Силабуси

Курс: Психологија личности - општи курс
У оквиру предмета: Психологија личности
Предавачи

др Душан Стојнов, редовни професор у пензији

др Горан Кнежевић, редовни професор

Јелисавета Белић, асистент

обавезни курс
Број бодова: 6.00
Садржај курса: а. Основни мета проблеми у сазнавању личности (онтолошки, епистемолошки, методолошки и практички); б, Теоријски плурализам у психологији личности (представљање основних парадигми: Психоаналитичка, Бихејвиористичка, Хуманистичка, Когнитивистичко-бихејвиорална, Конструктивистичка, и Дискурзивна) ц. Исказивање људске субјективности (личност, индивидуалост, самство, тип, карактер, улога, идентитет, особност), д. Основни проблеми у проучавању личности (проблеми постојања, лоцирања, сазнавања и описивања личности, проблем образлагања људске делатности, проблеми агенсности, потенцијализма и нормалности).
Циљ изучавања курса: Усвајање фундаменталних знања из психологије личности у светлу основних појмова филозофије и филозофије науке као основе за разумевање најважнијих расправа и приступа у овој области. По завршеном курсу студенти ће имати преглед преовлађујућих парадигми и теорија личности, као и основних проблема у проучавању личности и сродних појмова којим се исказује људска субјективност. Студенти такође овладавају основама методолошких стратегија за процену личности, са посебним нагласком на идиографске и квалитативне методе На курсу се стичу темељита знања о личности и ствара критичка свест о могућностима и ограничењима различитих методско-техничких стратегија, као и способност квалификованог аргументовања за и против одређеног гледишта у овој области психологије.
App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса неопходно је полагање испита из Методологије психолошких истраживања, Квалитативних истраживања у психологији и Психологије индивидуалних разлика.
Облици наставе: а. Предавања: (4 часа недељно). Укупно 52 часова у семестру. б. Вежбе: (2 часа недељно). Укупно 26 часова у семестру.
Обавезе студената: а. Обавезно присуствовање вежбама б. Обавезно присуствовање предавањима ц. Обавезно учешће у дискусији на предавањима
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: a. Писмени испит * Рад студената се оцењује на крају године на основу учинка на писменом испиту (одговори на више питања есејског типа). Коначну оцену уобличавају одговор на испитна питања (70%) и процена предавача о квалитету и учешћу студента у наставним активностима (учешће у дискусијама, активност на вежбама) током године (30%).
План курса:
1. недеља
предавање - Први термин за предавање:
• Упознавање са садржајем предмета, начином предавања и испитивања и литературом. • Уводна разматрања: Онтолошки проблеми (Људска природа; Проблем односа «душе и тела»; питање детерминизма и слободе воље). • Уводна разматрања: Епистемолошки проблеми (Ваљаност научног сазнања; Теорије утемељења и теорије оправдања; Теорије истине; Прагматички и вредносни критеријуми; Два алтернативна приступа сазнавању личности: конструктивизам и редукционизам).
1. недеља
вежбе - Први термин за вежбе:
• Формирање група за рад у рачунарском центру и упознавање са програмом рада на вежбама. • Методолошки заокрет у испитивању личности: деконструкција номотетских тестова личности (дискриминативност као реификација процеса увиђања разлика; поузданост као неосетљивост теста на промену; ваљаност као способност теста да каже оно што већ знамо). • Два начина проучавања личности: «Анализа понашања испитаника» и «Говор о понашању особа које се анализују као извор података о говорнику».
2. недеља
предавање - Други термин за предавање:
• Уводна разматрања: Методолошки проблеми (Различита средства у прикупљању података о личности: номотетски спрам идиографског приступа; Различита схватања о улози истраживача: објективизам спрам партиципативизма; Различите врсте података у проучавању психологије личности: биолошки, понашајни, феноменолошки, семантички, историјски и друштвени; Различити начини прикупљања података о личности: теоријско, квалитативно и квантитативно истраживање). • Уводна разматрања: Практички проблеми (Различити
2. недеља
вежбе - Други термин за вежбе:
• Уводно упознавање са техником «Тест репертоара конструката улога» и најпопуларније форме ове технике «Мреже репертоара» • Избор елемената и елицитација конструката: метод дијаде, тријаде, целокупног контекста и конверзациони метод као први кораци у експлорацији система личних конструката. • Израда и попуњавање сопственог «Мреже репертоара»
