Silabusi
Kurs: Jezik i individualne razlike (master) U okviru predmeta: Jezik i individualne razlike Predavači dr Dejan Lalović, redovni profesor izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: a) Psihometrijski pristup istraživanju sposobnosti u domenu jezika. b) Eksperimentalni pristup istraživanju individualnih razlika u domenu jezika. v) Uloga memorije i procesa pamćenja u ispoljavanju individualnih razlika u domenu jezika. g) Starosne i polne razlike u pamćenju i sposobnostima u domenu jezika. d) Primena neurofizioloških metoda i tehnika i metoda i tehnika neurooslikavanja u istraživanjima individualnih razlika u domenu jezika. đ) Primene mera sposobnosti domenu jezika u takozvanim primenjenim oblastima psihologije. Cilj izučavanja kursa: Pružanje informaciju o sadržaju i proceni kognitivnih potencijala na kojima počiva korišćenje jezikom i načinima procene sposobnosti u domenu jezika. Preduslovi za polaganje: Za praćenje kursa nisu potrebni dodatni formalni preduslovi, pored onih koji su predviđeni Statutom Filozofskog fakulteta u Beogradu. Oblici nastave:
Predavanja: 3 časa nedeljno.
Individualne konsultacije. 3 časa ukupno.
Plan kursa: 1. nedelja predavanje - 1. Faktorsko korelaciona istraživanja sposobnosti u domenu jezika 1.1 Položaj i mesto jezičkih u faktorskim teorijama i modelima intelektualnih sposobnosti
1.2 Jezičke sposobnosti u sklopu Gf – Gc teorije i Teorije o tri stratuma inteligencije (jezičke sposobnosti i faktori višeg reda)
1.3 Domaća istraživanja jezičkih sposobnosti
2. nedelja predavanje - 2. Odnos jezičkih sa ostalim intelektualnim sposobnostima 2.1 Jezičke i sposobnosti u oblasti pamćenja i učenja
2.2 Jezičke i sposobnosti rezonovanja
2.3 Jezičke sposobnosti i faktori znanja i postignuća
3. nedelja predavanje - 3. Pristup kojim se naglašava uloga elementarnih verbalnih procesa. 3.1 Odnos jezičkih sposobnosti i elementarnih verbalnih procesa gledišta vodećih istraživača.
3.2 Jezička sposobnost i procesi kognitivne obrade subleksičkih elemenata jezika
3.3 Jezička sposobnost i procesi kognitivne obrade leksičkih elemenata jezika
3.4 Jezička sposobnost i procesi kognitivn obrade rečenica i diskursa.
4. nedelja predavanje - 4. Pristup kojim se naglašava uloga svesnih strategija i znanja. 4.1 Istraživanja individualnih strategija korišćenja internog, odnosno eksternog jezičkog konteksta.
4.2 Istraživanja efekata individualnih razlika u leksičkom i shematizovanom znanju na jezičke sposobnosti.
5. nedelja predavanje - 5. Individualne razlike u radnoj memoriji i jezičim sposobnostima 5.1 Efikasnost radne memorije i verbalna sposobnost – klasične i novije mere
5.2 Uloga znanja; interakcija znanja i radne memorije u ispoljavanju verbalne sposobnosti
3.4 Novije koncepcije o odnosu individualnih razlika u pamćenju i verbalnoj sposobnosti
6. nedelja predavanje - 6. Novije koncepcije odnosa individualnih razlika u pamćenju i jezičkim spos. 6.1 Koncepcija Dugoročne radne memorije Eriksona i Kinča (1995) pregled i kritike
6.2 Ima li više vrsta radne memorije, ili je ona jedinstvena i nezavisna od sadržaja?
7. nedelja predavanje - 7. Starenje, pamćenje i sposobnosti u domenu jezika. 8. nedelja predavanje - 8. Razlike među polovima u pogledu sposobnosti u domenu jezika. 9. nedelja predavanje - 9. Rezultati primene elektrofizioloških metoda i tehnika. 9.1 Osnovne činjenice o osnovnim neurofiziološkim metodama
9.2 Elektrofiziološke studije individualnih razlika u jezičkim sposobnostima (merenje električnih evociranih potencijala ERP, merenje magnetnih evociranih potencijala ERF).
10. nedelja predavanje - 10. Rezultati primene hemodinamičkih metoda i tehnika. 10.1 Hemodinamičke studije individualnih razlika u jezičkim sposobnostima (pozitronska tomografija PET, funkcionalna magnetna rezonanca fMRI) 11. nedelja predavanje - 11. Oblasti primene mera jezičkih sposobnosti 11.1 Mere jezičkih sposobnosti u selekciji za školovanje
11.2 Mere jezičkih sposobnosti kao jedan od diferencijalnih indikatora u neuropsihologiji
11.3 Jezička sposobnost kao prediktor uspešnosti u učenju i obuci.
12. nedelja predavanje - STANDARDI I TEHNIKE PISANJA PREGLEDNIH RADOVA: UPUTSTVA SA PRIMERIMA 13. nedelja predavanje - ZAVRŠNE INDIVIDUALNE KONSULTACIJE
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura C. M. Brown and P. Hagoort (1999): The Neurocognition of Language. Oxford University Press. (odabrani delovi) D. Halpern (2000): Sex Differences in Cognitive Abilities. Lawrence Erlbaum Associates. (odabrani delovi) D. J. Herrman (2005): Applied Cognitive Psychology: A Textbook. LEA (odabrani delovi) J. B. Carroll (1993): Human Cognitive Abilities: A Survey of Factor-Analytic Studies. Cambridge University Press. (odabrani delovi) L.L. Light and D. M. Burke (1993): Language, Memory, and Aging. Cambridge University Press. (odabrani delovi) R. Cabeza and Alan Kingstone (2006): Handbook of Functional Neuroimaging of Cognition. The MIT Press. (odabrani delovi) Dejan Lalović (2008): "Jezik i individualne razlike", Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd. |