Силабуси
Курс: Психологија личности - општи курс У оквиру предмета: Психологија личности Предавачи др Душан Стојнов, редовни професор у пензији др Горан Кнежевић, редовни професор Јелисавета Белић, асистент обавезни курс Број бодова: 6.00 Садржај курса: а. Основни мета проблеми у сазнавању личности (онтолошки, епистемолошки, методолошки и практички); б, Теоријски плурализам у психологији личности (представљање основних парадигми: Психоаналитичка, Бихејвиористичка, Хуманистичка, Когнитивистичко-бихејвиорална, Конструктивистичка, и Дискурзивна) ц. Исказивање људске субјективности (личност, индивидуалост, самство, тип, карактер, улога, идентитет, особност), д. Основни проблеми у проучавању личности (проблеми постојања, лоцирања, сазнавања и описивања личности, проблем образлагања људске делатности, проблеми агенсности, потенцијализма и нормалности). Циљ изучавања курса: Усвајање фундаменталних знања из психологије личности у светлу основних појмова филозофије и филозофије науке као основе за разумевање најважнијих расправа и приступа у овој области. По завршеном курсу студенти ће имати преглед преовлађујућих парадигми и теорија личности, као и основних проблема у проучавању личности и сродних појмова којим се исказује људска субјективност. Студенти такође овладавају основама методолошких стратегија за процену личности, са посебним нагласком на идиографске и квалитативне методе На курсу се стичу темељита знања о личности и ствара критичка свест о могућностима и ограничењима различитих методско-техничких стратегија, као и способност квалификованог аргументовања за и против одређеног гледишта у овој области психологије. App.preduslovi_za_polaganje: За праћење курса неопходно је полагање испита из Методологије психолошких истраживања, Квалитативних истраживања у психологији и Психологије индивидуалних разлика. Облици наставе:
а. Предавања: (4 часа недељно). Укупно 52 часова у семестру.
б. Вежбе: (2 часа недељно). Укупно 26 часова у семестру.
Обавезе студената: а. Обавезно присуствовање вежбама
б. Обавезно присуствовање предавањима
ц. Обавезно учешће у дискусији на предавањима
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: a. Писмени испит
* Рад студената се оцењује на крају године на основу учинка на писменом испиту (одговори на више питања есејског типа). Коначну оцену уобличавају одговор на испитна питања (70%) и процена предавача о квалитету и учешћу студента у наставним активностима (учешће у дискусијама, активност на вежбама) током године (30%).
План курса: 1. недеља предавање - Први термин за предавање: • Упознавање са садржајем предмета, начином предавања и испитивања и литературом.
• Уводна разматрања: Онтолошки проблеми (Људска природа; Проблем односа «душе и тела»; питање детерминизма и слободе воље).
• Уводна разматрања: Епистемолошки проблеми (Ваљаност научног сазнања; Теорије утемељења и теорије оправдања; Теорије истине; Прагматички и вредносни критеријуми; Два алтернативна приступа сазнавању личности: конструктивизам и редукционизам).
1. недеља вежбе - Први термин за вежбе: • Формирање група за рад у рачунарском центру и упознавање са програмом рада на вежбама.
• Методолошки заокрет у испитивању личности: деконструкција номотетских тестова личности (дискриминативност као реификација процеса увиђања разлика; поузданост као неосетљивост теста на промену; ваљаност као способност теста да каже оно што већ знамо).
• Два начина проучавања личности: «Анализа понашања испитаника» и «Говор о понашању особа које се анализују као извор података о говорнику».
2. недеља предавање - Други термин за предавање: • Уводна разматрања: Методолошки проблеми (Различита средства у прикупљању података о личности: номотетски спрам идиографског приступа; Различита схватања о улози истраживача: објективизам спрам партиципативизма; Различите врсте података у проучавању психологије личности: биолошки, понашајни, феноменолошки, семантички, историјски и друштвени; Различити начини прикупљања података о личности: теоријско, квалитативно и квантитативно истраживање).
• Уводна разматрања: Практички проблеми (Различити 2. недеља вежбе - Други термин за вежбе: • Уводно упознавање са техником «Тест репертоара конструката улога» и најпопуларније форме ове технике «Мреже репертоара»
• Избор елемената и елицитација конструката: метод дијаде, тријаде, целокупног контекста и конверзациони метод као први кораци у експлорацији система личних конструката.
• Израда и попуњавање сопственог «Мреже репертоара»
3. недеља предавање - Трећи термин за предавање: • Два лица савремене психологије (Психологија као природна и као друштвена наука – два различита приступа у филозофији науке о личности).
