Silabusi
Kurs: Politika i sistemi obrazovanja odraslih (osn.) U okviru predmeta: Politika i sistemi obrazovanja odraslih Predavači dr Jovan Miljković, vanredni profesor Vukašin Grozdić, istraživač-saradnik Branka Radovanović, asistent izborni kurs Broj bodova: 7.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava
-Funkcije i instrumenti obrazovnih politika;
-Socijalno partnerstvo u kreiranju politika obrazovanja odraslih;
-Relacije između koncepcije obrazovanja, strategija, sistema i obrazovnih politika;
-Teorije organizacije rada i mogućnost njihove primene u oblasti obrazovanja odraslih;
-Determinante razvoja i strukturalni elementi sistema obrazovanja odraslih;
-Pristupi proučavanju sistema obrazovanja odraslih (sistemski, ekonomski, empirijski, istorijski, komparativni, menadžment pristupi);
-Sistem obrazovanja odraslih kao obrazovno tržište;
-Upravljanje promenama/reformama u sistemu obrazovanja odraslih;
-Modeli i oblici obrazovnih aktivnosti odraslih i njihove organizacione karakteristike (modeli kontinuiranog obrazovanja i usavršavanja – In servis model, predavanje, seminar, simpozijum, konferencija, savetovanje, radionica, trening, instruktaža, konsultacije, samoobrazovanje,...) .
Praktična nastava
-Društveni kontekst i socijalno partnerstvo kao determinanta razvoja politika i sistema obrazovanja odraslih;
- Funkcije i instrumenti obrazovnih politika na makro i mikro nivou (zakoni, strategije, pravilnici);
-Proučavanje (pod)sistema obrazovanja odraslih;
-Organizacioni modeli i oblici u obrazovanju odraslih;
-Stručne posete i njihova analiza.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanjepolitika i sistema obrazovanja odraslih kao kompleksnog društvenog i organizacionog fenomena. Razumevanje mogućnosti primene teorija organizacije rada u oblasti organizacije obrazovanja odraslih. App.preduslovi_za_polaganje: položen ispit iz predmeta Opšta andragogija Oblici nastave:
predavanja, vežbe, radionice, konsultacije, stručne posete / susreti s praksom, istraživački rad. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Organizaciona andragogija i Politika obrazovanja odraslih kao naučne discipline Predstavljanje kursa, predispitnih obaveza.
Razvoj “Organizacione andragogije” (ili “Andragogije organizacije”) i “Politike obrazovanja odraslih” kao mladih naučnih disciplina. 2. nedelja predavanje - Teorije organizacije - Kasične teorije organizacije.
- Neoklasična teorija organizacije.
- Moderna teorija organizacije.
- Teorija sistema.
- Kontigencijska teorija organizacije.
3. nedelja predavanje - Sistem i politike obrazovanja odraslih između teorije i prakse - Odnosi u organizacionoj trijadi: obrazovna koncepcija – strategije – sistem.
- Sistem obrazovanja odraslih kao teorijska konstrukcija (determinante, principi, podsistemi).
4. nedelja predavanje - Organizacija sistema obrazovanja odraslih - Pristup proučavanju sistema obrazovanja odraslih sa osnova teorije sistema (sistem obrazovanja odraslih kao sistem i podsistem).
- Strukturalni elementi sistema obarazovanja odraslih (s posebnim osvrtom na institucionalizaciju sistema).
- Sistem obrazovanja odraslih kao “obrazovno tržište”.
5. nedelja predavanje - Razvoj sistema obrazovanja odraslih - Određivanje faza razvoja sistema obrazovanja odraslih – istorijske karakteristike faza.
- Sagledavanje (faza) razvoja sistema kroz razvoj sledećih domena: koncepcija, ciljevi i principi; organizacija i struktura sistema; trendovi u razvoju sistema).