3. недеља
предавање - Трећи термин за предавање:
• Два лица савремене психологије (Психологија као природна и као друштвена наука – два различита приступа у филозофији науке о личности). • Рефлексија стања у савременој психологији личности (Плурализам: парадигми, теорија, метода и праксе. Симултани спрам сукцесивног плурализма. Различити начини прилажења предмету). • Плурализам, раслојавања у психологији личности и потреба за систематизацијом: (Униномички приступ: Научни реализам, утемељење у природне науке, методолошки супрематизам, Овладавање природом и редукција неизвесности; Мутиперспективистички приступ: Релативизам референтних оквира, утемељење у друштвене науке, херменеутика и «теоротипно» тумачење, Овладавање собом и толеранција неизвесности; Потреба за увођењем реда у «хаос знања»: Метапсихолошки приступ и систематолошка шема).
3. недеља
вежбе - Трећи термин за вежбе:
• Упознавање са програмом Флеxи Грид; • Процедура Пегасус; • Двесмерна кластер-анализа Фоцус; • Процедура за извођење Анализа главних компоненти; • Савладавање основних корака за употребу програмског пакета Флеxи Грид
4. недеља
предавање - Четврти термина за предавања:
• Историјски преглед парадигми проучавања личности (Психоанализа и Бихејвиоризам).
4. недеља
вежбе - Четврти термин за вежбе:
• Уношење личних података са «Мреже репертоара» у рачунар • Обрада сопствених података «Мреже репертоара» у програмском пакету Флеxи Грид.
5. недеља
предавање - Пети термин за предавања:
• Историјски преглед парадигми проучавања личности (Хуманистичка психологија и Когнитивизам).
5. недеља
вежбе - Пети термин за вежбе:
• Анализовање и тумачење података са «Мреже репертоара» – први део: Дескриптивна статистика, Фокус анализа, Анализа главних компоненти.
6. недеља
предавање - Шести термин за предавања:
• Историјски преглед парадигми проучавања личности (Конструктивизам и Дискурзивна психологија).
6. недеља
вежбе - Шести термин за вежбе:
• Анализовање и тумачење података са «Мреже репертоара» – други део: Анализа односа између конструката; Анализа односа између елемената; Анализа односа између конструката и елемената; Анализа импликација семантичког простора који образују главне компоненте.
7. недеља
предавање - Седми термин за предавања:
• Проблем постојања личности («Реификација» спрам «постојања у дискурсу»: Личност као есенција, личност и понашање, личност и однос, личност у контексту и личност као текст. Личност као дискурзивни ентитет у различитим теоријским приступима личности). • Проблем лоцирања личности (Две традиције: персонализам и идеја интегументације спрам конструктивизма и измештања личности у дискурс; Окретање од структуре ка процесу; релативизовање граница личности).
7. недеља
вежбе - Седми термин за вежбе:
• Квалитативна методологија у анализи личности: Од контекста до текста (Метафора «личност као текст, улога језика у конструисању искуства о себи и другима; проблем зависности од контекста и променљивости значења; увећавање броја легитимних тумачења текста. • Пример: Анализа легитимности различитих тумачења једног истог текста.
8. недеља
предавање - Осми термин за предавања:
• Проблем сазнавања људске личности (Могућност сазнавања стварности спрам сазнајних ограничења; Рефлектовање стварности спрам конститутивности сазнајних категорија; Дескрипција спрам прескрипције; Ентитативно спрам конструктивног сазнавања; Објективизам спрам партиципативне епистемологије).
8. недеља
вежбе - Осми термин за вежбе:
• Дискурзивни приступ у психологији и анализа дискурса: Појам дискурса и заокрет ка дискурсу у друштвеним наукама; теоријска начела дискурзивног приступа; домени и дисциплине; Анализа дискурса као метод – улога истраживача, истраживачка питања, прикупљање података, анализа у ужем смислу, завршни извештај и евалуација.
9. недеља
предавање - Девети термин за предавања:
• Проблем описивања личности (Детерминанте понашања: Спољашње – ситуација, средина спрам Унутрашњих – несвесна мотивација и црта; Неопазиви ентитети спрам опазивог понашања; Понашање, посматрање понашања и посматрање посматрања; Есенцијализам спрам релационизма; Проблеми цртистичког приступа – недоследност, полисемичност, контекст и конструктивистичка алтернатива; Епистемолошки став о онтолошком примату односа у конституисању личности: односи између особа као фабрика друштвеног настајања.
