвољена. Током семестра студент је још у обавези да припреми једну тему коју ће изложити: а. у виду есеја који мора бити урађен и предат предавачу најмање две недеље пре завршетка семестра, или б. у облику рада који ће усмено изложити током вежби пред предавачем и осталим студентима. Обавезе: часова • Похађање наставе................................................52 • Припрема за наставу...........................................52 • Обавеза за вежбе.................................................10 • Припрема за писмени испит..............................58 Укупно: 120
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Писмени испит: Испит се полаже писменим путем, у виду теста знања из области датог Курса који је био претходно «покривен» предавањима и вежбама. ПРОПРОЦИЈА 16%: 84%
План курса:
1. недеља
предавање - ПРЕДМЕТ КЛИНИЧКЕ ПРОЦЕНЕ
Предмет клиничке процене; Индивидуални случај и индивидуализација поступка; Циљеви клиничке процене; Историјат и будућност клиничке процене.
Литература: Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља) Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља)
1. недеља
вежбе - Предмет клиничке процене
/
2. недеља
предавање - Клиничка процена или психодијагностика?
Улога клиничара ( клиничар-актуариста наспрам клиничара-експерта за људско понашање); Да ли су клиничка процена и психодијагностика синонимни, противречни, преклапајући или непомирљиви појмови; Уже и шире одређење клничке процене; Однос клиничке процене и процене личности; Историјат и будућност клиничке процене, Преиспитивање улоге и идентитета клиничара.
Литература: Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља) Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља)
2. недеља
вежбе - Клиничка процена или психодијагностика?
/
3. недеља
предавање - ЗАДАЦИ КЛИНИЧКЕ ПРОЦЕНЕ
А. Дијагностичка класификација ( опис класификаторних система DSM-IV TR и ICD-10, начела дијагностичке класификације, објективност класификационе дијагностике, проблем и критика дијагностиковања) Б. Опис ( разумевање и опис личности као циљ научно утемељеног поступка процене, дескриптивни наспрам димензионалног приступа) В. ПРЕДВИЂАЊЕ ( статистичко наспрам клиничког предвиђања, опграничења предикције, предикција или антиципација будућег понашања, улога испитаника у конструсању предиктивних судова, патиципативно предвиђање)
Литература: Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља) Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља)
3. недеља
вежбе - Задаци клиничке процене
/
4. недеља
предавање - КЛИНИЧКИ МЕТОД И НАЧЕЛА КЛИНИЧКОГ
А. Скупина као оквир, Б. Начело мултидимензионалности В. Технике широког опсега Г. Отвореност психодијагностичког агрегата/ батерије; Дијагностичка студија случаја (одређења, циљеви, предности и ограничења); Одређивање карактера психолошких података (узорци, корелати или знаци).
Литература: Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља) Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља)
4. недеља
вежбе - Клинички метод и начела клиничког метода
/
5. недеља
предавање - ПРОЦЕС И МЕНЕ КЛИНИЧКЕ ПРОЦЕНЕ
Ницелов модел клиничког процеса процене; Модел Петерсона и Собела Модел Малонија и Ворда
Литература: 1. Nietzel, M.T et al. (1998) Introduction to Clinical Assessment. Upper Saddle River, Prentice Hall. (одабрана поглавља)/ Nietzel, M.T. I saradnici Uvod u kliničku psihologiju. Slap, Zagreb. (odabrana poglavlja) 2. Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља)
5. недеља
вежбе - Процес и мене клиничке процене
/
6. недеља
предавање - ПАРАДИГМЕ У КЛИНИЧКОЈ ПРОЦЕНИ
I Онтолошке и епистемолошке основе клиничке процене ( Хершов модел, одређења А. Андроников, Б. Смитово схватање разврставања парадигми у клиничкој процени) II А. Психодинамска традиција, Б. Бихејвиорална/ когнитивнобихејвиорална анализа, В. Феноменологија у поступку процене, Г. Конструктивистичка процена.
