Kurs: Predškolska pedagogija - opšti kurs
U okviru predmeta: Predškolska pedagogija
Predavači

dr Dragana Pavlović-Breneselović, redovni profesor u penziji

dr Živka Krnjaja, redovni profesor

obavezni kurs
Broj bodova: 10.00
Sadržaj kursa: Kurs je tematski podeljen na četiri bloka: Blok 1. PORODIČNO I JAVNO VASPITANJE PREDŠKOLSKE DECE (Vaspitanje kao društvena delatnost - vaspitaze kao funkcija društva i kulture, univerzalne forme i kulržturne varijacije; Porodično i vanporodično vaspitanje - uzroci i razvoj institucionalizacije vaspitanja u ranom detinjstvu, strukturne razlike; Vaspitanje kao porodična funkcija - vaspitanje kao privatna delatnost i uslovnjenost društvenim kulturnim i porodičnim kontekstom, odnos porodice i javnog vaspitanja; Javno predškolsko vaspitanje kod nas - pravno-normativna, organizaciona, programska rešenja, modeli različitih oblika predškolskog vaspitanja; Odnos predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja) Blok 2. UČENJE I OBRAZOVANJE PREDŠKOLSKOG DETETA (Psihološke teorije učenja i obrazovanja predškolskog deteta; Obrazovanje kao modelovanje procesa učenja) Blok 3. SOCIJALIZACIJA U JAVNOM PREDŠKOLSKOM VASPITANJU (Vaspitanje kao mehanizam socijalnog nasleđivanja; Zadaci socijalizacije; Sturktura programa i socijalizacija) Blok 4. POSMATRANJE I PRAĆENJE DEČJEG RAZVOJA: Značaj posmatranja i praćenja dečjeg razvoja; Načini prikupljanja podataka o deci i tehnike posmatranja; analza i objedinjavanje podataka dobijenih posmatranjem
Cilj izučavanja kursa: - da razumeju i razvijaju implikacije pedagoških i psiholoških teorija u domenu predškolskog vaspitanja - da razviju profesionalni pristup u sagledavanju, tumačenju, razumevanju i kritičkom preispiitivanju teorije i prakse predškolskog vaspitanja - da se upoznaju sa osnovnim pojmovima torije i prakse predškolskog vaspitanja - da razviju pozitivan profesionalni stav u odnosu na područja i aktere predškolskog vaspitanja (decu, porodicu, vaspitače, paraprofesionalce, lokalnu zajednicu) - da razviju kapacitete za timski rad - da razviju sposobnost argumentovane diskusije, izalganja i prezentacje
App.preduslovi_za_polaganje: Položen ispit iz razvojne psihologije
Oblici nastave: Kurs se realizuje u bloku od četiri časa nedeljno kroz interaktivnu nastavu, dvonedeljnu organizovanu praksu u predškolskoj ustanovi i izradu seminarskog rada. Zadaci prakse: - upoznavanje sa poslovima i ulogama pedagago, organizacijom rada, strukturom institucije i pedagoškom dokumentacijom - sistematsko praćenje aktivnosti, metoda i sadržaja rada u vaspitnoj grupi - sistematsko praćenje individualnog deteta putem struktuiranog protokola posmatranja - praćenjnj individualnog deteta primenom narativne tehike posmatranja - planiranje, realizacija i evaluacija jedne aktivnosti sa decom - izrada eseja o praksi Seminarski rad se realizuje timski (max 5 članova) prema temi izabranoj sa ponuđene liste ili samostalno definisanoj, i obuhvata izradu nacrta projekta, istraživanje na terenu, obradu podataka, pisani izveštaj i javnu odbranu rada.
