Silabusi
Kurs: Psihologija individualnih razlika: viši kurs (Psychology of Individual Differences: Advanced Course) U okviru predmeta: Psihologija individualnih razlika: viši kurs Predavači dr Goran Knežević, redovni profesor dr Goran Opačić, vanredni profesor izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: 1.Generatori individualnih razlika, njihove taksonomije i endofenotipovi, 2.Savremene metode u istraživanju individualnih razlika, 3.Evolucija i individualne razlike, 4.Sistem za bihejvioralnu aktivaciju (ekstraverzija), 5.Sistem za bihejvioralnu inhibiciju (strah, anksioznost, neuroticizam) i regulaciju reakcija na stres, 6.Sistem za regulaciju reakcija napada (agresivnost), 7.Dezintegracija regulativnih funkcija (psihoticizam, shizotipalnost), 8.Sistem bihejvioralne fleksibilnosti/rigidnosti, 9.g-faktor, grupni faktori i metakognicija, 10.Samopoimanje i samoevaluacija, 12.Egzekutivne funkcije i memorija, 12. Genetska/ sredinska determinisanost ponašanja Cilj izučavanja kursa: •Usvajanje informacija koje reprezentuju produbljenije znanje u ovoj oblasti
•Razumevanje formalne, apstraktne i logičke strukture problema i naprednijih metodskih sredstava u ovoj disciplini i to u kontekstu logičke strukture nauke
•Usvajanje naprednijih metodskih znanja i veština u ovoj naučnoj disciplini (rad sa testovima, inventarima i skalama; kreiranje istraživačkih nacrta, upotreba naprednijih statističkih metoda)
•Sposobnost kvalifikovane sinteze znanja iz onih naučnih disciplina bez kojih se ne može zamisliti uspešan razvoj psihologije individualnih razlika (neuronauke, multivarijacione statističke metode, genetika ponašanja i sl.)
•Sposobnost kvalifikovanog usmenog i pismenog argumentovanja za i protiv određenog gledišta u ovoj disciplini
•Sposobnost kritičke evaluacije sadržaja naučne produkcije u ovoj disciplini
•Stvaranje kritičke svesti o moćima i ograničenjima metodsko-tehničkih sredstava ove naučne discipline App.preduslovi_za_polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio sledeće kurseve: Metodologija psiholoških istraživanja, Statistika u psihologiji 1 i 2, Fiziologija nervnog sistema, Biološka psihologija, Psihologija individualnih razlika, Psihometrija i Psihologija inteligencije. Korisna su znanja iz sledećih kurseva: Kognitivna psihologija, Uvod u razvojnu psihologiju, Psihologija učenja, Psihologija pamćenja i mišljenja, Socijalna percepcija i interakcija, Neuropsihologija i Principi psihološkog testiranja Oblici nastave:
•Predavanja (11 x 2) 22 sati
•Vežbe (5 x 2) 10 sati
•Seminari (10 x 2) 20 sati
•Seminarski rad 26 sati
•Ispitivanje nekom tehnikom procene ličnosti/inteligencije i pisanje izveštaja: 16 sati
•Konstrukcija mernog instrumenta, zadavanje i pisanje izveštaja 26 sati
•Priprema ispita 60 sati
Ukupno: 180 sati Obaveze studenata: •Obavezno prisustvovanje predavanjima i vežbama
•Seminarski rad
•Izlaganje i diskusija rezultata istraživanja
•Ispitivanje nekom tehnikom za procenu ličnosti/inteligencije i pisanje izveštaja
•Konsturkcija mernog instrumenta, zadavanje i pisanje izveštaja
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: •Seminarski rad – 20%
•Izlaganje i diskusija rezultata istraživanja - 10%
•Izveštaj sa ispitivanja nekom tehnikom procene ličnosti/inteligencije – 10%
•Konstrukcija mernog instrumenta - 10%
•Usmeni ispit – 50% Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvod: generatori individ. razlika, taksonomije i određenje endofenotipova •Predstavljanje, upoznavanje sa strukturom predmeta i ispita, nastavnicima, obavezama i literaturom
•Predmet proučavanja ove naučne discipline
