Kurs: Pedagogija autonomije (mas.) 2021
Predavači

dr Aleksandar Tadić, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Program predavanja: Društvene strukture i koncepcije vaspitanja. Vaspitanje na temeljima etičkih i tržišnih vrednosti. Vaspitanje za emancipaciju – predmet proučavanja kritičkih koncepcija vaspitanja. Značenja emancipacije kao cilja vaspitanja (implikacije za pedagošku praksu). Pedagogija Paula Freirea. Emancipatorsko i egalitarističko načelo jednakosti inteligencija i metod autodidaktike – stanovište Žaka Ransijera. Emancipacija, vera u emancipaciju i postupci za vrednovanje pedagoških postupaka – stanovište Filipa Merijea. Konstruktivizam i koncepcije vaspitanja. Teorijski okvir i praktične implikacije teorije samoodređenja, teorije izbora Vilijema Glasera i progresivne pedagogije Alfija Kona. Program vežbi: Diskusije o različitim savremenim koncepcijama vaspitanja. Teorijski obrazložena studentska izlaganja na času o savremenim problemima vaspitanja. Prezentacije izveštaja o obavljenom istraživanju.
Cilj izučavanja kursa: Sticanje znanja o orijentacijama u proučavanju pedagoških procesa usmerenih na razvoj autonomne ličnosti. Razumevanje nastanka društvenih patologija u funkciji jačanja emancipatorske komponente vaspitnog rada i podržavanja društvenog aktivizma pedagoga.
App.preduslovi_za_polaganje: /
Oblici nastave: Predavanja, grupni rad, diskusije, izrada projekata, prikazi pročitane literature, prezentacije na času i individualne konsultacije.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Vaspitanje i društvo. O vaspitanju iz ugla teorije Luja Altisera.
Društvene strukture, odnosi moći, interesi i potčinjavanje u vaspitanju / Škola kao ideološki državni aparat i mehanizam interpelacije (Altiser)
Literatura: Kohlberg, L. & Mayer, R. (1972). Development as the Aim of Education. Harvard Educational Review. 42 (4),449-496.
1. nedelja
predavanje - Vaspitanje i društvo. O vaspitanju iz ugla teorije Luja Altisera.
Društvene strukture, odnosi moći, interesi i potčinjavanje u vaspitanju / Škola kao ideološki državni aparat i mehanizam interpelacije (Altiser)
Literatura: Altiser, L. (2009). Ideologija i državni ideološki aparati. Loznica: Karpos. (24-49, 64-81)
1. nedelja
predavanje - Vaspitanje i društvo. O vaspitanju iz ugla teorije Luja Altisera.
Društvene strukture, odnosi moći, interesi i potčinjavanje u vaspitanju / Škola kao ideološki državni aparat i mehanizam interpelacije (Altiser)
Literatura: Potkonjak, N. (1996). ’Treća pedagogija’ - utopija ili stvarnost. Nastava i vaspitanje, 45(2), 228-240.
2. nedelja
predavanje - O vaspitanju iz ugla teorija Mišela Fukoa i Pjera Burdijea
Strukture i sredstva vladanja i kontrole u praksi disciplinovanja / Kulturna reprodukcija i simbolička dominacija
Literatura: Burdije, P. i Paseron, Ž. K. (2012). Reprodukcija u obrazovanju, društvu i kulturi. Reč, 82/28, 67-121.
2. nedelja
predavanje - O vaspitanju iz ugla teorija Mišela Fukoa i Pjera Burdijea
Strukture i sredstva vladanja i kontrole u praksi disciplinovanja / Kulturna reprodukcija i simbolička dominacija
Literatura: Tadić, A., Malešević, N. i Radovanović, I. (2013). Simbolička dominacija i antiideološka delovanja – represivni mehanizmi ideoloških institucija i Tolstojev pokušaj slobodnog vaspitanja.