Литература: 1. Nietzel, M.T et al. (1998) Introduction to Clinical Assessment. Upper Saddle River, Prentice Hall. (одабрана поглавља)/ Nietzel, M.T. I saradnici Uvod u kliničku psihologiju. Slap, Zagreb. (odabrana poglavlja) 2. Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља)
6. недеља
вежбе - Прадигме у клиничкој процени
/
7. недеља
предавање - ОБЛИЦИ ПРОЦЕНЕ
( процена психолошких поремећаја, форензичка процена, неуропсихолошка, развојна, психотерапијска процена, организацијска, процена у здравственим установама, процена у школству, мултикултуролошка процена...) На предавања и вежбе долазе колеге експерти за дате облике процене и упућују студенте у основе и особености свога рада.
Литература: 1. Nietzel, M.T et al. (1998) Introduction to Clinical Assessment. Upper Saddle River, Prentice Hall. (одабрана поглавља)/ Nietzel, M.T. I saradnici Uvod u kliničku psihologiju. Slap, Zagreb. (odabrana poglavlja) 2. Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља)
7. недеља
вежбе - Облици процене
/
8. недеља
предавање - ОБЛИЦИ ПРОЦЕНЕ
( процена родитељства, процена породице)
8. недеља
вежбе - Прикупљање, обрада и интеграција података
/
9. недеља
предавање - ПРИКУПЉАЊЕ, ОБРАДА И ИНТЕГРАЦИЈА ПОДАТАКА
( теорија и тумачење, нивои тумачења, квантитативни наспрам квалитативног приступа, примери актуариског и квалитативног/интерпретативног приступа, процена упутног питања, прикупљање података, тумачење података – концептуални модел Малонија и
Литература: 3. Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља) 4. Бергер. Ј. и сарадници (1990) Клиничка психологија. Научна књига, Београд. Додатна лиетаратура:
9. недеља
вежбе - Клиничко суђење
/
10. недеља
предавање - КЛИНИЧКО СУЂЕЊЕ
( одређења клиничког суђења, искуство и тренинг, како побољшат процес суђења, извори грешке у клиничком суђењу /Корчинов модел,Милов модел/, валидност интерпретације, утицај стереотипова, предрасуда и културолошких образаца на процес суђења, /зло/употреба моћи у суђењу)
Литература: 3. Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља) 4. Бергер. Ј. и сарадници (1990) Клиничка психологија. Научна књига, Београд. Додатна лиетаратура:
10. недеља
вежбе - Израда и писање психолошког налаза и мишљења
/
11. недеља
предавање - ИЗРАДА И ПИСАЊЕ ПСИХОЛОШКОГ НАЛАЗА И МИШЉЕЊА
Литература: 2. Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља) 3. Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља)
11. недеља
вежбе - Критичко преиспитивање и превредновање процене
/
12. недеља
предавање - КРИТИЧКО ПРЕИСПИТИВАЊЕ И ПРЕВРЕДНОВАЊЕ ПРОЦЕНЕ
/
Литература: 2. Groth-Marnat, G. (1997) Handbook of Clinical Assessment. New York, John Wiley & Sons. (одабрана поглавља) 3. Бергер, Ј. (1979) Психодијагностика. Нолит, Београд. (одабрана поглавља)
12. недеља
вежбе - Професионална и етичка питања процене
/
13. недеља
предавање - ПРОФЕСИОНАЛНА И ЕТИЧКА ПИТАЊА ПРОЦЕНЕ
развој професионалног односа, етикетирање и ограничавање слободе, сагласност информисаног, компетентна употреба клиничких инструмената процене, интерпретација и /зло/употреба резултата процене,саопштавање резлтата процене, етички аспекти поверљивости резултата процене)
Литература: 4. Бергер. Ј. и сарадници (1990) Клиничка психологија. Научна књига, Београд. Додатна лиетаратура: 1. Nietzel, M.T et al. (1998) Introduction to Clinical Assessment. Upper Saddle River, Prentice Hall. (одабрана поглавља)/ Nietzel, M.T. I saradnici Uvod u kliničku psihologiju. Slap, Zagreb. (odabrana poglavlja)
13. недеља
вежбе - Професионална и етичка питања процене
/