•Generatori individualnih razlika, njihove taksonomije i određenje plauzibilnih endofenotipova 1. nedelja predavanje - Evolucija i individualne razlike •Metode
•Kontroverzne teme
•Preživaljavanje, sparivanje, roditeljstvo i život u grupi
•Doprinosi evolucione psihologije psihologiji individualih razlika Literatura: Tooby, J. & Cosmides, L. (1990). On the Universality of Human Nature and the Uniqueness of the Individual: The Role of Genetics and Adaptation. Journal of Personality, 58: 18-67 2. nedelja predavanje - Genetska/ sredinska determinisanost ponašanja •Populaciona genetika
•Kvantitativna genetska teorija
•Kvanitativne genetske metode: ponašanje životinja, porodične studije ljudskog ponašanja, studije blizanaca i adopcione studije
•Doprinosi beihejvioralne genetike psihologiji individualih razlika
2. nedelja predavanje - Savremene metode i tehnike istraživanja u psihologiji individualnih razlika •Istraživački nacrti
•Statističke metode
•Psihofiziološke metode (EEG, evocirani potencijali, PET, elektrodermalna aktivnost, kardiovaskulana aktivnost, CT, MRI, fMRI)
•Neurofarmakološki metod 3. nedelja seminar - Izbor teme za seminarski rad i izbor relevantne literature •Utvrđivanje tema i izbor članaka
•Utvrđivanje strukture seminarskog rada
3. nedelja seminar - Individualno/grupno ispitivanje nekom od tehnika za proc. ličnosti/inteligencije •Odabir psihičke karakteristike koja će se ispitivati
•Odabir tehnike kojom će se data psihička funkcija (ili endofenotip) ispitivati
•Ispitanici i način prezentacije nalaza 4. nedelja predavanje - Sistem za bih. aktivaciju i sistem za bih. fleksibilnost •Istorijski pregled sistema za samo-stimulaciju
•Faktorsko-analitičke studije
•Priroda konzumatornog ponašanja evociranog sistemom za bih. aktivaciju
•Neurodinamika sistema za samostimulaciju
•Uloga sistema za bih. aktivaciju u učenju i pamćenju
•Bih. sisem aktivacije i deluziono ponašanje
•Bih.fleksibilnost/rigidnost i stavovi/ interesovanja/ vrednosti
•Uloga ovih sistema u cvkodnevnom ponašanju ljudi (zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi) 4. nedelja seminar - Konstrukcija mernog instrumenta 1 •Odabir konstrukta
•Razvijanje indikatora
•Ispitanici i struktura izveštaja 5. nedelja predavanje - Sistem za bih. inhibiciju i regulaciju reakcija na stres •Preklinički modeli izučavanja straha
•Faktorsko-analitičke studije
•Bazični moždani sistem za generisanje straha
•Neurodinamika sistema za bih. inhibiciju
•Sistem za bih. inhibiciju i učenje
•HPA (Hipotalamo-pituitarno-adrenalna) osa
•Stres i metabolizam
•Glukokortikoidni receptor
•Genetski polimorfizmi i stres
•Uloga ovih sistema u svakodnevnom ponašanju ljudi(zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi) 5. nedelja vežbe - Sistem za bih. inhib., aktiv., fleksibilnost i regul. reakcija na stres: merenje •Upoznavanje sa mernim instrumentima
•Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
6. nedelja predavanje - Sistem za regulaciju reakcija napada (agresivnost) •Taksonomije agresivnosti
•Faktorsko-analitičke studije
•Uloga sredinskih i socijalnih varijabli u generisanju agresivnosti
•Bazični moždani sistemi za generisanje agresivnosti
•Neurodinamika sistema za regulaciju napada
•Uloga sistema za bihejvioralnu fleksibilnost/rigidnost i sistema za regulaciju reakcija napada u ponašanju ljudi i njihovom svakodnevnom prilagođavanju (zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi) 6. nedelja seminar - Konstrukcija mernog instrumenta 2 •Odabir konstrukta
•Razvijanje indikatora
•Ispitanici i struktura izveštaja 7. nedelja predavanje - Dezintegracija regulativnih funkcija (psihoticizam, shizotipalnost) •Istorijski pregled sistema za integraciju regulativnih funkcija