2. nedelja
predavanje - O vaspitanju iz ugla teorija Mišela Fukoa i Pjera Burdijea
Strukture i sredstva vladanja i kontrole u praksi disciplinovanja / Kulturna reprodukcija i simbolička dominacija
Literatura: Fuko, M. (1997). Nadzirati i kažnjavati. Sremski Karlovci – Novi Sad: Izdavačka knjižnica Zorana Stojanovića. (19-32, 71-100, 131-189, 203-220)
3. nedelja
predavanje - Kritička teorija vaspitanja
O izgradnji društvene svesti usmerene ka promenama i društvenoj transformaciji.
Literatura: Konig, E. i Zedler, P. (2001). Teorije znanosti o odgoju. Zagreb: Educa. (122-151)
3. nedelja
predavanje - Kritička teorija vaspitanja
O izgradnji društvene svesti usmerene ka promenama i društvenoj transformaciji.
Literatura: Adorno, T. (2006). Vaspitanje posle Aušvica. Pedagogija, LXI (1), 5-16.
4. nedelja
predavanje - Vaspitanje kao odgovor na izazove savremenog doba
Vaspitanje na temeljima etičkih i tržišnih vrednosti.
Literatura: Varufakis, J. (2015). Ovaj svet može da bude bolji. Beograd: Kreativni centar. (25-44; 77-100)
4. nedelja
predavanje - Vaspitanje kao odgovor na izazove savremenog doba
Vaspitanje na temeljima etičkih i tržišnih vrednosti.
Literatura: Merije, F. (2016). Pedagogija: mora se pružiti otpor, Beograd: Data Status. (61-90)
4. nedelja
predavanje - Vaspitanje kao odgovor na izazove savremenog doba
Vaspitanje na temeljima etičkih i tržišnih vrednosti.
Literatura: Tadić, A. i Bodroški Spariosu, B. (2017). Vaspitanje kao odgovor na izazove savremenog doba. U: VasPITANJE danas (str. 19-25), Beograd: Filozofski fakultet i PDS.
5. nedelja
predavanje - Pedagogija autonomije Paula Freirea
O kritičkoj pedagogiji: perspektiva Anrija Žirua; Pitera Meklarena i Majkla Epla.
Literatura: Apple, M. W. (2014). Obrazovanje na „pravom“ putu: tržišta, standardi, Bog i nejednakost. Beograd: Fabrika knjiga (23-78)
5. nedelja
predavanje - Pedagogija autonomije Paula Freirea
O kritičkoj pedagogiji: perspektiva Anrija Žirua; Pitera Meklarena i Majkla Epla.
Literatura: Žiru, A. (2013). O kritičkoj pedagogiji. Beograd: Eduka. (9-67, 121-128, 223-263)
5. nedelja
predavanje - Pedagogija autonomije Paula Freirea
O kritičkoj pedagogiji: perspektiva Anrija Žirua; Pitera Meklarena i Majkla Epla.
Literatura: Meklaren, P. (2013). Če Gevara, Paulo Freire i pedagogija revolucije. Beograd: Eduka. (9-35, 86-88, 229-321)
5. nedelja
predavanje - Pedagogija autonomije Paula Freirea
O kritičkoj pedagogiji: perspektiva Anrija Žirua; Pitera Meklarena i Majkla Epla.
Literatura: Roberts, P. (2007). Pedagogija nade Paula Freirea. Pedagogija, LXII (4), 529-540.
5. nedelja
predavanje - Pedagogija autonomije Paula Freirea
O kritičkoj pedagogiji: perspektiva Anrija Žirua; Pitera Meklarena i Majkla Epla.
Literatura: Freire, P. (2017). Pedagogija autonomije. Clio: Beograd (13-32; 48-55; 72-80)
5. nedelja
predavanje - Pedagogija autonomije Paula Freirea
O kritičkoj pedagogiji: perspektiva Anrija Žirua; Pitera Meklarena i Majkla Epla.
Literatura: Freire, P. (2018). Pedagogija obespravljenih. Eduka: Beograd (str. 55-70)
6. nedelja
predavanje - Pedagoški optimizam kao proračunata naivnost.
Brunerova kultura obrazovanja (značaj kontrakultura i folk pedagogije) / Načelo jednakosti inteligencija i metod autodidaktike - stanovište Žaka Ransijera / Emancipacija, vera u emancipaciju i postupci za vrednovanje pedagoških postupaka: pogledi Filipa Merijea.