Obaveze studenata: - aktivno učešće u realizaciji nastave, učešćem u diskusionim grupama, rešavanju zadataka i drugim interaktivnim metodama rada - izrada i prezentacija domaćih radova (prikazi iz literature, pilotska istraživanja, analize) - izrada grupnog seminarskog rada prema odabranoj istraživačkoj temi i javna odbrana rada - dvonedeljna praksa i realizacija svih zadataka prakse
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Završnu ispitnu ocenu čine: - ocena sa pismenog ispita. Pismeni ispit se sastoji od tri esejska pitanja koja se pojedinačno ocenjuju i daju ukupnu ocenu pismenog ispita (20 poena za svako pitanje, ukupno 60 poena). - ocena seminarskog rada: ocena seminarskog rada obuhvata ocenu projekta, izveštaja i prezentacije, ukupno 20 poena. - ocena aktivnosti tokom godine: Izrada domaćih radova (2 mini istraživanja po 5 poena)i aktivnosti vezane za praksu 10 poena, ukupno 20 poena.
Plan kursa:
1. nedelja
vežbe - Uvodni čas
- Međusobno predstavljanje - Informacije o kursu:plan, način organizacije i sadržaj - Prava i obaveze studenata i način ocenjivanja - Formiranje timova - Popunjavanje upitnika o očekivanjima studenata u vezi sdržaja i oblika rada
2. nedelja
predavanje - Promene u porodici i institucionalizacija predškolskog vaspitanja
Biološka utemeljenost vaspitanja - izlaganje Vaspitanje kao mehanizam kulturnog nasleđivanja Uvodno izlaganje Podizanje dece u tri različite kulture Paralela podizanja dece u homogenim i savremenom društvu - rad po grupama i diskusija Obeležja savrmene civilizacije i promene u porodici Položaj deteta u savremenoj porodici (na primeru jedne beogradske porodice) - izrada upitnika za roditelje, grupni rad
3. nedelja
predavanje - Savremena porodica i diversifikacija oblika predškolskog vaspitanja
Karakteristike savremene porodice - izlaganje Šta je porodica - grupni cretež i diskusija Uslovi odrastanja dece u porodici kod nas - prikaz pilkot istraživanja studenata i diskusija Zašto javno predškolsko vaspitanje - grupna diskusija Terminološka određenja - izlaganje Razlozi za diversifikaciju oblika predškolskog vaspitanja - izlaganje sa diskusijom Zadaci za naredni čas: prezentacija po jednog oblika predškolskog vaspitanja
4. nedelja
vežbe - Oblici javnog predškolskog vaspitanja
Definisanje oblika - izlaganje Prikaz pojedinih oblika predškolskog vaspitanja - prezentacije studenata Izrada skice jednog oblika - grupni rad Prezentacija i diskusija Domači zadatak: Izrada informacije za roditelje o datom obliku
5. nedelja
predavanje - Porodica u javnom predškolskom vaspitanju
Odnos porodice i javnog predškolskog vaspitanja - izlaganje Javno predškolsko vaspitanje kao podrška porodici - izlaganje Koristi od saradnje sa porodicom - grupna diskusija Oblici saradnje sa porodicom - izlaganje Izrada skice jednog oblika sradnje - grupni rad sa prezentacijom 6. Pretpostavke uspešne saradnje - izlaganje sa diskusijom Prezentacija domaćih radova
6. nedelja
predavanje - Odnos predškolskog programa, lokalne zajednice i škole
Poređenje sistema predškolskog i osnovnoškolskog vaspitanja i obrazovanja - grupni rad sa diskusijom Odnos i načini pšovezivanja sistema predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja - izlaganje Priprema za školu - grupni rad sa diskusijom Definisanje LZ i njenih resursa - izlaganje Različitost očekivanja različitih grupa u LZ - grupni rad Odnos predškolskog programa i LZ - izlaganje
7. nedelja
predavanje - Promene o shvatanjima dečjeg razvoja i mogućnostima obrazovanja
