Silabusi

Kurs: Jezik i individualne razlike (master)
U okviru predmeta: Jezik i individualne razlike
Predavači

dr Dejan Lalović, redovni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: a) Psihometrijski pristup istraživanju sposobnosti u domenu jezika. b) Eksperimentalni pristup istraživanju individualnih razlika u domenu jezika. v) Uloga memorije i procesa pamćenja u ispoljavanju individualnih razlika u domenu jezika. g) Starosne i polne razlike u pamćenju i sposobnostima u domenu jezika. d) Primena neurofizioloških metoda i tehnika i metoda i tehnika neurooslikavanja u istraživanjima individualnih razlika u domenu jezika. đ) Primene mera sposobnosti domenu jezika u takozvanim primenjenim oblastima psihologije.
Cilj izučavanja kursa: Pružanje informaciju o sadržaju i proceni kognitivnih potencijala na kojima počiva korišćenje jezikom i načinima procene sposobnosti u domenu jezika.
Preduslovi za polaganje: Za praćenje kursa nisu potrebni dodatni formalni preduslovi, pored onih koji su predviđeni Statutom Filozofskog fakulteta u Beogradu.
Oblici nastave: Predavanja: 3 časa nedeljno. Individualne konsultacije. 3 časa ukupno.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - 1. Faktorsko  korelaciona istraživanja sposobnosti u domenu jezika
1.1 Položaj i mesto jezičkih u faktorskim teorijama i modelima intelektualnih sposobnosti 1.2 Jezičke sposobnosti u sklopu Gf – Gc teorije i Teorije o tri stratuma inteligencije (jezičke sposobnosti i faktori višeg reda) 1.3 Domaća istraživanja jezičkih sposobnosti
2. nedelja
predavanje - 2. Odnos jezičkih sa ostalim intelektualnim sposobnostima
2.1 Jezičke i sposobnosti u oblasti pamćenja i učenja 2.2 Jezičke i sposobnosti rezonovanja 2.3 Jezičke sposobnosti i faktori znanja i postignuća
3. nedelja
predavanje - 3. Pristup kojim se naglašava uloga elementarnih verbalnih procesa.
3.1 Odnos jezičkih sposobnosti i elementarnih verbalnih procesa  gledišta vodećih istraživača. 3.2 Jezička sposobnost i procesi kognitivne obrade subleksičkih elemenata jezika 3.3 Jezička sposobnost i procesi kognitivne obrade leksičkih elemenata jezika 3.4 Jezička sposobnost i procesi kognitivn obrade rečenica i diskursa.
4. nedelja
predavanje - 4. Pristup kojim se naglašava uloga svesnih strategija i znanja.
4.1 Istraživanja individualnih strategija korišćenja internog, odnosno eksternog jezičkog konteksta. 4.2 Istraživanja efekata individualnih razlika u leksičkom i shematizovanom znanju na jezičke sposobnosti.
5. nedelja
predavanje - 5. Individualne razlike u radnoj memoriji i jezičim sposobnostima
5.1 Efikasnost radne memorije i verbalna sposobnost – klasične i novije mere 5.2 Uloga znanja; interakcija znanja i radne memorije u ispoljavanju verbalne sposobnosti 3.4 Novije koncepcije o odnosu individualnih razlika u pamćenju i verbalnoj sposobnosti
6. nedelja
predavanje - 6. Novije koncepcije odnosa individualnih razlika u pamćenju i jezičkim spos.
6.1 Koncepcija Dugoročne radne memorije Eriksona i Kinča (1995)  pregled i kritike 6.2 Ima li više vrsta radne memorije, ili je ona jedinstvena i nezavisna od sadržaja?
7. nedelja
predavanje - 7. Starenje, pamćenje i sposobnosti u domenu jezika.
8. nedelja
predavanje - 8. Razlike među polovima u pogledu sposobnosti u domenu jezika.
9. nedelja
predavanje - 9. Rezultati primene elektrofizioloških metoda i tehnika.
9.1 Osnovne činjenice o osnovnim neurofiziološkim metodama 9.2 Elektrofiziološke studije individualnih razlika u jezičkim sposobnostima (merenje električnih evociranih potencijala ERP, merenje magnetnih evociranih potencijala ERF).
10. nedelja
predavanje - 10. Rezultati primene hemodinamičkih metoda i tehnika.
10.1 Hemodinamičke studije individualnih razlika u jezičkim sposobnostima (pozitronska tomografija PET, funkcionalna magnetna rezonanca fMRI)
11. nedelja
predavanje - 11. Oblasti primene mera jezičkih sposobnosti
11.1 Mere jezičkih sposobnosti u selekciji za školovanje 11.2 Mere jezičkih sposobnosti kao jedan od diferencijalnih indikatora u neuropsihologiji 11.3 Jezička sposobnost kao prediktor uspešnosti u učenju i obuci.
12. nedelja
predavanje - STANDARDI I TEHNIKE PISANJA PREGLEDNIH RADOVA: UPUTSTVA SA PRIMERIMA
13. nedelja
predavanje - ZAVRŠNE INDIVIDUALNE KONSULTACIJE
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
C. M. Brown and P. Hagoort (1999): The Neurocognition of Language. Oxford University Press. (odabrani delovi)
D. Halpern (2000): Sex Differences in Cognitive Abilities. Lawrence Erlbaum Associates. (odabrani delovi)
D. J. Herrman (2005): Applied Cognitive Psychology: A Textbook. LEA (odabrani delovi)
J. B. Carroll (1993): Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor-Analytic Studies. Cambridge University Press. (odabrani delovi)
L.L. Light and D. M. Burke (1993): Language, Memory, and Aging. Cambridge University Press. (odabrani delovi)
R. Cabeza and Alan Kingstone (2006): Handbook of Functional Neuroimaging of Cognition. The MIT Press. (odabrani delovi)
Dejan Lalović (2008): "Jezik i individualne razlike", Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.