9. недеља
вежбе - Девети термин за вежбе:
• Први пример анализе дискурса: Дискурзивна психологија (Ј. Поттер, М. Wетхерелл). • Текст: «Нациста који се не каје» • Појмови: «Интерпретативни репертоар», «позиција субјекта» и «идеолошке дилеме» • Питања за анализу: који објекте конституише текст; који интерпретативни репертоари се могу идентификовати, које позиције субјеката заузимају учесници.
10. недеља
предавање - Десети термин за предавања:
• Проблем исказивања људске субјективности (Личност и сродни појмови; Личност као надилажење индивидуалности; Вреднована личност: карактер; Личност у очима других: тип; Личност као устројство различитих функција: Его, Супер Его и Ид; Рефлексивни потенцијал личности: Јаство и приватност «говора првог лица»; Сржни аспекти личности: идентитет – монолитност спрам полифрености, интегрисаност спрам фрагментисаности, постојаност и промена; Личност и друштвена очекивања: улога; Деприватизација субјекти
10. недеља
вежбе - Десети термин за вежбе:
• Други пример анализе дискурса: Критичка анализа дискурса (Ј. Ван Дијк, Ходге & Кресс) • Текст: Рекламе за козметичке производе у женским часописима • Појмови: «Жанр», «Поредак дискурса», «Идентитети и хегемонија»; «Критичка социолингвистика» • Питања за анализу: О чему се говори у тексту; како се текстуално производе репрезентације, социјални односи, идентитети, вредности, који су све жанрови заступљени у тексту, на који начин се комбинују, како је текст лингвистички организован
11. недеља
предавање - Једанаести термин за предавање:
• Проблем образлагања људске делатности и агенсност (Од узрока из прошлости ка узроцима из будућности – реактивност спрам проактивности; Од мотивације ка интенционалности; Од статичког до динамичког приступа; Од постојаности ка промени; Од понашања ка значењу). • Проблем денатурализације личности (Развој и формирање личности - од урођености и датости ка потенцијалности; Од природних категорија до социјалних конструкција; Друштвено-историјски аспекти поимање личности; Од филогенезе до социогене
11. недеља
вежбе - Једанаести термин за вежбе:
• Трећи пример анализе дискурса: М. Фоуцаулт и Ј. Деррида • Текст: Одломци из књиге «Мотивација и личност» А. Маслова • Појмови: Аутореференцијалност језика и деконструкција, бинарне опозиције и «рАзлика», моћ/знање и технологије јаства. • Питања за анализу: Које су прећутне претпоставке у тексту, шта се у тексту узима «здраво за готово», о чему се говори као о стварном, природном и евидентном, које бинарне опозиције се могу идентификовати у тексту, на који нсу те опозиције хијерархизоване
12. недеља
предавање - Дванаести термин за предавање:
• Проблем политизовања проучавања личности (Од моралне индифиерентности ка политичкој виности психологије личности; • Сазнавање као облик вршења моћи; Репресивност дискурса о личности: политика психологије).
12. недеља
вежбе - Дванаести термин за вежбе:
• Проблем моћи у проучавању личности • «Суђење» А. Мекензију: Изазов и спремност за разумевање. • Знање: Моћ да се дефинишу други.
13. недеља
предавање - Тринеасти термин за предавање:
• Проблем нормалности лиичности: Од биолошке основе до социјалне конструкције поремећаја (Описивање девијантности личности као идеолошка прескрипција; Патологизација као происход нормирања личности; Еманципација личности и подизање гласа - Политика идентитета). • Завршна разматрања, дискусија и евалуација курса.
13. недеља
вежбе - Тринеасти термин за вежбе:
• Вршење моћи у психологији: Проблем класификације нормалности. • «Дизање гласа» као отпор позиционирању: Политика идентитета. • Завршна дискусија евалуација вежби
Литература и извори података:
Општа обавезна Литература
• V. Ber (2001): Uvod u socjalni konstrukcionizam (str. 81-97 i 206-233). Beograd: Zepter Book World.
• Hol, K i Lindzi, G. (1983): Teorije ličnosti (Frojd: 55-85; Jung: 125-152; Adler: 162-172; Maslov: 259-267; Rodžers: 274-290; Olport: 411-435;. Beograd: NOLIT.
B. V. Popovic (2002): Bukvar psihologije licnosti (str. 9-59 i 206-233). Beograd: DPS.
D. Stojnov (2003): Psihologija licnih konstrukata: Uvod u teoriju i terapiju (3-26; 51-128).Beograd: Zepter Book World.
D. Stojnov (2005): Pd spihologije licnossti ka psihologiji osoba. Beograd: Institut za pedgoska istrazivanja.
K. Gergen i M. Gergen (2006): Socijalna konstrukcija: Ulazak u dijalog. Beograd: Zepter Bookworld.