• Рефлексија стања у савременој психологији личности (Плурализам: парадигми, теорија, метода и праксе. Симултани спрам сукцесивног плурализма. Различити начини прилажења предмету).
• Плурализам, раслојавања у психологији личности и потреба за систематизацијом: (Униномички приступ: Научни реализам, утемељење у природне науке, методолошки супрематизам, Овладавање природом и редукција неизвесности; Мутиперспективистички приступ: Релативизам референтних оквира, утемељење у друштвене науке, херменеутика и «теоротипно» тумачење, Овладавање собом и толеранција неизвесности; Потреба за увођењем реда у «хаос знања»: Метапсихолошки приступ и систематолошка шема).
3. недеља вежбе - Трећи термин за вежбе: • Упознавање са програмом Флеxи Грид;
• Процедура Пегасус;
• Двесмерна кластер-анализа Фоцус;
• Процедура за извођење Анализа главних компоненти;
• Савладавање основних корака за употребу програмског пакета Флеxи Грид
4. недеља предавање - Четврти термина за предавања: • Историјски преглед парадигми проучавања личности (Психоанализа и Бихејвиоризам). 4. недеља вежбе - Четврти термин за вежбе: • Уношење личних података са «Мреже репертоара» у рачунар
• Обрада сопствених података «Мреже репертоара» у програмском пакету Флеxи Грид.
5. недеља предавање - Пети термин за предавања: • Историјски преглед парадигми проучавања личности (Хуманистичка психологија и Когнитивизам). 5. недеља вежбе - Пети термин за вежбе: • Анализовање и тумачење података са «Мреже репертоара» – први део: Дескриптивна статистика, Фокус анализа, Анализа главних компоненти. 6. недеља предавање - Шести термин за предавања: • Историјски преглед парадигми проучавања личности (Конструктивизам и Дискурзивна психологија). 6. недеља вежбе - Шести термин за вежбе: • Анализовање и тумачење података са «Мреже репертоара» – други део: Анализа односа између конструката; Анализа односа између елемената; Анализа односа између конструката и елемената; Анализа импликација семантичког простора који образују главне компоненте. 7. недеља предавање - Седми термин за предавања: • Проблем постојања личности («Реификација» спрам «постојања у дискурсу»: Личност као есенција, личност и понашање, личност и однос, личност у контексту и личност као текст. Личност као дискурзивни ентитет у различитим теоријским приступима личности).
• Проблем лоцирања личности (Две традиције: персонализам и идеја интегументације спрам конструктивизма и измештања личности у дискурс; Окретање од структуре ка процесу; релативизовање граница личности).
7. недеља вежбе - Седми термин за вежбе: • Квалитативна методологија у анализи личности: Од контекста до текста (Метафора «личност као текст, улога језика у конструисању искуства о себи и другима; проблем зависности од контекста и променљивости значења; увећавање броја легитимних тумачења текста.
• Пример: Анализа легитимности различитих тумачења једног истог текста.
8. недеља предавање - Осми термин за предавања: • Проблем сазнавања људске личности (Могућност сазнавања стварности спрам сазнајних ограничења; Рефлектовање стварности спрам конститутивности сазнајних категорија; Дескрипција спрам прескрипције; Ентитативно спрам конструктивног сазнавања; Објективизам спрам партиципативне епистемологије). 8. недеља вежбе - Осми термин за вежбе: • Дискурзивни приступ у психологији и анализа дискурса: Појам дискурса и заокрет ка дискурсу у друштвеним наукама; теоријска начела дискурзивног приступа; домени и дисциплине; Анализа дискурса као метод – улога истраживача, истраживачка питања, прикупљање података, анализа у ужем смислу, завршни извештај и евалуација. 9. недеља предавање - Девети термин за предавања: • Проблем описивања личности (Детерминанте понашања: Спољашње – ситуација, средина спрам Унутрашњих – несвесна мотивација и црта; Неопазиви ентитети спрам опазивог понашања; Понашање, посматрање понашања и посматрање посматрања; Есенцијализам спрам релационизма; Проблеми цртистичког приступа – недоследност, полисемичност, контекст и конструктивистичка алтернатива; Епистемолошки став о онтолошком примату односа у конституисању личности: односи између особа као фабрика друштвеног настајања. 9. недеља вежбе - Девети термин за вежбе: • Први пример анализе дискурса: Дискурзивна психологија (Ј. Поттер, М. Wетхерелл).