Literatura: Bruner, J. (2000). Kultura obrazovanja, Zagreb: Educa (57-95)
6. nedelja
predavanje - Pedagoški optimizam kao proračunata naivnost.
Brunerova kultura obrazovanja (značaj kontrakultura i folk pedagogije) / Načelo jednakosti inteligencija i metod autodidaktike - stanovište Žaka Ransijera / Emancipacija, vera u emancipaciju i postupci za vrednovanje pedagoških postupaka: pogledi Filipa Merijea.
Literatura: Ranciere, J. (2010). Učitelj neznalica – Pet lekcija iz intelektualne emancipacije, Zagreb: Multimedijalni institut. (odabrana poglavlja)
6. nedelja
predavanje - Pedagoški optimizam kao proračunata naivnost.
Brunerova kultura obrazovanja (značaj kontrakultura i folk pedagogije) / Načelo jednakosti inteligencija i metod autodidaktike - stanovište Žaka Ransijera / Emancipacija, vera u emancipaciju i postupci za vrednovanje pedagoških postupaka: pogledi Filipa Merijea.
Literatura: Merije, F. (2014). Obrazovanje je vaspitanje: etika i pedagogija, Beograd: Zavod za udžbenike (9-93)
6. nedelja
predavanje - Pedagoški optimizam kao proračunata naivnost.
Brunerova kultura obrazovanja (značaj kontrakultura i folk pedagogije) / Načelo jednakosti inteligencija i metod autodidaktike - stanovište Žaka Ransijera / Emancipacija, vera u emancipaciju i postupci za vrednovanje pedagoških postupaka: pogledi Filipa Merijea.
Literatura: Tadić, A. (2019). Na distanci od manipulacije, Beograd: IPA Filozofskog fakulteta. (70-80)
7. nedelja
predavanje - Autonomija: cilj vaspitanja prema Pijažeu
Konstruktivizam i vaspitne koncepcije. Humanističke psihološke teorije i teorije vaspitanja.
Literatura: Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). The darker and brighter sides of human existence: Basic psychological needs as a unifying concept. Psychological Inquiry, 11 (4), 319-338.
7. nedelja
predavanje - Autonomija: cilj vaspitanja prema Pijažeu
Konstruktivizam i vaspitne koncepcije. Humanističke psihološke teorije i teorije vaspitanja.
Literatura: Kami, K. (1983). Autonomija: cilj vaspitanja prema Pijažeu, Predškolsko dete, XIII (1-2), 1-12.
8. nedelja
predavanje - Autonomija kao bazična ljudska potreba. Teorija samoodređenja - teorijski okvir.
Autonomija učenika u razrednom kontekstu – kritička perspektiva teorije samoodređenja
Literatura: Brofi, DŽ. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Beograd: Clio. (229-268; 269-323)
8. nedelja
predavanje - Autonomija kao bazična ljudska potreba. Teorija samoodređenja - teorijski okvir.
Autonomija učenika u razrednom kontekstu – kritička perspektiva teorije samoodređenja
Literatura: Tadić, A. (2019). Na distanci od manipulacije, Beograd: IPA Filozofskog fakulteta. (41-53)
9. nedelja
predavanje - Teorija izbora Vilijema Glasera.
Literatura: Glasser, W. (1994): Kvalitetna škola, Educa, Zagreb (1-94)
9. nedelja
predavanje - Teorija izbora Vilijema Glasera.
Literatura: Tadić, A. (2019). Na distanci od manipulacije, Beograd: IPA Filozofskog fakulteta. (105-132)
10. nedelja
predavanje - Obučavanje nastavnika uspešnosti: perspektiva Tomasa Gordona
Literatura: Gordon, T. (1998): Kako biti uspešan nastavnik, Kreativni centar i Most, Beograd
11. nedelja
predavanje - Progresivna pedagogija Alfija Kona
Literatura: Kohn, A. (2005). The (progressive) schools our children deserve. Schools: Studies in Education, 2(2), 77-108.