Kurs: Profesionalni razvoj nastavnika U okviru predmeta: Profesionalni razvoj nastavnika Predavači dr Nataša Vujisić-Živković, redovni profesor dr Aleksandar Tadić, vanredni profesor izborni kurs Broj bodova: 6.00 Sadržaj kursa: Sadržaj kursa: Teorijska nastava 1) Profesionalni identitet nastavnika; 2) Profesionalne kompetencije nastavnika; 3) Profesionalni razvoj nastavnika – pojmovno-terminološka pitanja; 4) Koncepcija i sistem inicijalnog profesionalnog obrazovanja nastavnika u Srbiji – stanje i perspektive; 5) Koncepcije profesionalnog usavršavanja nastavnika; 6) Nastavnik kao refleksivni praktičar – nastavnik kao istraživač: odnos pedagoške teorije i prakse; 8) Pripravništvo: pedagog i nastavnik na zajedničkom zadatku. Praktična nastava 1) Istraživanje profesionalnog indentiteta nastavnika; 2) Istraživanje sistema inicijalnog profesionalnog obrazovanja nastavnika u Srbiji; 3) Istraživanje sistema profesionalnog usavršavanja nastavnika u Srbiji; 4) Uloga pedagoga u kreiranju plana (na individualnom i institucionalnom nivou) profesionalnog razvoja nastavnika; 5) Uloga individualnog profesionalnog portfolija nastavnika; 6) Istraživanje uloge pedagoga u profesionalnom razvoju nastavnika. Cilj izučavanja kursa: Ovladavanje konceptom profesionalnog razvoja nastavnika, razvijanje sposobnosti, veština i motivacije za aktivno učešće u profesionalnom razvoju nastavnika. App.preduslovi_za_polaganje: - Oblici nastave:
Kritičko čitanje literature, diskusija, planiranje, realizacija i prezentacija istraživačkog rada. Plan kursa: 1. nedelja predavanje - Uvodni čas Upoznavanje sa programom, literaturom, predispitnim, ispitnim obavezama, vremenskom dinamikom i načinom rada. 2. nedelja predavanje - Koncepcija i sistem inicijalnog profesionalnog obrazovanja nastavnika u Srbiji . Kritička analiza litearture vezane za koncepciju i sistem inicijalnog profesionalnog obrazovanja nastavnika u Srbiji – stanje i perspektive. Literatura: Protner, E., i dr. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28. 2. nedelja vežbe - Realizacija istraživačkog zadatka (grupni rad). Istraživanje sistema inicijalnog profesionalnog obrazovanja nastavnika u Srbiji (grupni rad). 2. nedelja vežbe - Realizacija prvog istraživačkog zadatka Uporedna analiza profesionalnog identiteta nastavnika i učitelja (grupni rad). 3. nedelja predavanje - Profesionalni identitet nastavnika. Upoznavanje sa koncepcijama razvoja profesionalnog identiteta nastavnika.
1. Živković, P. (2012). Profesionalni identitet nastavnika i samoprocena kvaliteta rada nastavnika. Jagodina: KAIROS, str. 13-34.
2. Vranješević, J. i Vujisić Živković, N. (2013). Profesionalni identitet nastavnika i obrazovanja između kompetencija i ideala. Teme, 37(2), 581-594.
Literatura: 1. Živković, P. (2012). Profesionalni identitet nastavnika i samoprocena kvaliteta rada nastavnika. Jagodina: KAIROS, str. 13-34.
2. Vranješević, J. i Vujisić Živković, N. (2013). Profesionalni identitet nastavnika i obrazovanja između kompetencija i ideala. Teme, 37(2), 581-594.
3. nedelja vežbe - Istraživanje profesionalnog indetiteta nastavnika (grupni rad). Upoznavanje sa prvim istraživačkim zadatkom: Uporedna analiza profesionalnog identiteta nastavnika i učitelja (grupni rad). 4. nedelja predavanje - Realizacija prvog istraživačkog zadatka Uporedna analiza profesionalnog identiteta nastavnika i učitelja (grupni rad). 5. nedelja predavanje - Prezentacija i kritička analiza prvog istraživačkog zadatka Prezentacija i kritička analiza prvog istraživačkog zadatka: Uporedna analiza profesionalnog identiteta nastavnika i učitelja 5. nedelja vežbe - Prezentacija i kritička analiza prvog istraživačkog zadatka Prezentacija i kritička analiza prvog istraživačkog zadatka: Uporedna analiza profesionalnog identiteta nastavnika i učitelja 6. nedelja predavanje - Profesinalne kompetencije nastavnika 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Literatura: 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
5. Radulović, L., Pejatović, A., Vujisić Živković, N. (2010). Profesionalne kompetencije nastavnika (standardi profesionalnih kompetencija nastavnika: da li su nam potrebni i kako da do njih dođemo). Andragoške studije, br. 1, 161-170.
6. nedelja predavanje - Profesinalne kompetencije nastavnika 3. Vizek Vidović, V i Zoran Velkovski, V. (u red.) (2013). Nastavnička profesija za 21. Vek. Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE. Beograd: COP. (odabrani delovi)
4. Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Kikinda: Sveti Sava.
Literatura: Radulović, L., Pejatović, A., Vujisić Živković, N. (2010). Profesionalne kompetencije nastavnika. Andragoške studije, br. 1, 161-170. 6. nedelja vežbe - Profesinalne kompetencije nastavnika – drugi istraživački zadatak Analiza različitih okvira profesionalnih kompetencija nastavnika 7. nedelja predavanje - Koncepcije i modeli profesionalnog usavršavanja nastavnika. Kritička analiza različitih koncepcija i modela profesionalnog usavršavanja nastavnika.
6. Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. Službeni glasnik RS, br. 2016. (odabrane strane) Literatura: 1) Pravilnik o SSU i sticanju zvanja nastavnika... Službeni glasnik RS, br. 13, 2015. 2) Pešikan, A., Antić, S. i Marinković, S. (2010). Koncepcija SUN u Srbiji: između proklamovanog i skrivenog modela 7. nedelja vežbe - Koncepcije i modeli profesionalnog usavršavanja nastavnika. 7. Pešikan, A., Antić, S. i Marinković, S. (2010). Koncepcija stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji: između proklamovanog i skrivenog modela. Nastava i vaspitanje, 59(2), 278-296 8. nedelja predavanje - Istraživanje sistema profesionalnog usavršavanja nastavnika u Srbiji Upoznavanje sa drugim istraživačkim zadatkom: Istraživanje sistema profesionalnog usavršavanja nastavnika u Srbiji 8. nedelja vežbe - Istraživanje sistema profesionalnog usavršavanja nastavnika u Srbiji Upoznavanje sa drugim istraživačkim zadatkom: Istraživanje sistema profesionalnog usavršavanja nastavnika u Srbiji 9. nedelja predavanje - Realizacija trećeg istraživačkog zadataka Kritička analaiza literature iz oblasti profesionalnog razvoja nastavnika 9. nedelja predavanje - Treći istraživački zadatak Kritička analiza literature u oblasti profesionalnog uasavršavanja nastavniaka
3. Đerić, I., Milin, V. i Stanković, D. (2012). Pravci unapređivanja stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji: perspektive različitih aktera. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 29–49.
4. Stanković, D. i dr. (2015). Nastavnik kao istraživač – Priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, str. 11–23.
10. nedelja predavanje - Realizacija 3 istraž. zadataka 1 grupa Kritička analiza literature, Literatura: 1. DŽinović, V., Đević, R. i Đerić, I. (2013). Percepcije nastavnika o sopstvenoj inicijativnosti: kolektivna inicijativa spram lične inicijative. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 45(2), 282–297.
2. Pavlović, B. (2008). Izazovi liderske uloge nastavnika. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 40(2), 388–402.
10. nedelja vežbe - Realizacija 3 istraž. zadataka 1 grupa Kritička analiza literature 11. nedelja predavanje - Realizacija 3 istraž. zadataka 2 grupa Kritička analiza literature 11. nedelja vežbe - Realizacija 3. istraž. zadataka 2 grupa 1. DŽinović, V., Đević, R. i Đerić, I. (2013). Percepcije nastavnika o sopstvenoj inicijativnosti: kolektivna inicijativa spram lične inicijative. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 45(2), 282–297.
2. Pavlović, B. (2008). Izazovi liderske uloge nastavnika. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 40(2), 388–402.
12. nedelja predavanje - Realizacija 3 istraž. zadataka 3 grupa Kritička analiza literature 12. nedelja vežbe - Realizacija 3 istraž. zadataka 3 grupa Kritička analiza literature
5. Bogunović, B. i Stanković, I. (2008). Skriveno siromaštvo nastavnika: status, posledice i strategije prevazilaženja. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 40(2), 403–422.
6. Protner, E., Medveš, Z., Batinić, B., Miovska Spaseva, S., Radeka, I., Spasenović, V., Šušnja S., ra, Zorić, V. i Vujisić Živković, N. (2014). Bolonjska reforma obrazovanja predmetnih nastavnika u novonastalim državama na području bivše Jugoslavije. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 7-28.
7. Ćirović, I. i Malinić D. (2013). Akademski rodni stereotipi budućih nastavnika. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 45(2), 322–341.
8. Plut, D., Pavlović, Z. i Popadić, D. (2012). Shvatanja nastavnika o školskom nasilju i njihova procena lične i kolektivne snage za efikasno delovanje. Nastava i vaspitanje, LXI(4), 597–611.
13. nedelja predavanje - Priprema za ispitnu obavezu Kritička anaaliza literature
10. Koutrouba, K. (2013). Student misbehaviour in secondary education: Greek teachers’
views and attitudes. Educational Review, 65(1), 1-19.
11. Beaschem, D. F., McCray, R. C., Yawn, D. C., & Obiakor, E. F. (2000). Support and importance of character education: pre-service teacher perceptions. Education, 133(4), 470-480.
13. nedelja vežbe - Priprema za ispitnu obavezu 10. Koutrouba, K. (2013). Student misbehaviour in secondary education: Greek teachers’
views and attitudes. Educational Review, 65(1), 1-19.
11. Beaschem, D. F., McCray, R. C., Yawn, D. C., & Obiakor, E. F. (2000). Support and importance of character education: pre-service teacher perceptions. Education, 133(4), 470-480.
14. nedelja predavanje - Ispitna obaveza Analiza literature
12. Lipovec, A. & Antolin, D. (2014). Slovenian pre-service teachers’ prototype biography.Teaching in Higher Education, 19(2), 183-193.
13. Furlong, C. (2013). The teacher I wish to be: exploring the influence of life histories
on student teacher idealised identities. European Journal of Teacher Education, 36(1), 68-83.
15. nedelja predavanje - Ispitna obaveza 14. Oksi, A. Schaaf van der M., Krull, E. (2014). Novice and experienced teachers’ views
on professionalism. TRAMES, 18(68/63), 4, 327-344.
15. Gordon, J. E. (2016). Concerns of the Novice Physical Education Teacher. Th Physical Educator, Vol. 73, 652-670.
|