6. nedelja predavanje - Obrazovne politike – funkcije i instrumenti - Pojam i značaj politike obrazovanja odraslih.
- Odnos politike obrazovanja i drugih politika.
- Instrumenti politike obrazovanja odraslih i socijalno partnerstvo.
7. nedelja predavanje - Ključni akteri u kreiranju obrazovnih politika - nacionalni nivo.
- evropski nivo.
- svetski nivo.
8. nedelja predavanje - Promena paradigme u obrazovanju – refleksije na sistem obrazovanja odraslih - Sistem obrazovanja odraslih u društvu učenje i društvu znanja.
- Status formalnog i neformalnog obrazovanja u sistemu obrazovanja odraslih.
9. nedelja predavanje - Upravljanje sistemom obrazovanja odraslih - Upravljanje promenama/reformama sistema obrazovanja odraslih.
- Centralizacija / decentralizacija obrazovanja odraslih.
10. nedelja predavanje - Osnove i instrumenti upravljanja sistemom obrazovanja odraslih - Strateški dokumenti koji se direktno odnose na obrazovanje odraslih.
- Strateški dokumenti koji se indirektno odnose na obrazovanje odraslih.
- Zakon o obrazovanju odraslih kao mehanizam/instrument upravljanja sistemom obrazovanja odraslih.
11. nedelja predavanje - Organizovanje i organizacija u obrazovanju odraslih - Organizovanje kao faza upravljanja sistemom obrazovanja odraslih.
- Organizacija okruženja za učenje i obrazovanje odraslih.
12. nedelja predavanje - Sistem organizacionih oblika obrazovanja odraslih I - Tipologije i klasifikacije.
- Karakteristike organizacionih oblika (škola, kurs, seminar, savetovanje,
konferencija, kongres, simpozijum, radionica, timbilding…).
- Oblici difuzije kulture u sistemu organizacionih oblika obrazovanja odraslih.
13. nedelja predavanje - Sistem organizacionih oblika obrazovanja odraslih II - Prilagođenost organizacionih oblika ciljevima obrazovanja i ciljnim grupama.
- Prilagođenost organizacionih oblika resursima koji su na raspolaganju.
14. nedelja predavanje - Stručna poseta s ciljem sagledavanja organizacije obrazovanja odraslih 15. nedelja predavanje - Refleksije novih tehnologija i obrazovnih resursa na organizaciju obrazovanja
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Alibabić, Š., (2002), Teorija organizacije obrazovanja odraslih, IPA Filozofskog fakulteta, Beograd Alibabić, Š., (2007), Menadžment promenama u obrazovanju, Zbornik: Evropske dimenzije reforme sisteme obrazovanja i vaspitanja, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad Alibabić, Š., Miljković, J., Ovesni, K. (2012): Obrazovanje odraslih u regionalnim obrazovnim politikama, u: Vujisić-Živković, N., Mitrović, M., Ovesni. K. (ur.), Posebna pitanja kvaliteta u obrazovanju (str. 9-24). Beograd: IPA Alibabić, Š., Šegrt, B., (2010), Obrazovna „ponuda i potražnja“ u (pod)sistemu usavršavanja nastavnika, Pedagogija, br. 2, Beograd, str.280-294 Bogdanović, S., (2004), Organizacioni diskurs obrazovanja, Obrazovanje odraslih br.1, BKC i IIZ/DVV, Sarajevo. Grupa autora (2009), Međunarodne organizacije o obrazovanju odraslih, Agencija za obrazovanje odraslih, Zagreb. Miljković, J., (2005), Nosioci ideje o doživotnom učenju u Evropi – dokumenti, inicijative, programi, Obrazovanje odraslih br.3, BKC i IIZ/DVV, Sarajevo Pastuović, N., (1999), Edukologija, Znamen, Zagreb Rado, P. (2002), Tranzicija u obrazovanju, PZ, Bihać Savićević, D., (2000), Put ka društvu učenja, Beograd |