Kurs: Predškolska pedagogija - opšti kurs U okviru predmeta: Predškolska pedagogija Predavači dr Dragana Pavlović-Breneselović, redovni profesor u penziji dr Živka Krnjaja, redovni profesor obavezni kurs Broj bodova: 10.00 Sadržaj kursa: Kurs je tematski podeljen na četiri bloka:
Blok 1. PORODIČNO I JAVNO VASPITANJE PREDŠKOLSKE DECE (Vaspitanje kao društvena delatnost - vaspitaze kao funkcija društva i kulture, univerzalne forme i kulržturne varijacije; Porodično i vanporodično vaspitanje - uzroci i razvoj institucionalizacije vaspitanja u ranom detinjstvu, strukturne razlike; Vaspitanje kao porodična funkcija - vaspitanje kao privatna delatnost i uslovnjenost društvenim kulturnim i porodičnim kontekstom, odnos porodice i javnog vaspitanja; Javno predškolsko vaspitanje kod nas - pravno-normativna, organizaciona, programska rešenja, modeli različitih oblika predškolskog vaspitanja; Odnos predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja)
Blok 2. UČENJE I OBRAZOVANJE PREDŠKOLSKOG DETETA (Psihološke teorije učenja i obrazovanja predškolskog deteta; Obrazovanje kao modelovanje procesa učenja)
Blok 3. SOCIJALIZACIJA U JAVNOM PREDŠKOLSKOM VASPITANJU (Vaspitanje kao mehanizam socijalnog nasleđivanja; Zadaci socijalizacije; Sturktura programa i socijalizacija)
Blok 4. POSMATRANJE I PRAĆENJE DEČJEG RAZVOJA: Značaj posmatranja i praćenja dečjeg razvoja; Načini prikupljanja podataka o deci i tehnike posmatranja; analza i objedinjavanje podataka dobijenih posmatranjem
Cilj izučavanja kursa: - da razumeju i razvijaju implikacije pedagoških i psiholoških teorija u domenu predškolskog vaspitanja
- da razviju profesionalni pristup u sagledavanju, tumačenju, razumevanju i kritičkom preispiitivanju teorije i prakse predškolskog vaspitanja
- da se upoznaju sa osnovnim pojmovima torije i prakse predškolskog vaspitanja
- da razviju pozitivan profesionalni stav u odnosu na područja i aktere predškolskog vaspitanja (decu, porodicu, vaspitače, paraprofesionalce, lokalnu zajednicu)
- da razviju kapacitete za timski rad
- da razviju sposobnost argumentovane diskusije, izalganja i prezentacje App.preduslovi_za_polaganje: Položen ispit iz razvojne psihologije Oblici nastave:
Kurs se realizuje u bloku od četiri časa nedeljno kroz interaktivnu nastavu, dvonedeljnu organizovanu praksu u predškolskoj ustanovi i izradu seminarskog rada.
Zadaci prakse:
- upoznavanje sa poslovima i ulogama pedagago, organizacijom rada, strukturom institucije i pedagoškom dokumentacijom
- sistematsko praćenje aktivnosti, metoda i sadržaja rada u vaspitnoj grupi
- sistematsko praćenje individualnog deteta putem struktuiranog protokola posmatranja
- praćenjnj individualnog deteta primenom narativne tehike posmatranja
- planiranje, realizacija i evaluacija jedne aktivnosti sa decom
- izrada eseja o praksi
Seminarski rad se realizuje timski (max 5 članova) prema temi izabranoj sa ponuđene liste ili samostalno definisanoj, i obuhvata izradu nacrta projekta, istraživanje na terenu, obradu podataka, pisani izveštaj i javnu odbranu rada. Obaveze studenata: - aktivno učešće u realizaciji nastave, učešćem u diskusionim grupama, rešavanju zadataka i drugim interaktivnim metodama rada
- izrada i prezentacija domaćih radova (prikazi iz literature, pilotska istraživanja, analize)
- izrada grupnog seminarskog rada prema odabranoj istraživačkoj temi i javna odbrana rada
- dvonedeljna praksa i realizacija svih zadataka prakse
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata: Završnu ispitnu ocenu čine:
- ocena sa pismenog ispita. Pismeni ispit se sastoji od tri esejska pitanja koja se pojedinačno ocenjuju i daju ukupnu ocenu pismenog ispita (20 poena za svako pitanje, ukupno 60 poena).