•Faktorsko-analitičke studije
•Bazični moždani sistemi koji učestvuju u integraciji regulativnih funkcija
•Neurodinamika sistema za integraciju regulativnih funkcija
•Uloga sistema za integraciju regulativnih funkcija u ponašanju ljudi i njihovom svakodnevnom prilagođavanju (zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi) 7. nedelja vežbe - Dezintegracija regulativnih funkcija i reg. reakcija napada: merenje •Upoznavanje sa mernim instrumentima
•Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
8. nedelja predavanje - Samopoimanje i samoevaluacija •Istorijski pregled istraživanja samopoimanja i samoevaluacije
•Faktorsko-analitičke studije
•Lokus kontrole, odbrambeni mehanizmi i samopoimanje
•Samopoimanje i raznovrsni bihejvioralni korelati
8. nedelja vežbe - Samopoimanje i samoevaluacija: merenje •Upoznavanje sa mernim instrumentima
•Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
9. nedelja predavanje - Egzekutivne funkcije i memorija •Pojam egzekutivnih funkcija
•Struktura egzekutivnih funkcija
•Merenje egzekutivnih funkcija
•Memorija: pojam, struktura i merenje 9. nedelja vežbe - Egzekutivne funkcije: merenje •Upoznavanje sa mernim instrumentima
•Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
10. nedelja predavanje - g-faktor, grupni faktori i metakognicija •g i grupni faktori
•heuristike u zaključivanju, metakognicija i individualne razlike
Literatura: Jensen, A. (1998). The g-factor. Westport, CT: Praeger (odabrana poglavlja) 10. nedelja vežbe - g-faktor, grupni faktori i metakognicija: merenje •Upoznavanje sa mernim instrumentima
•Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
11. nedelja seminar - Izlaganje i diskusija seminarskog rada 2 Izlaganje seminarskih radova (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 11. nedelja seminar - Izlaganje i diskusija seminarskog rada 1 Izlaganje seminarskih radova (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) Literatura: Plomin, R., DeFries, J.C. & McClearn (1990). Behavioral Genetics: A primer. New York: Freeman and company (odabrana poglavlja). 12. nedelja seminar - Izlaganje i diskusija rezultata individualnog/grupnog ispitivanja 1 •Izlaganje rezultata testiranja, ili konstrukcije mernog instrumenta (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 10 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 12. nedelja seminar - Izlaganje i diskusija rezultata individualnog/grupnog ispitivanja 2 Izlaganje rezultata testiranja, ili konstrukcije mernog instrumenta (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 10 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 13. nedelja seminar - Prezentacija mernog instrumenta i rezultata dobijenih njegovim zadavanjem 1 Prezentacija mernog instrumenta i rezultata dobijenih njegovim zadavanjem(Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 10 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 13. nedelja seminar - Prezentacija mernog instrumenta i rezultata dobijenih njegovim zadavanjem 2 Prezentacija mernog instrumenta i rezultata dobijenih njegovim zadavanjem(Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 10 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta) 14. nedelja - - Rekapitulacija gradiva i priprema za ispit Rekapitulacija gradiva i priprema za ispit 15. nedelja - - Ispit Ispit
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Hogan, R., Hogan, J. & Roberts B. W. (1996). Personality Measurement and Employment Decisions: Questions and Answers. American Psychologist, 51:469-477 Zuckerman, M. (2005). Psychobiology of personality. Cambridge: Cambridge University Press (odabrana poglavlja). |