Kurs: Vaspitanje u nastavi (osn.) 2021
Predavači

dr Aleksandar Tadić, vanredni profesor

dr Vladeta Milin, docent

izborni kurs
Broj bodova: 5.00
Sadržaj kursa: Vaspitni rad nastavnika – od transmisivne do progresivne orijentacije (od spoljašnjeg mehanizma kontrole ka podršci autonomnom postupanju u učionici). Bihejvioralni i konstruktivistički/ humanistički pristup u osnovi teorijskih koncepcija vaspitnog rada nastavnika. 2. Teorija samoodređenja kao okvir za razumevanje i klasifikaciju teorijskih koncepcija i strategija vaspitnog rada nastavnika na kontinuumu kontrola – autonomija. 3. Koncepcije vaspitnog rada nastavnika usmerene na: a) nastavničku kontrolu ponašanja učenika (Li Kantera, Frederka DŽonsa i Rudolfa Drajkursa) i b) podržavanje autonomije učenika (Vilijema Glasera, Tomasa Gordona i Alfija Kona). 4. Strategije vaspitnog rada nastavnika (proceduralne, interpersonalne i didaktičke strategije). 5. Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Cilj izučavanja kursa: Razumevanje složenosti problema vaspitanja u nastavnom kontekstu. Prepoznavanje značenja i važnosti dijalektičkog prožimanja obrazovanja i emancipacije. Upoznavanje sa različitim pedagoškim i didaktičkim koncepcijama vaspitnog rada u nastavi.
App.preduslovi_za_polaganje: /
Oblici nastave: Predavanja, diskusije, prezentacije studenata na času, analiza video zapisa, izrada individualnih izveštaja (projekata) i individualne konsultacije.
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Vaspitni rad nastavnika
Vaspitni rad nastavnika – od transmisivne do progresivne orijentacije (od spoljašnjeg mehanizma kontrole ka podršci autonomnom postupanju u učionici).
2. nedelja
predavanje - Bihejvioralni i humanistički pristup u osnovi koncepcija vaspitnog rada
Bihejvioralni i konstruktivistički/ humanistički pristup u osnovi teorijskih koncepcija vaspitnog rada nastavnika. Poređenje vaspitnih stilova nastavnika na odabranim primerima. Poređenje osnovnih tipova vaspitnog rada nastavnika: a) zasnovanog na pretpostavkama kritičke pedagogije, humanističke psihologije i konstruktivističke teorije učenja i b) zasnovanog na pretpostavkama bihejviorističke teorije učenja i motivacije.
3. nedelja
predavanje - Teorija samoodređenja
Teorija samoodređenja kao okvir za razumevanje i klasifikaciju teorijskih koncepcija i strategija vaspitnog rada nastavnika na kontinuumu kontrola – autonomija. Konceptualizacija osnovnih ljudskih potreba i diferencijacija tipova regulacije u domenu ekstrinzičke motivacije.
4. nedelja
predavanje - Vaspitni rad usmeren na nastavničku kontrolu
Koncepcije vaspitnog rada nastavnika usmerene na nastavničku kontrolu ponašanja učenika (Li Kantera, Frederka DŽonsa i Rudolfa Drajkursa).
5. nedelja
predavanje - Vaspitni rad usmeren na podržavanje autonomije učenika
Koncepcije vaspitnog rada nastavnika usmerene na podržavanje autonomije učenika (Vilijema Glasera, Tomasa Gordona i Alfija Kona).
6. nedelja
predavanje - Proceduralne strategije vaspitnog rada nastavnika
Analiziranje primera pravila ponašanja i upotreba kazni i nagrada u nastavi
7. nedelja
predavanje - Interpersonalne strategije vaspitnog rada nastavnika
Analiziranje komponenti klime u učionici i komunikacije između nastavnika i učenika. Predstavljanje vaspitnog značaja odeljenskih sastanaka i mogućnosti unapređivanja interpersonalnih odnosa kroz različite vannastavne aktivnosti.
8. nedelja
predavanje - Didaktičke strategije vaspitnog rada nastavnika
Prepoznavanje vaspitnog potencijala organizacije i modaliteta nastavnog rada na primerima programskih sadržaja i nastavnih aktivnosti.
9. nedelja
predavanje - Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Literatura: Merije, F. (2014). Obrazovanje je vaspitanje: etika i pedagogija. Beograd: Zavod za udžbenike (str. 9-30).
9. nedelja
predavanje - Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Literatura: Brofi, DŽ. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Beograd: Clio (str. 229-323).
9. nedelja
predavanje - Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Literatura: Lalić-Vučetić, N., Đerić, I. i Đević, R. (2009). Učenička autonomija i interpersonalni stil nastavnika u teoriji samodeterminacije, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 41 (2), str. 349-366.
9. nedelja
predavanje - Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Literatura: Ruders, P. (2003): Interaktivna nastava, Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu (str. 53-58, 67-73).
9. nedelja
predavanje - Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Literatura: Tadić, A. (2019). Na distanci od manipulacije – emancipatorska komponenta vaspitnog rada nastavnika. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta (str. 22-53, 81-206).
9. nedelja
predavanje - Shvatanje vaspitanja u koncepcijama obrazovanja i u didaktičkim teorijama.
Literatura: Trnavac, N. (2005). „Disciplinska lestvica“ kao indikator nivoa i kvaliteta vaspitnog delovanja nastavnika, Inovacije u nastavi, 18 (4), str. 5-20.