Курс: Васпитање у настави (осн.) 2021
У оквиру предмета: Васпитање у настави (осн.) 2021
Предавачи

др Александар Тадић, ванредни професор

др Владета Милин, доцент

изборни курс
Број бодова: 5.00
Садржај курса: Васпитни рад наставника – од трансмисивне до прогресивне оријентације (од спољашњег механизма контроле ка подршци аутономном поступању у учионици). Бихејвиорaлни и конструктивистички/ хуманистички приступ у основи теоријских концепција васпитног рада наставника. 2. Теорија самоодређења као оквир за разумевање и класификацију теоријских концепција и стратегија васпитног рада наставника на континууму контрола – аутономија. 3. Концепције васпитног рада наставника усмерене на: а) наставничку контролу понашања ученика (Ли Кантера, Фредерка Џонса и Рудолфа Драјкурса) и б) подржавање аутономије ученика (Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија Кона). 4. Стратегије васпитног рада наставника (процедуралне, интерперсоналне и дидактичке стратегије). 5. Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Циљ изучавања курса: Разумевање сложености проблема васпитања у наставном контексту. Препознавање значења и важности дијалектичког прожимања образовања и еманципације. Упознавање са различитим педагошким и дидактичким концепцијама васпитног рада у настави.
App.preduslovi_za_polaganje: /
Облици наставе: Предавања, дискусије, презентације студената на часу, анализа видео записа, израда индивидуалних извештаја (пројеката) и индивидуалне консултације.
План курса:
1. недеља
предавање - Васпитни рад наставника
Васпитни рад наставника – од трансмисивне до прогресивне оријентације (од спољашњег механизма контроле ка подршци аутономном поступању у учионици).
2. недеља
предавање - Бихејвиорaлни и хуманистички приступ у основи концепција васпитног рада
Бихејвиорaлни и конструктивистички/ хуманистички приступ у основи теоријских концепција васпитног рада наставника. Поређење васпитних стилова наставника на одабраним примерима. Поређење основних типова васпитног рада наставника: а) заснованог на претпоставкама критичке педагогије, хуманистичке психологије и конструктивистичке теорије учења и б) заснованог на претпоставкама бихејвиористичке теорије учења и мотивације.
3. недеља
предавање - Теорија самоодређења
Теорија самоодређења као оквир за разумевање и класификацију теоријских концепција и стратегија васпитног рада наставника на континууму контрола – аутономија. Концептуализација основних људских потреба и диференцијација типова регулације у домену екстринзичке мотивације.
4. недеља
предавање - Васпитни рад усмерен на наставничку контролу
Концепције васпитног рада наставника усмерене на наставничку контролу понашања ученика (Ли Кантера, Фредерка Џонса и Рудолфа Драјкурса).
5. недеља
предавање - Васпитни рад усмерен на подржавање аутономије ученика
Концепције васпитног рада наставника усмерене на подржавање аутономије ученика (Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија Кона).
6. недеља
предавање - Процедуралне стратегије васпитног рада наставника
Анализирање примера правила понашања и употреба казни и награда у настави
7. недеља
предавање - Интерперсоналне стратегије васпитног рада наставника
Анализирање компоненти климе у учионици и комуникације између наставника и ученика. Представљање васпитног значаја одељенских састанака и могућности унапређивања интерперсоналних односа кроз различите ваннаставне активности.
8. недеља
предавање - Дидактичке стратегије васпитног рада наставника
Препознавање васпитног потенцијала организације и модалитета наставног рада на примерима програмских садржаја и наставних активности.
9. недеља
предавање - Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Литература: Mерије, Ф. (2014). Образовање је васпитање: етика и педагогија. Београд: Завод за уџбенике (стр. 9-30).
9. недеља
предавање - Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Литература: Брофи, Џ. (2015). Како мотивисати ученике да уче. Београд: Clio (стр. 229-323).
9. недеља
предавање - Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Литература: Лалић-Вучетић, Н., Ђерић, И. и Ђевић, Р. (2009). Ученичка аутономија и интерперсонални стил наставника у теорији самодетерминације, Зборник Института за педагошка истраживања, 41 (2), стр. 349-366.
9. недеља
предавање - Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Литература: Рудерс, П. (2003): Интерактивна настава, Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду (стр. 53-58, 67-73).
9. недеља
предавање - Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Литература: Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације – еманципаторска компонента васпитног рада наставника. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета (стр. 22-53, 81-206).
9. недеља
предавање - Схватање васпитања у концепцијама образовања и у дидактичким теоријама.
Литература: Трнавац, Н. (2005). „Дисциплинска лествица“ као индикатор нивоа и квалитета васпитног деловања наставника, Иновације у настави, 18 (4), стр. 5-20.