Силабуси
Курс: Конструктивистички приступ фацилитацији (докт.) У оквиру предмета: Конструктивистички приступ фацилитацији Предавачи др Душан Стојнов, редовни професор у пензији изборни курс Број бодова: 10.00 Садржај курса: а. Доктрина неутемељености као метатеоријска позиције заједничка за конструктивистичке форме фацилитације; б. Епистемологија конструктивистичког приступа фацилитацији: релативизам, релационизам, партиципативизам, потенцијализам; в. патологизација друштва и конструктивистичко схватање психолошких поремећаја у контексту моћи; г. "Технологије јаства" и врсте фацилитације у конструктивистичком приступу; д. конструктивистички приступ процени; ђ. технике процене; конструктивистички приступ фацилитацији промене: начела, модалитети и технике; е. уважавајућа комуникација и начини говора примерени конструктивистичкој фацилитацији; ж. евалуација фацилитације и питање метакритеријума Циљ изучавања курса: Усвајање фундаменталних знања, као и основних појмова и техника из области конструктивистичке фацилитације.
Припремање студената за практичан рад са клијентима у различитим контекстима. App.preduslovi_za_polaganje: Нема посебних предуслова. Облици наставе:
Активно учење. План курса: 1. недеља предавање - Упознавање; филозофски корени •Упознавање са садржајем предмета, начином предавања и испитивања и литературом.
•Доктрина неутемељености као метатеоријска позиција заједничка за конструктивистичке форме фацилитације (филозофски корени - софизам, скептицизам, будизам, номинализам, перспективализам, прагматизам и нео-прагматизам; савремена филозофија науке и постмодерна схватања).
2. недеља предавање - Епистемологија конструктивистичког приступа фацилитацији Епистемологија конструктивистичког приступа фацилитацији (мултиперспективизам, плурализам референтних оквира и епистемолошки релативизам; примат људских односа над суштином, партиципативна епистемологија, потенцијализам људског развоја; слобода, агенсност и одговорност) 3. недеља предавање - Конструктивистичко схватање психолошких поремећаја "Патологизација друштва" и конструктивистичко схватање психолошких поремећаја у контексту савремене кратологије. 4. недеља предавање - "Технологије јаства" и врсте фацилитације "Технологије јаства" и врсте фацилитације у конструктивистичком приступу (психотерапија, саветовање, коучинг, рефлексивне праксе, итд.) 5. недеља предавање - Стање транзиције као потка конструктивистичке фацилитације Идеја стања транзиција као потка конструктивистичке фацилитације (анксиозност, страх, претња, кривица, агресивност и хостилност) 6. недеља предавање - Приступ процени; супсумација; вештине фацилитације Конструктивистички приступ процени (испитивање и обухватање значења)
Идеја супсумације значења
Вештине конструктивистичке фацилитације
7. недеља предавање - Квантитативне конструктивистичке технике процене значења Квантитативне конструктивистичке технике процене значења (Мрежа репертоара конструката улога, Мрежа зависности, Мрежа Импликација, Мрежа отпорности према променама) 8. недеља предавање - Квалитативне технике процене значења; релационе технике; структуралне технике Квалитативне конструктивистичке технике процене значења
Фрагментација идентитета и екстернализација унутрашњег дијалога: релационе технике (Заједница јастава, ПЕГ, Екстернализација)
Хијерархизација ментација: структуралне технике (Ледеринг, Пирамидинг и Осавремењени пирамидинг, АБЦ).
9. недеља предавање - Конструктивистичко схватање симптома и психолошких поремећаја Конструктивистичко схватање симптома и психолошких поремећаја (симптом као мера значења и реда у систему, поремећај као избор, одбрана конструката идентитета и настојање да се одржи животни смисао). 10. недеља предавање - Конструктивистички приступ фацилитацији промене-основна начела Конструктивистички приступ фацилитацији промене: основна начела(одвијање циклуса искуства; проблеми са доношењем одлука; турбулентност и дисипативне структуре; отпор; заштаита конструката идентитета "суперемпиричном" или "супердогматичном" стратегијом; транзиције и дисконтинуитет). 11. недеља предавање - Конструктивистички приступ фацилитацији промене-циљеви Конструктивистички приступ фацилитацији промене: циљеви (повећање пермеабилности надређене структуре; вербализација превербалних делова сржне структуре; распршење зависности, померање од преемптивног ка пропозиционалном конструисању; артикулација и стезање сржне улоге; реконструкција система као главни циљ фацилитације промене) 12. недеља предавање - Конструктивистичко схватање психотерапијског односа Конструктивистичко схватање психотерапијског односа (улога психотерапеута, лаковерни приступ, отвореност према превари, отвореност према одбацивању и отвореност према губљењу моћи; трансфер и контратрансфер зависности, отпор) 13. недеља предавање - Однос и комуникација током процеса конструктивистичке фацилитације Однос током процеса конструктивистичке фацилитације (лаковерни приступ; пропозиционалност; питање моћи и однос улога).
Уважавајућа комуникација и начини говора примерени конструктивистичкој фацилитацији;
14. недеља предавање - Евалуација учинка и критеријуми евалуације Евалуација учинка у конструктивистичкој фацилитације
Питање критеријума и метакритеријума евалуације
15. недеља предавање - Евалуација курса Завршна разматрања и eвалуација курса.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Fransella, F. (Ed.) (2003) International Handbook of Personal Construct Psychology. Chichester: John Wiley & Sons. Neimeyer, R.; Mahoney, M. (1995) Constructivism in Psychotherapy. Washington, DC: APA. Pavlović, J.; Stojnov, D. (2011) Personal construct coaching: “New/old“tool for personal and professional development. Stojnov, D. (2003) Psihologija ličnih konstrukata: uvod u teoriju i terapiju. Beograd: Zepter Book World. Stojnov, D. (2010): Psychotherapist-as-a-philosopher-of-science. U: J. Raskin, S. Bridges, & R. Neimeyer (Eds.), Studies in Meaning 4, 313-356. NY: Pace University Press. Stojnov, D. (2011) Od psihologije ličnosti ka psihologiji osoba, drugo izdanje. Novi Sad, Mediterran Publishing. Stojnov, D.; Procter, H. (2012): Spying on the self: Reflective elaborations in personal & relational construct psychology. |