Kurs: Savremene teorije vaspitanja (master)
U okviru predmeta: Savremene teorije vaspitanja
Predavači

dr Biljana Bodroški-Spariosu, vanredni profesor

dr Mirjana Senić Ružić, docent

dr Aleksandar Tadić, vanredni profesor

izborni kurs
Broj bodova: 7.00
Sadržaj kursa: Teorijska nastava: Tradicionalne i kritičke teorije vaspitanja. Teorijski nedostaci i koncepcijski problemi. Vaspitni koncepti i društvene strukture. Istraživačka metodologija kritičke pedagogije. Povezivanje iskustva i hermeneutike. Odnos kritičke teorije prema duhovno-naučnim i empirijskim koncepcijama vaspitanja. Implikacije za pedagošku praksu. Vaspitanje za emancipaciju – predmet proučavanja kritičke koncepcije vaspitanja. Dvostruko značenje emancipacije kao cilja vaspitanja. Konstruktivizam i vaspitne koncepcije. Naučno saznanje vaspitanja kao rezultat ljudskih „konstrukcija“. Filozofija postmoderne i vaspitne koncepcije. Postmodernistički pluralizam gledišta o vaspitanju kroz „naučne“ i „nenaučne diskurse“. Praktična nastava: Diskusije o različitim savremenim koncepcijama vaspitanja. Teorijski obrazložena studentska izlaganja na času o savremenim problemima vaspitanja. Prezentacija seminarskog rada ili izveštaja o obavljenom istraživanju.
Cilj izučavanja kursa: Sticanje temeljnih znanja o ključnim savremenim teorijskim pristupima u proučavanju vaspitanja; Razvoj sposobnosti razumevanja i kritičkog sagledavanja procesa vaspitanja u kontekstu različitih teorijskih orijentacija.Razvijanje istraživačkih kompetencija.
App.preduslovi_za_polaganje: Nema posebnih uslova
Oblici nastave: Predavanja, vežbe, seminari (analize, rasprave, diskusije, saopštenja, izveštaji), grupne i individualne konsultacije, rad na projektima, mentorski rad
Plan kursa:
1. nedelja
predavanje - Uvodno predavanje o savremenim koncepcijama vaspitanja
1. nedelja
vežbe - Upoznavanje studenata sa programom
Upoznavanje studenata sa ciljevima i sadržajem nastavnog predmeta, predviđenim obavezama studenata, kao i sa načinom ocenjivanja rada i rezultata.
2. nedelja
predavanje - Tradicionalne i kritičke teorije vaspitanja
2. nedelja
vežbe - Razlika između tradionalne i kritičke teorije – stanovište Horkhajmera
3. nedelja
predavanje - Metodološka osnova kritičke teorije vaspitanja
3. nedelja
vežbe - „Objektivno razumevanje smisla“ vaspitnih fenomena
„Objektivno razumevanje smisla“ vaspitnih fenomena u kontekstu društvene situacije i strukture.
4. nedelja
predavanje - Vaspitni koncepti i društveni odnosi - kritički pristup
Vaspitni koncepti i društveni odnosi – Adornova kritička analiza
4. nedelja
vežbe - Teodor Adorno: Da li je moguće vaspitanje posle Aušvica?
Teodor Adorno: Vaspitanje posle Aušvica – analiza teksta
5. nedelja
predavanje - Odnos kritičke prema duhovno-naučnim i empirijskim teorijama vaspitanja
5. nedelja
vežbe - Zanemarivanje društvenih odnosa moći, interesa i potčinjavanja u vaspitanju
6. nedelja
predavanje - Vaspitanje za emancipaciju – predmet proučavanja kritičke koncepcije vaspitanja
6. nedelja
vežbe - Oslobađanje od potčinjavanja i oslobađanje za samoodređenje
Oslobađanje od potčinjavanja i oslobađanje za samoodređenje – dvostruko značenje emancipacije
7. nedelja
predavanje - Filozofija postmoderne i vaspitne koncepcije
7. nedelja
vežbe - Vaspitna koncepcija kao određeni oblik diskursa
Vaspitna koncepcija kao određeni oblik diskursa koji se odvija u skladu sa određenim pravilima
8. nedelja
predavanje - Sporenje, a ne traženje saglasnosti o ciljevima i sadržajima vaspitanja
8. nedelja
vežbe - Postmodernistički pluralizam gledišta o vaspitanju
Postmodernistički pluralizam gledišta o vaspitanju kroz „naučne“ i „nenaučne diskurse“
9. nedelja
predavanje - Konstruktivizam i vaspitne koncepcije
9. nedelja
vežbe - Naučna spoznaja vaspitanja kao rezultat ljudskih „konstrukcija“
10. nedelja
predavanje - Teorija socijalnog konstruktivizma
10. nedelja
vežbe - Moć obrazovanja u rekonstrukciji društva – stanovište T. Bramelda
11. nedelja
predavanje - Jednake šanse u obrazovanju – ima li nade?
11. nedelja
vežbe - Pedagogija obespravljenih Paula Freirea
12. nedelja
predavanje - Pojam istine u obrazovanju i istraživanju obrazovanja
12. nedelja
vežbe - Načelo istinitosti - perspektiva J. J. Ransijera.
13. nedelja
predavanje - Rekapitulacija i završna diskusija
13. nedelja
vežbe - Evaluacija kursa
Literatura i izvori podataka:
Opsta obavezna Literatura
Freire, P. (2002), Pedagogija obespravljenih, Zagreb, Odraz.
Konig, E. i Zedler, P. (2001), Teorije znanosti o odgoju, Zagreb: Educa, (236-256)
Palekčić, M. (2002), Konstruktivizam – nova paradigma u pedagogiji, Zagreb: Napredak, Vol. 143, br. 4, (403-413).
Ranciere, J. (2010), Učitelj neznalica, Pet lekcija iz intelektualne emancipacije, Zagreb: Multimedijalni institut.
Adorno, T. (2006), Vaspitanje posle Aušvica, Pedagogija, br. 1, (5-16)
Dmitrijev, G. D. (2008), Modernizam, postmodernizam i teorija sadržaja obrazovanja u SAD; Pedagogija, LXIII , 2, (173-182).
Klafki, V. (2007), Osnove kritičko-konstruktivističke pedagogije, Pedagogija, LXII, 4 (541-549)
Roberts P. (2007), Pedagogija nade Paula Freirea, Pedagogija, LXII, 4, (529-540).
Horkhajmer, M. (1976), Tradicionalna i kritička teorija, Beograd: BIGZ, (39-80)
Opsta dopunska Literatura
Bingham, Ch. (2010), Settling no Conflict in the Public Place: Truth in education, and in Rancièrean scholarship, Educational Philosophy and Theory, Vol. 42, Nos. 5-6, (649-664).
Mijatović, A. (1999) Ishodišta i odredišta suvremene pedagogije. U: A. Mijatović (ur.) Osnove suvremene pedagogije, (13-37), Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor;
Morrow, R. (2010), Habermas, Eurocentrism and Education, (63-74), u: Murphy, M. And Fleming, T. (Eds.), Habermas, Critical Theory and Education, Ney York and London: Rouledge.
Palumbo-Liu, D. (2001), Fables and apedagogy, Lyotard’s relevance for a pedagogy of the Other, (194-214), in: P.A. Dhillon & P. Standish (Eds.), Lyotard, Just education, London & New York: Routledge
Liotar, Ž.F. (1988), Postmoderno stanje, Novi Sad: Bratstvo-Jedinstvo.