- ocena seminarskog rada: ocena seminarskog rada obuhvata ocenu projekta, izveštaja i prezentacije, ukupno 20 poena.
- ocena aktivnosti tokom godine: Izrada domaćih radova (2 mini istraživanja po 5 poena)i aktivnosti vezane za praksu 10 poena, ukupno 20 poena. Plan kursa: 1. nedelja vežbe - Uvodni čas - Međusobno predstavljanje
- Informacije o kursu:plan, način organizacije i sadržaj
- Prava i obaveze studenata i način ocenjivanja
- Formiranje timova
- Popunjavanje upitnika o očekivanjima studenata u vezi sdržaja i oblika rada 2. nedelja predavanje - Promene u porodici i institucionalizacija predškolskog vaspitanja Biološka utemeljenost vaspitanja - izlaganje
Vaspitanje kao mehanizam kulturnog nasleđivanja
Uvodno izlaganje
Podizanje dece u tri različite kulture
Paralela podizanja dece u homogenim i savremenom društvu - rad po grupama i diskusija
Obeležja savrmene civilizacije i promene u porodici
Položaj deteta u savremenoj porodici (na primeru jedne beogradske porodice) - izrada upitnika za roditelje, grupni rad
3. nedelja predavanje - Savremena porodica i diversifikacija oblika predškolskog vaspitanja Karakteristike savremene porodice - izlaganje
Šta je porodica - grupni cretež i diskusija
Uslovi odrastanja dece u porodici kod nas - prikaz pilkot istraživanja studenata i diskusija
Zašto javno predškolsko vaspitanje - grupna diskusija
Terminološka određenja - izlaganje
Razlozi za diversifikaciju oblika predškolskog vaspitanja - izlaganje sa diskusijom
Zadaci za naredni čas: prezentacija po jednog oblika predškolskog vaspitanja 4. nedelja vežbe - Oblici javnog predškolskog vaspitanja Definisanje oblika - izlaganje
Prikaz pojedinih oblika predškolskog vaspitanja - prezentacije studenata
Izrada skice jednog oblika - grupni rad
Prezentacija i diskusija
Domači zadatak: Izrada informacije za roditelje o datom obliku 5. nedelja predavanje - Porodica u javnom predškolskom vaspitanju Odnos porodice i javnog predškolskog vaspitanja - izlaganje
Javno predškolsko vaspitanje kao podrška porodici - izlaganje
Koristi od saradnje sa porodicom - grupna diskusija
Oblici saradnje sa porodicom - izlaganje
Izrada skice jednog oblika sradnje - grupni rad sa prezentacijom
6. Pretpostavke uspešne saradnje - izlaganje sa diskusijom
Prezentacija domaćih radova 6. nedelja predavanje - Odnos predškolskog programa, lokalne zajednice i škole Poređenje sistema predškolskog i osnovnoškolskog vaspitanja i obrazovanja - grupni rad sa diskusijom
Odnos i načini pšovezivanja sistema predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja - izlaganje
Priprema za školu - grupni rad sa diskusijom
Definisanje LZ i njenih resursa - izlaganje
Različitost očekivanja različitih grupa u LZ - grupni rad
Odnos predškolskog programa i LZ - izlaganje 7. nedelja predavanje - Promene o shvatanjima dečjeg razvoja i mogućnostima obrazovanja Razlozi za promene
Predškolski period kao kritički period za razvoj pojedinih psihičkih funkcija
Novija istraživanja o neurofiziološkom razvoju na ranim uzrastima
Pedagoške implikacije novog shvatanja pojma učenja, obrazovanja, razvoja, socijalizacije 8. nedelja predavanje - Teorije razvoja i predškolska deca Različite teorije razvoja
Stupnjevi razvoja i različiti tipovi normiranja ponašanja
Kritika teorija razvoja
Pedagoške implikacije razvojnih teorija 9. nedelja predavanje - Problemi učenja male dece i individualizacija pristupa Teorije učenja i obrazovanje predškolske dece
