Silabusi

Kurs: Politika i sistemi obrazovanja odraslih (osn.)
Predavači

dr Jovan Miljković, vanredni profesor

Vukašin Grozdić, istraživač-saradnik

Branka Radovanović, asistent

izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava -Funkcije i instrumenti obrazovnih politika; -Socijalno partnerstvo u kreiranju politika obrazovanja odraslih; -Relacije između koncepcije obrazovanja, strategija, sistema i obrazovnih politika; -Teorije organizacije rada i mogućnost njihove primene u oblasti obrazovanja odraslih; -Determinante razvoja i strukturalni elementi sistema obrazovanja odraslih; -Pristupi proučavanju sistema obrazovanja odraslih (sistemski, ekonomski, empirijski, istorijski, komparativni, menadžment pristupi); -Sistem obrazovanja odraslih kao obrazovno tržište; -Upravljanje promenama/reformama u sistemu obrazovanja odraslih; -Modeli i oblici obrazovnih aktivnosti odraslih i njihove organizacione karakteristike (modeli kontinuiranog obrazovanja i usavršavanja – In servis model, predavanje, seminar, simpozijum, konferencija, savetovanje, radionica, trening, instruktaža, konsultacije, samoobrazovanje,...) . Praktična nastava -Društveni kontekst i socijalno partnerstvo kao determinanta razvoja politika i sistema obrazovanja odraslih; - Funkcije i instrumenti obrazovnih politika na makro i mikro nivou (zakoni, strategije, pravilnici); -Proučavanje (pod)sistema obrazovanja odraslih; -Organizacioni modeli i oblici u obrazovanju odraslih; -Stručne posete i njihova analiza.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanjepolitika i sistema obrazovanja odraslih kao kompleksnog društvenog i organizacionog fenomena. Razumevanje mogućnosti primene teorija organizacije rada u oblasti organizacije obrazovanja odraslih.
App.preduslovi_za_polaganje: položen ispit iz predmeta Opšta andragogija
Oblici nastave: predavanja, vežbe, radionice, konsultacije, stručne posete / susreti s praksom, istraživački rad.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Organizaciona andragogija i Politika obrazovanja odraslih kao naučne discipline
Predstavljanje kursa, predispitnih obaveza. Razvoj “Organizacione andragogije” (ili “Andragogije organizacije”) i “Politike obrazovanja odraslih” kao mladih naučnih disciplina.
2. nedelja
predavanje - Teorije organizacije
- Kasične teorije organizacije. - Neoklasična teorija organizacije. - Moderna teorija organizacije. - Teorija sistema. - Kontigencijska teorija organizacije.
3. nedelja
predavanje - Sistem i politike obrazovanja odraslih između teorije i prakse
- Odnosi u organizacionoj trijadi: obrazovna koncepcija – strategije – sistem. - Sistem obrazovanja odraslih kao teorijska konstrukcija (determinante, principi, podsistemi).
4. nedelja
predavanje - Organizacija sistema obrazovanja odraslih
- Pristup proučavanju sistema obrazovanja odraslih sa osnova teorije sistema (sistem obrazovanja odraslih kao sistem i podsistem). - Strukturalni elementi sistema obarazovanja odraslih (s posebnim osvrtom na institucionalizaciju sistema). - Sistem obrazovanja odraslih kao “obrazovno tržište”.
5. nedelja
predavanje - Razvoj sistema obrazovanja odraslih
- Određivanje faza razvoja sistema obrazovanja odraslih – istorijske karakteristike faza. - Sagledavanje (faza) razvoja sistema kroz razvoj sledećih domena: koncepcija, ciljevi i principi; organizacija i struktura sistema; trendovi u razvoju sistema).
6. nedelja
predavanje - Obrazovne politike – funkcije i instrumenti
- Pojam i značaj politike obrazovanja odraslih. - Odnos politike obrazovanja i drugih politika. - Instrumenti politike obrazovanja odraslih i socijalno partnerstvo.
7. nedelja
predavanje - Ključni akteri u kreiranju obrazovnih politika
- nacionalni nivo. - evropski nivo. - svetski nivo.
8. nedelja
predavanje - Promena paradigme u obrazovanju – refleksije na sistem obrazovanja odraslih
- Sistem obrazovanja odraslih u društvu učenje i društvu znanja. - Status formalnog i neformalnog obrazovanja u sistemu obrazovanja odraslih.
9. nedelja
predavanje - Upravljanje sistemom obrazovanja odraslih
- Upravljanje promenama/reformama sistema obrazovanja odraslih. - Centralizacija / decentralizacija obrazovanja odraslih.
10. nedelja
predavanje - Osnove i instrumenti upravljanja sistemom obrazovanja odraslih
- Strateški dokumenti koji se direktno odnose na obrazovanje odraslih. - Strateški dokumenti koji se indirektno odnose na obrazovanje odraslih. - Zakon o obrazovanju odraslih kao mehanizam/instrument upravljanja sistemom obrazovanja odraslih.
11. nedelja
predavanje - Organizovanje i organizacija u obrazovanju odraslih
- Organizovanje kao faza upravljanja sistemom obrazovanja odraslih. - Organizacija okruženja za učenje i obrazovanje odraslih.
12. nedelja
predavanje - Sistem organizacionih oblika obrazovanja odraslih I
- Tipologije i klasifikacije. - Karakteristike organizacionih oblika (škola, kurs, seminar, savetovanje, konferencija, kongres, simpozijum, radionica, timbilding…). - Oblici difuzije kulture u sistemu organizacionih oblika obrazovanja odraslih.
13. nedelja
predavanje - Sistem organizacionih oblika obrazovanja odraslih II
- Prilagođenost organizacionih oblika ciljevima obrazovanja i ciljnim grupama. - Prilagođenost organizacionih oblika resursima koji su na raspolaganju.
14. nedelja
predavanje - Stručna poseta s ciljem sagledavanja organizacije obrazovanja odraslih
15. nedelja
predavanje - Refleksije novih tehnologija i obrazovnih resursa na organizaciju obrazovanja
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Alibabić, Š., (2002), Teorija organizacije obrazovanja odraslih, IPA Filozofskog fakulteta, Beograd
Alibabić, Š., (2007), Menadžment promenama u obrazovanju, Zbornik: Evropske dimenzije reforme sisteme obrazovanja i vaspitanja, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad
Alibabić, Š., Miljković, J., Ovesni, K. (2012): Obrazovanje odraslih u regionalnim obrazovnim politikama, u: Vujisić-Živković, N., Mitrović, M., Ovesni. K. (ur.), Posebna pitanja kvaliteta u obrazovanju (str. 9-24). Beograd: IPA
Alibabić, Š., Šegrt, B., (2010), Obrazovna „ponuda i potražnja“ u (pod)sistemu usavršavanja nastavnika, Pedagogija, br. 2, Beograd, str.280-294
Bogdanović, S., (2004), Organizacioni diskurs obrazovanja, Obrazovanje odraslih br.1, BKC i IIZ/DVV, Sarajevo.
Grupa autora (2009), Međunarodne organizacije o obrazovanju odraslih, Agencija za obrazovanje odraslih, Zagreb.
Miljković, J., (2005), Nosioci ideje o doživotnom učenju u Evropi – dokumenti, inicijative, programi, Obrazovanje odraslih br.3, BKC i IIZ/DVV, Sarajevo
Pastuović, N., (1999), Edukologija, Znamen, Zagreb
Rado, P. (2002), Tranzicija u obrazovanju, PZ, Bihać
Savićević, D., (2000), Put ka društvu učenja, Beograd