Silabusi

Kurs: Psihologija individualnih razlika: viši kurs (Psychology of Individual Differences: Advanced Course)
Predavači

dr Goran Knežević, redovni profesor

dr Goran Opačić, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 6.00
Sadržaj kursa: 1.Generatori individualnih razlika, njihove taksonomije i plauzibilni endofenotipovi, 2.Savremene metode u istraživanju individualnih razlika, 3.Evolucija i individualne razlike, 4.Sistem za bihejvioralnu aktivaciju (ekstraverzija), 5.Sistem za bihejvioralnu inhibiciju (strah, anksioznost, neuroticizam) i regulaciju reakcija na stres, 6.Sistem za regulaciju reakcija napada (agresivnost), 7.Dezintegracija regulativnih funkcija (psihoticizam, shizotipalnost), 8.Sistem bihejvioralne fleksibilnosti/rigidnosti, 9.g-faktor, grupni faktori i metakognicija, 10.Samopoimanje i samoevaluacija, 11.Genetska/ sredinska determinisanost ponašanja, 12.Psihologija individualnih razlika i mentalni poremećaji
Cilj izučavanja kursa: •Usvajanje informacija koje reprezentuju produbljenije znanje u ovoj oblasti •Razumevanje formalne, apstraktne i logičke strukture problema i naprednijih metodskih sredstava u ovoj disciplini i to u kontekstu logičke strukture nauke •Usvajanje naprednijih metodskih znanja i veština u ovoj naučnoj disciplini (rad sa testovima, inventarima i skalama; kreiranje istraživačkih nacrta, upotreba naprednijih statističkih metoda) •Sposobnost kvalifikovane sinteze znanja iz onih naučnih disciplina bez kojih se ne može zamisliti uspešan razvoj psihologije individualnih razlika (neuronauke, multivarijacione statističke metode, genetika ponašanja i sl.) •Sposobnost kvalifikovanog usmenog i pismenog argumentovanja za i protiv određenog gledišta u ovoj disciplini •Sposobnost kritičke evaluacije sadržaja naučne produkcije u ovoj disciplini •Stvaranje kritičke svesti o moćima i ograničenjima metodsko-tehničkih sredstava ove naučne discipline
Preduslovi za polaganje: Za praćenje kursa potrebno je da je student položio sledeće kurseve: Metodologija psiholoških istraživanja, Statistika u psihologiji 1 i 2, Fiziologija nervnog sistema, Biološka psihologija, Psihologija individualnih razlika, Psihometrija i Psihologija inteligencije. Korisna su znanja iz sledećih kurseva: Kognitivna psihologija, Uvod u razvojnu psihologiju, Psihologija učenja, Psihologija pamćenja i mišljenja, Socijalna percepcija i interakcija, Neuropsihologija i Principi psihološkog testiranja
Oblici nastave: •Predavanja (13 x 2) 26 sati •Vežbe (13 x 2) 26 sati •Seminarski rad 26 sati •Nacrt 16 sati •Ispitivanje testom ličnosti/inteligencije ili konstrukcija nekog mernog instrumenta) i pisanje izveštaja: 16 sati •Recenziranje radova 10 sati •Priprema ispita 60 sati Ukupno: 180 sati
Obaveze studenata: •Obavezno prisustvovanje predavanjima i vežbama •Seminarski rad •Recenzija seminarskog rada kolege •Izlaganje i diskusija izabrane teme •Ispitivanje testom ličnosti/inteligencije i pisanje izveštaja •Izrada nacrta istraživanja
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: •Aktivno učešće u diskusijama na predavanjima i vežbama – 10% •Seminarski rad – 20% •Recenziranje seminarskih radova kolega – 10% •Izlaganje i diskusija izabrane teme – 10% •Izveštaj sa ispitivanja testom ličnosti/inteligencije (konstrukcija mernog instrumenta) – 10% •Nacrt istraživanja – 10% •Usmeni ispit – 30%
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Generatori individ. razlika, taksonomije i određenje plauzibilnih endofenotipova
•Predstavljanje, upoznavanje sa strukturom predmeta i ispita, nastavnicima, obavezama i literaturom •Generatori individualnih razlika, njihove taksonomije i određenje plauzibilnih endofenotipova
1. nedelja
vežbe - Generatori individ. razlika, taksonomije i određenje plauzibilnih endofenotipova
Generatori individualnih razlika, njihove taksonomije i određenje plauzibilnih endofenotipova
2. nedelja
predavanje - Savremene metode u istraživanju individualnih razlika
