Silabusi
Kurs: Sistemi i programi predškolskog vaspitanja (osn.) U okviru predmeta: Sistemi i programi predškolskog vaspitanja Predavači dr Dragana Pavlović-Breneselović, redovni profesor u penziji dr Lidija Miškeljin, vanredni profesor izborni kurs Broj bodova: 5.00 Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Klasični modeli predškolskog vaspitanja (Frebel, Montesori, Valdorf). Programi za rano kompenzatorno obrazovanje (Head start, Sure Start). Savremeni programi predškolskog vaspitanja: kriterijumi kvalitetnog programa; najpoznatije koncepcije i programi predškolskog vaspitanja (Ređo Emilja, TeWhariki, High Scope, Belgija). Sistemi predškolskog vaspitanja: dimenzije sistema, trendovi u razvoju sistema; nacionalni sistemi (Švedska, Finska, Novi Zeland, Srbija). Koncepcija dečjeg vrtića kao otvorenog sistema. Program predškolskog vaspitanja u Srbiji.
Praktična nastava:Prikaz sistema/programa predškolskog vaspitanja iz različitih zemalja - po izboru studenta,izrada pilotskih istraživanja sa izveštajima, praktičnim vežbanjima, diskusiji i radionicama Cilj izučavanja kursa: Upoznavanje studenta sa klasičnim modelima i savremenim sistemima predškolskog vaspitanja; razumevanje savremenih trendova u razvoju sistema i programa predškolskog vaspitanja; razumevanje odnosa između sistema predškolskog vaspitanja i programa kao modela App.preduslovi_za_polaganje: položen ispit iz predškolske pedagogije Oblici nastave:
predavanja sa diskusijom, radionice, seminarska i praktična vežbanja, mini istraživanja i izveštaji studenata
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Vujisić-Živković, N. (2007). Vaspitanje čoveka, Frebelov primer - povodom 225 godina od rođenja. Pedagogija, 62(4), 667-681. Klemenović, J. (2009) Savremeni predškolski programi, Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine, str. 71-84 Krnjaja, Ž., Pavlović – Breneselović, D. (2013) Gde stanuje kvalitet, Knjiga 1, Politika građenja kvaliteta u predsškolskom vaspitanju, Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, str. 9-16, 27-33, 45-53, 71-78, 91-97, 137-215 Marjanović, A.(1987) Dečji vrtić kao otvoreni sistem, Beograd: Predškolsko dete, 1-4, str.57 – 69 Matijević, M., (2011) Pedagoške ideje Marije Montesori – šansa za državne škole, u: Pedagogija Marija Montesori – poticaj za razvoj pedagoškog pluralizma, znanstvena monografija, Split: Udruga Montesori pedagogije, Filozofksi fakultet, str.11-19 Miškeljin, L. (2011) Diskurs jednog predškolskog programa, Beograd: Etnoantropološki problemi, br. 2 (6), stp. 513-529 Pešić, M., (1987) Vrednovanje predškolskih vaspitnih programa, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 26-66 Opsta dopunska Literatura Seitz, M., Halwach, U.(1996) Montesori ili Waldorf, Zagreb:Educa, str. 19 -114 Jurčić, M., Markić, I., (2011) Pedagoško-didaktička koncepcija, organizacija i praksa u Montesori školi, u: Pedagogija Marija Montesori – poticaj za razvoj pedagoškog pluralizma, znanstvena monografija, Split: Udruga Montesori pedagogije, Filozofksi fakultet, str. 167-177 Kamenov, E.(1982). Eksperimentalni programi za rano obrazovanje, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 7 - 43 |