• Текст: «Нациста који се не каје»
• Појмови: «Интерпретативни репертоар», «позиција субјекта» и «идеолошке дилеме»
• Питања за анализу: који објекте конституише текст; који интерпретативни репертоари се могу идентификовати, које позиције субјеката заузимају учесници.
10. недеља предавање - Десети термин за предавања: • Проблем исказивања људске субјективности (Личност и сродни појмови; Личност као надилажење индивидуалности; Вреднована личност: карактер; Личност у очима других: тип; Личност као устројство различитих функција: Его, Супер Его и Ид; Рефлексивни потенцијал личности: Јаство и приватност «говора првог лица»; Сржни аспекти личности: идентитет – монолитност спрам полифрености, интегрисаност спрам фрагментисаности, постојаност и промена; Личност и друштвена очекивања: улога; Деприватизација субјекти 10. недеља вежбе - Десети термин за вежбе: • Други пример анализе дискурса: Критичка анализа дискурса (Ј. Ван Дијк, Ходге & Кресс)
• Текст: Рекламе за козметичке производе у женским часописима
• Појмови: «Жанр», «Поредак дискурса», «Идентитети и хегемонија»; «Критичка социолингвистика»
• Питања за анализу: О чему се говори у тексту; како се текстуално производе репрезентације, социјални односи, идентитети, вредности, који су све жанрови заступљени у тексту, на који начин се комбинују, како је текст лингвистички организован 11. недеља предавање - Једанаести термин за предавање: • Проблем образлагања људске делатности и агенсност (Од узрока из прошлости ка узроцима из будућности – реактивност спрам проактивности; Од мотивације ка интенционалности; Од статичког до динамичког приступа; Од постојаности ка промени; Од понашања ка значењу).
• Проблем денатурализације личности (Развој и формирање личности - од урођености и датости ка потенцијалности; Од природних категорија до социјалних конструкција; Друштвено-историјски аспекти поимање личности; Од филогенезе до социогене 11. недеља вежбе - Једанаести термин за вежбе: • Трећи пример анализе дискурса: М. Фоуцаулт и Ј. Деррида
• Текст: Одломци из књиге «Мотивација и личност» А. Маслова
• Појмови: Аутореференцијалност језика и деконструкција, бинарне опозиције и «рАзлика», моћ/знање и технологије јаства.
• Питања за анализу: Које су прећутне претпоставке у тексту, шта се у тексту узима «здраво за готово», о чему се говори као о стварном, природном и евидентном, које бинарне опозиције се могу идентификовати у тексту, на који нсу те опозиције хијерархизоване 12. недеља предавање - Дванаести термин за предавање: • Проблем политизовања проучавања личности (Од моралне индифиерентности ка политичкој виности психологије личности;
• Сазнавање као облик вршења моћи; Репресивност дискурса о личности: политика психологије).
12. недеља вежбе - Дванаести термин за вежбе: • Проблем моћи у проучавању личности
• «Суђење» А. Мекензију: Изазов и спремност за разумевање.
• Знање: Моћ да се дефинишу други.
13. недеља предавање - Тринеасти термин за предавање: • Проблем нормалности лиичности: Од биолошке основе до социјалне конструкције поремећаја (Описивање девијантности личности као идеолошка прескрипција; Патологизација као происход нормирања личности; Еманципација личности и подизање гласа - Политика идентитета).
• Завршна разматрања, дискусија и евалуација курса.
13. недеља вежбе - Тринеасти термин за вежбе: • Вршење моћи у психологији: Проблем класификације нормалности.
• «Дизање гласа» као отпор позиционирању: Политика идентитета.
• Завршна дискусија евалуација вежби
Литература и извори података: Општа обавезна Литература • V. Ber (2001): Uvod u socjalni konstrukcionizam (str. 81-97 i 206-233). Beograd: Zepter Book World. • Hol, K i Lindzi, G. (1983): Teorije ličnosti (Frojd: 55-85; Jung: 125-152; Adler: 162-172; Maslov: 259-267; Rodžers: 274-290; Olport: 411-435;. Beograd: NOLIT. B. V. Popovic (2002): Bukvar psihologije licnosti (str. 9-59 i 206-233). Beograd: DPS. D. Stojnov (2003): Psihologija licnih konstrukata: Uvod u teoriju i terapiju (3-26; 51-128).Beograd: Zepter Book World. D. Stojnov (2005): Pd spihologije licnossti ka psihologiji osoba. Beograd: Institut za pedgoska istrazivanja. K. Gergen i M. Gergen (2006): Socijalna konstrukcija: Ulazak u dijalog. Beograd: Zepter Bookworld. |