•Istraživački nacrti •Statističke metode •Psihofiziološke metode (EEG, evocirani potencijali, PET, elektrodermalna aktivnost, kardiovaskulana aktivnost, CT, MRI, fMRI) •Neurofarmakološki metod
2. nedelja
vežbe - Izbor teme za seminarski rad i izbor relevantne literature
•Utvrđivanje tema i izbor članaka •Utvrđivanje strukture seminarskog rada
3. nedelja
predavanje - Evolucija i individualne razlike
•Metode •Kontroverzne teme •Preživaljavanje, sparivanje, roditeljstvo i život u grupi •Doprinosi evolucione psihologije psihologiji individualih razlika
Literatura: Tooby, J. & Cosmides, L. (1990). On the Universality of Human Nature and the Uniqueness of the Individual: The Role of Genetics and Adaptation. Journal of Personality, 58: 18-67
3. nedelja
vežbe - Izrada nacrta istraživanja – izbor problema i metodologije (mentorski rad)
•Utvrđivanje istraživačkih pitanja •Utvrđivanje elemenata nacrta koje student treba da razvije
4. nedelja
predavanje - Sistem za bih. aktivaciju i sistem za bih. fleksibilnost
•Istorijski pregled sistema za samo-stimulaciju •Faktorsko-analitičke studije •Priroda konzumatornog ponašanja evociranog sistemom za bih. aktivaciju •Neurodinamika sistema za samostimulaciju •Uloga sistema za bih. aktivaciju u učenju i pamćenju •Bih. sisem aktivacije i deluziono ponašanje •Bih.fleksibilnost/rigidnost i stavovi/ interesovanja/ vrednosti •Uloga ovih sistema u cvkodnevnom ponašanju ljudi (zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi)
4. nedelja
vežbe - Sistem za bih. aktivaciju i sistem za bih. fleksibilnost: merenje
•Upoznavanje sa mernim instrumentima •Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
5. nedelja
predavanje - Sistem za bih. inhibiciju i regulaciju reakcija na stres
•Preklinički modeli izučavanja straha •Faktorsko-analitičke studije •Bazični moždani sistem za generisanje straha •Neurodinamika sistema za bih. inhibiciju •Sistem za bih. inhibiciju i učenje •HPA (Hipotalamo-pituitarno-adrenalna) osa •Stres i metabolizam •Glukokortikoidni receptor •Genetski polimorfizmi i stres •Uloga ovih sistema u svakodnevnom ponašanju ljudi(zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi)
5. nedelja
vežbe - Sistem za bihejvioralnu inhibiciju i regulaciju reakcija na stres: merenje
•Upoznavanje sa mernim instrumentima •Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
6. nedelja
predavanje - Sistem za regulaciju reakcija napada (agresivnost)
•Taksonomije agresivnosti •Faktorsko-analitičke studije •Uloga sredinskih i socijalnih varijabli u generisanju agresivnosti •Bazični moždani sistemi za generisanje agresivnosti •Neurodinamika sistema za regulaciju napada •Uloga sistema za bihejvioralnu fleksibilnost/rigidnost i sistema za regulaciju reakcija napada u ponašanju ljudi i njihovom svakodnevnom prilagođavanju (zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi)
6. nedelja
vežbe - Sistem za regulaciju reakcija napada (agresivnost): merenje
•Upoznavanje sa mernim instrumentima •Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
7. nedelja
predavanje - Dezintegracija regulativnih funkcija (psihoticizam, shizotipalnost)
•Istorijski pregled sistema za integraciju regulativnih funkcija •Faktorsko-analitičke studije •Bazični moždani sistemi koji učestvuju u integraciji regulativnih funkcija •Neurodinamika sistema za integraciju regulativnih funkcija •Uloga sistema za integraciju regulativnih funkcija u ponašanju ljudi i njihovom svakodnevnom prilagođavanju (zadovoljstvo životom, akademska uspešnost, uspešnost na poslu, zdravlje, položaj u grupi)
7. nedelja
vežbe - Dezintegracija regulativnih funkcija (psihoticizam, shizotipalnost): merenje
•Upoznavanje sa mernim instrumentima •Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
8. nedelja
predavanje - Samopoimanje i samoevaluacija 1
•Istorijski pregled istraživanja samopoimanja i samoevaluacije •Faktorsko-analitičke studije
8. nedelja
vežbe - Samopoimanje i samoevaluacija 1: merenje