Individualno-psihološki problemi učenja
Pedagoški problemi obrazovanja male dece
Kulturološki problemi obrazovanja 10. nedelja predavanje - Problemi učenja male dece i individualizacija pristupa
Svako dete može da uči - individualizacija pristupa 11. nedelja predavanje - Program vaspitno-obrzovnog rada Od programa do kurikuluma
Važeći program kod nas -različiti tipovi programa
Ciljevi,zadaci, ishodi
Područja obrazovanja
Aktivni metodi učenja na ranim uzrasima
struktura programa
12. nedelja predavanje - Planiranje Različiti pristupi u polazištima planiranja
Dugoročno i kratkoročno planiranje
Pristup planiranju u akademskim programima i programima otvorenog tipa
Deca i roditelji učesnici planiranja
Struktura procesa planiranja
14. nedelja predavanje - Socijalizacija u programu predškolskog vaspitanja Pojam socijalizacije
Emocionalno-socijalni razvoj predškolskog deteta
Zadaci socijalizacije
Struktura institucije i socijalizacija 15. nedelja vežbe - Samopoštovanje Konkretizacija realizacije jednog zadatka socijalizacije :Radionica o samopoštovanju
Pedagoške implikacije zadataka socijalizacije
16. nedelja projekat - Seminarski radovi Izbor tema
Izrada nacrta istrživanja
Izrada nacrta instrumenta istraživanja 17. nedelja projekat - Priprema za praksu Informisanje o mestu i zadacima prakse
Seminarski radovi 18. nedelja praksa - Praksa 19. nedelja praksa - Praksa 20. nedelja predavanje - Partnerski odnos u vaspitanju Pojam partnerstva
Karakteristike partnerskog odnosa
Pretpostavke uspostavljanja partnerskih odnosa
Realzacija partnerskih odnosa 21. nedelja vežbe - Samodisciplina Različiti teorijski pristupi u shvatanju discipline
Pojam samodiscipline
Postupci razvoja samodiscipline naspram disciplinovanja 22. nedelja predavanje - Uloge vaspitača Uloge vaspitača u predškolskom programu
Implicitna pedagogija vaspitača
Načini realizacije uloga 23. nedelja seminar - Posmatranje: razlozi i ograničenja Prvo: Zašto je važno posmatrati decu; Prednosti i koristi od posmatranja; Istraživački pristup procesu posmatranja
Drugo: Smanjivanje i otklanjanje subjektivnosti u posmatranju; faktori koji utiču na objektivnost posmatranja; Korekcija vlastitih istraživačkih predrasuda
24. nedelja seminar - Praćenje dece III RAZMATRANJE PONAŠANJA U ODNOSU NA KONTEKST
Uticaj dečjeg iskustva na osećanja, ponašanje i znanje trenutno manifestovano; Individualne razlike; Uticaj okruženja na manifestovano ponašanje; Kulturne i individualne varijacije
IV PRAĆENJE DECE I OBJEDINJAVANJE PODATAKA POSMATRANJA
Razlićite tehnike posmatranja i načina prikupljanja podataka o deci; Analiza i objedinjavanje podataka; Izrada dosijea o detetu i upotreba podataka u različite svrhe
25. nedelja seminar - Javna odbrana seminarskih radova 26. nedelja - - Javna odbrana seminarskih radova i završna evaluacija Evaluacija kursa
Evaluacija aktivnosti studenata kroz samoevaluaciju, grupnu i nastavničku evaluaciju