Razlozi za promene Predškolski period kao kritički period za razvoj pojedinih psihičkih funkcija Novija istraživanja o neurofiziološkom razvoju na ranim uzrastima Pedagoške implikacije novog shvatanja pojma učenja, obrazovanja, razvoja, socijalizacije
8. nedelja
predavanje - Teorije razvoja i predškolska deca
Različite teorije razvoja Stupnjevi razvoja i različiti tipovi normiranja ponašanja Kritika teorija razvoja Pedagoške implikacije razvojnih teorija
9. nedelja
predavanje - Problemi učenja male dece i individualizacija pristupa
Teorije učenja i obrazovanje predškolske dece Individualno-psihološki problemi učenja Pedagoški problemi obrazovanja male dece Kulturološki problemi obrazovanja
10. nedelja
predavanje - Problemi učenja male dece i individualizacija pristupa
Svako dete može da uči - individualizacija pristupa
11. nedelja
predavanje - Program vaspitno-obrzovnog rada
Od programa do kurikuluma Važeći program kod nas -različiti tipovi programa Ciljevi,zadaci, ishodi Područja obrazovanja Aktivni metodi učenja na ranim uzrasima struktura programa
12. nedelja
predavanje - Planiranje
Različiti pristupi u polazištima planiranja Dugoročno i kratkoročno planiranje Pristup planiranju u akademskim programima i programima otvorenog tipa Deca i roditelji učesnici planiranja Struktura procesa planiranja
14. nedelja
predavanje - Socijalizacija u programu predškolskog vaspitanja
Pojam socijalizacije Emocionalno-socijalni razvoj predškolskog deteta Zadaci socijalizacije Struktura institucije i socijalizacija
15. nedelja
vežbe - Samopoštovanje
Konkretizacija realizacije jednog zadatka socijalizacije :Radionica o samopoštovanju Pedagoške implikacije zadataka socijalizacije
16. nedelja
projekat - Seminarski radovi
Izbor tema Izrada nacrta istrživanja Izrada nacrta instrumenta istraživanja
17. nedelja
projekat - Priprema za praksu
Informisanje o mestu i zadacima prakse Seminarski radovi
18. nedelja
praksa - Praksa
19. nedelja
praksa - Praksa
20. nedelja
predavanje - Partnerski odnos u vaspitanju
Pojam partnerstva Karakteristike partnerskog odnosa Pretpostavke uspostavljanja partnerskih odnosa Realzacija partnerskih odnosa
21. nedelja
vežbe - Samodisciplina
Različiti teorijski pristupi u shvatanju discipline Pojam samodiscipline Postupci razvoja samodiscipline naspram disciplinovanja
22. nedelja
predavanje - Uloge vaspitača
Uloge vaspitača u predškolskom programu Implicitna pedagogija vaspitača Načini realizacije uloga
23. nedelja
seminar - Posmatranje: razlozi i ograničenja
Prvo: Zašto je važno posmatrati decu; Prednosti i koristi od posmatranja; Istraživački pristup procesu posmatranja Drugo: Smanjivanje i otklanjanje subjektivnosti u posmatranju; faktori koji utiču na objektivnost posmatranja; Korekcija vlastitih istraživačkih predrasuda
24. nedelja
seminar - Praćenje dece
III RAZMATRANJE PONAŠANJA U ODNOSU NA KONTEKST Uticaj dečjeg iskustva na osećanja, ponašanje i znanje trenutno manifestovano; Individualne razlike; Uticaj okruženja na manifestovano ponašanje; Kulturne i individualne varijacije IV PRAĆENJE DECE I OBJEDINJAVANJE PODATAKA POSMATRANJA Razlićite tehnike posmatranja i načina prikupljanja podataka o deci; Analiza i objedinjavanje podataka; Izrada dosijea o detetu i upotreba podataka u različite svrhe
25. nedelja
seminar - Javna odbrana seminarskih radova
26. nedelja
- - Javna odbrana seminarskih radova i završna evaluacija
Evaluacija kursa Evaluacija aktivnosti studenata kroz samoevaluaciju, grupnu i nastavničku evaluaciju
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Šmit,V. Osnovne psihološke potrebe deteta, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str.1-8
Štambak,M. (1985)Svako dete može da uči, beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 77-111