•Upoznavanje sa mernim instrumentima •Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
9. nedelja
predavanje - Samopoimanje i samoevaluacija 2
•Lokus kontrole, odbrambeni mehanizmi i samopoimanje •Samopoimanje i raznovrsni bihejvioralni korelati
9. nedelja
vežbe - Samopoimanje i samoevaluacija 2: merenje
•Upoznavanje sa rezultatima dobijenim na različitim grupama
10. nedelja
predavanje - g-faktor, grupni faktori i metakognicija
•g i grupni faktori •heuristike u zaključivanju, metakognicija i individualne razlike
Literatura: Jensen, A. (1998). The g-factor. Westport, CT: Praeger (odabrana poglavlja)
10. nedelja
vežbe - Izlaganje i diskusija seminarskog rada
Izlaganje seminarskih radova (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
11. nedelja
predavanje - Genetska/ sredinska determinisanost ponašanja
•Populaciona genetika •Kvantitativna genetska teorija •Kvanitativne genetske metode: ponašanje životinja, porodične studije ljudskog ponašanja, studije blizanaca i adopcione studije •Doprinosi beihejvioralne genetike psihologiji individualih razlika
Literatura: Plomin, R., DeFries, J.C. & McClearn (1990). Behavioral Genetics: A primer. New York: Freeman and company (odabrana poglavlja).
11. nedelja
vežbe - Izlaganje i diskusija seminarskog rada
Izlaganje seminarskih radova (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 15 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
12. nedelja
predavanje - Izlaganje i diskusija rezultata testiranja (ili konstrukcije mernog instrumenta)
•Izlaganje rezultata testiranja, ili konstrukcije mernog instrumenta (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 10 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
12. nedelja
vežbe - Izlaganje i diskusija nacrta istraživanja
•Izlaganje nacrta istraživanja (Powerpoint prezentacija obavezna) u okviru 10 minuta, i odgovaranje na pitanja kolega i nastavnika (5 minuta)
13. nedelja
predavanje - Psihologija individualnih razlika i mentalni poremećaji
•Dimenzionalno i kategorijalno shvatanje mentalnih bolesti •Priroda mentalnih bolesti i taksometrijski modeli •Druge empirijske paradigme u istraživanju prirode mentalnih poremećaja •Karakteristike postojećih sistema za klasifikaciju mentalnih oboljenja i verovatne karakteristike budućih •Dosadašnji rezultati empirijskih istraživanja mentalnih poremećaja u smislu njihovog adekvatnijeg opojmljenja kao dimenzija ili kategorija
Literatura: Meehl, P.E. (1995). Bootstraps Taxometrics: Solving fhe Classification Problem in Psychopahology. American Psychologist, 50: 266-275.
13. nedelja
predavanje - Psihologija individualnih razlika i mentalni poremećaji
•Dimenzionalno i kategorijalno shvatanje mentalnih bolesti •Priroda mentalnih bolesti i taksometrijski modeli •Druge empirijske paradigme u istraživanju prirode mentalnih poremećaja •Karakteristike postojećih sistema za klasifikaciju mentalnih oboljenja i verovatne karakteristike budućih •Dosadašnji rezultati empirijskih istraživanja mentalnih poremećaja u smislu njihovog adekvatnijeg opojmljenja kao dimenzija ili kategorija
Literatura: Widiger, T. A. & Samuel, D. B. (2005). Diagnostic Categories or Dimensions? A Question for the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – Fifth Edition. Journal of Abnormal Psychology, 114: 494-504.
13. nedelja
vežbe - Psihologija individualnih razlika i mentalni poremećaji: merenje
•Upoznavanje sa mernim instrumentima •Primena relevantnih metoda u rešavanju problema vezanih za datu oblast
14. nedelja
- - Rekapitulacija gradiva i priprema za ispit
Rekapitulacija gradiva i priprema za ispit
15. nedelja
- - Ispit
Ispit
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Hogan, R., Hogan, J. & Roberts B. W. (1996). Personality Measurement and Employment Decisions: Questions and Answers. American Psychologist, 51:469-477
Zuckerman, M. (2005). Psychobiology of personality. Cambridge: Cambridge University Press (odabrana poglavlja).