Literatura i izvori podataka: Opsta obavezna Literatura Šmit,V. Osnovne psihološke potrebe deteta, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str.1-8 Štambak,M. (1985)Svako dete može da uči, beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str. 77-111 Donaldson,M. (1987) Um deteta, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.37-84, 97-105 Horvat,L. (1985) Predškolsko vaspitanje i intelektualni razvoj, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.44-94, 189-218 Kami,K. Autonomija - cilj vaspitanja prema Pijažeu, PREDŠKOLSKO DETE 1-2/83, str. 221-227 Koldevel,B. Razvoj deteta i razlike u kulturi, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str.225-235 Koldvel,B. Kakva sredina pruža malom detetu najpovoljnije uslove za učenje, PREDŠKOLSKO DETE, 2/77, str. 139-151 Krnjaja Ž. & Miškeljin L. (2006) Od učenja ka podučavanju,A.M. Grafic Beograd, str 27-45
Leipzig J.&Leach J. (2001): Praćenje i posmatranje dece u procesu podučavanja, Centar za interaktivnu pedagogiju, Beograd Marjanović,A. Protivurečna pitanja društvenog vaspitanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.11-27 Marjanović,A.neki aspekti uloge porodice u socijalizaciji maladih,PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 147-169 Pavlović-Breneselović,D. (1993) Položaj deteta u dečjem vrtiću i prvom razredu osnovne škole, Beograd, IPA, str.7-16 Pavlović-Breneselović,D.,Pavlovski,T. (2000) Partnerski odnos u vapsitanju, beograd, IPA/CIP, str. 15-24,175-182,200-204,226-229 Pešić,M. (1985) Motivacija predškolske dece za učenje, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, str.29-114 Pešić,M. Aktivnosti i uloge dece i vaspitača, PREDŠKOLSKO DETE, 1'2/83, 3-4/84, str.67-83 Pešić,M. Nastanak i razvoj vaspitanja, separat Pešič,M.,Pavlović,D.,Stokić,L. (1989) Modeli različitih oblika predškolskog vaspitanja, Beograd,IPA, str.1-81 Podjakov,N. (1985) Praktično mišljenje kod dece, Beograd, Zavod za udjbenike i nastavna sredstva, str.197-210 Vigotski,L. Učenje i razvoj u predškolskom periodu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/71, str.365-374 Opsta dopunska Literatura Hes,R. Rano učenje kao proces socijalizacije, PREDŠKOLSKO DETE, 4771, 381-386 Kamenov,E. (1986) Intelektualno vaspitanje kroz igru, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredsta Koh,J. Doba odojčeda- kritički period u razvoju čoveka, PREDŠKOLSKO DETE, 3-4/77, str.343-347 Kon,I.S. (1988) Dete i kultura, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Majer-Bir, R. Problemi ranog učenja i predškolsko obrazovanje, PREDŠKOLSKO DETE 4/71, str. 374-381 Marjanović,A. Šta je to društveno vaspitanje male dece, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str. 27-39 Marjanović,A. Savremene teroije razvoja ličnosti i vaspitanje u ranom detinjstvu, PEDAGOGIJA, 1/69 Marjanović,A. Teorijska i praktična pitanja obrazovanja predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 4/73, str.287-302 Marjanović,A. Vaspitna funkcija porodice, PREDŠKOLSKO DETE, 1-4/87, str.163-169 Osnove programa vaspitnoobrazovnog rada sa decom predškolskog uzrasta Parten, M. Socijalne igre predškolske dece, PREDŠKOLSKO DETE, 2-3/72,STR.193-205 Pešić, M. Koncepcija i mogućnosti razvijanja programa upoznavanja okoline, PREDŠKOLSKO DETE, 1/81 Pijaže,J. Učenje i razvoj, PREDŠKOLSKO DETE, 3/75, str.227-239 Proces socijalizacije kod dece (1986), beograd, Zavod za udžbeniižke i nastavna sredstva Prost,A. Uticaj društvenih i kulturnih promena na shvatanje o detetu, PREDŠKOLSKO DETE, 4/83, str. 217-234 Rejmon-Rivije,B. Odnosi medju decom, PREDŠKOLSKO DETE, 1/76, str. 37-47 Tizar,mantovani, Problemi institucionalnog predškolskog vaspitanja, PREDŠKOLSKO DETE, 3/82 i 1-2/83 Vigotski,L. Istorijski razvoj ponašanja čoveka, PSIHOLOGIJA, 1-2/72 |