Donaldson,M. (1987) Um deteta, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.37-84, 97-105
Horvat,L. (1985) Predškolsko vaspitanje i intelektualni razvoj, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.44-94, 189-218
Kami,K. Autonomija - cilj vaspitanja prema Pijažeu, PREDŠKOLSKO DETE 1-2/83, str. 221-227
Koldevel,B. Razvoj deteta i razlike u kulturi, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str.225-235
Koldvel,B. Kakva sredina pruža malom detetu najpovoljnije uslove za učenje, PREDŠKOLSKO DETE, 2/77, str. 139-151
Krnjaja Ž. & Miškeljin L. (2006) Od učenja ka podučavanju,A.M. Grafic Beograd, str 27-45
Leipzig J.&Leach J. (2001): Praćenje i posmatranje dece u procesu podučavanja, Centar za interaktivnu pedagogiju, Beograd
Marjanović,A. Protivurečna pitanja društvenog vaspitanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.11-27
Marjanović,A.neki aspekti uloge porodice u socijalizaciji maladih,PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 147-169
Pavlović-Breneselović,D. (1993) Položaj deteta u dečjem vrtiću i prvom razredu osnovne škole, Beograd, IPA, str.7-16
Pavlović-Breneselović,D.,Pavlovski,T. (2000) Partnerski odnos u vapsitanju, beograd, IPA/CIP, str. 15-24,175-182,200-204,226-229
Pešić,M. (1985) Motivacija predškolske dece za učenje, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.29-114
Pešić,M. Aktivnosti i uloge dece i vaspitača, PREDŠKOLSKO DETE, 1'2/83, 3-4/84, str.67-83
Pešić,M. Nastanak i razvoj vaspitanja, separat
Pešič,M.,Pavlović,D.,Stokić,L. (1989) Modeli različitih oblika predškolskog vaspitanja, Beograd,IPA, str.1-81
Podjakov,N. (1985) Praktično mišljenje kod dece, Beograd, Zavod za udjbenike i nastavna sredstva, str.197-210
Vigotski,L. Učenje i razvoj u predškolskom periodu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/71, str.365-374
Opsta dopunska Literatura
Hes,R. Rano učenje kao proces socijalizacije, PREDŠKOLSKO DETE, 4771, 381-386
Kamenov,E. (1986) Intelektualno vaspitanje kroz igru, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredsta
Koh,J. Doba odojčeda- kritički period u razvoju čoveka, PREDŠKOLSKO DETE, 3-4/77, str.343-347
Kon,I.S. (1988) Dete i kultura, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Majer-Bir, R. Problemi ranog učenja i predškolsko obrazovanje, PREDŠKOLSKO DETE 4/71, str. 374-381
Marjanović,A. Šta je to društveno vaspitanje male dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 27-39
Marjanović,A. Savremene teroije razvoja ličnosti i vaspitanje u ranom detinjstvu, PEDAGOGIJA, 1/69
Marjanović,A. Teorijska i praktična pitanja obrazovanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 4/73, str.287-302
Marjanović,A. Vaspitna funkcija porodice, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.163-169
Osnove programa vaspitnoobrazovnog rada sa decom predškolskog uzrasta
Parten, M. Socijalne igre predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 2-3/72,STR.193-205
Pešić, M. Koncepcija i mogućnosti razvijanja programa upoznavanja okoline, PREDŠKOLSKO DETE, 1/81
Pijaže,J. Učenje i razvoj, PREDŠKOLSKO DETE, 3/75, str.227-239
Proces socijalizacije kod dece (1986), beograd, Zavod za udžbeniižke i nastavna sredstva
Prost,A. Uticaj društvenih i kulturnih promena na shvatanje o detetu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str. 217-234
Rejmon-Rivije,B. Odnosi medju decom, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str. 37-47
Tizar,mantovani, Problemi institucionalnog predškolskog vaspitanja, PREDŠKOLSKO DETE, 3/82 i 1-2/83
Vigotski,L. Istorijski razvoj ponašanja čoveka, PSIHOLOGIJA, 1-2/72